Riihimäki: Miia kieltäytyi palkattomasta työstä – Kunta haki holhouksen alaiseksi
Miia kieltäytyi palkattomasta työstä – Kunta haki holhouksen alaiseksi: ”Pitääkö kunta ilmaistöistä kieltäytyvää hulluna?”
Riihimäkeläisestä Miiasta tehtiin edunvalvontailmoitus, kun hän kieltäytyi saapumasta sosiaalitoimistoon. Miia pelkäsi joutuvansa palkattomaan työhön.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/miia-kieltaytyi-palkattomasta-tyos…
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku on voinut käydä kaksi vuotta ilmaistöissä?
Monet ovat niissä viisikin vuotta, tai jopa enemmän. Yleensä se tosin silloin on kuntouttavan työtoiminnan muodossa. Työkokeiluun voidaan laittaa vain puolen vuoden pätkissä ja pätkien välissä pitää olla tauko.
Miten pk-seudulla voi olla pitkäaikaistyöttömänä? Riihimäeltä pääsee junalla helposti eri puolille jos haluaa. Viranomaiset eivät voi puhua, ihminen saa esittää asian julkisuudessa oman mielensä mukaan. Eikö todellakaan mitään ongelmia?
Jos ihmisellä ei ole jotain kysyttyä ammattia ja jos hän on pitkäaikaistyötön (ja taustalla lisäksi mm. kuntouttavaa työtoimintaa) niin mahdollisuudet saada palkkatyö ovat olemattomat. Aina on monta hakijaa niihin työpaikkoihin joilla voi oikeasti elättää itsensä ja maksaa esim. sen junalipun eikä työnantaja vapaaehtoisesti ota sitä riskiä mikä pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen liittyy. Niinpä työpaikka menee jollekin muulle.
Työttömällä voi olla useampikin ammatti ja koulutus. Miia päässyt palkattomiin töihin jika sekin on vaikeaa koska koulutettua väkeä pyrkii niihinkin, jouduin itse palkattomiin töihin koulusta valmistuttuani koska työkkärillä ei ollut tarjota muuta.
Vaikeaa "päästä" palkattomiin töihin? Salli minun nauraa.
Niihin on opiskelijakaupungissa paljon hakijoita ja kova kilpailu; vaaditaan osaamista ja työkokemusta. Mieluummin niihin otetaan parikymppinen opiskelija tai työtön kuin kulahtanut nelikymppinen.
Jos vaikka kävelet paikalliseen hyperautomarkettiin pomon puheille ja pyydät päästä heille ilmaiseksi hyllyttämään tuotteita niin on erittäin epätodennäköistä että se pomo kieltäytyy.
Hypermarkettiin ei oteta hyllyjä täyttämään pelkästään vaan vaaditaan kassakokemusta. Paikallinen hypermarketti työllistää opiskelijoita ja ottaa harjoittelijoita ja mieluummin otetaan se parikymppinen jolla on jo kassakokemusta.
Palkkatyöntekijöiden kohdalla voi monessa kauppaketjussa ollakin niin, että otetaan vaan jos tekee "kaikkea" eli myös kassahommaa. Ilmaistyöntekijät ovat eri juttu.
Näkee ettet ole hakenut ilmaistyötä. Ehkä kehitysvammaiset voi laittaa pelkästään hyllyttämään mutta opiskelijoilta vaaditaan monipuolisia tehtäviä ihan jo koulun puolesta joten pelkkä hyllytys ei oikein sovi. Työnantajat myös vaativat osaamista, ei heillä ole aikaa perehdyttää harjoittelijoita ja harjoittelija yleensä tekee samoja töitä kun muutkin työntekijät. Harjoittelijoita on tulossa ovista ja ikkunoista joten heiltä vaaditaan monipuolista osaamista vaikka tekisivätkin ilmaiseksi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku on voinut käydä kaksi vuotta ilmaistöissä?
Monet ovat niissä viisikin vuotta, tai jopa enemmän. Yleensä se tosin silloin on kuntouttavan työtoiminnan muodossa. Työkokeiluun voidaan laittaa vain puolen vuoden pätkissä ja pätkien välissä pitää olla tauko.
Miten pk-seudulla voi olla pitkäaikaistyöttömänä? Riihimäeltä pääsee junalla helposti eri puolille jos haluaa. Viranomaiset eivät voi puhua, ihminen saa esittää asian julkisuudessa oman mielensä mukaan. Eikö todellakaan mitään ongelmia?
Jos ihmisellä ei ole jotain kysyttyä ammattia ja jos hän on pitkäaikaistyötön (ja taustalla lisäksi mm. kuntouttavaa työtoimintaa) niin mahdollisuudet saada palkkatyö ovat olemattomat. Aina on monta hakijaa niihin työpaikkoihin joilla voi oikeasti elättää itsensä ja maksaa esim. sen junalipun eikä työnantaja vapaaehtoisesti ota sitä riskiä mikä pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen liittyy. Niinpä työpaikka menee jollekin muulle.
Työttömällä voi olla useampikin ammatti ja koulutus. Miia päässyt palkattomiin töihin jika sekin on vaikeaa koska koulutettua väkeä pyrkii niihinkin, jouduin itse palkattomiin töihin koulusta valmistuttuani koska työkkärillä ei ollut tarjota muuta.
Vaikeaa "päästä" palkattomiin töihin? Salli minun nauraa.
Niihin on opiskelijakaupungissa paljon hakijoita ja kova kilpailu; vaaditaan osaamista ja työkokemusta. Mieluummin niihin otetaan parikymppinen opiskelija tai työtön kuin kulahtanut nelikymppinen.
Jos vaikka kävelet paikalliseen hyperautomarkettiin pomon puheille ja pyydät päästä heille ilmaiseksi hyllyttämään tuotteita niin on erittäin epätodennäköistä että se pomo kieltäytyy.
Hypermarkettiin ei oteta hyllyjä täyttämään pelkästään vaan vaaditaan kassakokemusta. Paikallinen hypermarketti työllistää opiskelijoita ja ottaa harjoittelijoita ja mieluummin otetaan se parikymppinen jolla on jo kassakokemusta.
Palkkatyöntekijöiden kohdalla voi monessa kauppaketjussa ollakin niin, että otetaan vaan jos tekee "kaikkea" eli myös kassahommaa. Ilmaistyöntekijät ovat eri juttu.
Soita Kemissä, Torniossa, Raahessa tai vaikkapa Oulussa sijaitsevaan hypetmarketiin ja teeskentele että asut paikkakunnalla ja etsit harjoittelupaikkaa, kuinka moni on valmis ottamaan sinut harjoitteluun?
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse poikkasisin mielummin jalkani kun menisin ilmaisiin töihin. 500 000 suomalaista tekee ilmaistyötä! Ei vttu!!!
Ei ole pakko mennä työkokeiluun. Sen kun jättää tuet nostamatta, ei niitä kenenkään ole pakko ottaa vastaan. Kukaan ei tule tunkemaan niitä rahoja väkisin postiluukustasi.
En ymmärrä, miksi tukien saajat kuvittelevat, että ne ovat vastikkeettomia. Tottakai sen rahan eteen pitää olla valmis myös tekemään oman osansa. Mielestäni työttömille pitäisi järjestää vanhanajan kunnon suojatyötä, esim. kadunvarsien lakaisua ym. Ja sitä voitaisiin sanoa ihan suoraan ja rehellisesti sosiaalisin perustein tehtäväksi työksi, jonka vastikkeena olisi sitten se työttömyysraha.
Miksi puhutaan työharjoittelusta, vaikka kaikki tajuavat, että ei se harjoittelu mitään oikeaa työtä tuo.
Se olisikin näky, kun jo esim. pienessä kaupungissa olisi tuhat kadunlakaisijaa harjat kädessä ja vähintään kymmeniä työnjohtajia jotka valvovat, että harja pysyy heilumassa.
Joku voisi sanoa, että tulisi halvemmaksi ostaa pari harjakonetta jotka hoitaisivat saman asian, mutta ei se tietenkään käy kun kyse on työttömien rankaisusta.
Japanissa on ollut pitkään alhainen työttömyys, siellä tavaratalojen ovilla on työntekijöitä kumartamassa ja toivottamassa asiakkaat tervetulleiksi, kadunlakasijoita siivoamassa katua jne. Otetaan sieltä mallia. Tai jenkkityyliin kauppoihin nuoria työntekijöitä pakkaamaan asiakkaiden ostokset, pariisilaistyyliin kahviloihin tarjoilijat siivoamaan pöydät ja tarjoilemaan kahvit pöytiin jolloin asiakkaiden ei tarvitse huolehtia mistään. Olisi ihana istahtaa kahville Suomessakin puhtaaseen pöytään jossa ei olisi edellisen asiakkaan sotkuja.
Kaffepulla kirjoitti:
No Miian ongelmathan loppuisivat siihen, että hän alkaisi elättää itsensä, eikä ottaisi enää vastaan sossun rahaa. Jos ottaa vastaan sossun rahaa, joutuu tekemisiinm sossun kanssa. Ei ilmaista rahaa ole olemassa, kai sen nyt tajuaa lapsikin.
Sinun ongelmasi taas näkyy olevan vaikeus ymmärtää lukemaasi sekä se, että jutun ydinsanoma näkyy menneen täysin ohi. Ei se sossunraha liity asiaan, kyse oli käsittämättömästä toiminnasta jos kieltäytyy ilmaistöistä. Luepa nyt uudelleen ja yritä ymmärtää mistä on kysymys.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla: v itu tat minua!
Toivotaan, et 9 euron työntekijä korvaa sinutkin, niin voit kokeilla elämää vaikka lehtilaatikosda.Olen yrittäjä, joten ei tule ihan heti tapahtumaan. Maksan niin paljon veroja, että kyllä sillä muutama sossupummi elätetään. Tehkää työttömät edes jotain hyödyllistä elämällänne, menkää vapaaehtoistöihin tms. Tai hakeutukaa edes opiskelemaan, jos ette muka ihan oikeasti saa mistään töitä, niistä sadoista hakemuksistanne huolimatta.
Teen vapaaehtoistyötä ja opiskelen omaksi ilokseni. Kerrotko vielä mihin vastavalmistunut 50-vuotias tradenomi voisi työllistyä?
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla: v itu tat minua!
Toivotaan, et 9 euron työntekijä korvaa sinutkin, niin voit kokeilla elämää vaikka lehtilaatikosda.Olen yrittäjä, joten ei tule ihan heti tapahtumaan. Maksan niin paljon veroja, että kyllä sillä muutama sossupummi elätetään. Tehkää työttömät edes jotain hyödyllistä elämällänne, menkää vapaaehtoistöihin tms. Tai hakeutukaa edes opiskelemaan, jos ette muka ihan oikeasti saa mistään töitä, niistä sadoista hakemuksistanne huolimatta.
Teen vapaaehtoistyötä ja opiskelen omaksi ilokseni. Kerrotko vielä mihin vastavalmistunut 50-vuotias tradenomi voisi työllistyä?
Hae Nordean trainee -ohjelmaan.
Jaa, joidenkin mielestä kaikki on totta, mitä lehdestä lukee.
Minä en todellakaan usko Miian kertomaa satua. Itsekin voisin antaa haastattelun paljon hurjemmastakin jutusta.
Sossu järjestää kuntouttavaa työtoimintaa (vaikka kerran viikossa porukalla leffan katselu tai jumppatunti), eli jotain ongelmia elämässä on. Te-toimiston kautta on työkokeilu, joka voi olla työskentelyä jopa yrityksessäkin. Kuty ei ole yrityksessä.
Terveempi saa toimeentulotukensa Kelasta näkemättä virkailijaa.
Työkokeilu ei taida olla jutussa oikein, koska työkokeilun enimmäiskesto on 12kk. Onko kyse ollut kuntouttavasta työtoiminnasta? Toimittaja uskonut Miaa eikä tarkastanut taustoja?
Hei! Mä oon Piia ja saan palkkaa vain 3donitsia vaikka pyysin 10donitsia. Tehkää musta haastattelu, kuinka työnantaja käyttää hyväksi. Kohta työtön.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ei taida olla jutussa oikein, koska työkokeilun enimmäiskesto on 12kk. Onko kyse ollut kuntouttavasta työtoiminnasta? Toimittaja uskonut Miaa eikä tarkastanut taustoja?
Kyllä työkokeilua voi tulla parikin vuotta. Pieni tauko välissä ja taas jatkuu, eri työnantajalla. Kokemuksesta tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Suomi se näyttää vain pönkittävän asemaansa maailman holhousvaltiona numero yksi. Näytti vihdoin ja viimein löytyvän "urheilulaji", jossa Suomi menestyy ja menestys on kaiken lisäksi taattua vuodesta toiseen!
Suomella onkin nyt tuhannen taalan paikka kehittyä edelläkävijävaltioksi, joka on sujuvasti yhdistänyt sosialismin ja kapitalismin HUONOT puolet!
Arvaan, että sosiaaliohjaajana on toiminut joku muu kuin sosiaalialan koulutuksen saanut. Vinkkinä, jos työhön ei edellytetä lain mukaan sosiaalialan korkeakoulutettua työntekijää, voi "sosiaali" työtehtävän nimen edessä tarkoittaa vaikka merkonomia, kokkia tai lähihoitajaa. Ainakin näin monissa kunnissa.
Kaffepulla, taidan tietää firmasi.
Vierailija kirjoitti:
Milloin tulee ensimmäinen ilmoitusta puolustava kommentti?
Niitä on varmaan tullut jo aiemmin, kun tämä viesti on jo 7. sivulla. Teen itse omassa työssäni ilmoituksia edunvalvonnan tarpeessa olevista, enemmän tai vähemmän asiakkaitten suostumuksella. Oikeasti niihin on aina joku hyvä syy. Tässä tapauksessa sitä ei ole kertonut sossu eikä asianomainen itse.
Kaikki ilmoitukset eivät johda edunvalvontaan. Syy voi olla juuri se, että ei ole sellaista sairautta, jonka perusteella se olisi aiheellinen, tai sitten asiakas itse kieltäytyy siitä. Sossu on kuitenkin varmistanut tässä omaa selustaansa tekemällä ilmoituksen siltä varalta, että asiakas on edunvalvonnan tarpeessa, koska vaikuttaa haluttomalta ( ja ehkä myös kyvyttömältä) hoitamaan omia asioitaan ja hakemaan hänelle kuuluvia etuuksia. Toimeentulotuki on viimesijainen, ja tässä tapauksessa asiakas oli heittäytynyt täysin yhteiskunnan elätiksi. Ehkä hän on todellisuudessa työkyvytön, jos ei ole vuosikausiin ollut muussa kuin ilmaistyössä. Tai sitten hän on itse valinnut elämäntapansa, mihin hänellä on tietenkin oikeus.
12 kirjoittaa joutuneensa palkattomaan työhön, koska "työkkärillä ei ollut tarjota muuta". Ei työkkäri ole eräitä lottovoiton tasoisia tapauksia lukuunottamatta tarjonnut tällä vuosituhannella kenellekään oikeaa työpaikkaa.
kiitos hallitukselle! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse poikkasisin mielummin jalkani kun menisin ilmaisiin töihin. 500 000 suomalaista tekee ilmaistyötä! Ei vttu!!!
500 000 laillista orjaa Suomessa.
Osa noista "orjista" on kyllä valinnut osansa ihan vapaaehtoisesti, jopa täysin omasta aloitteestaan.
Muutenkin ilmaistöistä puhuminen on mielestäni liioittelua silloin kun siitä maksetaan kulukorvaus. Tiedän kyllä, ettei se korvaus vastaa palkkaa eikä aina riitä kattamaan edes pakollisia matkakuluja, mutta osa pääsee silti plussan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Okei
Osanottoni. Olet joku matalamman älyn piipertäjä, ripsiteknikko tai sisustusroinan myyjä. Just kitkutellen tulet toimeen ja vihaat. Sulla on Netflix ja TIS on lempparisarja. Maailmanmenosta muuten ei hajuakaan....
Mun mielestä tämä kommentti kiteyttää aika hyvin sen, mikä Suomessa on pielessä. Yrittäjyyttä ja ahkeruutta ei arvosteta, vaan ajatellaan, että kun joku yrittää saada leivän pöytään ja veroja maksettua, on vaan joku "matalamman älyn pipertäjä".
No onko se sitten älykästä olla työttömänä? Jos olette niin älykkäitä, niin miksi ette itse perusta firmoja?
🇺🇦🇮🇱
Miksei Seuran jutussa mainita NIMELTÄ kys. hulluuden keksinyttä virkailijaa, niin saataisiin ihan yhdessä tarkkailla häntä?
Sossujen ikivanha konsti. Jos kansalainen ei tottelu sossutätiä, sossutäti yrittää väittää kansalaista hulluksi joku suoraan tai epäsuorasti.
Kaffepulla kirjoitti:
No Miian ongelmathan loppuisivat siihen, että hän alkaisi elättää itsensä, eikä ottaisi enää vastaan sossun rahaa. Jos ottaa vastaan sossun rahaa, joutuu tekemisiinm sossun kanssa. Ei ilmaista rahaa ole olemassa, kai sen nyt tajuaa lapsikin.
Sossun kanssa voi joutua tekemisiin ihan ilmankin, että ottaa senttiäkään sossun rahaa vastaan. Ei tarvita kuin vittumainen exä tai naapurin ämmä, joka tekee valheellisen ilmoituksen sossuille.
Aivan pelottavan järkyttävän mielivaltaista touhua alkaa jo olemaan.
Koska on seuraavat vaalit?