Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset väistävät motarille liittyviä.

Vierailija
25.08.2018 |

Olen vähän huolissani noista kommenteista jutun https://www.hs.fi/autot/art-2000005797676.html lopussa, vasemmalle väistäminen näyttää olevan uusi normaali.

Sanoisin että aivan hemmetin moisessa ruuhkassa voisin väistää, varmistettuani tietenkin, että vasemmalla on tilaa. On muitakin keinoja "väistää" eli hiemaan kaasun nostaminen tai hieman sen lisääminen.

Samoin ärsyttää takiani turhaan vasemalla väistävät, kyllä minä olisin sen auton jälkeen kerennyt sille tielle liittyä :) Sitten näkee paljon tapauksia, jossa muutaman auton jono tulee yhtä aikaa moottoritielle ja sen on päästävä just sillä moottoritiellä kulkevan letkan johonkin kohtaan, kun aivan hyvin pieni pudotus vauhdissa - ja takana olisi ollut tilaa.

Samoin yksittäisen liittyjän näkee joskus ajavan koko kiihdytyskaistan loppuun motarilla jo valmiiksi olevan auton rinnalla, kun vauhdin pudotuksella olisi voinut liittyä taakse. Kerran seurasin tällaisen tilanteen, väkisin piti siihen eteen päästä ja myötä häpeissään sitten ajoi se valmiiksi motarilla ajava sen tunkeutujan takana muutaman kilometrin ja sitten ohitti. Eli sillä jo motarilla olevalla olisi ollut kovempi matkavauhti...

Kommentit (433)

Vierailija
221/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa saat sakot jos et väistä.

Saksassa jos väistät niin joku ajaa kahtasataa sun perään ja aiheutat monen auton ketjukolarin.

Saksassa kaikki väistää, jos vain mahdollista. Pitää vain katsoa, ettei mene kahtasataa ajavan eteen, silloin ei tietenkään väistetä. Peilejä on katsottava koko ajan ja mennään tilanteen mukaan. 

Ja ei siellä pysty ajamaan rajattomasti joka paikassa. Yleensä on max 130 km/h. 

Saksassa ollaan liikenteessä mulkumpia kuin Turussa. Kukaan ei taatusti väistä tuumaakaan ja välit vedetään heti umpeen jos vähänkään näyttää et joku koittaa vaihtaa kaistaa tai liittyä rampista juuri Minun eteen. 130 alueella motarilla on keskivauhti vasemmalla kaistalla yleensä joku 150-170 km/h. Rajoitusten mukaan ei aja kukaan.

En tiedä mistä tämä ihme myytti saksalaista teiden ritareista on oikein peräisin? Kaikkea muuta...

Saksaahan ihaillaan juuri sen takia, kun siellä ajetaan niin lujaa. Se on näiden vauhtihurjastelijoiden unelma, kun siellä kaikki on muka niin sujuvaa juuri sen takia. Ikään kuin oikeuttaa heidätkin ajelemaan, miten sattuu "kun ne Saksassakin ajaa näin". 

Vierailija
222/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää vaan kiihdytelkö tai jarrutelko motarilla jos joku tulee rampilla. Ajakaa sitä omaa nopeuttanne. Rampilta tulija ei pysty sovittamaan omaa nopeuttaan jos rupeatte pelleilemään.

Juuri näin. Tähän liikennesäännötkin pyrkii, motarilla ajetaan tasaista nopeutta hyvillä turvaväleillä. Liittymästä tulija sopeuttaa nopeutensa sellaiseksi että pystyy liittymään muun liikenteen sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa liikenne sujuu, kun moottoritielle tuleville annetaan tilaa eilä pakoteta pysähtymään rampille, siitä kun on paljon hankalampi kiihdyttää moottoritienopeuteen, jos liikenne on vilkas.

Samoin kaistojen liittyessä yhteen mennään vetoketjuperiaatteella eikä ryhmitytä 2 km aiemmin ja hammasta purren roikuta toisen perässä ajatuksella ”mun eteen et ainakaan tule”. Ehkä junttikansakin joskus oppii...

Mitä tarkoitat tuolla ryhmittymisellä 2 km aiemmin? Muusta olen samaa mieltä, mutta tuota en tajunnut. Sääntöhän on, että ajetaan mahdollisimman oikealla ja ennakoidaan ajoissa. Jos kaikki ajaisivat täsmälleen sitä rajoituksen mukaista nopeutta, sitä toista kaistaahan ei oikeastaan tarvittaisi. Ei se ole mikään "tässähän on mukavampi ajaa, kun en enemmän tilaa" -kaista. 

Tarkoitin sitä, että kaistojen yhdistymisestä kertovan merkin kohdalla isolle osalle tulee kiire ryhmittyä sinne oikealle eikä sitten yhdistymiskohdassa haluta antaa tilaa vasemmalla oleville, kun liikennesääntöjen mukaan molemmat kaistat käytetään loppuun asti ja lopussa mennään vetoketjuna Silke yhdelle kaistalle.

Vierailija
224/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki joiden kyydissä olen ollut aina väistävät varmuuden vuoksi ohituskaistalle tilapäisesti kun näkevät jonkun liittyvän.

Miten sääntö menee tässä? Onko kaistallaolijalla oikeus posottaa menemään välittämättä liittyjästä? Varovaisuus 100% liittyjän vastuulla?

Sääntö tässä on itsestään  selvä. Liittymästä tulija tulee kolmion takaa, eli hänellä on aina  väistämisvelvollisuus ihan samoin kuin tavallisissa risteyksissäkin kolmion takaa tullessa.

Vierailija
225/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollut pari vaaratilannetta, kun rampilta tuleva tunkee kylkeen ja itse en voi väistää vasemmalle, koska siellä on auto.

Nämä eivät olleet moottoritiellä vaan sellaisella kaupungin nelikaistaisella ohitustiellä (Seinäjoella tiedätte).

Vierailija
226/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ajavat kuin siat pullo per.....    . Ei minkäänlaista pelisilmää miten kuuluu käyttäytyä liikeenteessä. Ei anneta tilaa, ei väistetä ja kaikista pahin on kun joku yrittää ohittaa niin sitten laitetaan kaasu pohjaan asenteella minun ohi et kyllä aja.

Vierailija
227/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekkamiehille ihanimpia ovat nämä Puntot jotka ei tee yhtään mitään vaikka näkevät että ovat siinä liittymäkohdassa juuri samaan aikaan kuin rampilta tuleva rekka.

Punto ei kiihdytä koska se 105km/h on juuri hyvä nopeus Puntolle siellä motarilla.

Punto ei jarruta koska Puntolla on oikeus.

Punto ei vaihda kaistaa, ei vaikka tiellä ei olisi ketään muuta.

Punto menee nyt ja se 50 kertaa Puntoa painavampi rekka saa luvan kiihdytellä ja jarrutella kuin Punto.

Näin se menee. Kolmio takaa moottoritielle tulevalla Rekkamiehellä on velvollisuus väistää Puntoa aivan kuin silloinkin kun Rekkamies tulee kolmion takaa tavalliseen risteykseen. Ajoneuvon koolla tai värillä ei ole asiaan vaikutusta.

Vierailija
228/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa liikenne sujuu, kun moottoritielle tuleville annetaan tilaa eilä pakoteta pysähtymään rampille, siitä kun on paljon hankalampi kiihdyttää moottoritienopeuteen, jos liikenne on vilkas.

Samoin kaistojen liittyessä yhteen mennään vetoketjuperiaatteella eikä ryhmitytä 2 km aiemmin ja hammasta purren roikuta toisen perässä ajatuksella ”mun eteen et ainakaan tule”. Ehkä junttikansakin joskus oppii...

Mitä tarkoitat tuolla ryhmittymisellä 2 km aiemmin? Muusta olen samaa mieltä, mutta tuota en tajunnut. Sääntöhän on, että ajetaan mahdollisimman oikealla ja ennakoidaan ajoissa. Jos kaikki ajaisivat täsmälleen sitä rajoituksen mukaista nopeutta, sitä toista kaistaahan ei oikeastaan tarvittaisi. Ei se ole mikään "tässähän on mukavampi ajaa, kun en enemmän tilaa" -kaista. 

Tarkoitin sitä, että kaistojen yhdistymisestä kertovan merkin kohdalla isolle osalle tulee kiire ryhmittyä sinne oikealle eikä sitten yhdistymiskohdassa haluta antaa tilaa vasemmalla oleville, kun liikennesääntöjen mukaan molemmat kaistat käytetään loppuun asti ja lopussa mennään vetoketjuna Silke yhdelle kaistalle.

No en minä nyt tuossakaan ymmärrä, mitä ongelmaa on siirtyä sinne oikealle kaistalle ajoissa, eikä vasta viime tipassa. Edelleen, kyse on ohituskaistasta, jota pitäisi käyttää vain ohitukseen, eikä sinulla pitäisi olla sinne mitään asiaa, ellet aio palata oikealle kaistalle muutaman auton ohitettuasi. Missä sanotaan, että kaistat pitää käyttää loppuun asti eikä aiemmin saa siirtyä oikealle, jos ei enää ole tarvetta ohittaa? 

Vierailija
229/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis välillä valitetaan siitä, että kaikki eivät kaasuta rampilta tarpeeksi liittyessään, ja välillä siitä, että kaasuttavat niin kovaa sekaan, että jo valmiiksi tiellä olevien pitää väistää sekaan kaasuttajaa vasemmalle? Päättäkäähän jo, sillä liittyjä ei voi sekä kaasuttaa nopeasti liikenteen sekaan, sekä olla yksin vastuussa tilanteen turvallisuudesta väistämisvelvollisuuksineen.

Niinpä. Minulle sanottiin tuolla, että kun olen pari kertaa joutunut pysähtymään kiihdytyskaistan päähän, kun tilaa ei kertakaikkiaan ollut. Siitä minulle sanottiin, että niin ei saa missään nimessä tehdä vaan pitää änkeä väkisin sinne väliin. Mutta sitten pari viestiä sen jälkeen joku sanoi, että vaarallisinta on ehdottomasti, jos tukitaan väkisin väliin hieman alinopeutta. Eli kumpi? Pitääkö minun kiihdytyskaistalta tulevan väistää vai survoa väkisin väliin? 

Sinun tulee kiihdyttää autosi nopeus ajoissa samaksi kuin moottoritiellä ajavilla jolloin pystyt helposti sujahtamaan 2 autonmitan pituiseen väliinkin. Jos ajat ihan eri nopeutta kuin moottoritiellä ajavat niin tämä ei ole mahdollista vaan sun ongelmat alkavat.

Vierailija
230/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa jos väistät niin joku ajaa kahtasataa sun perään ja aiheutat monen auton ketjukolarin.

Saksassa kaikki väistää, jos vain mahdollista. Pitää vain katsoa, ettei mene kahtasataa ajavan eteen, silloin ei tietenkään väistetä. Peilejä on katsottava koko ajan ja mennään tilanteen mukaan. 

Saksassa ollaan liikenteessä mulkumpia kuin Turussa. Kukaan ei taatusti väistä tuumaakaan ja välit vedetään heti umpeen jos vähänkään näyttää et joku koittaa vaihtaa kaistaa tai liittyä rampista juuri Minun eteen. 130 alueella motarilla on keskivauhti vasemmalla kaistalla yleensä joku 150-170 km/h. Rajoitusten mukaan ei aja kukaan.

En tiedä mistä tämä ihme myytti saksalaista teiden ritareista on oikein peräisin? Kaikkea muuta...

Minulla on vain hyvät kokemukset viimeisen 20 vuoden ajalta. Väistetään ja annetaan hyvin tietä. Tykkään täällä ajaa, kun tilanteet ja muut ajajat otetaan huomioon. Mieluummin ajan Saksan kuin Ranskan motareilla. 

Vierailija
231/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksaahan ihaillaan juuri sen takia, kun siellä ajetaan niin lujaa. Se on näiden vauhtihurjastelijoiden unelma, kun siellä kaikki on muka niin sujuvaa juuri sen takia. Ikään kuin oikeuttaa heidätkin ajelemaan, miten sattuu "kun ne Saksassakin ajaa näin". 

Saksassa ajetaan todella fiksusti, joustavasti ja kovaa. Siellä hermo lepää kun kukaan ei todellakaan nysvää.

130 alueella aika harva ajaa yli 150 tai edes yli 140.

Suomalaiset etanatyyliset liikennevalolähdöt aiheuttaisivat siellä runsaasti torvensoittoa -ja ihan aiheesta.

Vierailija
232/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän idioottimaisempaa tekoa juuri voi liikenteessä tehdä kun pysähtyä sinne rampille!

Kaasua vaan tarpeeksi ja liitytään motarille sopivaan rakoon. Jos tilaa on vähän niin silloinkin rohkeasti vaan ihan jonkun taakse -määrätietoisesti mutta rauhallisesti vilkkua käyttäen.

Niin, ja sitten joku turvavälin unohtanut idiootti kiljuu, kun ajetaan suoraan kylkeen. Huomaatko, että tässäkin ketjussa näitä kommentteja on vaikka miten paljon. Ja kaikki väittävät, että turvaväli on muka riittävä, mutta jännä juttu, että minun kylkeeni ei kyllä ole kukaan koskaan ajanut, koska oikeasti jätän sen turvavälin ja himmaan vähän, että mahtuu hyvin siihen eteen. Tulee kyllä väkisinkin mieleen, että ehkä se teidän pitämänne turvaväli ei sitten olekaan riittävä, jos jatkuvasti joku on tulossa kylkeen. 

Vierailija
233/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään ajaa italiassa. Kaikki ajaa niin paljon kuin koneesta lähtee ja katolilainen mentaliteetti että herran haltuun.

Vierailija
234/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa on suomen mu...…     kuskit.

Vierailija
235/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis välillä valitetaan siitä, että kaikki eivät kaasuta rampilta tarpeeksi liittyessään, ja välillä siitä, että kaasuttavat niin kovaa sekaan, että jo valmiiksi tiellä olevien pitää väistää sekaan kaasuttajaa vasemmalle? Päättäkäähän jo, sillä liittyjä ei voi sekä kaasuttaa nopeasti liikenteen sekaan, sekä olla yksin vastuussa tilanteen turvallisuudesta väistämisvelvollisuuksineen.

Niinpä. Minulle sanottiin tuolla, että kun olen pari kertaa joutunut pysähtymään kiihdytyskaistan päähän, kun tilaa ei kertakaikkiaan ollut. Siitä minulle sanottiin, että niin ei saa missään nimessä tehdä vaan pitää änkeä väkisin sinne väliin. Mutta sitten pari viestiä sen jälkeen joku sanoi, että vaarallisinta on ehdottomasti, jos tukitaan väkisin väliin hieman alinopeutta. Eli kumpi? Pitääkö minun kiihdytyskaistalta tulevan väistää vai survoa väkisin väliin? 

Sinun tulee kiihdyttää autosi nopeus ajoissa samaksi kuin moottoritiellä ajavilla jolloin pystyt helposti sujahtamaan 2 autonmitan pituiseen väliinkin. Jos ajat ihan eri nopeutta kuin moottoritiellä ajavat niin tämä ei ole mahdollista vaan sun ongelmat alkavat.

Jep ihmettelen suuresti näitä jotka eivät kiihdytä rampissa vaan yrittävät liittyä moottoritielle 70 km/h vauhdissa (pahimmassa tapauksessa alle)! Jos rampissa on peräkkäin tulossa useita autoja kaikki

joutuvat samaan vaaratilanteeseen.

Vierailija
236/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun suurin osa rampeista on aika jyrkkiä kaarroksia etkä niissä voi vetää nopeutta jo 80km/h mutkaan, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jää kiihdyttää sillä pienellä pätkällä moottoritien reunassa? Sitten olet saanut juuri ja juuri nopeuden 100kmh ennen kiihdytyskaistan päättymistä ja moottoritieltä tuleekin auto sopivasti sitä vauhtia ettet kerkeä eteen? Lukkojarrutus ettet aja metsään/kaiteeseen? Välillä on vaikea arvioida takaa tulevan nopeutta. Itsellä nuorempana varsinkin oli vanhoja autoja, jotka ei ihan kertapolkaisulla kiihtyneet sinne sataseen..

Toinen tilanne on se, että on niin pienet turvavälit ettet yksinkertaisesti sillä hetkellä sovi mihinkään väliin kun sillä kiihdytyskaistalla olet? Miten tässä sitten toimitaan? Kiilataan väkisin vai jäädään jumiin kiihdytyskaistalle?

Ylipäätään olen huomannut että täälläpäin moottoritiellä ajavien ajoneuvojen nopeus vaihtelee satasen alueella 80kmh-130kmh, joten koita siinä sitten päätellä parilla vilkaisulla tausta- tai sivupeiliin että mitä vauhtia takana tuleva ajaa ja sovittaa ajonopeus siihen.

Itse aina väistän vasemmalle, jos liikenne sen sallii tai tiputan vauhtia, jos näen että lähestymme rintarinnan kiihdytyskaistaa motarille tulevan auton kanssa.

Kyllä se kiihdytys onnistuu kun vaihtaa tarvittaessa pienempää silmään. Ja rampilta tullessa kannattaa tähdätä moottoritietä ajavan taakse eikä eteen.

Ärsyttävää tällaisessa tilanteessa on kun rampilta tullessasi juuri sovitat nopeutta osuaksei moottoritietä ajavan taakse, niin se alkaakin hidastaa, ja sitten molemmat hidastavat ja kohta ramppi loppuukin. Selvintä on siis, että moottoritietä ajava ajaa samaa nopeutta ja liittyvä hidastaa tai kiihdyttää tarpeen mukaan.

Vierailija
237/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekkamiehille ihanimpia ovat nämä Puntot jotka ei tee yhtään mitään vaikka näkevät että ovat siinä liittymäkohdassa juuri samaan aikaan kuin rampilta tuleva rekka.

Punto ei kiihdytä koska se 105km/h on juuri hyvä nopeus Puntolle siellä motarilla.

Punto ei jarruta koska Puntolla on oikeus.

Punto ei vaihda kaistaa, ei vaikka tiellä ei olisi ketään muuta.

Punto menee nyt ja se 50 kertaa Puntoa painavampi rekka saa luvan kiihdytellä ja jarrutella kuin Punto.

Näin se menee. Kolmio takaa moottoritielle tulevalla Rekkamiehellä on velvollisuus väistää Puntoa aivan kuin silloinkin kun Rekkamies tulee kolmion takaa tavalliseen risteykseen. Ajoneuvon koolla tai värillä ei ole asiaan vaikutusta.

Jep. Rekkamiehillä ei ole erityisoikeuksia liikenteessä.

Tosin usein se menee niin että rekka ei kiihdy eikä pysähdy massansa takia kunnolla, jolloin muu liikenne joutuu varomaan rekkaa ettei tulisi kolaria. Välillä näkee miten pitkä rekka nousee moottoritien liittymästä paikalliselle tielle ja talviliukkailla ajaa päin punaista kun ei viitsi/ehdi pysähtyä valoihin kun tietää että menee ikuisuus saada se massa taas liikkeelle jos pysähtyy ja jarrutusmatka niin pitkä että rekka jäis puolittain keskelle risteystä. Se on aika itsekästä. On vain ajan kysymys milloin joku skootteritypy tai perhe autollaan jää rekan jyräämäksi :(

Vierailija
238/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mä väistän,jos vasemmalla on tilaa.Miksi alkaisin jarruttamaan kiihdyttämään,jos voin sujuvasti väistää.

Eihän sinun tulekaan jarruttaa tai kiihdyttää. Ajat vain omaa vauhtiasi. Liittyjä hoitaa kiihdyttelyt/jarruttelut.

Vierailija
239/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites kun suurin osa rampeista on aika jyrkkiä kaarroksia etkä niissä voi vetää nopeutta jo 80km/h mutkaan, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jää kiihdyttää sillä pienellä pätkällä moottoritien reunassa? Sitten olet saanut juuri ja juuri nopeuden 100kmh ennen kiihdytyskaistan päättymistä ja moottoritieltä tuleekin auto sopivasti sitä vauhtia ettet kerkeä eteen? Lukkojarrutus ettet aja metsään/kaiteeseen? Välillä on vaikea arvioida takaa tulevan nopeutta. Itsellä nuorempana varsinkin oli vanhoja autoja, jotka ei ihan kertapolkaisulla kiihtyneet sinne sataseen..

Toinen tilanne on se, että on niin pienet turvavälit ettet yksinkertaisesti sillä hetkellä sovi mihinkään väliin kun sillä kiihdytyskaistalla olet? Miten tässä sitten toimitaan? Kiilataan väkisin vai jäädään jumiin kiihdytyskaistalle?

Ylipäätään olen huomannut että täälläpäin moottoritiellä ajavien ajoneuvojen nopeus vaihtelee satasen alueella 80kmh-130kmh, joten koita siinä sitten päätellä parilla vilkaisulla tausta- tai sivupeiliin että mitä vauhtia takana tuleva ajaa ja sovittaa ajonopeus siihen.

Itse aina väistän vasemmalle, jos liikenne sen sallii tai tiputan vauhtia, jos näen että lähestymme rintarinnan kiihdytyskaistaa motarille tulevan auton kanssa.

Itse olin eilen viimeksi tässä tilanteessa. Kiihdytyskaista on onnettoman lyhyt, kun ramppi kaartuu niin jyrkästi, ettei siinä tule kiihdyttäminen kuuloonkaan. Olen monta kertaa joutunut jäämään siihen kiihdytyskaistan päähän odottamaan, että pääsen siihen tielle. Ei vain uskalla väkisin tunkea 60 nopeudella siihen sataa ajavien tiheään letkaan. Onneksi ei tullut ketään perässä. 

Moottoriteillä rampit eivät yleensä ole liian lyhyitä. Ethän sotke muita nelikaistaisia teitä moottoriteihin?

Vierailija
240/433 |
25.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitenkäs minä siihen noin vain sujahdan, ellei saa yhtään hiljentää vauhtia sitä sujahtamista varten. Jos ajan sitä samaa nopeutta ja kaistalla on juuri sillä kohdalla auto, minun on pakko hidastaa, etten kolahda kylkeen. Sitten siinä parissa sekunnissa se seuraavakin auto kiihdyttää jo ohi ja minun pitää taas hiljentää vauhtia jne. Koko ongelmaa ei olisi, jos se väli olisi alunperinkin riittävä, mutta niin paljon on näitä "sinähän et muuten siihen väliin tule" -tyyppejä. Sen huomaa siitä, että heti lähtevät ohittamaan, vaikken kulje yhtään sitä virtaa hitaammin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän