Te, jotka syötte vain yhden lämpimän ruoan/isomman aterian päivässä, mitä syötte muulloin?
Syöttekö aamupalaa, iltapalaa, välipaloja? Ja mitä ylipäätään syötte läpi päivän. Yritän budjetoida ensi kuun ruokia, ja lämpimiä ruokia näyttäisi saavan tehtyä isoja satseja halvalla, mutta kaikki "välipalakama" vaikuttaa olevan aika ylihintaista. :/
Eli, mitä syötte esim. yhden päivän tai yhden viikon aikana?
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuan ei tarvitse olla lämmintä. Tää on joku kivikautinen käsite. Itse syön lämpimän aterian ehkä kerran vuodessa ja hyvin pyyhkii.
Mulla ainakin pohjaton nälkä jos en söis vähintään yhtä lämmintä ateriaa päivässä. Nimenomaan kuumaa kunnon ruokaa, se pitää kylläisenä.
Mitä jos söisit sen sun aterian kylmänä? Siis vaikka kylmää lasagnea tai mitä nyt syötkään. Olisitko vähemmän kylläinen koska se oli kylmää?
Vierailija kirjoitti:
Taidan listata nyt koko päivän ruoat. Mitat 157/68 eli ihan sopusuhtainen hyvin hoikka nainen.
?
Olen 167/63 ja normaalipainoinen.
Punkero on näköjään uusi normaali, ja normaali on "hyvin hoikka".
Vierailija kirjoitti:
Oma arkiruokailu menee näin:
Aamupala kotona: kaurapuuro ja keitetty kananmuna
Töissä klo 9.00: 2 ruisleipäpalaa juustolla ja leikkeleellä
Töissä klo 11.30: lämmin ateria
Kotona illalla: yksi pala ruisleipää juustolla ja leikkeleellä
Taidat olla todella pieni ihminen.
Sillä minä eläisi edes keskipäivään tuolla ruokavaliolla.
2 ruisleipäpalaa ei tee kuin vihaiseksi. Minä syön aina puoli pussia niitä leipiä.
Aamulla n klo 5.15 smoothie, ruoka n klo 16.00 (usein keitto/perunaa+jauhelihakastike/kana). Illalla vielä sämpylää/pähkinöitä/mitä nyt on.
Olen yrittäjä, teen pitkiä päivä, enkä oikein ehdi/jaksa käydä kaupassa niin usein jääkaapissa ei ole paljoakaan. Näytän ehkä aavistuksen anorektiselta, mutta anoreksiaa minulla ei ole. Lisäkiloja saisi tulla, mutta en vain ehdi ajatella ja tehdä kaikkea, mitä se syöminen vaatii (suunnittelu, kaupassa käynti, kokkaus ja siivous)
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään viikonloppuisin vain yksi lämmin ruoka. Se riittää, sillä aamiainen on runsas ja melko myöhään.
Arkisinkin kokkaan vain kerran, mutta otan ruuasta yhden annoksen itselleni seuraavan päivän lounaaksi töihin.
Arkena syön näin:
Banaani + kahvi, kun tulen töihin klo 6.30Puuro + hedelmä klo 8.15
Lounas klo 11.30
Päivällinen noin klo 16
Iltapalaksi yleensä leipää.
Syön monipuolisesti ja edullisesti. Olen terve ja normaalipainoinen.
Syöt aivan järjettömän vähän.
Aamulla: aamupalaa tottakai, kahvia toisinaan, jogurttia, mysliä, tummaa leipää...
Töissä: työpaikan lounas
Iltapäivällä: välipala, hedelmiä tai leipäkin käy.
Illalla: Iltapala, jälleen tummaa leipää ja teetä/kaakaota. Ei kahvia.
Pärjäilen hyvin noilla, kunhan valitsen täyttävämmän vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset elää näin vähällä ruualla?????Mä vetelen helposti kolme kertaa enemmän ruokaa ja kuitenkin olen laiha kun mikä! Toisaalta kuluttava työ ja harrastukset, mutta kuitenkin ihmettelen näitä vähäisiä ruokamääriä. Nyt tajuan miksi mies ihmettelee mun ruokahaluja ja määriä ja ruokaa meillä kuluu 😂
Mulla ylipaino-ongelma juurikin siksi koska en muista syödä riittävän usein ja tarpeeksi. Jos muistan puputtaa koko ajan (=3 tunnin välein) niin laihdun ja kun taas työstressin kanssa syöminen unohtuu yhteen-kahteen ateriaan päivässä niin heti tulee kiloja. Aineenvaihdunta ilmeisesti hiipuu kokonaan ellen syö.
Näin lomalla ruokavalioni on ollut kutakuinkin tällainen:
Aamupala: 2 juusto-kinkkuleipää tai banaanilla höystettyä kaurapuuroa, joskus harvoin oheen pikari maustamatonta jogurttia ja mysliä tai appelsiini
Lounas: Tyypillisimmin paistan pannulla kasviksia ja kanaa/muuta lihaa, ehkä joukkoon hieman pastaa tai riisiä, mutta harvemmin. Vaihtoehtoisesti voin tehdä jonkun ruokaisamman salaatin.
Välipala: riippuu vähän muista syömisistä, saatan siirtää vaikkapa aamupalan jogurtin tai appelsiinin välipalaksi sitten joskus lounaan jälkeen
Iltapala: jos on nälkä niin kutakuinkin samoja asioita kuin aamulla, ruisleipä juustolla, kinkulla ja kasviksilla, pieni kuppi banaanipuuroa...
... Ja rehellisyyden nimissä tunnustettakoon, että tämän oheen syön silloin tällöin pari palaa suklaata ja ihan liikaa sokerittomia limsoja. Näin muuten syön hyvin harvoin ulkona tai herkuttelen tuon isommin.
Yksineläjänä olen ruokailujen suhteen tapojeni orja ja tulen juttuun aika yksinkertaisilla asioilla. Pyrin myös siihen, ettei ruokaan menisi kohtuuttomasti rahaa eikä ruokaa menisi haaskuuseen. Olen laihtunut tällä ruokavaliolla ja laihdun edelleen (olen lievästi ylipainoinen), enkä tiedä, onko tämä syömäni määrä ruokaa ihan liian vähän melko paljon liikkuvana ihmisenä. Nykyinen malli kuitenkin sopii elämäntapoihini ja -rytmiini varsin mallikkaasti, joten en ole lähtenyt muuttamaankaan sitä, mikä ei ole rikki.
Vierailija kirjoitti:
Kotona illalla: yksi pala ruisleipää juustolla ja leikkeleellä
Onpa tosi aamupainotteinen ruokavalio! Kuinka voi olla nälkä 11.30, kun on syönyt jo kaksi tuhtia aamiaista sitä ennen?
En tuomitse mitenkään, ihmettelen vain 😁
Aamu: paahtis päällisineen, kahvi ja pakastemustikoita.
Päivällä: vettä pitkin päivää ja kahvi.
Illansuussa: varsinainen ateria.
Illalla: jädepuikko ja banaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona illalla: yksi pala ruisleipää juustolla ja leikkeleelläOnpa tosi aamupainotteinen ruokavalio! Kuinka voi olla nälkä 11.30, kun on syönyt jo kaksi tuhtia aamiaista sitä ennen?
En tuomitse mitenkään, ihmettelen vain 😁
Tuohan on ihan normaali ruokavalio. Enemmänkin ihmettelen kun ei lounaan jälkeen syö kuin tuon leivän. Ainakin yksi välipala lisää tuohon lounaan- ja päivällisen (klo 17-18) väliin ja vielä iltapala sinne lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Taidan listata nyt koko päivän ruoat. Mitat 157/68 eli ihan sopusuhtainen hyvin hoikka nainen.
Aamulla: Valio profeel sheikki ja Arlan proderahka. Pala juustoa. Ja puolikas quest bar
Töissä tauolla: Lennys & Larrys cookie, kaksi kuppia teetä ja yksi fani pala (kokous, auts) ei ole siis tapana mässäillä mutta minkäs teet
Lounas: Otin vain kevyen snäkin, pari palaa kevytmetukkaa ja toinen puoli paussi keksista
Välipala: verensokerit jo niin alhaalla, että suuhun sujahti skyr, quest bar ja kaverin tekemä paleo browie (toivottavasti hiilareita 0...)
Myöhempi snack: Ruokaa laittaessa yksi lapinkulta zero (en tiedä lasketaanko kun ei näissä kaloreita oo) ja sitten vielä puolet mun eiliseltä jääneestä barebell prode juomasta. Lol
Päivällinen: Päivän eka kunnon ateria JIIHAA eli kaksi naudan pihviä, puoli pakettia mifua, pala briejuustoa ja yksi riisikakkunen peanutbutterssilla.
Iltapala... Kai? :Kaksi lapinkulta zeroa. Ja Paussi ja kuppi maitorahkaa. Pala juustoa. Auts....
Late night snack: Lapinkulta zero, Propud ja lasi skyr juomaa.
Siinä olkaa hyvät, ottakaas mallia. Näillä eväillä pysyy terveenä.
Olet todennäköisesti maailman ainoa hyvin hoikka nainen noilla mitoilla 😂
Vierailija kirjoitti:
Leipää päällysteineen ja vaihdellen, jogurttia, mysliä, puuroa, munakasta, nuudelia, kanamunia eri muodossa...
Tarkotat varmaan nuudeleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona illalla: yksi pala ruisleipää juustolla ja leikkeleelläOnpa tosi aamupainotteinen ruokavalio! Kuinka voi olla nälkä 11.30, kun on syönyt jo kaksi tuhtia aamiaista sitä ennen?
En tuomitse mitenkään, ihmettelen vain 😁Tuohan on ihan normaali ruokavalio. Enemmänkin ihmettelen kun ei lounaan jälkeen syö kuin tuon leivän. Ainakin yksi välipala lisää tuohon lounaan- ja päivällisen (klo 17-18) väliin ja vielä iltapala sinne lisäksi.
En kyllä tunne ketään, joka vetäisi jo päivän kolmatta kunnon ateriaa klo 11.30...ei tuo nyt ainakaan kovin yleistä voi olla.
Liki kuusikymppinen täällä, jonka nuorimmainenkin juuri muutti omilleen. Eli vain itselleni enimmäkseen nyt kokkailen.
Kaikki viljat, myös gluteenittomat, olen jättänyt pois.
Aamulla syön joko reippaan siivun juustoa, tai jos viitsin teen tällaisen oman viritelmäni:
* 2 kananmunaa
* pari "klönttiä" ruokalusikalla turkkilaista jugurttia
* lisäksi kuiva-aineet, kuten leivinjauhe, psyllium, suola, jne. EI SOKERIA
* yllämainitut sekaisin
* mukaan pilkotaan esim. persikka, nektariini, jne.
* uunissa 200 astetta 40 min.
Ruoan valmistan aina raaka-aineista, en käytä eineksiä enkä valmisruokia. Kotimainen kesäkurpitsa on nyt ollut halpaa, ostin kilokaupalla hintaan 85 senttiä/kilo. Sitä olen koneella hienontanut, käsin viipaloinut jne. Proteiiniksi käytän broileria, jauhelihaa, maksaa, kirjolohta ja toisinaan tölkkisardiinia.
Hengissä ollaan.:)
Ihmeellisiä ruokailutapoja ihmisillä. Ei oikein mitään ravitsevaa ja järkevää. Miten jaksatte noilla eväillä ilman että väsyttää ja mieliala heittelee?
No tässä mun...
Aamupala 8.30- puuro tai hedelmä + raejuusto/rahka
Lounas 11.30- esim riisiä +kana/täyttävä salaatti proteiininlähteellä/ lisäksi kasviksia
Välipala 14.30-proteiinivanukas+hedelmä tai vähän kanaa ja hdelmä
Kotona töiden jälkeen joku lämmin ruoka
Illalla ehkä vielä jotain pientä
Tällä systeemillä mä jaksan. Jos en syö säännöllisesti, väsyn ja syön illalla jokaisen väliin jääneen ruokailun edestä...
"Mä TARVITSEN lämpimän aterian". Kukaan ei TARVITSE lämmintä ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Syöttekö aamupalaa, iltapalaa, välipaloja? Ja mitä ylipäätään syötte läpi päivän. Yritän budjetoida ensi kuun ruokia, ja lämpimiä ruokia näyttäisi saavan tehtyä isoja satseja halvalla, mutta kaikki "välipalakama" vaikuttaa olevan aika ylihintaista. :/
Eli, mitä syötte esim. yhden päivän tai yhden viikon aikana?
En syö muuta. Ei ole mikään tarvis laiduntaa pitkin päivää.
Mä syön aamulla banaanin ja kaksi ruisleipää päällysineen
Lounaaksi reilu satsi jotain lämmintä ruokaa. Aika usein myös ns. roskaruokaa (vähintään kerran viikossa)
Välipalaksi jotain hedelmää, pähkinöitä, turkkilaista jugurttia ym. Ei siis kaikkia kerralla kuitenkaan :)
Iltapalaksi taas kaksi ruisleipää viimeistään klo 19.
N47 ja paino edelleen se 58kg, mitä on ollut koko aikuisiän