Voitteko auttaa idioottia veloissa?
Viime vuosi meni todella sumussa oman elämän kanssa. Ero, muutto, remontti, työpaikan vaihdos, kaupungin vaihdos.. En edes tiedä mitä kaikkea siihen mahtui, mutta kaikesta tästä pyörityksestä velkaannuin todella pahasti.
En osaa edes sanoa miten tai mihin se raha loppujen lopuksi meni? Aloin vain ostella huonekaluja, vaatteita, tarvikkeita, ihan kaiken mahdollisen ja jatkuvasti ajattelin "maksan sen ensi kuussa pois", mutta ensi kuussa oli jotain uutta..
Otin 20t lainan (!!) jolla maksoin kaikki pois. Tässä typerässä lainassa on aivan järjetön typerä korko ja mietin vain, miten pärjään seuraavat 5 vuotta?
Menot:
Asuminen (laina+vastike) = 525e
Auto = 135e (tämä kyllä pitäisi myydä tänä vuonna)
Lasten hoitomaksut = 300e (tätä en saa alemmaksi)
Sähkö, vakuutukset jne. = n. 100e kuussa (ei aina näin paljon, mutta joskus enemmän)
ja se TYPERÄ järjestelylaina, jota pitäisi maksaa 5 vuotta = 550e
Tulot:
1850e käteen.
= 240e /kk eli 60e /vko
Mitä teen? Tuohon ei mahdu mitään yllättävää.
Säästötilillä on tällä hetkellä 1300e. mutta se hupenee juurihoitoon ja autovakuutuksiin tämän vuoden puolella. Myytävää ei oikein ole, tai no sohva ja ruokapöytä tms, mutta kaiken ylimääräisen olen myynyt.
Olen ihan normaali ihminen, jolla meni ennen todella hyvin ja nyt.. Mokasin aivan kaiken, enkä enää tiedä miten pääsisin tästä yli.
Haukkua saa, mutta enemmänkin haluaisin jonkunlaisia oikeita neuvoja. Tiedän, että olen mokannut ja jos vain voisin - peruisin kaiken.
Kommentit (119)
Tsemppiä sinulle tilanteeseesi! Aina jotenkin asiat järjestyvät lopulta. Hienoa että olet tällä hetkellä itse tilanteen tasalla ja tiedostat miten asiat ovat. Voisit ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin tai velkajärjestelyihin rohkeasti. He ainakin osaisivat antaa parhaita neuvoja ja olla tukenasi.
Saisitko vastaavan lainan ihan pankista, järkevämmällä korolla? Jotain vakuuksia pitäisi olla....
Eli sulle jää 240€ kuussa ruokaostoksiin? Entäs lapsilisät, mihin ne kuluu........?
Vierailija kirjoitti:
Autoon menee liikaa, siitä kannattaa luopua. Neuvottele pankissa lyhennyserä pienemmäksi. Kysy palkankorotusta tai etsi parempipalkkainen työ tai tee enemmän töitä. Missä elatusmaksut?
Ei ole elatusmaksuja, kun tuo 300e on se mitä minä maksan -- lastenhoidon. Lapset on enemmän isällään, kun haluttiin pitää vanha päiväkoti. Ap
Ota yhteyttä velkaneuvontaan, takuusäätiöön tms. ja yritä sitä kautta saada halvempi järjestelylaina. Jos voit osoittaa, että sinulla on tarpeeksi tuloja lainan hoitamiseen ja olet jo tietyn aikaa maksuista selvinnyt kunnialla, niin sinulla on mahdollisuudet saada parempikorkoinen laina. Nuo rahoitusyhtiöiden mainostamat "järjestelylainat" ovat vain kehittyneempi versio pikavipistä ja korot aivan järkyttävät.
Onko sun mahdollista saada palkankorotus tai parempipalkkainen työ? Me naiset tyydytään tässä suhteessa liian vähään eikä arvosteta omaa työpanostamme.
Vierailija kirjoitti:
Eli sulle jää 240€ kuussa ruokaostoksiin? Entäs lapsilisät, mihin ne kuluu........?
Lapsilisät menevät lasten isälle. Olen ns. etä tällä hetkellä. Syksyllä varmaankin lapset tulevat "takaisin" minulle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sinulle tilanteeseesi! Aina jotenkin asiat järjestyvät lopulta. Hienoa että olet tällä hetkellä itse tilanteen tasalla ja tiedostat miten asiat ovat. Voisit ottaa yhteyttä sosiaalipalveluihin tai velkajärjestelyihin rohkeasti. He ainakin osaisivat antaa parhaita neuvoja ja olla tukenasi.
Kiitos! Meillä on ihan järjetön jono velkaneuvontaan.. Siksi täältä aloin kysellä, mutta pitääpä varata aika :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mahdollista saada palkankorotus tai parempipalkkainen työ? Me naiset tyydytään tässä suhteessa liian vähään eikä arvosteta omaa työpanostamme.
Lisää palkkaa en voi saada, mutta uutta työpaikkaa yritän löytää! Iltatöitä jostain syystä hankala saada. Siivoustyötä mietin kyllä tässä tilanteessa.. Ap
Mistä otit tuon lainan?
Nyt äkkiä pankkiin jos laina on sieltä ja maksuehtoja uusiksi.
Ei ole pankinkaan etu, että riskiksi tulee se, ettet lainaa pysty pois maksamaan.
Sittenhän on tietenkin mahdollisuus, jos lapset kerran isällään on, tehdä silloin jotain lisätyötä. Mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä velkaneuvontaan, takuusäätiöön tms. ja yritä sitä kautta saada halvempi järjestelylaina. Jos voit osoittaa, että sinulla on tarpeeksi tuloja lainan hoitamiseen ja olet jo tietyn aikaa maksuista selvinnyt kunnialla, niin sinulla on mahdollisuudet saada parempikorkoinen laina. Nuo rahoitusyhtiöiden mainostamat "järjestelylainat" ovat vain kehittyneempi versio pikavipistä ja korot aivan järkyttävät.
Niinkö? Pitää alkaa tutkia asiaa. Tuo korko on ihan järjetön ja typeränä suostuin siihen..... Ap
Tuolla pärjää. Olen työtön ja saan kuussa kaikki tuet yhteen laskettuna viikkoa kohden 50e.
Katsopas vähän tarkemmin kaupassa mitä ruokaa ostat. Minä en ensin älynnyt kuinka paljon omilla valinnoilla voi vaikuttaa talouteensa.
Halpaa ja monipuolista ruokaa saa vähälläkin rahalla.
Tein joskus silleen, että otin kauppaan käteistä tietyn määrän ja kortit himaan. Tulin kotiin läjäpäin safkaa mukanani.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan 240e on paljon! Mutta jos tulee yllättävää menoa - esim lääkkeitä, sairaalakuluja, auto menee rikki, bensa (!), jne se on hyvin pieni summa. Eihän sillä pääse edes leffaan koskaan, kun siihen menee jo viikon budjetti :) Ap
Eipä tuossa ole paljon mistä tinkiä. Kaikki turhat vakuutukset hetkeksi pois (kotivakuutus/henkivakuutus jne). Lisää riskiä, mutta parantaa kassavirtaa. Lyhennä nopeampaa pois. Koita kilpailuttaa lainaa kun olet saanut sitä pienemmäksi. Jos et tarvi autoa myy se heti. ja näin säästetyt rahat kans lyhennyksiin. Varsinkin korkealla korolla nuo ylimääräiset lyhennykset ovat hyviä.
Miksi ihmeessä maksat päivähoitomaksut kokonaan itse jos isä saa lapsilisät?
No mihin muuhun sen 260€ kuussa pitäisi riittää kuin ruokaostoksiin.....? Jos lapset päiväkodissa ja paljon isällään, eikö tuo summa riitä?
Ja jatkoa varten vielä. Mieti että miten saat muitakin tulovirtoja (jopa pieniä) kuin tuo palkkatyö.
Miten joku voi sössiä asiansa noin pahasti? En ymmärrä...
Autoon menee liikaa, siitä kannattaa luopua. Neuvottele pankissa lyhennyserä pienemmäksi. Kysy palkankorotusta tai etsi parempipalkkainen työ tai tee enemmän töitä. Missä elatusmaksut?