Voitteko auttaa idioottia veloissa?
Viime vuosi meni todella sumussa oman elämän kanssa. Ero, muutto, remontti, työpaikan vaihdos, kaupungin vaihdos.. En edes tiedä mitä kaikkea siihen mahtui, mutta kaikesta tästä pyörityksestä velkaannuin todella pahasti.
En osaa edes sanoa miten tai mihin se raha loppujen lopuksi meni? Aloin vain ostella huonekaluja, vaatteita, tarvikkeita, ihan kaiken mahdollisen ja jatkuvasti ajattelin "maksan sen ensi kuussa pois", mutta ensi kuussa oli jotain uutta..
Otin 20t lainan (!!) jolla maksoin kaikki pois. Tässä typerässä lainassa on aivan järjetön typerä korko ja mietin vain, miten pärjään seuraavat 5 vuotta?
Menot:
Asuminen (laina+vastike) = 525e
Auto = 135e (tämä kyllä pitäisi myydä tänä vuonna)
Lasten hoitomaksut = 300e (tätä en saa alemmaksi)
Sähkö, vakuutukset jne. = n. 100e kuussa (ei aina näin paljon, mutta joskus enemmän)
ja se TYPERÄ järjestelylaina, jota pitäisi maksaa 5 vuotta = 550e
Tulot:
1850e käteen.
= 240e /kk eli 60e /vko
Mitä teen? Tuohon ei mahdu mitään yllättävää.
Säästötilillä on tällä hetkellä 1300e. mutta se hupenee juurihoitoon ja autovakuutuksiin tämän vuoden puolella. Myytävää ei oikein ole, tai no sohva ja ruokapöytä tms, mutta kaiken ylimääräisen olen myynyt.
Olen ihan normaali ihminen, jolla meni ennen todella hyvin ja nyt.. Mokasin aivan kaiken, enkä enää tiedä miten pääsisin tästä yli.
Haukkua saa, mutta enemmänkin haluaisin jonkunlaisia oikeita neuvoja. Tiedän, että olen mokannut ja jos vain voisin - peruisin kaiken.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tekisi toistakin työtä silloin kun lapset ovat isällään? Sinä voit myös myydä asuntosi ja muuttaa vuokralle. Auto pois. Näillä pitäisi järjestyä.
Olen miettinyt myymistä, mutta vuokrat ovat järjettömät. 800-1000e ja nyt maksan vain reilu 500e kuukaudessa. En oikein tiedä olisiko järkevämpää muuttaa vuokralle tässä tilanteessa, nyt saan kuitenkin maksuvapaita jos tulee jotain isompaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma että elatussysteeminne on reilu molemmille? Teittekö sopimuksen lastenvalvojalla? Joustaisiko lasten isä sen verran että tulisi pk-maksuissa vastaan?
Kuulostaa ainakin reilulta on käsittääksen alle minimin, ja miksi tulisi kun ap ei edes tiedä mihin nämä rahat ovat menneet. Ex ei ole vastuussa toisen rahankäytöstä. Mutta ap voidaan hyvin todeta kykenemättömäksi maksamaan tuota elatusmaksua ja sitten valtio maksaa.
Pidempi laina-aika pienemmällä erolla. Elarit vaikuttavat aika isoilta tulotasoon nähden, koita neuvotella pienemmiksi. Onko tuo auton lyhennys? Jos on, niin auto halvempaan tai jos mahdollista, ei autoa ollenkaan.
Ai niin, olen mies. Joku kuitenkin noista elareista alkaa kiukkuamaan.
HUOM! 60€ viikossa yksineläjällä ruokaan ei ole kuitenkaan mahdottoman pieni.
Vierailija kirjoitti:
Pidempi laina-aika pienemmällä erolla. Elarit vaikuttavat aika isoilta tulotasoon nähden, koita neuvotella pienemmiksi. Onko tuo auton lyhennys? Jos on, niin auto halvempaan tai jos mahdollista, ei autoa ollenkaan.
Ai niin, olen mies. Joku kuitenkin noista elareista alkaa kiukkuamaan.
HUOM! 60€ viikossa yksineläjällä ruokaan ei ole kuitenkaan mahdottoman pieni.
Elarit ovat kyllä ihan hyvät suhteessa tuloihin. Oikeasti joutuisin maksamaan lähemmäs 600e... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tekisi toistakin työtä silloin kun lapset ovat isällään? Sinä voit myös myydä asuntosi ja muuttaa vuokralle. Auto pois. Näillä pitäisi järjestyä.
Olen miettinyt myymistä, mutta vuokrat ovat järjettömät. 800-1000e ja nyt maksan vain reilu 500e kuukaudessa. En oikein tiedä olisiko järkevämpää muuttaa vuokralle tässä tilanteessa, nyt saan kuitenkin maksuvapaita jos tulee jotain isompaa. Ap
ei ehkä sitten jos pitää asua noin kalliilla alueella noilla tuloilla. Itse tienaan vähemmän, mutta vuokra on vähän päälle 400€ ja kaksio.
Meikkaaminen pois niin säästyy rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ehkä sitten jos pitää asua noin kalliilla alueella noilla tuloilla. Itse tienaan vähemmän, mutta vuokra on vähän päälle 400€ ja kaksio.
En asu kalliilla alueella, vaan pk-seudulla. Jos muutan kauemmaksi, joudun vaihtamaan työpaikkaa ja miten lasten kuljetus? Se on minun vastuulla.
Kaksiot täällä päin 800e minimissään. En oikeasti VOI muuttaa kauas. Ensinnäkin - ei ole varaa muuttokustannuksiin tai takuuvuokraan. Siksi en koe että myyminen on oikea ratkaisu!
Nyt maksan 500e kolmiosta hyvällä paikalla -- julkiset kulkee töihin hyvin ja lapset lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Meikkaaminen pois niin säästyy rahaa
Juu todella paljon säästöä, kun en meikkaa edes melkeinpä ollenkaan. Että ei - täällä ei ole tekoripsiä, kynsiä tai tukkaa. Ap
Miten ihminen ei tiedä mihin 20000€ meni?
Vierailija kirjoitti:
Remonttiin, huonekaluihin, astiohin, vaatteisiin, imuriin, pesukoneeseen, mutta en vain ymmärrä miten onnistuin näin tuhlaamaan? Alussa kaikki oli hallinnassa ja sitten vain.. olin kusessa. Ap
Elareina 300€/kk on iso summa, voisiko sitä tarkistaa? (Ex maksaa vain vähän enemmän, vaikka palkka ihan eri sfääreissä kuin minulla, siksi kommentti.)
Oliskohan sun asunnossa vakuusarvoa riittävästi vapaana, että saisit ihan pankista pienempikorkoisen lainan pidemmällä maksuajalla.. kannattaa ainakin pistää hakemus menemään.
Vierailija kirjoitti:
Elareina 300€/kk on iso summa, voisiko sitä tarkistaa? (Ex maksaa vain vähän enemmän, vaikka palkka ihan eri sfääreissä kuin minulla, siksi kommentti.)
150e per lapsi. Olen ymmärtänyt että tämä on minimi? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remonttiin, huonekaluihin, astiohin, vaatteisiin, imuriin, pesukoneeseen, mutta en vain ymmärrä miten onnistuin näin tuhlaamaan? Alussa kaikki oli hallinnassa ja sitten vain.. olin kusessa. Ap
Et ole missään kusessa. Sinullahan jää laskujen jälkeen vielä rahaa ruokaan.
240e/kk
Voit helposti jopa säästää.
Pistä 50e joka kuussa talteen yllätyksiä varten.
Lopeta valittaminen. Sinulla on nyt remontti tehty, on huonekalut ja imurit hankittu. Hyödyllisiähän nuo kaikki asiat ovat.
Korkoa joudut maksamaan mutta se on pelin henki. Ei pankit ilmaiseksi lainoja anna.
Lopeta ininä ja nauti kaikesta hyvästä mitä sinulla on.
Toisilla ei ole töitä, toisilla ei rahat riitä edes alustavasti laskuihin. Toisilla ei ole mahdollista saada tuollaista asuntoa.
Olet vähän kermapeppukin kaiken lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainasta lyhennysvapaata?
Totta. Yritän vain säästellä sitä (saa käyttää yhteensä 2 vuotta), jos tulee jotain vielä kamalampaa eteen.. Esim pitkä sairasloma tai työttömyys. Ap
Ei ei ei.. Asuntolaina lyhennysvapaalle täysin ja koko summa tuon kalliin lainan pois saamiseksi. Kun se kallis laina on maksettu sitten aletaan miettiin puskureita. Se korko joka juoksee kokoajan vain pahentaa tilannetta. Kun korkomeno vapautuu muuhun käyttöön elämä helpottuu. Osan tästä vapautuvasta korkomenosta voi ohjata siihen asuntolainan lisälyhennyksiin ja osa säästöihin ja sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse myisin auton pois heti. Hankkisin myös toisen työn. Esim. henkilökohtaisista avustajista on aina pula. Jos olet sen luonteinen ihminen, että kestäisit ko työtä, niin harkitse sitä. Palkka toki on pieni, 10 euron luokkaa per tunti, mutta kyllä sekin vähän auttaa.
Auto on lähdössä kyllä, mutta pitää vain selvittää jääkö siitä velkaa, jos jää - en voi myydä koska ei rahaa maksaa sitä velkaa :D
Olen katsellut iltatöitä paljon, mutta vielä ei ole tärpännyt.
Ap
On parempi maksaa sitä autolainaa kuin autolainaa+tarpeettomia autosta aiheutuvia juoksevia kuluja. Lisäksi myymällä auton pois voit lyhentää sitä KALLEINTA luottoa pois ekana.
Aika kuutamolla olet taloudenhoidosta, jos juurihoitoon menee 1300€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainasta lyhennysvapaata?
Totta. Yritän vain säästellä sitä (saa käyttää yhteensä 2 vuotta), jos tulee jotain vielä kamalampaa eteen.. Esim pitkä sairasloma tai työttömyys. Ap
Ei ei ei.. Asuntolaina lyhennysvapaalle täysin ja koko summa tuon kalliin lainan pois saamiseksi. Kun se kallis laina on maksettu sitten aletaan miettiin puskureita. Se korko joka juoksee kokoajan vain pahentaa tilannetta. Kun korkomeno vapautuu muuhun käyttöön elämä helpottuu. Osan tästä vapautuvasta korkomenosta voi ohjata siihen asuntolainan lisälyhennyksiin ja osa säästöihin ja sijoituksiin.
Niin. Mietin vain kun se laina on vain 200e kuussa, ja olen sitä lyhennysvapaata jo 6kk käyttänyt, mutta joo. Voisi varmaankin harkita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mahdollista saada palkankorotus tai parempipalkkainen työ? Me naiset tyydytään tässä suhteessa liian vähään eikä arvosteta omaa työpanostamme.
Lisää palkkaa en voi saada, mutta uutta työpaikkaa yritän löytää! Iltatöitä jostain syystä hankala saada. Siivoustyötä mietin kyllä tässä tilanteessa.. Ap
Hei
Sinä olet kyllä ihan huippu.
jos:
Et todennäköisesti olisi minuan neljännesvuosisadan nuorempi, tuntisin sinut, en itse olisi varattu, olisit vieläpä vastakkaista sukupuolta ja ihan oikeastikkin olemassa, pyytäisin sinua jo näillä tiedoilla vaimoksi.
Hei... tsemppiä elämään!
Paljon suuremmistakin veloista on selvitty ilman velkajärjetelyä ja velkajärjestelykin kestää vain aikansa. Ainakin toistaiseksi täällä Suomessa kaikki halukkaat on saaneet syödä vatsan täyteen ja nukkua lämpimässä. Kaikki muu onkin jo sitten luksusta, jota jokainen hankkii sen mukaan kuinka paljon on valmis raatamaan sen eteen.
noin se menee, elät kurinalaisesti nyt 5v hankkimatta lisäkuluja tai törsäämättä eineksiin yms ylikalliiseen roskaan. Ja kaikki on paremmin. Törsäsit ja perseilit aiemmin ja nyt maksat hintaa siitä.