Petteri Orpo: Talous ei kestä 250 000 pitkäaikaistyötöntä.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Jo työttömien yleistäminen homogeeniseksi massaksi on vaarallista, heidän ihmisyys häivytetään ja saadaan muut vihaamaan ja halveksimaan tätä laiskaa, osaamatonta, sairasta ja itsekästä loisjoukkoa.
Kuten tapahtui Saksassa 30-luvulla, juutalaisten ihmisyys vietiin ja heihin suhtauduttiin alempiarvoisena ei-inhimillisenä joukkona jota sai kohdella miten vain.
En ymmärrä kuinka tätä psykologista kikkaa moni ei tajua käytettävän nytkin.
Niinpä. 30-luku on palannut mutta ei siinä mielessä kuin Touko Aalto luulee
Vierailija kirjoitti:
Suomen kansa: Talous ei kestä kahtasataa kansanedustajaa..
Totta. Lusmut pois vetelehtimästä veronmaksajien rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noususuhdanne ja valtio ottaa lisävelkaa, vaikka vähemmän kuin ennen. Joko nyt leikataan vähän tai huonompien aikojen tullessa enemmän, siinä on realistiset vaihtoehdot paitsi vassareiden mielestä.
Taikaseinän toiminta nyt vaan on muuten tulevaisuudessa epävarmalla pohjalla.
Kokkarithan tässä nyt taikaseinästä nyhtää, kun lupaa veronalennuksia. Miksi ihmeessä nyt, juuri nousukauden aikaan? Saman mokan teki aikoinaan Holkerin hallitus, alensi verotusta nousukaudessa. Ja valtiovarainministeri Katainen lahjoitti avokätisesti sairaanhoitajille ja sai sillä muutkin palkkamenot syöksyyn.
Kokoomus ei ole ikinä ymmärtänyt sitä, että suhdanteet tulevat ja menevät ihan hallituksen politiikasta riippumatta, ja että talouspolitiikan keskeinen tehtävä olisi varautua niihin. Nousukauden aikana luulevat sen olevan omaa ansiotaan ja että seuraavaa lamaa ei voi tulla, ja päättävät että nyt on varaa alentaa veroja. Laskukauden aikana surkuttelevat että pakko on nyt leikata.
Sellainen päinvastainen Robin Hood ilmiö. Ottaa köyhiltä ja antaa rikkaille eli itselleen.
Vaikka tämä nykytilanne on täysin epäinhimillinen, niin olen silti eri mieltä tuosta käänteisestä robinhoodista.
Mitä niiltä köyhiltä otetaan?
Ei yhtään mitään, heille vaan annetaan vähemmän kuin ennen. Ei se ole pois ottamista.
Entä mitä rikkaille annetaan?
Heiltä ehkä otetaan vähemmän pois (tai sitten ei), mutta ei heille mitään sellaista anneta mikä olisi köyhiltä pois otettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy tilanteeseen on se että työnantaja on ylimielinen eikä palkkaa kuin just sen harvalukuisen osan työttömistä joka joko osaa täsmälleen valmiiksi kaiken mitä työnantaja kuvittelee tarvitsevansa tai toisaalta omaa suhteet joilla voi ohittaa kaikki naurettavaksikin kiristetyt vaatimukset osaamisesta.
Jos nyt ei keksittäisi naurettavuuksia kuitenkaan? Työntekijä palkkaa työntekijän aina kun arvelee työntekijän kasvattavan yrityksen voittoja enemmän kuin mitä työntekijän kustannukset ovat.
Tietenkään työnantaja ei palkkaa osaamatonta työntekijää, jos se ei millään järkevällä aikavälillä ole kannattavaa.
Osaavia, päteviä, kokeneita ja kouluttautneita työntekijöitä on pitkäaikaistyöttömissä pilvin pimein.
Työmoraali, elämänhallinta jne kohdallaan.
Silti eivät pääse töihin. Lakatkaa leimaamasta heitä ongelmaisiksi, epäpäteviksi tms.
Jos heille ei riitä töitä, niin sitten heille ei riitä töitä. Ei se asia korjaannu sillä, että työnantajat palkkaavat heidät peukaloita pyörittämään ja odottelemaan firman konkurssia. Jos heidän palkkaamisensa olisi kannattavaa, niin kyllä heidät silloin palkattaisiinkin.
Ei se ratkea heitä rankaisemalla siitä että niitä työpaikkoja ei ole, eikä kurjistamalla heidän olojaan.
Tuossa korjattiin sitä harhaluuloa joka on esiintynyt tässäkin ketjussa että pitkäaikaistyöttömät ovat kaikki tai ainakin valtaosa ongelmaisia jne.
Mä en ole elämässi ollut päivääkään työtön, mutta voin kertoa ettei Suomi kestä Urpoja ja Mykkäsiä. Jos tuolla tasolla talouden ymmärtäminen on tuolla tasolla, niin suosittelen uutta ammattia.
Ei työpaikkoja lisää tule ja ei ilmaistyövoima mitään ratkaise.
Itse olen kuntouttavassa työtoiminnassa. Tämä ei ole ilmaista yhteiskunnalle.
Aion olla niin kauan kun saan olla.
Mitä sitten? En pääse liian vanhana töihin.
Tulisiko halvemmaksi maksaa perustulo ja lopettaa kaikki aktivointi jutut jotka on tosi kalliita.
Samoin lopettaa työkkärit. Kaikki mikä kuluttaa rahaa.
Mieletön ajojahti työttömiä kohtaan, ei ole varaa.
Mamuihin on varaa ja heille maksetaan kaikki.
Heistä tulee uusia työttömiä ja nostavat myös kaikki muut tuet,
AI niin he ovat etuoikeutettuja, heihin on varaa.
Tuollainen ajojahti saa vaan pahaa aikaan. Mekin ollaan varovaisia rahan käytössä koska työ ei ole koskaan varmaa.
Vierailija kirjoitti:
On ihan selvää, että työttömissä on enemmän osatyökykyisiä tai kokonaan työkyvyttömiä mitä työssä olevissa. Jokaisessa yt-neuvottelussa ensimmäisinä irtisanotaan ne, joiden työkyky on alentunut eivätkä he enää pääse muuallekaan töihin. Työssä olevien kannattaa muistaa tämä, kun saatte diagnoosin kroonisesta sairaudesta kuten astmasta tai reumasta tai löytyy syöpä. Se työttömyysaika tulee hetkessä lähemmäksi.
Näin se menee, itse terve mutta ikää tulee ja kremppaa.
Moni yli 50v. menettää työpaikan koska syy on se että vanhenee.
Sitten hyökätään kimppuun.
En usko saavani enää töitä, ikää 54v.
Tyydyttääkö työtoiminta hallitusta, voin olla siinä 10v.että rahani saan.
Ahdistaa tää jahtaaminen.
Enkä tarvitse soluasuntoa kun miehellä työ ja ok palkka.
Niin ja nuorikin vaarassa jos sairastuu, pysykää terveinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kepu ja kokoomus sitten haalivat lisää turvapai.kanhakijoita maahan?
Lopeta jo jankkaus, tässä ketjussa ei ole kyse tuosta.
Kyllä kehitysmaalaisten tuominen suomeen on aika suuri menoerä sekin taloudellemme, ei sitä voi kiistää hallituskaan, joka jatkuvasti piilottelee lopullisia noihin meneviä summia - niitä ei olla saatu nähtäväksi vieläkään.
Ei kestä ei ja ei myöskään kestä yhtään pakolaista lisää enää. Koko eurooppa on tuhottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä huvittaa että valtiovarainministeri ymmärtää tämän faktan, mutta hallitus on täysin kyvytön ratkaisemaan ongelmaa muuiten kuin haukkumalla työttömiä. Vai olisiko sittenkin niin, että tarkoitus on nimenomaan saada nämä ihmiset töihin ilman palkkaa?
Samaan aikaan meillä on työvoimapulaa ja pitäisi käyttää satoja miljoonia ihmisten uudelleenkoulutuksiin..
Eniten ihmettelen tuota työvoimapulaa mistä yritykset valittaa. Ensinnäkin jos on pula tekijöistä, palkan pitäisi nousta jotta saa houkuteltua työntekijöitä muualta. Toiseksi työntekijän voisi kouluttaa itse oppisopimuksella. Moni työtön ei halua enää opiskella, koska työttömänä saa enemmän rahaa. Jos itse vaihtaisin alaa haluan tehdä sen oppisopimuksena. Siinä saa palkkaa opiskelun ajalta, siinä mielessä aika ei mene hukkaan. Lisäksi tulee tunne, että firma sitoutuu paremmin ja on työpaikka valmiina kun valmistuu.
Oppisopimuksessa on se huono puoli, että sellaisella opiskelemaan on todella vaikea päästä. Firmat eivät ole kiinnostuneita kouluttamaan osaajia oppisopimuksella. Se kun vaatii sitä, että sen opiskelevan vieressä on melkein koko ajan oltava joku osaavampi neuvomassa, ja tätä kestää aikansa jona aikana sen osaavamman työpanos ei ole täysin käytettävissä. Mieluummin firmat ottavat työntekijän, joka jo valmiiksi osaa kaiken (ja kun niitä ei löydy, valittavat työvoimapulaa).
Tämän kerron sinulle ammatillisen koulutuksen eri väylien käytännön järjestelyihin perehtyneenä ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelijoilta onnistuu kituutus 250 eurolla + asumistuella kuukaudessa, pitäisi sen onnistua myös työttömiltä.
Opiskelijat saa opintolainaa sekä joidenkin vanhemmat auttavat taloudellisesti. Joillakin on myös töitä opintojen ohella.
Työttömätkin voisivat ottaa lainaa elämiseen. Ja tuki voitaisiin muokata niin, että voivat tienata tietyt tulorajat kuten opiskelijatkin.
Ja pankitko velvoitettaisiin sitä lainaa meille myöntämään :)
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin minun verorahat ohjaisin pakolaisille kuin pitkäaikaistyöttömälle joka ei aktiivisesti töitä hae ja ole valmis ottamaan vaikka puhelinmyyjä/siivoustyötä tai muuttamaan. Mielestäni turha taakka yhteiskunnalle ne pummit.
Milloin itse ostit viimeksi jotain puhelinmyyjältä?
Miten siivoustyötä "otetaan"? Siihenkin jonkun pitää palkata.
Tunnen muutaman pitkäaikaistyöttömän, eivätkä edes halua/hae töitä. Minä olen tehnyt kaikkea paskahommaa ja muuttanut useamman kerran työn perässä. Olisi vähintään kohtuullista vaatia jotain vastineeksi rahalle joka näille työnvieroksujille maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelijoilta onnistuu kituutus 250 eurolla + asumistuella kuukaudessa, pitäisi sen onnistua myös työttömiltä.
Niinpä. Miksei työtön voisi myydä ylimääräisiä kamojansa ja muuttaa soluun? Yhden lapsen kanssa voi asua samassa huoneessa ja useamman lapsen kanssa saisi vaikka yhden huoneen lisää. Täällähän haukuttiin opiskelijat, jotka eivät soluissa halua asua, joten odotan nyt suurta kannatusta omalle ehdotukselleni.
En oikeasti ymmärrä miksei yksinelävä työtön voi asua solussa siinä missä opiskelijakin. Ainakin työttömyyden pitkittyessä, ei nyt samalla sekunnilla tietenkään tarvitsisi muuttaa, jos työttömäksi jäisi. Lapsen kanssa eri juttu.
Niin, mikseivät soluissa voisi asua myös pienipalkkaiset työntekijät? Hehän asumistukea enemmän saavat kuin työttömät. Esim. pääkaupunkiseudulla joku osapäiväinen siivooja tai kaupan kassa tai tarvittaessa töihin kutsuttava ravintolatyöntekijä. Ihan hyvin voisi asua solussa, ehdottamallasi tavalla. Ja kaikki eläkemummot nyt varsinkin. Solussa sekin hyvä puoli, että kun mummo kuolisi, joku ehkä aika pian huomaa että niin käy. Eli miksi rajata soluasuminen työttömiin? Köyhillehän se kuuluu, riippumatta köyhyyden syistä. Meissä työttömissähän voi olla äveriästäkin väkeä. Esim. itse en saa asumistukea, vaikka olen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutaman pitkäaikaistyöttömän, eivätkä edes halua/hae töitä. Minä olen tehnyt kaikkea paskahommaa ja muuttanut useamman kerran työn perässä. Olisi vähintään kohtuullista vaatia jotain vastineeksi rahalle joka näille työnvieroksujille maksetaan.
Minäkin tunnen yhden, nimittäin itseni. Tämä ehkä yllättää sinut, mutta olen hakenut töitä muualtakin kuin asuinpaikkakunnaltani. Olen siis valmis muuttamaan työn perässä.
Tekisin oikein mielelläni työtä vastineeksi rahasta jonka saan, mutta silloin sen rahan pitäisi olla palkkaa. Olisiko sinun työnantajallasi jotain tarjota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin minun verorahat ohjaisin pakolaisille kuin pitkäaikaistyöttömälle joka ei aktiivisesti töitä hae ja ole valmis ottamaan vaikka puhelinmyyjä/siivoustyötä tai muuttamaan. Mielestäni turha taakka yhteiskunnalle ne pummit.
15 vuoden aikana minulla on ollut 10 työpaikkaa eri aloilla, aivan paskahommiakin lapiomiehestä lumikolamieheen. Ilman kokemusta 8,5€ tuntipalkalla olen lähtenyt toiselle puolen Suomea vaikkei palkasta kulujen jälkeen jäänyt mitään käteen muuta kuin lopulta se hyvä työpaikka.
Työttömyys on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömätkin saavat yleistä asumistukea. Ja halvemmalla ruokaa saa, kun itse tekee sopivista aineksista. Aina muuten jos ehdotetaan työttömille halpoja kimpparuokailuita, sekin tyrmätään alentavana.
Miten se kimpparuokailu olisi jotenkin halvempi kuin esim. meikätyöttömän tehdä ruokani itse? Missä ja miten se järjestettäisiin? Kokkaisivatko työttömät itse? Järkättäisiinkö kokeille hygieniapassi? Kellä olisi valta suunnitella ruokalista ja organisoita ostoksilla käynti? Olisiko kimpparuokailuun osallistuminen jotenkin pakollista? Ja tosiaan, missä tilat? Ainakin jos ruokailu on niin kaukana että sinne pitää matkustaa jollain bussilla, se ei tulisi kovinkaan halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuoden aikana minulla on ollut 10 työpaikkaa eri aloilla, aivan paskahommiakin lapiomiehestä lumikolamieheen.
Onko sinua palkattu yli viisikymppisenä lapio- tai lumikolamieheksi?
Fyysisiin ns. paskahommiin ehkä pääsee nuorena. Siitäkin on hyötyä jollei ole mitään koulutusta. Itse en ole kelvannut siivoamaan. Ei siihenkään työhön noin vain mennä.
Jep ja 100 000 uutta tulijaa on tulossa kovaa vauhtia. Jos ne on varaa ottaa, niin sit on varaa tehdä muutakin.