Miksi joku laittaa vanhemman lapsensa päiväkotiin jos on itse kotona nuoremman kanssa
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä nuorempi oli 3kk ja vanhempi 4v kun hain päiväkotipaikkaa vanhemmalle. Ihan vain siksi kun kaipasi toisten lasten seuraa, muutimme myös uudelle paikkakunnalle niin leikkikavereita ei ollut kun emme silloin tunteneet ketään. Mies reissuhommissa (viikko töissä ja viikko kotona). Päiväkodissa kävi epäsäännöllisen säännöllisesti reilun vuoden. Otin keväällä pois päiväkodista kun pikkusisarruksen kanssa alkoi leikit sujumaan ja heistä oli seuraa toisilleen. Ensi syksynä vanhempi menee eskariin, nuorempi päiväkotiin ja itse töihin.
Olisi niitä avoimen päiväkodin kerhoista löytynyt, muista kerhoista, harrastuksesta, puistoista löytynyt....älä nyt viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä
Ei tietysti ymmärrä, jos ei halua miettiä sitä miten erilaisia tilanteita ja lapsia eri perheissä voi olla. Kyllä vanhemmat näitä asioita tarkkaan pohtivat kaikkien perheenjäsenten näkökulmasta.
Joo omasta näkökulmastaan miettii. Isompi sisarus meluisaan, täyteen päiväkotiin hankkimaan taudit ja kihomadot, jotta kotivanhempi saa mennä nokosille pikkusisaruksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Koska esikoinen on tottunut päiväkotiin ja kaipaa ystäviään sieltä kun on kotona. En minä häneltä aio niitä asioita riistää ja pakottaa olemaan kotona äidin ja vastasyntyneen siskon kanssa.
Voihan niitä kavereita sieltä kutsua teille kylään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo sosiaalinen 4-v jaksa eskariin asti kökkiä kotona äidin ja pikkusiskon kanssa, josta ei ole mitään seuraa ainakaan pariin vuoteen.
Ja äidistä on liian rankkaa käydä kerhoissa? Minulla nelivuotias viihtyi hyvin vauvan kanssa kotona, mutta toisaalta me vauvan nukkuessa joko luettiin kirjoja, askarreltiin, pelattiin pelejä tai leikittiin. Ja vauvan ollessa hereillä mentiin puistoon. Vauva oli kantoliinassa ensin, sit rintarepussa. Sit rattaissa. Käytiin kirjastot, museot jne.
Nelivuotiaalle löytyi myös leikkiseuraa, kun rohkeasti pyysin kavereita yhdessä alueen fb ryhmässä.
Et vain viitsinyt nähdä vaivaa. Ajattelit, et yhteiskunta hoitaa.
Minä ”laitoin” 5-vuotiaan. Jatkoi siis samassa ryhmässä mutta pienemmällä hoitoajalla, oli 10pv kuussa. Syy (vaikkei se ulkopuolisille kuulukaan), mun fyysinen vointi (osoittautui oikeaksi ratkaisuksi), jaksaminen ja tärkeimpänä syynä lapsen kaverit. Jotka ei olisi olleet siellä vauvakahvilassa jossa kuopuksen kanssa kävimme. Erittäin hyvä ratkaisu oli kaikkien kannalta, vaikka tätä äitiä otti päähän herätä kelloon aamulla lasta viemään. Oli kaikki loma-ajat tottakai kotona. Mitä se 5v olisi hyötynyt mun imetyssessioista ja vaippojen vaihdosta kotona? Se sai olla kakkonen (kyllä, vanhempi lapsi joutuu odottamaan vauvan tarpeiden mukaan vaikkette sitä halua myöntää) ihan tarpeeksi.
Niin. Kai tiedätte, että nuo virikehoidot vievät paikkoja niiltä perheiltä, jotka oikeasti töiden takia tarvitsevat hoitopaikan.
Kerhoja on sitä varten, että kotihoitolapsi pääsee ikäistensä kanssa leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo sosiaalinen 4-v jaksa eskariin asti kökkiä kotona äidin ja pikkusiskon kanssa, josta ei ole mitään seuraa ainakaan pariin vuoteen.
Ja äidistä on liian rankkaa käydä kerhoissa? Minulla nelivuotias viihtyi hyvin vauvan kanssa kotona, mutta toisaalta me vauvan nukkuessa joko luettiin kirjoja, askarreltiin, pelattiin pelejä tai leikittiin. Ja vauvan ollessa hereillä mentiin puistoon. Vauva oli kantoliinassa ensin, sit rintarepussa. Sit rattaissa. Käytiin kirjastot, museot jne.
Nelivuotiaalle löytyi myös leikkiseuraa, kun rohkeasti pyysin kavereita yhdessä alueen fb ryhmässä.Et vain viitsinyt nähdä vaivaa. Ajattelit, et yhteiskunta hoitaa.
Mulla on kolme lasta, joten olen koettanut eri järjestelyjä. Ihan pieniä en ole hoitoon vienyt, mutta 3-4-vuotiaasta alkaen olen kokeillut eri kerhoja, harrastuksia, kahviloita ja nyt kuopusta hoitaessani myös päiväkotia. Ja täytyy sanoa, että päiväkodista mulla on paljon parempia kokemuksia kuin kerhosta. Laadukkaampaa toimintaa, ammattitaitoisempia aikuisia, rauhallisempi ja pienempi ryhmä.
Tuntimäärähän voi olla ihan sama kerhossa ja päiväkodissa.
Mä olin 2-4v pph:ssa ja sitten 5-6v.kotona äidin ja pikkusiskon kanssa. Leikin itsekseni ulkona, luin paljon, joskus harvoin oli kaveri kylässä ja muistan tuon kyllä ihanana aikana. Varmaan meni hermot ekana kun erotettiin kavereista, mutta ei lasta pidä kasvattaa niin että välttää kaikin tavoin pettymyksiä! Tietenkin sen ymmärrän, ettei monilla ole samaa mahista jos ei asu maalla tai taajamassa ja jos lapsi on hyvin seurallista sorttia. Mutta kyllä lapsi olosuhteiden muutokset kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelivuotiaalle löytyi myös leikkiseuraa, kun rohkeasti pyysin kavereita yhdessä alueen fb ryhmässä.Et vain viitsinyt nähdä vaivaa. Ajattelit, et yhteiskunta hoitaa.
Mulla on kolme lasta, joten olen koettanut eri järjestelyjä. Ihan pieniä en ole hoitoon vienyt, mutta 3-4-vuotiaasta alkaen olen kokeillut eri kerhoja, harrastuksia, kahviloita ja nyt kuopusta hoitaessani myös päiväkotia. Ja täytyy sanoa, että päiväkodista mulla on paljon parempia kokemuksia kuin kerhosta. Laadukkaampaa toimintaa, ammattitaitoisempia aikuisia, rauhallisempi ja pienempi ryhmä.
Tuntimäärähän voi olla ihan sama kerhossa ja päiväkodissa.
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Ah, nauru piristi...
Vierailija kirjoitti:
Meidän 5-vuotiaalla olisi mennyt hermot, jos olisi joutunut pois kavereidensa luota päiväkodista. Lisäksi erittäin todennäköisesti ei olisi päässyt takaisin samaan päiväkotiin, kun palasin töihin seuraavana keväänä vaan kaikki kaverisuhteet olisivat menneet uusiksi. Oli aivan riittävästi sulateltavaa uudessa perheenjäsenessä, ei tarvinnut enää siihen muutosta myös kaveripiirissä ja hoitopaikassa.
Mihin sinä sen lapsen sitten laitat, kun se on 15-v ja siltä menee hermot?
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kai tiedätte, että nuo virikehoidot vievät paikkoja niiltä perheiltä, jotka oikeasti töiden takia tarvitsevat hoitopaikan.
Kerhoja on sitä varten, että kotihoitolapsi pääsee ikäistensä kanssa leikkimään.
Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus, joten niitä paikkoja on tasan yhtä monta kuin lapsia.
Oma lukunsa on sitten, onko päiväkoti nykypäivänä sopiva paikka alle kolmevuotiaalle. Minun mielestäni ei ole. Mutta se asia ei muuksi muutu, vaikka kaikki kotiäidit ottaisivat lapsensa pois.
Vierailija kirjoitti:
Minä ”laitoin” 5-vuotiaan. Jatkoi siis samassa ryhmässä mutta pienemmällä hoitoajalla, oli 10pv kuussa. Syy (vaikkei se ulkopuolisille kuulukaan), mun fyysinen vointi (osoittautui oikeaksi ratkaisuksi), jaksaminen ja tärkeimpänä syynä lapsen kaverit. Jotka ei olisi olleet siellä vauvakahvilassa jossa kuopuksen kanssa kävimme. Erittäin hyvä ratkaisu oli kaikkien kannalta, vaikka tätä äitiä otti päähän herätä kelloon aamulla lasta viemään. Oli kaikki loma-ajat tottakai kotona. Mitä se 5v olisi hyötynyt mun imetyssessioista ja vaippojen vaihdosta kotona? Se sai olla kakkonen (kyllä, vanhempi lapsi joutuu odottamaan vauvan tarpeiden mukaan vaikkette sitä halua myöntää) ihan tarpeeksi.
Miksi sitten hankit vielä vauvan, jos kahden hoito oli sinulle liian rankkaa? Miksi 5-vuotias joutui kantamaan seuraukset sinun ajattelemattomuudestasi?
Meille syntyy pian vauva, ja todellakin saa 2v jatkaa puolipäiväisenä päiväkodissa ainakin kunnes selviää miten arki lähtee rullaamaan. Jos vauva on suhteellisen helppo tapaus, mietitään josko otetaan kokonaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska esikoinen on tottunut päiväkotiin ja kaipaa ystäviään sieltä kun on kotona. En minä häneltä aio niitä asioita riistää ja pakottaa olemaan kotona äidin ja vastasyntyneen siskon kanssa.
Voihan niitä kavereita sieltä kutsua teille kylään.
En ole tuo, jolle vastasit. Mutta harva työssäkäyvä haluaa kiikuttaa lapsiaan rankan hoitopäivän jälkeen kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten hankit vielä vauvan, jos kahden hoito oli sinulle liian rankkaa? Miksi 5-vuotias joutui kantamaan seuraukset sinun ajattelemattomuudestasi?
Jokainen, jolla on 5-vuotias, tietää ettei sen ikäistä tarvitse juuri hoitamalla hoitaa. Mutta kavereita sen ikäinen tarvitsee.
Meidän kunnassa on järjestetty juurikin kotihoidossa oleville avoin varhaiskasvatus, ei vie paikkoja niiltä koko työpäivän ajan tarvitsevilta. 3x 3h viikossa. Ja neuvolassa hieman "painostettiin" laittamaan isommat lapset sinne, kun itse vauvan kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Niin ajattelit, et halunnut, että lapsi tuntee olevansa unohdettu ja syrjässä ( kun joutuu odottamaan vaipanvaihdon ajan) ja laitoit sitten vauvan tarpeiden vuoksi hänet moneksi tunniksi päiväkotiin...
Oukki doukki vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika helppo selittää.
Siksi koska meillä on kotona 4kk vanhat kaksoset, joista toisella on erityistarpeita. Aikani ei millään riitä jokapäiväiseen 4-vuotiaan viihdyttämiseen silloin kun mies on töissä. Esikoinen käy siis 20h viikossa päiväkodissa.
Kun on tapauksia että identtisistä kaksosista vain toinen on päiväkodissa, ei välttämättä edes se vanhempi. Toki en tiedä tällaista Suomessa. Nykyään "valveutuneet" vanhemmat ponnistelevat kaikkensa, että myös identtiset kaksoset voisivat elää normaalielämää, eivätkä olisi toisistaan riippuvaisia ja tekisi aina samoja valintoja. Vielä 70 luvulla oli niin tavallista että kaksoset lukivat saman ammatin. Häiritsevää että hakeutuivat samaan työpaikkaankin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä
Ei tietysti ymmärrä, jos ei halua miettiä sitä miten erilaisia tilanteita ja lapsia eri perheissä voi olla. Kyllä vanhemmat näitä asioita tarkkaan pohtivat kaikkien perheenjäsenten näkökulmasta.
Joo omasta näkökulmastaan miettii. Isompi sisarus meluisaan, täyteen päiväkotiin hankkimaan taudit ja kihomadot, jotta kotivanhempi saa mennä nokosille pikkusisaruksen kanssa.
Omasta puolestani voin sanoa, että helpointa olisi ollut makoilla kotona kaikkien lasten kanssa ja lukea kirjaa. Mutta kun oli eskarilainen, niin oli pakko kuskata päivittäin, vauvan rytmistä riippumatta.
Laiskuus. Saa rauhassa loikoiltuu, kun pienempi nukkuu ja ei tarvitse hoitaa isompaa sillä välin. Ehtii someen rauhassa kolmeksi tuntia kertomaan miten rankkaa lastenhoito on.