Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku laittaa vanhemman lapsensa päiväkotiin jos on itse kotona nuoremman kanssa

Vierailija
17.08.2018 |

En vain ymmärrä

Kommentit (528)

Vierailija
41/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska esikoinen on tottunut päiväkotiin ja kaipaa ystäviään sieltä kun on kotona. En minä häneltä aio niitä asioita riistää ja pakottaa olemaan kotona äidin ja vastasyntyneen siskon kanssa.

Voihan niitä kavereita sieltä kutsua teille kylään.

En ole tuo, jolle vastasit. Mutta harva työssäkäyvä haluaa kiikuttaa lapsiaan rankan hoitopäivän jälkeen kylään.

Me tehtiin niin, että lapsen päivähoidossa oleva kaveri tuli välillä päiväkotipäivän sijaan meille hoitoon. Oli todella kivoja päiviä. Kaverukset sai leikkiä rauhassa.

Olen itse ollut päiväkodissa töissä ja en veisi lasta sinne ennen kuin pakko. Aikuisetkin väsyvät siellä. Olin itse työpäivän jälkeen aivan naatti ison ryhmän metelistä ja energiasta. Kyllä se on lapselle TYÖPÄIVÄ ei huvipäivä.

Vierailija
42/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä on monia. Työni puolesta tiedän, että päiväkotipaikka esim vanhemmalle lapselle saatetaan järjestää esim. lastensuojelun avohuollon tukitoimena. Syytä uupumiseen on monia, esim. perheen kriistitilanteeseen liittyvää. Uupunut äiti ei välttämättä ole se paras hoitaja lapselle, isomman lapsen etu on että rutiinit ovat kunnossa ja kaipaa myös virikkeitä (esimerkiksi tv 24/7 sijaan). Päällepäin ei aina näe mitä on taustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa. Joskus myös esimerkiksi vuorovaikutuksessa vanhemman ja lapsen välillä on haasteita (monista syistä) ja on lapsen kehityksen mukaista, että saa muualta ympäristöstä vuorovaikutussuhteita.

Vierailija
44/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa. Joskus myös esimerkiksi vuorovaikutuksessa vanhemman ja lapsen välillä on haasteita (monista syistä) ja on lapsen kehityksen mukaista, että saa muualta ympäristöstä vuorovaikutussuhteita.

Vierailija
45/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun vauva valvottaa yöllä ja esikoinen tarvitsee virkeää ja jaksavaa leikittäjää päivällä. Saa arvostella jos siltä tuntuu, mutta en minä tunne tästä pätkääkään huonoa omatuntoa eikä se mariseminen sitä miksikään muuta. Pikemminkin pidän vähän yksinkertaisesina niitä ihmisiä, jotka lähtevät mukaan tähän äitien syyllistämiskulttuuriin ja oman kruunun kiillotukseen. Ei kiinnosta muiden taaperoimetykset, kantoliinailut, kestovaippailut ja luomupuuroilut. Jospa ottaisitte mallia ja huolehtisitte tekin vaihteeksi ihan vaan omista asioistanne.

Vierailija
46/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Io kirjoitti:

Syitä on monia. Työni puolesta tiedän, että päiväkotipaikka esim vanhemmalle lapselle saatetaan järjestää esim. lastensuojelun avohuollon tukitoimena. Syytä uupumiseen on monia, esim. perheen kriistitilanteeseen liittyvää. Uupunut äiti ei välttämättä ole se paras hoitaja lapselle, isomman lapsen etu on että rutiinit ovat kunnossa ja kaipaa myös virikkeitä (esimerkiksi tv 24/7 sijaan). Päällepäin ei aina näe mitä on taustalla.

Juuri näin.

Vierailija
47/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ”laitoin” 5-vuotiaan. Jatkoi siis samassa ryhmässä mutta pienemmällä hoitoajalla, oli 10pv kuussa. Syy (vaikkei se ulkopuolisille kuulukaan), mun fyysinen vointi (osoittautui oikeaksi ratkaisuksi), jaksaminen ja tärkeimpänä syynä lapsen kaverit. Jotka ei olisi olleet siellä vauvakahvilassa jossa kuopuksen kanssa kävimme. Erittäin hyvä ratkaisu oli kaikkien kannalta, vaikka tätä äitiä otti päähän herätä kelloon aamulla lasta viemään. Oli kaikki loma-ajat tottakai kotona. Mitä se 5v olisi hyötynyt mun imetyssessioista ja vaippojen vaihdosta kotona? Se sai olla kakkonen (kyllä, vanhempi lapsi joutuu odottamaan vauvan tarpeiden mukaan vaikkette sitä halua myöntää) ihan tarpeeksi.

Niin ajattelit, et halunnut, että lapsi tuntee olevansa unohdettu ja syrjässä ( kun joutuu odottamaan vaipanvaihdon ajan) ja laitoit sitten vauvan tarpeiden vuoksi hänet moneksi tunniksi päiväkotiin...

Oukki doukki vaan.

Siis hetki? Puhutaanko me nyt 2v:stä, joka tyrkätään vauvan tieltä päiväkotiin, vai 5v:stä jolla on siellä vuosien kaverisuhteet?

Vierailija
48/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika helppo selittää.

Siksi koska meillä on kotona 4kk vanhat kaksoset, joista toisella on erityistarpeita. Aikani ei millään riitä jokapäiväiseen 4-vuotiaan viihdyttämiseen silloin kun mies on töissä. Esikoinen käy siis 20h viikossa päiväkodissa.

Kun on tapauksia että identtisistä kaksosista vain toinen on päiväkodissa, ei välttämättä edes se vanhempi. Toki en tiedä tällaista Suomessa. Nykyään "valveutuneet" vanhemmat ponnistelevat kaikkensa, että myös identtiset kaksoset voisivat elää normaalielämää, eivätkä olisi toisistaan riippuvaisia ja tekisi aina samoja valintoja. Vielä 70 luvulla oli niin tavallista että kaksoset lukivat saman ammatin. Häiritsevää että hakeutuivat samaan työpaikkaankin

Kaksosten kanssa on mukava työskennellä.

Vierailija
49/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä masennus, vaikea vauva, vaikea esikoinen, ei jaksa, ei pysty, ei kykene. Mitä ihmettä tehtailette lapsia enempää kun mihin resurssit ja oma kapasiteetti riitää? :D Laiskuutta se on eikä mitään muuta, voi kyynel kun on niin rankkaa tuo äitiys. 

Vierailija
50/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo sosiaalinen 4-v jaksa eskariin asti kökkiä kotona äidin ja pikkusiskon kanssa, josta ei ole mitään seuraa ainakaan pariin vuoteen.

Ja äidistä on liian rankkaa käydä kerhoissa? Minulla nelivuotias viihtyi hyvin vauvan kanssa kotona, mutta toisaalta me vauvan nukkuessa joko luettiin kirjoja, askarreltiin, pelattiin pelejä tai leikittiin. Ja vauvan ollessa hereillä mentiin puistoon. Vauva oli kantoliinassa ensin, sit rintarepussa. Sit rattaissa. Käytiin kirjastot, museot jne.

Nelivuotiaalle löytyi myös leikkiseuraa, kun rohkeasti pyysin kavereita yhdessä alueen fb ryhmässä.

Et vain viitsinyt nähdä vaivaa. Ajattelit, et yhteiskunta hoitaa.

Mulla on kolme lasta, joten olen koettanut eri järjestelyjä. Ihan pieniä en ole hoitoon vienyt, mutta 3-4-vuotiaasta alkaen olen kokeillut eri kerhoja, harrastuksia, kahviloita ja nyt kuopusta hoitaessani myös päiväkotia. Ja täytyy sanoa, että päiväkodista mulla on paljon parempia kokemuksia kuin kerhosta. Laadukkaampaa toimintaa, ammattitaitoisempia aikuisia, rauhallisempi ja pienempi ryhmä.

Tuntimäärähän voi olla ihan sama kerhossa ja päiväkodissa.

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Ah, nauru piristi...

Kiva että naurattaa. Meidän lapsen kerhossa oli noin 20 lasta ja kaksi hoitajaa, joista toinen oli usein sairaana. Lapseni koki siellä fyysistä väkivaltaa toisilta lapsilta.

Päiväkodissa (tai siis nyt eskarissa) on opettaja aina kuutta lasta kohti. Ongelmatapaukset on diagnosoitu, ja heillä on tukitoimia.

Vierailija
51/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain ymmärrä

Ei tietysti ymmärrä, jos ei halua miettiä sitä miten erilaisia tilanteita ja lapsia eri perheissä voi olla. Kyllä vanhemmat näitä asioita tarkkaan pohtivat kaikkien perheenjäsenten näkökulmasta.

Joo omasta näkökulmastaan miettii. Isompi sisarus meluisaan, täyteen päiväkotiin hankkimaan taudit ja kihomadot, jotta kotivanhempi saa mennä nokosille pikkusisaruksen kanssa.

Ja mitäköhän pahaa siinä on, että yöllä valvonut pienten lasten äiti haluaa nukkua päiväunet? Siitäkin pitäisi nykyisin ilmeisesti tuntea huonoa omatuntoa?

Joo ei. Te saatte leikkiä marttyyria juuri niin paljon kuin huvittaa, mutta minä en aio kituuttaa vuosikausia univajeessa kun ei kerran ole pakko.

Vierailija
52/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja nämä masennus, vaikea vauva, vaikea esikoinen, ei jaksa, ei pysty, ei kykene. Mitä ihmettä tehtailette lapsia enempää kun mihin resurssit ja oma kapasiteetti riitää? :D Laiskuutta se on eikä mitään muuta, voi kyynel kun on niin rankkaa tuo äitiys. 

Ai että, sinua sitä vaan naurattaa toisten masennukset. En voi edes kuvitella, millainen kiven alle käpertynyt valkoinen mato siellä sinun näppiksesi ääressä oikeasti on.

Että hih ja lol vaan sullekin.

Vierailija
53/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika helppo selittää.

Siksi koska meillä on kotona 4kk vanhat kaksoset, joista toisella on erityistarpeita. Aikani ei millään riitä jokapäiväiseen 4-vuotiaan viihdyttämiseen silloin kun mies on töissä. Esikoinen käy siis 20h viikossa päiväkodissa.

Mut ap toki klaarais tilanteen ja pyörittäis vielä perhepäivähoitotoimintaa siinä sivussa. Hän on ylijumala.

Vierailija
54/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien 3- ja 4-vuotiaat hoitoon osa-aikaisesti kun vauva syntyy. Miehellä oma yritys jota pyörittää kotona. Itse kirjoitan gradun ja teen loput opinnot vauvanhoidon ohessa. Syitä on monia kuten tästä ketjusta näkyy, turha siis ketään syyllistää. Kaikki eivät makaa pienemmän kanssa kotona. Meille paras vaihtoehto on päivähoito, johon meillä on oikeus 20h/vko ja jota myös lapset jo odottavat. Tämän lisäksi lapset kyllä saavat ansaitsemansa kunnon lomat joita vietämme perheen kanssa.

Vierailija
55/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esikoista en olisi vienyt kun vauva syntyi (ikäero 2v 8kk), mutta aloitti sitten kerhon kun täytti 3v. Se oli 3 pvä/vko 3h kerrallaan ja oli hyvä vaihtoehto. Sosiaalistuminen, ryhmässäolemisen taito ym on kuitenkin tosi tärkeitä nykyään ,joten jossain vertaisryhmässä voisi olla hyvä jokaisen lapsen käydä ilman äippää kun se 3-4 vuotta tulee mittariin.

Nyt keskimmäinen olisi 4v kun vauva syntyy, ja ollut päiväkodissa 2-vuotiaasta. Hän rakastaa päiväkotia ja sen puuhia, kavereitaan siellä ja tuttuja hoitajia. Olisi aika julmaa ottaa hänet sieltä pois ja sit pitäisi kökkiä kotona äidin kanssa ja elää vauvan tarpeiden pitkälti määrittäessä päivärytmiä. Joten ajattelisin että saa jatkaa tutussa ryhmässä vaikka jään vauvan kanssa kotiin.

Itse olen lastenhoitaja ja nähnyt toki senkin puolen kun 1v raijataan päiväkotiin kun vauva syntyy. Eihän se yleensä mikään ihanneratkaisu ole. Toisaalta jos se äiti on kotona kovin väsynyt, niin pakko kai se on valita sitten kahdesta vaihtoehdosta vähemmän huono.

Liian pienistä ikäeroista on nyt onneksi vähän alettu puhumaan julkisuudessakin vaikka arka aihe onkin. Ei oikeasti ole kovin luonnollista tehdä lapsia 1-2 vuoden välein, etenkään meidän yhteiskuntaan jossa mallina on että äiti hoitaa lapset yksin ilman yhteisön tukea. Ne pienet ikäerot on äidille usein liian rankkoja ja tuloksena on sitten tilanne että vaippaikäinen viedään päiväkotiin toisen vaippaikäisen tieltä pois. Monissa päiväkodeissa ollaan aika kusi sukassa kun alle 3-vuotiaita tulee ovista ja ikkunoista ja sen ikäiset on oikeasti vielä aika raskaita hoidettavia (vaikka söpöjä ovatkin).

Vierailija
56/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo sosiaalinen 4-v jaksa eskariin asti kökkiä kotona äidin ja pikkusiskon kanssa, josta ei ole mitään seuraa ainakaan pariin vuoteen.

Ja äidistä on liian rankkaa käydä kerhoissa? Minulla nelivuotias viihtyi hyvin vauvan kanssa kotona, mutta toisaalta me vauvan nukkuessa joko luettiin kirjoja, askarreltiin, pelattiin pelejä tai leikittiin. Ja vauvan ollessa hereillä mentiin puistoon. Vauva oli kantoliinassa ensin, sit rintarepussa. Sit rattaissa. Käytiin kirjastot, museot jne.

Nelivuotiaalle löytyi myös leikkiseuraa, kun rohkeasti pyysin kavereita yhdessä alueen fb ryhmässä.

Et vain viitsinyt nähdä vaivaa. Ajattelit, et yhteiskunta hoitaa.

Mulla on kolme lasta, joten olen koettanut eri järjestelyjä. Ihan pieniä en ole hoitoon vienyt, mutta 3-4-vuotiaasta alkaen olen kokeillut eri kerhoja, harrastuksia, kahviloita ja nyt kuopusta hoitaessani myös päiväkotia. Ja täytyy sanoa, että päiväkodista mulla on paljon parempia kokemuksia kuin kerhosta. Laadukkaampaa toimintaa, ammattitaitoisempia aikuisia, rauhallisempi ja pienempi ryhmä.

Tuntimäärähän voi olla ihan sama kerhossa ja päiväkodissa.

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Ah, nauru piristi...

Kiva että naurattaa. Meidän lapsen kerhossa oli noin 20 lasta ja kaksi hoitajaa, joista toinen oli usein sairaana. Lapseni koki siellä fyysistä väkivaltaa toisilta lapsilta.

Päiväkodissa (tai siis nyt eskarissa) on opettaja aina kuutta lasta kohti. Ongelmatapaukset on diagnosoitu, ja heillä on tukitoimia.

Jatkan vielä, että kauhulla olen miettinyt, millaiseksi kerhotoiminta muuttuu, kun sitä aletaan enemmälti ostaa yksityisiltä päiväkodeilta. Nytkin se puoli on jo melkoinen villi länsi. Todella pieniä lapsia todella isoissa ryhmissä.

Vierailija
57/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pienten ryhmässä töissä. Siellä on muutama alle 2-vuotias, jotka ovat hoidossa, vaikka äiti on kotona vauvan kanssa. Lapset itkevät äitiä vähän väliä, ikävä on paljon suurempaa kuin se hyöty mitä lapsi päivähoidosta edes saa. Alle 3-vuotias ei siitä juuri mitenkään hyödy! Ainakaan jos syynä on vain lapsen tarve. Lapsi hyötyy eniten siinä iässä kotona olosta ja sisarussuhteen kehittymisestä, sekä vanhempien kanssa olosta. Jos syynä on vanhempien jaksaminen, on asia eri. Mutta kukaan alle 2 vee ei todellakaan tarvitse itsensä takia virikehoitoa, sen ikäsille riittää aivan yksinkertainen tekeminen. Eikä siellä hoidossakaan mitään sen kummempaa tehä, monestikkin aika kuluu kaikenlisäksi haastavimpien kanssa, jotka itkee kokoajan... ja kiltti 2 vee puuhailee yksikseen.

Ja tästä ei tarvitse kenenkään syyllistyä, tämä on se mitä itse töissäni näen.

t: lastenhoitaja

Vierailija
58/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vien 3- ja 4-vuotiaat hoitoon osa-aikaisesti kun vauva syntyy. Miehellä oma yritys jota pyörittää kotona. Itse kirjoitan gradun ja teen loput opinnot vauvanhoidon ohessa. Syitä on monia kuten tästä ketjusta näkyy, turha siis ketään syyllistää. Kaikki eivät makaa pienemmän kanssa kotona. Meille paras vaihtoehto on päivähoito, johon meillä on oikeus 20h/vko ja jota myös lapset jo odottavat. Tämän lisäksi lapset kyllä saavat ansaitsemansa kunnon lomat joita vietämme perheen kanssa.

Lisättäköön tähän vielä, että lapset ovat olleet tähän saakka kotihoidossa kun olemme miehen kanssa yhteisvastuullisesti hoitaneet omien töidemme ja opiskelun ohella heidät kotona, ei ole varhaiskasvatusta kuormitettu. Nyt kunnassamme on kerhopaikat niin täynnä, ettemme ole saaneet heille paikkoja ja koemme hyötyvämme oikeasti enemmän päivähoidosta, osa-aikaisesti. Alapeukkua tulee, olisi kiva tietää miksi? Eikö työssäkäynti ja opiskelu ole hyväksyttävä syy viedä hoitoon kun kuviossa on mukana vauva? :)

Vierailija
59/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyselee miksi, mutta sitten tyrmää ihmisten antamat vastaukset huonoina. Onko sinulla jotain epävarmuuksia oman vanhemmuuteesi liittyen, kun jotain boostia itsetunnollesi täältä vaikutat pätemisellä hakevan?

Vierailija
60/528 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että, sinua sitä vaan naurattaa toisten masennukset. En voi edes kuvitella, millainen kiven alle käpertynyt valkoinen mato siellä sinun näppiksesi ääressä oikeasti on.

Että hih ja lol vaan sullekin.

Kannattaisi varmaan vähän opetella luetun ymmärtämistä. Masennukselle en naura, vaan sille että joku on niin aivoton tampio että siinä tilanteessa pukkaa lasta toisen perään, kivaa varmaan lapsillekin. Kukaan ei äitiyteen pakota, joten mitään kruunua ja sädekehää siitä on turha kerjätä vaikka olisi mikä masennus.