Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voitteko auttaa idioottia veloissa?

Vierailija
15.08.2018 |

Viime vuosi meni todella sumussa oman elämän kanssa. Ero, muutto, remontti, työpaikan vaihdos, kaupungin vaihdos.. En edes tiedä mitä kaikkea siihen mahtui, mutta kaikesta tästä pyörityksestä velkaannuin todella pahasti.

En osaa edes sanoa miten tai mihin se raha loppujen lopuksi meni? Aloin vain ostella huonekaluja, vaatteita, tarvikkeita, ihan kaiken mahdollisen ja jatkuvasti ajattelin "maksan sen ensi kuussa pois", mutta ensi kuussa oli jotain uutta..

Otin 20t lainan (!!) jolla maksoin kaikki pois. Tässä typerässä lainassa on aivan järjetön typerä korko ja mietin vain, miten pärjään seuraavat 5 vuotta?

Menot:

Asuminen (laina+vastike) = 525e
Auto = 135e (tämä kyllä pitäisi myydä tänä vuonna)
Lasten hoitomaksut = 300e (tätä en saa alemmaksi)
Sähkö, vakuutukset jne. = n. 100e kuussa (ei aina näin paljon, mutta joskus enemmän)
ja se TYPERÄ järjestelylaina, jota pitäisi maksaa 5 vuotta = 550e

Tulot:

1850e käteen.

= 240e /kk eli 60e /vko

Mitä teen? Tuohon ei mahdu mitään yllättävää.

Säästötilillä on tällä hetkellä 1300e. mutta se hupenee juurihoitoon ja autovakuutuksiin tämän vuoden puolella. Myytävää ei oikein ole, tai no sohva ja ruokapöytä tms, mutta kaiken ylimääräisen olen myynyt.

Olen ihan normaali ihminen, jolla meni ennen todella hyvin ja nyt.. Mokasin aivan kaiken, enkä enää tiedä miten pääsisin tästä yli.

Haukkua saa, mutta enemmänkin haluaisin jonkunlaisia oikeita neuvoja. Tiedän, että olen mokannut ja jos vain voisin - peruisin kaiken.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin noh, kannattiko erota? Hassua miten naiset itsekkäänä rikkovat perheen ja sitten pilaavat lasten elämän.

Vierailija
82/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin noh, kannattiko erota? Hassua miten naiset itsekkäänä rikkovat perheen ja sitten pilaavat lasten elämän.

Sinä siis tiedät kaiken meidän erosta? ja missä olen kirjoittanut että MINÄ erosin? Mies pakkasi kamat, lähti, vei tavarat ja huonekalut ja lapsista alkoi taistelu. Olen vääntänyt ja kääntänyt, ja jossain vaiheessa se väsymys tulee. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voisit kyllä miettiä siivoustöitä tai henkilökohtaisen avustajan töitä. niissä voi olla vkonloppu/iltakeikkaa jota voit tehdä kun lapset eivät ole sinulla. Helposti voit saada esim 200€/kk siitä. tsemppiä!

Vierailija
84/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä voisit kyllä miettiä siivoustöitä tai henkilökohtaisen avustajan töitä. niissä voi olla vkonloppu/iltakeikkaa jota voit tehdä kun lapset eivät ole sinulla. Helposti voit saada esim 200€/kk siitä. tsemppiä!

Samaa mieltä! Jos jaksaisit edes puoli vuotta tai vuoden toista työtä, niin voisit käyttää ne rahat järjestelylainan ylimääräiseen lyhentämiseen ja säästäisit sen koroissa suuresti. Lisäksi sen jälkeen vielä puoli vuotta tms. asuntolainaan lyhennysvapaata, niin järjestelylainan kokonaisaika voisi yhtäkkiä olla vuoden tai kaksi lyhyempi. Ja sen kestät kyllä!

Lisäksi kunhan saat asuntolainaa maksettua ja järjestelylainan loppusumma pienenee, niin koko ajan on helpompi saada korvaava laina järkevämmällä korolla tai hieman pidemmällä maksuajalla.

Vierailija
85/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta. Olen etsinyt paljon iltatöitä, mutta olen käynyt yliopiston ja kokopäiväisesti töissä "hyvällä" alalla -- työnantajat ei niin herkästi valitse minua iltasiivoojaksi tai kassalle... Kassatyöstä on kyllä paljon kokemusta opiskeluajoilta.. Ap

Vierailija
86/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Jos jaksaisit edes puoli vuotta tai vuoden toista työtä, niin voisit käyttää ne rahat järjestelylainan ylimääräiseen lyhentämiseen ja säästäisit sen koroissa suuresti. Lisäksi sen jälkeen vielä puoli vuotta tms. asuntolainaan lyhennysvapaata, niin järjestelylainan kokonaisaika voisi yhtäkkiä olla vuoden tai kaksi lyhyempi. Ja sen kestät kyllä!

Lisäksi kunhan saat asuntolainaa maksettua ja järjestelylainan loppusumma pienenee, niin koko ajan on helpompi saada korvaava laina järkevämmällä korolla tai hieman pidemmällä maksuajalla.

Joo :) Kiitti paljon tsempeistä! Yritän pistää kaikki ylimääräiset tuohon lyhennykseen ja hakea sitä asuntolainan lyhennysvapaata! Ap

Vierailija
87/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuossa ole paljon mistä tinkiä.  Kaikki turhat vakuutukset hetkeksi pois (kotivakuutus/henkivakuutus jne). Lisää riskiä, mutta parantaa kassavirtaa. Lyhennä nopeampaa pois. Koita kilpailuttaa lainaa kun olet saanut sitä pienemmäksi. Jos et tarvi autoa myy se heti. ja näin säästetyt rahat kans lyhennyksiin. Varsinkin korkealla korolla nuo ylimääräiset lyhennykset ovat hyviä.

No ei ainakaan henkivakuutuksesta kannata säästää. Jos sinulle kävisi jotain, lapsesi olisivat ongelmissa noiden velkojen kanssa ja jäisivät ihan tyhjän päälle tulevaisuudessa.

Vierailija
88/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla liian korkea veroprosentti sun palkkatulossa. Onko otettu huomioon asuntolainan korko ja elatus ? Eroamalla kirkosta säästät muutamia satasia vuodessa.

Vierailija
89/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuossa ole paljon mistä tinkiä.  Kaikki turhat vakuutukset hetkeksi pois (kotivakuutus/henkivakuutus jne). Lisää riskiä, mutta parantaa kassavirtaa. Lyhennä nopeampaa pois. Koita kilpailuttaa lainaa kun olet saanut sitä pienemmäksi. Jos et tarvi autoa myy se heti. ja näin säästetyt rahat kans lyhennyksiin. Varsinkin korkealla korolla nuo ylimääräiset lyhennykset ovat hyviä.

vakuutuksia ei kyllä kannata missään nimessä irtisanoa, vaan kilpailuttaa!

Vierailija
90/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan henkivakuutuksesta kannata säästää. Jos sinulle kävisi jotain, lapsesi olisivat ongelmissa noiden velkojen kanssa ja jäisivät ihan tyhjän päälle tulevaisuudessa.

Velat ei periydy. Ei ehkä jääkkään mitään mitä periä mutta lainoja ei jää maksettavaksi. Lapset saa eläkettä.

Vierailija
91/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkoja ei voi periä onneksi. AP

Vierailija
92/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kilpailuttaa kaikki mahdollinen: Netti/puhelinsopimus, sähkösopimus, nuo yllä mainitut vakuutukset. Auto myyntiin, se ei pelkästään vie rahaa vaan aiheuttaa potentiaalisesti suurien kuluja hajotessaan ja rikkinäisenä sitä ei sitten saa edes myytyä. Jos kerran olet etävanhempi, sulla olisi varmaan mahdollisuus tehdä jotain lisäduunia jos vaan löydät? Ja ehdottomasti velkaneuvojalle.

Vierailija
93/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tekisi toistakin työtä silloin kun lapset ovat isällään? Sinä voit myös myydä asuntosi ja muuttaa vuokralle. Auto pois. Näillä pitäisi järjestyä.

Olen miettinyt myymistä, mutta vuokrat ovat järjettömät. 800-1000e ja nyt maksan vain reilu 500e kuukaudessa. En oikein tiedä olisiko järkevämpää muuttaa vuokralle tässä tilanteessa, nyt saan kuitenkin maksuvapaita jos tulee jotain isompaa. Ap

ei ehkä sitten jos pitää asua noin kalliilla alueella noilla tuloilla. Itse tienaan vähemmän, mutta vuokra on vähän päälle 400€ ja kaksio.

En asu kalliilla alueella, vaan pk-seudulla. Jos muutan kauemmaksi, joudun vaihtamaan työpaikkaa ja miten lasten kuljetus? Se on minun vastuulla.

Kaksiot täällä päin 800e minimissään. En oikeasti VOI muuttaa kauas. Ensinnäkin - ei ole varaa muuttokustannuksiin tai takuuvuokraan. Siksi en koe että myyminen on oikea ratkaisu!

Nyt maksan 500e kolmiosta hyvällä paikalla -- julkiset kulkee töihin hyvin ja lapset lähellä.

Sisusta lasten huone sellaiseksi, että  voit vuokrata sitä airbnb:n kautta matkailijoille? Pääkaupunkiseudulla hyvien kulkuyhteyksien varrella luulisi että muutamaksi yöksi silloin tällöin saisi asukkaan ja sillä voisi hyvinkin tienata extra-satasen.

Vierailija
94/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kilpailuttaa kaikki mahdollinen: Netti/puhelinsopimus, sähkösopimus, nuo yllä mainitut vakuutukset. Auto myyntiin, se ei pelkästään vie rahaa vaan aiheuttaa potentiaalisesti suurien kuluja hajotessaan ja rikkinäisenä sitä ei sitten saa edes myytyä. Jos kerran olet etävanhempi, sulla olisi varmaan mahdollisuus tehdä jotain lisäduunia jos vaan löydät? Ja ehdottomasti velkaneuvojalle.

Puhelin on työpuhelin ja netti on talonyhtiön. Näihin ei onneksi siis mene rahaa.

Sähkösopimus on halvin (juuri vaihdettu) ja sähköön ei mene rahaa (viimeksi oli lasku 17e). Sähkönsiirto maksaa tuplasti enemmän (siihen ei voi vaikuttaa).

Auton haluan kyllä myydä, mutta se vaikuttaa sitten paljon työmatkoihin ja lisätyöhön, sekä lasten kuljetukseen. Minulla on työpaikka 20km päässä, ja lapset asuu n. 10km päässä ja heidän päiväkotinsa on siellä. Työ ja päiväkoti eri suunnissa, joten tämä koukkaa hyvin paljon. Sen takia en ole juossut autoa myymään.. Vaikka se olisikin todella järkevää. :( Kai se on helpottanut muutenkin tätä hankalaa arkea. AP

Vierailija
95/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tekisi toistakin työtä silloin kun lapset ovat isällään? Sinä voit myös myydä asuntosi ja muuttaa vuokralle. Auto pois. Näillä pitäisi järjestyä.

Olen miettinyt myymistä, mutta vuokrat ovat järjettömät. 800-1000e ja nyt maksan vain reilu 500e kuukaudessa. En oikein tiedä olisiko järkevämpää muuttaa vuokralle tässä tilanteessa, nyt saan kuitenkin maksuvapaita jos tulee jotain isompaa. Ap

ei ehkä sitten jos pitää asua noin kalliilla alueella noilla tuloilla. Itse tienaan vähemmän, mutta vuokra on vähän päälle 400€ ja kaksio.

En asu kalliilla alueella, vaan pk-seudulla. Jos muutan kauemmaksi, joudun vaihtamaan työpaikkaa ja miten lasten kuljetus? Se on minun vastuulla.

Kaksiot täällä päin 800e minimissään. En oikeasti VOI muuttaa kauas. Ensinnäkin - ei ole varaa muuttokustannuksiin tai takuuvuokraan. Siksi en koe että myyminen on oikea ratkaisu!

Nyt maksan 500e kolmiosta hyvällä paikalla -- julkiset kulkee töihin hyvin ja lapset lähellä.

Sisusta lasten huone sellaiseksi, että  voit vuokrata sitä airbnb:n kautta matkailijoille? Pääkaupunkiseudulla hyvien kulkuyhteyksien varrella luulisi että muutamaksi yöksi silloin tällöin saisi asukkaan ja sillä voisi hyvinkin tienata extra-satasen.

Tätä mietin joskus! Harmi vain kun huoneeseen ei mahdu kuin yksi sänky / kerrossänky. Olisin muuten laittanut levitettävän sohvan tms.

Millaistakohan se edes olisi kun tuntemattomia ramppaisia yökylässä? :)

Ap

Vierailija
96/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto voisi olla myös paikallisesti markkinoitu siivous/kaupassakäynti/lastenhoitoapu? Jos löydät vaikka kaksi perhettä, jotka tarvitsevat lastenhoitoapua pari kertaa kuussa niin siitäkin tulisi jo jotain, eikä se kuormittaisi samalla tavalla kuin jokailtainen lisätyö.

Vierailija
97/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mietin joskus! Harmi vain kun huoneeseen ei mahdu kuin yksi sänky / kerrossänky. Olisin muuten laittanut levitettävän sohvan tms.

Millaistakohan se edes olisi kun tuntemattomia ramppaisia yökylässä? :)

Ap

Jos yhteydet lentokentälle ovat hyvät, niin ihan hyvin voisin tuollaiseen paikkaan tulla yöksi odottamaan aamulentoa. Yksinään tai kaverin kanssa matkailevia riittää myös, joten kerrossänky varmasti riittää jos asian vain selkeästi ilmoituksessa sanoo. Erityisesti jos yhteydet ovat hyvät messuhalleihin tai muihin massatapahtumapaikkoihin, niin sellaisten aikana voisi olla kysyntää.

Vierailija
98/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuu mun luo mökille niin houdetaan tuo laina parissa päivässä pois.

Vierailija
99/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kirjoitti:

Sulla taitaa olla liian korkea veroprosentti sun palkkatulossa. Onko otettu huomioon asuntolainan korko ja elatus ? Eroamalla kirkosta säästät muutamia satasia vuodessa.

Kiitti. En tiennyt että elatus tai asuntolainan korko vaikuttaa veroprosenttiin :) Tai siis tiesin kyllä että asuntolaina, mutta en tajunnut tehdä muutosta veroprosenttiin!

Teinpä heti sen muutoksen ja laskujeni mukaan saisin 100e enemmän käteen, jes! Tämän laitan lainanlyhennykseen suoraan :)

Ap

Vierailija
100/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette tiedäkään kuinka paljon tämä keskustelu on helpottanut oloani! Olen pitänyt tämän asian niin pitkään salassa ja syvällä sisälläni, että se on aiheuttanut unettomia öitä ja ahdistusta.

Tämä keskustelu sai voimaa alkaa muuttamaan asioita ja maksaa lainaa nopeammin :)

Otin heti yhteyttä lastenvalvojaan sekä eksään, ja sain sovittua, että maksan vain 180e päivähoitomaksuja pari kuukautta, ennen kuin tehdään virallinen sopimus ->> säästöä 120e ja tämä menee lainanhoitoon. :)

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi