Ärsyttää!! Miehen sisko soitti ja pyysi/vaati mun reseptilääkettä "lainaan" ja nyt mieskin on mun kimpussa, kun en suostunut
Kyse on yhdestä lihasrelaksantista, jota sitä paitsi tarvitsen itse ja toisekseen en tahdo osallistua moiseen laittomuuteen. Kohta on kuitenkin koko suku kimpussa jäkättämässä, miten kusipää ihminen muka olen kun en auta toista. ÄRH, lait on lakeja syystä!
Mä olen yleensä muutenkin sellainen luonne, joka pyrkii miellyttämään kaikkia, niin tämmöinen tilanne on raskas. En kuitenkaan uskalla alkaa lakia rikkomaan.
Miten olet kieltäytynyt antamasta reseptilääkkeitäsi niitä mankuville?
Kommentit (214)
Soittakaa miehen kanssa vaikka yhdessä lääkeneuvontaan 0300 20200 ja selittäkää tilanne (sinä puhut, kaiutin päällä). Toimitte sitten sieltä tulevan ohjeen mukaan. Kyllä sen jo tietää, mikä ohje sieltä tulee, mutta saisit vähän ammattitukea kannallesi miehesi kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, kellekään ei tulisi edes mieleen alkaa kerjäämään minulta lääkkeitä.
Jotkut ovat yrittäneet rahaakin mutta vastaus on ihan kaikille "EI".
Lääkäriltä saa lääkkeitä ja pankista rahaa -niin helppoa se on. Ja jos tuo ei onnistu niin sopii katsoa peiliin.
Ei juma! Meillä matkaa lekuriin pitkälti ja se maksaa. Meidän taloidessa yhteiset lääkkeet, sopii kaikkien ottaa eikä lueta kelle määrätty. Kahdella samat astmalääkkeet ja kolmella samat mihreenilääkkeet.. soittakaa jo poliisi!
En usko tuota! Jos käytät Kelan korvaamia astmalääkkeitä, niissä on todella tiukka säännöstys, kuinka monta annosta saa kuukaudessa käyttää.
Joo, voit toki ostaa yli Kelan salliman annosmäärän, mutta sitten maksat täyden hinnan, etkä Kelan myöntämää alennusta. Aika iso hintaero!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriltä saa lääkkeitä ja pankista rahaa -niin helppoa se on. Ja jos tuo ei onnistu niin sopii katsoa peiliin.
Ei juma! Meillä matkaa lekuriin pitkälti ja se maksaa. Meidän taloidessa yhteiset lääkkeet, sopii kaikkien ottaa eikä lueta kelle määrätty. Kahdella samat astmalääkkeet ja kolmella samat mihreenilääkkeet.. soittakaa jo poliisi!
En usko tuota! Jos käytät Kelan korvaamia astmalääkkeitä, niissä on todella tiukka säännöstys, kuinka monta annosta saa kuukaudessa käyttää.
Joo, voit toki ostaa yli Kelan salliman annosmäärän, mutta sitten maksat täyden hinnan, etkä Kelan myöntämää alennusta. Aika iso hintaero!
En ole ostanut yliannostusta eikä käytetä yli lääkärin määräyksen. Kaikkia astmalääkkeitä ei käytetä säännöllisesti (edim ventoline). Eikä haluta migreenilääkkeitäkään ostaa varastoon, toivottavasti kohtaukset harvenee eli samoin lääkkeiden osto.
Mut aon tapaus eri enkä missään nimessä tuollaiselle väärinkäyttäjälle antais kuin jonkun yhden buranan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä teidän taloudessa on. Ap:n talouteen ei miehen sisko kuulu eivätkä he käytä samoja lääkkeitä.
Olet siis ap? Tiedät, ettei sisko ole samassa taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan anna. Oisit vastuussa jos tälle vaatijalle jotain tuosta lääkkeestä tulisi. Ei kolmiolääkkeiden kanssa lähdetä pelleilee omin päin.
Noita lääkkeitä pitäisi saada 2-3 päivän satsi ilman reseptiä. Sitten kun näkee onko niistä hyötyä niin sitten resepti. Kyllä ihminen yleensä tietää mitä tarvitsee. Kun kerta on hyviä lääkkeitä mitkä auttaa niin se on ilkeyttä ja pihtaamista olla antamatta niitä.
Riippuvuus on yksi tekosyy millä pihdataan lääkkeitä. Sokeri, alkoholi, kahvi ja tupakka ovat kaikki riippuvuutta aiheuttavia ja niitä myydään avoimesti ilman rajoitteita. Helpottavaa pamia et saa krapulaan ilman reseptiä mutta 10 kaljaa kyllä saat. Kumpi sitten haitallisempi?
Vika ei ole aineissa vaan siinä että päihteiden oikein käyttöä ei neuvota missään. Oikeasti se on niin että paapatus on päihteiden väärinkäytöstä jos vähänkin reippaammin maistuu. Taitelijoille sentään sallitaan hiukan päihteiden käyttöä. Okei voin tehdä parit abstraktit maalaukset ja niistä pitää maksaa sitten törkeän paljon.
Tiesitkö että krapulaan ei ole pakko ottaa alkoa eikä lääkkeitä, vaan yrittää juoda vettä ja syödä terveellisesti? Ja päihteiden oikeinkäyttöönkin pitäisi sada ohjausta?:D Vitin narkki.
Mielestäni ap teki oikein!
Toisaalta olen kyllä itse myöntänyt ihan lääkäreillekin että olen käyttänyt lapselle miehen reseptillä ostettua kortisonia. Vastaus oli että kirjoittaa lapsellekin samaa reseptillä niin saan lisää kun tarvin.
Joskus olen soittanut päivystykseen kun flunssan yhteydessä astma pahana. Kysyin voinko ottaa pojalle määrättyjä prednisol tabletteja. Lupasivat joten säästyi päivystyskäynniltä. Meillä useammlla lapsella antihistamiinit käytössä joten haen aina yhden reseptillä täyden annoksen ja kun lapset ovat käyttäneet ne haen seuraavan lapsen reseptillä taas täyden annoksen jonka käyttävät yhdessä jne.
Mutta huumaavia ym lääkkeitä ei kannata antaa kenellekään ja vielä vähemmän ihmiselle jolla on niiden kanssa ongelmia ennestään. Helpommalla pääsee jos ei anna mitään vain reseptillä saatavia lääkkeitä vääriin käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä teidän taloudessa on. Ap:n talouteen ei miehen sisko kuulu eivätkä he käytä samoja lääkkeitä.
En ole ap mutta osasin lukea että miehen sisko SOITTI ja pyysi lääkettä joten hän ei ole samassa taloudessa kuin ap. Maalaisjärki ja sisälukutaito, anyone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi asua jossain muualla kuin korpikuusen kannon alla niin tavalliset asiat kuin lääkärikäynnit eivät olisi noin hankalia. Omia valintoja.
Olettepa muuten sairasta porukkaa, kaikilla migreeni ja kahdella myös astma....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta osasin lukea että miehen sisko SOITTI ja pyysi lääkettä joten hän ei ole samassa taloudessa kuin ap. Maalaisjärki ja sisälukutaito, anyone?
Mutta senhän tiedät, etteivät käytä samoja lääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi asua jossain muualla kuin korpikuusen kannon alla niin tavalliset asiat kuin lääkärikäynnit eivät olisi noin hankalia. Omia valintoja.
Juu, oma valinta käydä yksityisellä eikä lähijulkisella.
Ei todellakaan kaikilla ole migreeniä, vaan kolmella.
Isommat koululaiset saivat astman alakoulusta, jossa olikin sädesientä ja muuta kivaa.
Muuta valittamista?
Miten ap. voi edes antaa lääkkeitänsä "lainaksi" sillä apteekit ja Kela seuraa lääkkeitä tarkkaan.
Minä en edes lääkärin resetillä saanut apteekista lääkeitä, kun olin sen vuoden kiintiön täyttänyt ja varastossa oli vielä 2vk lääkkeet ja pyydettiin ostamaan lääkkeet vasta tammikuussa.
Kyllähän apteekissa tietävät tarkkaan, kuinka monta tablettia on vielä käyttämättä, eikä uusia anneta, oli miten vaaraton reseptilääke tahansa.
Ja jos ap. tarvitsee lääkkeitä, ei niitä myydä apteekista, jos hän lainailee niitä muille. Ja se on rangaistava teko.
Ei todellakaan lihasrelaksantteja "lainata", tarkoituksena väärinkäyttö - narkki, mikä narkki . Hakekoon olonsa tai "korvaushoitonsa" muualta.
Sirdalud on kovan luokan lääke. Itse selkäkramppiin käytin yhden ja loput vein apteekkiin hävitettäväksi. Samoin vein toiselta perheenjäseneltä ylijääneet morfiinijohdannaiset leikkauksen jälkeen. Ei noita anneta muille, eikä varsinkaan sellaiselle, jolla on ’historia’.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommat koululaiset saivat astman alakoulusta, jossa olikin sädesientä ja muuta kivaa.
Muuta valittamista?
Oma valinta se on asua paikassa, mistä ei pääse lääkäriin helposti. Itselläni on sekä yksityinen että julkinen lääkäriasema 800 metrin päässä - oma valinta. No juuri sanoit, että teillä kaikilla kolmella on migreeni, Ilmeisesti teillä on enemmänkin naperoita vai?
No olisiko siitä sädesienestä ja hengitysoireista kannattanut valittaa koululle/kunnalle ja vaikka ottaa tenavansa pois epäterveellisestä koulusta ennenkuin sairastuvat?
Vierailija kirjoitti:
Joko tilanne ratkesi, ap?
Asiasta on vaiettu loppuillaksi. En antanut lääkkeitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta valittamista?
Oma valinta se on asua paikassa, mistä ei pääse lääkäriin helposti. Itselläni on sekä yksityinen että julkinen lääkäriasema 800 metrin päässä - oma valinta. No juuri sanoit, että teillä kaikilla kolmella on migreeni, Ilmeisesti teillä on enemmänkin naperoita vai?
No olisiko siitä sädesienestä ja hengitysoireista kannattanut valittaa koululle/kunnalle ja vaikka ottaa tenavansa pois epäterveellisestä koulusta ennenkuin sairastuvat?
Opettele lukemaan, kolmella tarkoittaa kolmella eikä kaikilla kolmella. Sädesienet jne paljastui vasta kolmannen lapsen aloitettua koulun, jolloin koulu suljettiin eikä hän sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Sirdalud on kovan luokan lääke. Itse selkäkramppiin käytin yhden ja loput vein apteekkiin hävitettäväksi. Samoin vein toiselta perheenjäseneltä ylijääneet morfiinijohdannaiset leikkauksen jälkeen. Ei noita anneta muille, eikä varsinkaan sellaiselle, jolla on ’historia’.
Ja sitten toisaalta taas ei ole: sain sitä kerran lihasjumiin lapaluiden välissä, mutta se ei kyllä aiheuttanut sen paremmin lihasten rentoutumista kuin mitään muitakaan tuntemuksia, vaikka nuorena henkilönä söin uskollisesti koko kuurin loppuun. Kollegani taas, omien sanojensa mukaan, sammuu aina kuin saunalyhty muutamassa minuutissa kun ottaa sitä omiin lihaskramppeihinsa.
En mä ole empatiakyvytön kusmulkku. Kyllä mulla oikeesti on paha mieli tästä koko kuviosta ihan senkin takia, että totta kai mietin sitä minkälaiset tuskat miehen siskolla mahdollisesti on ja kuinka julmaa oli kieltää häneltä helpotus niihin. Oon aina ollut luonne, jonka yli muut helposti kävelee. Siks oon jo ajat sitten tehnyt periaatepäätöksen siitä, etten lakia ala rikkomaan, ellei joku ole suunnilleen hengenvaarassa. Lisäks se miehen siskon pyyntö kokonaisesta liuskasta omaa pyyntöään vähätellen oli jo alunperinkin musta niin törkeä, että siitäkin tuli vahva fiilis kieltäytyä heti alkuunsa. Oon arka ja olisin pitkään pelko sukassa siitä, huomaisiko ne apteekissa puuttuvan liuskan. Minusta se kuitenkin on iso määrä, kun maxannos on 1 tbl/pvä.
Paha mieli, mut vähän parempi olo tuli kuulla täältä monen mielestä toimineeni 'oikein'.
ap