Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhät polttaa tupakkaa?

Vierailija
21.08.2018 |

Käyn aina välillä Hesarilla Hurstin ruokajonossa
siellä monet ruuan hakijat tupakoivat.
Itse en tupakoi mutta olen lukenut uutisista aina että tupakkavero nousee.
Olenkin ihmetellyt miten köyhillä on varaa polttaa ?
Jäisi varmasti monilla enemmän rahaa kuukaudessa ruokaan jos ei poltettaisi.
Onko tupakointi köyhien joku pieni lohtu ja helpotus?

Kommentit (291)

Vierailija
41/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keskituloinen ja poltan. Erittäin tehokas keino laihtua ja mukavaa nautintoakin. Suvussani valtaosa polttaa ja ei ensimmäistäkään syöpätapausta, geenit hyvät. Mielestäni aivosolut lamaannuttavan hermomyrkky alkoholin käyttö on tyhmempää jos täällä tyhmyydestä aletaan puhua. Itse en käytä alkoholia. Jos itse käyttää tuota hermomyrkkyä, mielestäni ei ole varaa haukua polttajia tyhmäksi. Alkoholi muuten maksaa veronmaksajille noin 10-kertaisesti tupakkaan verrattuna (rikokset, onnettomuudet, häiriöt jne)

Jos olisin niin köyhä ettei ruokaan rahaa, hankkisin koulutuksen ja etsisin töitä. Silloin voi jatkaa polttelua.

Vierailija
42/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä vaalitoimiston kommentit, mitkä haukkuvat köyhiä tyhmiksi ja laiskoiksi. Ettekö huomaa, miten asennettanne muutetaan? Oletteko oikeasti noin sokeita ja helposti johdateltavia?

Kannattaisi osoittaa ymmärrystä huono-osaisia kohtaan. Moni teistä on yhden palkan/tuen päässä kodittomuudesta.

Mitä jos siinä tilanteessa asenteet ovat muuttuneet, ja yhteiskunta ei autakaan enää SINUA.

Yhden palkan päässä kodittomuudesta...?

Niin. Monilla ei ole juuri mitään säästöjä. Eli jos menetät työpaikan. Eikä valtio tue enää heikko-osaisia. Bam. Olet koditon. Näin on monessa maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä vaalitoimiston kommentit, mitkä haukkuvat köyhiä tyhmiksi ja laiskoiksi. Ettekö huomaa, miten asennettanne muutetaan? Oletteko oikeasti noin sokeita ja helposti johdateltavia?

Kannattaisi osoittaa ymmärrystä huono-osaisia kohtaan. Moni teistä on yhden palkan/tuen päässä kodittomuudesta.

Mitä jos siinä tilanteessa asenteet ovat muuttuneet, ja yhteiskunta ei autakaan enää SINUA.

Tokihan sitä ymmärrystä löytyy jos huono-osaisuudesta pyrittäisiin edes eroon. Tupakointi ei sitä ainakaan osoita. Nykypäivänä tupakoinnista tiedetään, että se on kiistaton huono-osaisuuteen johtava tekijä.

Alkuperäinen kysymys uudelleen muotoiltuna: Jos rahat ovat noin vähissä, miksi sitä pitää syytää tupakkaan?

En minäkään heittäydy ajoradalle selälleni ja ala huutaa "Auttakaa! Olen syrjäytynyt!"

Sinulla ei selvästikään ole mitään käsitystä rikkinäisistä ihmisistä, mielenterveyden ongelmista jne.

Olisin ihan hiljaa, jos tietoni asiasta olisivat noin vähäiset.

Sinulla ei selkeästikään ole kokemusta elämäntapasaikuttajista ja muista luusereista. Luuletko ja ennenkaikkea VÄITÄTKÖ, että kaikki tupakoijat ovat rikkinäisiä ja MT-ongelmaisia?

Taas yksi liberalismin pilaama henkilö, joka syyttelee muita ihmisiä ja olosuhteita omasta laiskuudestaan.

Vierailija
44/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen keskituloinen ja poltan. Erittäin tehokas keino laihtua ja mukavaa nautintoakin. Suvussani valtaosa polttaa ja ei ensimmäistäkään syöpätapausta, geenit hyvät. Mielestäni aivosolut lamaannuttavan hermomyrkky alkoholin käyttö on tyhmempää jos täällä tyhmyydestä aletaan puhua. Itse en käytä alkoholia. Jos itse käyttää tuota hermomyrkkyä, mielestäni ei ole varaa haukua polttajia tyhmäksi. Alkoholi muuten maksaa veronmaksajille noin 10-kertaisesti tupakkaan verrattuna (rikokset, onnettomuudet, häiriöt jne)

Jos olisin niin köyhä ettei ruokaan rahaa, hankkisin koulutuksen ja etsisin töitä. Silloin voi jatkaa polttelua.

Höpö höpö. Alkoholi on nautintoaine jota voi juoda kohtuudella. Tupakka on koukuttavaa ja myös vahingoittaa savulla ympärilläolijoita vaikka mitä tekisit. Tupakka tappaa. Ei tupakalle, wt:t!

Vierailija
45/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkean elämän ainoa pakohetki?

Pitääkö tästäkin luopua?

Moni pienituloinen tietää, että loppuelämä yhtä kituuttamista kuukaudesta toiseen. Ei koskaan varaa matkusteluun, autoon, omaan kotiin, kampaajaan, ravintoloihin jne.

Sinäkö kadehdit näiltä surkeilta sieluilta tätäkin? Olisit tyytyväinen, että sinulle jaettiin kortit, jouden ansiosta pärjäät elämässä.

Elän toimeentulotuella, tedän mitä on olla köyhä. Elämäni on surkeaa, mutta vielä surkeampaa se olisi jos polttaisin tupakkaa. Ei olisi kunnon maku-ja hajuaistia, jatkuvasti olisi köhä ja muita hengitystieoireita.

Oman elämäni suola on ulkoilu. Välillä vietän koko päivän ulkona, etenkin syksyllä! Mikään ei ole sen parempaa kuin hengittää raikasta ilmaa. Jos tupakoisin, ei minulla olisi tuota nautintoa.

Mitä tulee tuhoon ettei ole ikinä vara lomailla tai käydä ravintoloissa, se on höpöhöpö puhetta. Tupakka-aski maksaa 7€/aski (nykyään ylikin) viikossa se tekee 49€ jolla saisi syötyä parikin kertaa ravintolassa. Vuoden tupakkarahoilla saisi useankin ulkomaanmatkan jos osaa katsoa halvat lennot.

Köyhänä olen sitä mieltä, että ehdottomasti jokaisen pienituloisen pitää lopettaa tupakointi.

Köyhät kyllä käärivät itse savukkeensa. Tulee paljon halvemmaksi.

Ja eikö tuolla jo aiemmin sanottu, että moni masentunut köyhä käyttää sitä itselääkintänä.

Mitäpä jos nyt lähtisit sinne ulkoilemaan. Kävelisit vaikka pitkän kävelylenkin lyhyeltä laiturilta.

Voi menikö sulla tunteisiin?

Tunnen paljon työttömiä toimeentulotuella eläviä ja eivät kääri itse savukkeita, koska ne ei kuulemma maistu niin hyvältä. Edes tilanteessa, jossa rahat on loppu, ei polteta sätkiä vaan lainataan joltain tutulta rahaa että saa ostettua tupakka-askin.

Mä itseasiassa tulin äsken aamulenkiltä ☺

Ajattelin kohta leipoa jotain hyvää ja pyytää päivemmällä ystävän kahville.

Vierailija
46/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki koulutus ja etsi töitä. Jestas sentään miten vieläkin näitä riittää. Jos se olisi niin helppoa, KAIKKI tekisivät niin. Kukaan EI valitse köyhyyttä. Sen takana on aina syyt, että miksi ei pärjää. Miten ylimielinen voi ihminen olla.

Vierailija
47/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tästäkin luopua?

Moni pienituloinen tietää, että loppuelämä yhtä kituuttamista kuukaudesta toiseen. Ei koskaan varaa matkusteluun, autoon, omaan kotiin, kampaajaan, ravintoloihin jne.

Sinäkö kadehdit näiltä surkeilta sieluilta tätäkin? Olisit tyytyväinen, että sinulle jaettiin kortit, jouden ansiosta pärjäät elämässä.

Halvinkin tupakka-aski maksaa tällä hetkellä 6,60 euroa. Jos polttaa asikin päivässä tulee kuluja tupakoinnista vuodessa n. 2500 (en jaksa laskea, mutta arvio) 

Sytkäritkin jotain maksavat, vaikka se on tietysti pieni kulu tässä kokonaisuudessa. 

Tällä summalla tekee aika hulppeankin lomamatkan, saa toimivan auton, pääsee aikas monta kertaa kampaajalle jne. 

Vierailija
48/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tästäkin luopua?

Elän toimeentulotuella, tedän mitä on olla köyhä. Elämäni on surkeaa, mutta vielä surkeampaa se olisi jos polttaisin tupakkaa. Ei olisi kunnon maku-ja hajuaistia, jatkuvasti olisi köhä ja muita hengitystieoireita.

Oman elämäni suola on ulkoilu. Välillä vietän koko päivän ulkona, etenkin syksyllä! Mikään ei ole sen parempaa kuin hengittää raikasta ilmaa. Jos tupakoisin, ei minulla olisi tuota nautintoa.

Mitä tulee tuhoon ettei ole ikinä vara lomailla tai käydä ravintoloissa, se on höpöhöpö puhetta. Tupakka-aski maksaa 7€/aski (nykyään ylikin) viikossa se tekee 49€ jolla saisi syötyä parikin kertaa ravintolassa. Vuoden tupakkarahoilla saisi useankin ulkomaanmatkan jos osaa katsoa halvat lennot.

Köyhänä olen sitä mieltä, että ehdottomasti jokaisen pienituloisen pitää lopettaa tupakointi.

Köyhät kyllä käärivät itse savukkeensa. Tulee paljon halvemmaksi.

Ja eikö tuolla jo aiemmin sanottu, että moni masentunut köyhä käyttää sitä itselääkintänä.

Mitäpä jos nyt lähtisit sinne ulkoilemaan. Kävelisit vaikka pitkän kävelylenkin lyhyeltä laiturilta.

Voi menikö sulla tunteisiin?

Tunnen paljon työttömiä toimeentulotuella eläviä ja eivät kääri itse savukkeita, koska ne ei kuulemma maistu niin hyvältä. Edes tilanteessa, jossa rahat on loppu, ei polteta sätkiä vaan lainataan joltain tutulta rahaa että saa ostettua tupakka-askin.

Mä itseasiassa tulin äsken aamulenkiltä ☺

Ajattelin kohta leipoa jotain hyvää ja pyytää päivemmällä ystävän kahville.

Älä nyt viitsi. Kukaan ei usko, että sulla on ystäviä.

Vierailija
49/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Alkoholi on nautintoaine jota voi juoda kohtuudella. Tupakka on koukuttavaa ja myös vahingoittaa savulla ympärilläolijoita vaikka mitä tekisit. Tupakka tappaa. Ei tupakalle, wt:t!

Tupakka myös nautintoaine ja voi polttaa kohtuudella, ei kaikki tule siitä riippuvaiseksi kuten ei alkoholillekaan. Alkoholi myös vahingoittaa ympärillä olevia, esim. useat tapot ja tuhannet pahoinpitelyt jotka tehdään vuosittain alkoholin vaikutuksen alaisena, rattijuopousta puhumattakaan. Sekä kaikki häiriöt melusta jne jotka mielestäni paljon häiritsevimpiä kuin pieni tupakansavu.

Ei kukaan voi väitttää tosissaan tupakkaa pahemmaksi kuin alkoholia.

Vierailija
50/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki koulutus ja etsi töitä. Jestas sentään miten vieläkin näitä riittää. Jos se olisi niin helppoa, KAIKKI tekisivät niin. Kukaan EI valitse köyhyyttä. Sen takana on aina syyt, että miksi ei pärjää. Miten ylimielinen voi ihminen olla.

Suomessa on ilmainen koulutus, mikä estää kouluttautumasta? Usein taustalla vain jääräpäisyys että sillä 60 luvulla suoritetulla tutkinnolla on pakko saada töitä, muuhun ei suostuta.

Vierailija
51/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tästäkin luopua?

Ei varaa matkustella?!

Kuule, sillä tupakka-askin vuosikustannuksilla pääsee yksi ihminen kaksi kertaa vuodessa jonnekin lämpimään.

Vierailija
52/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tästäkin luopua?

Halvinkin tupakka-aski maksaa tällä hetkellä 6,60 euroa. Jos polttaa asikin päivässä tulee kuluja tupakoinnista vuodessa n. 2500 (en jaksa laskea, mutta arvio) 

Sytkäritkin jotain maksavat, vaikka se on tietysti pieni kulu tässä kokonaisuudessa. 

Tällä summalla tekee aika hulppeankin lomamatkan, saa toimivan auton, pääsee aikas monta kertaa kampaajalle jne. 

2500 eurolla saa toimivan auton? Miinusta siitä kaikki vakuutusmaksut ja vuoden bensat. Höpö höpö olis varaa autoon. En tunne ketään kenellä oisi varaa ostaa röökiaski joka päivä.

Vierailija
53/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röökiaski maksaa noin 7€ joten jos niitä kuluu viikossa vaikka kaksi niin kuukaudessa tupakkaan menee jo 56€. Se on aika iso raha, varsinkin toimeentulotukiasiakkaalle.

Mutta tupakointi on köyhille yksi elämän harvoista "luksuksista" koska mihinkään muuhun kuten ravintolassa käymiseen, matkusteluun, kampaajalla käymiseen jne. ei ole varaa.

Vierailija
54/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakka myös nautintoaine ja voi polttaa kohtuudella, ei kaikki tule siitä riippuvaiseksi kuten ei alkoholillekaan. Alkoholi myös vahingoittaa ympärillä olevia, esim. useat tapot ja tuhannet pahoinpitelyt jotka tehdään vuosittain alkoholin vaikutuksen alaisena, rattijuopousta puhumattakaan. Sekä kaikki häiriöt melusta jne jotka mielestäni paljon häiritsevimpiä kuin pieni tupakansavu.

Nuo alkon aiheuttaman ongelmat on wt-sakin ongelmia. Ei järkevien kansalaisten jotka juovat kohtuudella. Ja on kuule todella harvassa ne jotka röökaavat ”kohtuudella” noiden köyhien keskuudessa.

Vierailija
55/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin verotus on kuin sairaalta oltettasiiin lääkkeistä ylimääräistä rahaa. Tai itse asiassa vielä pahempi juttu koska lääkkeisiin ei ole riippuvuus suhdetta. Vaikka kuinka verot nousisivat ei siitä riiippuvuudesta pääse eroon. Ennemmin kyseenalaistaisi tätä poliitikkojen hinkua rahastaa riippuvaista joka ei voi itse riippuvuudelleen mitään. Miks veroja ei kohdisteta saastuttavuuteen vaatteisiin elektroniikkaan hajoaviin kodinkoneisiin.

Tupakointi on sairaus ei valinta.

Vierailija
56/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voin.

Tupakka on kiistatta vähintäänkin haitallinen nautintoaine. Pienetkin määrät riittävät täyttämään tämän määritelmän.

Alkoholi on myös haitallinen ja aiheuttaa terveys- ja sosiaalisia ongelmia kun käyttö on runsasta. Vähäistä käyttöä toisinaan jopa suositellaan.

Vierailija
57/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnin verotus on kuin sairaalta oltettasiiin lääkkeistä ylimääräistä rahaa. Tai itse asiassa vielä pahempi juttu koska lääkkeisiin ei ole riippuvuus suhdetta. Vaikka kuinka verot nousisivat ei siitä riiippuvuudesta pääse eroon. Ennemmin kyseenalaistaisi tätä poliitikkojen hinkua rahastaa riippuvaista joka ei voi itse riippuvuudelleen mitään. Miks veroja ei kohdisteta saastuttavuuteen vaatteisiin elektroniikkaan hajoaviin kodinkoneisiin.

Tupakointi on sairaus ei valinta.

Tupakasta pääsee kyllä halutessaan eroon. Ei se helppoa tosin ole.

Vierailija
58/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ilmainen koulutus, mikä estää kouluttautumasta? Usein taustalla vain jääräpäisyys että sillä 60 luvulla suoritetulla tutkinnolla on pakko saada töitä, muuhun ei suostuta.

Tai sitten ei vain pärjää koulussa? Kaikki eivät pärjää. Itse lopetin pahenevien paniikkikohtausten takia.

Kaikki eivät myöskään pääse kouluun, vaikka hakevat.

Mikä ihmeen kommentti tuo 60-luvun koulutus. Ei yhtään relevantti. Suurin osa täällä ei ole edes syntynyt silloin.

Vierailija
59/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He puolustelevat polttamistaan usein sillä, että "Tää on mun ainoa huvi ja ilo, muutakaan ei elämässä oo ja tästä en luovu!"

Just näillä sanoilla mun työtön sisko asiaa kuvasi. Jossakin vaiheessa lopetti, kun tajusi että sillä yhden askin hinnalla pääsee työttömän hinnalla 2 kertaa läheiselle kuntosalille ja hänen tupakoinnillaan (1,5 askia viikossa) se on 3 kertaa viikossa salipäivä. Innostui sillä lopettamaan.

Vierailija
60/291 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tästäkin luopua?

2500 eurolla saa toimivan auton? Miinusta siitä kaikki vakuutusmaksut ja vuoden bensat. Höpö höpö olis varaa autoon. En tunne ketään kenellä oisi varaa ostaa röökiaski joka päivä.

MIkä tuttavapiiri :D

Mä en varmaan tunne ketään, jolla ei olisi varaa polttaa askia päivässä. Tosin harva heistä näin tekee, mutta ei ole rahasta kiinni. 

Täytyy olla todella pienituloinen, jos tupakointi on taloudellinen kynnyskysymys. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän