Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voitteko auttaa idioottia veloissa?

Vierailija
15.08.2018 |

Viime vuosi meni todella sumussa oman elämän kanssa. Ero, muutto, remontti, työpaikan vaihdos, kaupungin vaihdos.. En edes tiedä mitä kaikkea siihen mahtui, mutta kaikesta tästä pyörityksestä velkaannuin todella pahasti.

En osaa edes sanoa miten tai mihin se raha loppujen lopuksi meni? Aloin vain ostella huonekaluja, vaatteita, tarvikkeita, ihan kaiken mahdollisen ja jatkuvasti ajattelin "maksan sen ensi kuussa pois", mutta ensi kuussa oli jotain uutta..

Otin 20t lainan (!!) jolla maksoin kaikki pois. Tässä typerässä lainassa on aivan järjetön typerä korko ja mietin vain, miten pärjään seuraavat 5 vuotta?

Menot:

Asuminen (laina+vastike) = 525e
Auto = 135e (tämä kyllä pitäisi myydä tänä vuonna)
Lasten hoitomaksut = 300e (tätä en saa alemmaksi)
Sähkö, vakuutukset jne. = n. 100e kuussa (ei aina näin paljon, mutta joskus enemmän)
ja se TYPERÄ järjestelylaina, jota pitäisi maksaa 5 vuotta = 550e

Tulot:

1850e käteen.

= 240e /kk eli 60e /vko

Mitä teen? Tuohon ei mahdu mitään yllättävää.

Säästötilillä on tällä hetkellä 1300e. mutta se hupenee juurihoitoon ja autovakuutuksiin tämän vuoden puolella. Myytävää ei oikein ole, tai no sohva ja ruokapöytä tms, mutta kaiken ylimääräisen olen myynyt.

Olen ihan normaali ihminen, jolla meni ennen todella hyvin ja nyt.. Mokasin aivan kaiken, enkä enää tiedä miten pääsisin tästä yli.

Haukkua saa, mutta enemmänkin haluaisin jonkunlaisia oikeita neuvoja. Tiedän, että olen mokannut ja jos vain voisin - peruisin kaiken.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kuutamolla olet taloudenhoidosta, jos juurihoitoon menee 1300€.

Eihän siihen menekään, mutta juurihoito, paikkaus ja autovakuutukset + muut yllättävät jutut, niin ei se 1300e kauhean kauaksi riitä. Ap

Vierailija
62/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myisin auton pois heti. Hankkisin myös toisen työn. Esim. henkilökohtaisista avustajista on aina pula. Jos olet sen luonteinen ihminen, että kestäisit ko työtä, niin harkitse sitä. Palkka toki on pieni, 10 euron luokkaa per tunti, mutta kyllä sekin vähän auttaa.

Auto on lähdössä kyllä, mutta pitää vain selvittää jääkö siitä velkaa, jos jää - en voi myydä koska ei rahaa maksaa sitä velkaa :D

Olen katsellut iltatöitä paljon, mutta vielä ei ole tärpännyt.

Ap

On parempi maksaa sitä autolainaa kuin autolainaa+tarpeettomia autosta aiheutuvia juoksevia kuluja. Lisäksi myymällä auton pois voit lyhentää sitä KALLEINTA luottoa pois ekana.

Siis mulla on vain yksi laina. Ei ole montaa. Vain yksi mitä lyhennän. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elareina 300€/kk on iso summa, voisiko sitä tarkistaa? (Ex maksaa vain vähän enemmän, vaikka palkka ihan eri sfääreissä kuin minulla, siksi kommentti.)

150e per lapsi. Olen ymmärtänyt että tämä on minimi? Ap

Ei ole mitään minimiä, paitsi Kelan minimi. Jos sinut katsotaan varattomaksi, saatat joutua maksamaan esim. 30€/muksu ja loput maksaa isälle Kela.

Vierailija
64/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieras13 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elareina 300€/kk on iso summa, voisiko sitä tarkistaa? (Ex maksaa vain vähän enemmän, vaikka palkka ihan eri sfääreissä kuin minulla, siksi kommentti.)

150e per lapsi. Olen ymmärtänyt että tämä on minimi? Ap

Ei ole mitään minimiä, paitsi Kelan minimi. Jos sinut katsotaan varattomaksi, saatat joutua maksamaan esim. 30€/muksu ja loput maksaa isälle Kela.

Olen ymmärtänyt ettei esim henkilökohtaiset velat vaikuta tähän? Meillä ei suostu lastenvalvoja tapaamaan esim. pelkästään äitiä, vaan molemmat vanhemmat pitää olla mukana selvittelyissä. Olisin halunnut yksinäni käydä siellä juttelemassa ihan käytännönasioita, mutta ei saanut aikaa. Onko tämä normaalia? 

Olen ollut siis tämän vuoden todella väsynyt ja jotenkin "avuton". Luovutin jossain vaiheessa tappelemisen eksän kanssa ja maksan sen 300e. Ap

Vierailija
65/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton voi jättää seisontaan, tämä alentaa kustannuksia ja sinulla on kuitenkin auto jos vaikka saat työpaikan jossa tarvitaan auto.

Vierailija
66/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myisin auton pois heti. Hankkisin myös toisen työn. Esim. henkilökohtaisista avustajista on aina pula. Jos olet sen luonteinen ihminen, että kestäisit ko työtä, niin harkitse sitä. Palkka toki on pieni, 10 euron luokkaa per tunti, mutta kyllä sekin vähän auttaa.

Auto on lähdössä kyllä, mutta pitää vain selvittää jääkö siitä velkaa, jos jää - en voi myydä koska ei rahaa maksaa sitä velkaa :D

Olen katsellut iltatöitä paljon, mutta vielä ei ole tärpännyt.

Ap

On parempi maksaa sitä autolainaa kuin autolainaa+tarpeettomia autosta aiheutuvia juoksevia kuluja. Lisäksi myymällä auton pois voit lyhentää sitä KALLEINTA luottoa pois ekana.

Siis mulla on vain yksi laina. Ei ole montaa. Vain yksi mitä lyhennän. Ap

Eikös sulla ollu se järjestelyluotto JA asuntolaina.

Vierailija
67/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä ihminen saa mitä tilaa. Myyt kaiken tarpeettoman pois, ja alat elämään tulojesi mukaan, etkä jonkun mielikuva elintason mukaan.

Vierailija
68/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton voi jättää seisontaan, tämä alentaa kustannuksia ja sinulla on kuitenkin auto jos vaikka saat työpaikan jossa tarvitaan auto.

Jos tämän teet, niin huomioi, että autolla pitäisi käydä aika ajoin ajamassa. Panin joku vuosi sitten autoni seisontaan talveksi ja se jämähti siihen. Ennen sitä ei ollut mitään vikaa. Ei saatu enää kuntoon, vaikka remontoin parilla tonnilla. Kysy autoista ymmärtäviltä miten usein sitä pitää ajaa, ettei jämähdä. 

Vierailija
69/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 000 laina on aika pieni, kun olet töissä, sulla on oma velaton asunto ja elämä hallinnassa. Eivät ne siellä velkaneuvonnassakaan sinulle muuta sano kuin että auto pois, kilpailuta laina ja pidä tarvittaessa lyhennysvapaata. Kun et ylimääräisiäkään ostele. Älä suotta syyttele itseäsi, kunhan saat lainasi järkevämpään maksuohjelmaan, niin kyllä se siitä.

Vierailija
70/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän siihen menekään, mutta juurihoito, paikkaus ja autovakuutukset + muut yllättävät jutut, niin ei se 1300e kauhean kauaksi riitä. Ap

Onko tuo hammaslääkäri julkinen vai yksityinen? Julkisella pitäisi saada samat palvelut halvemmalla, ja hoitotakuuhan on voimassa.

Vierailija
71/119 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoidosta kokemusta parhaillaan. Julkiselle ei päässyt. Yksityisellä ensin kaksi käyntiä ennen sen selviämistä, että juurihoito tarvitaan. Sitten alkoi varsinainen juurihoito. Tähän mennessä mennyt 720 E. 4 käynnillä. Vielä ainakin kaksi käyntiä, joihin menee arviolta se 450  E. Jos hyvin menee, niin maksaa noin  1100 E. Kyllä on liian kallista. Jo 400 E olisi kallis. Euroaikaan on vielä kalliimpaa, vaikka sanotaan ettei siihen kannata enää verrata. Mieti että olisit maksanut noin 6000 markkaa yhdestä hampaasta. Kyllä on halvempi asua omassa kuin vuokralla. Samaa sanon, että kyllä se siitä, älä syyttele itseäsi, sinulla oli todella kaikki vastoinkäymiset yhtä aikaa. Siinä uuden elämän aloitukseen menee  rahaa. Yritä elää nyt ihan kitupiikkinä. Ajatellen, että vaikka jotain tarvitsisi, niin sitä ei vain nyt hankita. Itselleni kävi samoin avioeron jälkeen, ja vaikka säästellen yritin saada kodin kuntoon, niin kyllä meni liikaa rahaa, jotka olisivat nyt tarpeen pienen eläkkeen ja perintöverojen  takia. Nyt on helppo itsekin jälkiviisaana ajatella, että silloin ei olisi mitään pitänyt ostaa, esim. huonekaluja. Vain sänky, tuolit ja pöytä linjalla. Toivon , että kaikesta huolimatta jaksat iloita lapsistasi, kodista, työstä ja kaikesta turvallisuudesta, mitä sinulla jo on. Tsemppiä.

Vierailija
72/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteilla teiltä on estetty julkisella puolella hammashoito? Minä ole ainakin saanut pk-seudulla mielestäni hyvää palvelua kaikkiin hammasongelmiini, myös juurihoidon.

Vierailija
73/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 000 laina on aika pieni, kun olet töissä, sulla on oma velaton asunto ja elämä hallinnassa. Eivät ne siellä velkaneuvonnassakaan sinulle muuta sano kuin että auto pois, kilpailuta laina ja pidä tarvittaessa lyhennysvapaata. Kun et ylimääräisiäkään ostele. Älä suotta syyttele itseäsi, kunhan saat lainasi järkevämpään maksuohjelmaan, niin kyllä se siitä.

Kiitos! Ehkä tilanne ei ole niin paha. Jotenkin vain nolo olo ja ihan kuin olisin mokannut todella pahasti. Tottahan se on, että monella on enemmän velkaa ja jopa autostakin 40t.

On vain outoa miten voi velkaantua niin nopeasti. 20 tuhatta? En vain oikeasti käsitä mihin sitä rahaa olen käyttänyt, vaikka ihan peruselämiseen se on mennyt. Miksen huomannut ajoissa tilannetta? Miksi päästi sen näin pitkälle? Onneksi sentään en menettänyt luottotietoja ja sain tuon yhdistelylainan, muuten olisi tehnyt todella pahaa maksaa kaikkea pois - summakin olisi ollut järjeton.

Ap

Vierailija
74/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihoidosta kokemusta parhaillaan. Julkiselle ei päässyt. Yksityisellä ensin kaksi käyntiä ennen sen selviämistä, että juurihoito tarvitaan. Sitten alkoi varsinainen juurihoito. Tähän mennessä mennyt 720 E. 4 käynnillä. Vielä ainakin kaksi käyntiä, joihin menee arviolta se 450  E. Jos hyvin menee, niin maksaa noin  1100 E. Kyllä on liian kallista. Jo 400 E olisi kallis. Euroaikaan on vielä kalliimpaa, vaikka sanotaan ettei siihen kannata enää verrata. Mieti että olisit maksanut noin 6000 markkaa yhdestä hampaasta. Kyllä on halvempi asua omassa kuin vuokralla. Samaa sanon, että kyllä se siitä, älä syyttele itseäsi, sinulla oli todella kaikki vastoinkäymiset yhtä aikaa. Siinä uuden elämän aloitukseen menee  rahaa. Yritä elää nyt ihan kitupiikkinä. Ajatellen, että vaikka jotain tarvitsisi, niin sitä ei vain nyt hankita. Itselleni kävi samoin avioeron jälkeen, ja vaikka säästellen yritin saada kodin kuntoon, niin kyllä meni liikaa rahaa, jotka olisivat nyt tarpeen pienen eläkkeen ja perintöverojen  takia. Nyt on helppo itsekin jälkiviisaana ajatella, että silloin ei olisi mitään pitänyt ostaa, esim. huonekaluja. Vain sänky, tuolit ja pöytä linjalla. Toivon , että kaikesta huolimatta jaksat iloita lapsistasi, kodista, työstä ja kaikesta turvallisuudesta, mitä sinulla jo on. Tsemppiä.

Kiitos paljon tsempeistä :) Ehkä se tästä. Ahdistus vain alkoi olla suuri ja syyllisyys painoi. Pakko oli päästä avautumaan ihmisille ketkä voisi jopa ymmärtää. Ap

Vierailija
75/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta 20 000 lainasta maksat takaisin 33 000. Mietippä sitä! Etkö saisi oikeasta pankista parempaa tarjousta?

Vierailija
76/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan tätä. Oata kuukauden kauppakuitit talteen ja punakynän kanssa alat tarkastaa niitä. Mieti ajan kanssa, tarviitko ihan oikeasti tuota tai tätä. JA seuraavaksi,heti huomenna alotat kauppalapun kanssa käydä kaupassa. Kasviksista saat hyviä keittoja, sosekeittoja ym, nakkisoppaa jne lapsille ja sulla ois aikaa leipoa leipää,siinäkin säästäisit. Sähkölasku on mun mielestä aika iso,ota se niin että maksat kerran kk ja alat säästämään sähköäkin. Sitten semmonen juttu,avaat vielä yhden tilin ja sinne säästät vaikka vitosen tällä viikolla,ens viikolla kuusi euroa ja niin edelleen. Valitse vaikka neljänä päivänä peräkkäin. Ens kuussa sama homma. Pienistä säästöistä saat vararahaa. Laita sinne kirpparimyynnit yms. 

Mutta se ruoka,ei joka pvä tartte olla juustoa/makkaraa leivän päälle. 

Kyllä se siitä,lopetat lehdet ja iltapäiväkahvit ja herkut...että pääset pahimman yli.

Pääsetkö kävellen töihin,tai bussilla?

Kun koetat kyllä se siitä.

Vierailija
77/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vähän pahasti sanottu, mutta oikeasti kannattaa siirtyä julkiselle hammashoidossa. Otat töistä vapaata kun saat ajan varattua vaikka palkattomana. Nämä Oralit ja muut rahastavat nyt niin kiitettävästi, ettei luottoa käyttävän kannattaa kiertää ne kaukaa. Omassa kunnassa julkinen on jopa parempi, koska tuolla yksityisellä ne jättää homman aina puolitiehen jotta saadaa seuraava aika varatuksi saman tien.

Vierailija
78/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoito maksaa kunnallisella yhteensä ehkä 300€.

Vierailija
79/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

saita-iita kirjoitti:

Komppaan tätä. Oata kuukauden kauppakuitit talteen ja punakynän kanssa alat tarkastaa niitä. Mieti ajan kanssa, tarviitko ihan oikeasti tuota tai tätä. JA seuraavaksi,heti huomenna alotat kauppalapun kanssa käydä kaupassa. Kasviksista saat hyviä keittoja, sosekeittoja ym, nakkisoppaa jne lapsille ja sulla ois aikaa leipoa leipää,siinäkin säästäisit. Sähkölasku on mun mielestä aika iso,ota se niin että maksat kerran kk ja alat säästämään sähköäkin. Sitten semmonen juttu,avaat vielä yhden tilin ja sinne säästät vaikka vitosen tällä viikolla,ens viikolla kuusi euroa ja niin edelleen. Valitse vaikka neljänä päivänä peräkkäin. Ens kuussa sama homma. Pienistä säästöistä saat vararahaa. Laita sinne kirpparimyynnit yms. 

Mutta se ruoka,ei joka pvä tartte olla juustoa/makkaraa leivän päälle. 

Kyllä se siitä,lopetat lehdet ja iltapäiväkahvit ja herkut...että pääset pahimman yli.

Pääsetkö kävellen töihin,tai bussilla?

Kun koetat kyllä se siitä.

Siis ei mun sähkö ole kuin ehkä 17e aina kun lasku tulee. Sähkönsiirto maksaa maltaita. Siihen ei voi itse vaikuttaa.

Käyn kaupassa kerran viikossa, teen halpaa ja terveellistä ruokaa. En osta lehtiä, tms turhaa. Lounaan syön töissä, aamupalaksi ehkä puuroa. En syö herkkuja tai pikaruokaa.

En syö leipää, joten leipoa ei tartte. Makkaraa en osta.

Eikä kyse ollut ruokaostoksista. Ja 200e pärjää kaupassa hyvin. Mutta kaikki muu - lääkkeet, shampoot, tarvikkeet jne yllättävät asiat — niihin ei ole varaa. Totta kai ruokaan on.

Ap

Vierailija
80/119 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihoito maksaa kunnallisella yhteensä ehkä 300€.

Oonko sanonut et juurihoito maksaa 1300? En, vaan että mulla on säästössä 1300e ja siitä lähtee autonvakuutukset, hammaslääkäri ja tällaiset ”pienet” asiat ja sinne säästöön ei jää paljoa mitään. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän