Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riihimäki: Miia kieltäytyi palkattomasta työstä – Kunta haki holhouksen alaiseksi

Vierailija
07.08.2018 |

Miia kieltäytyi palkattomasta työstä – Kunta haki holhouksen alaiseksi: ”Pitääkö kunta ilmaistöistä kieltäytyvää hulluna?”

Riihimäkeläisestä Miiasta tehtiin edunvalvontailmoitus, kun hän kieltäytyi saapumasta sosiaalitoimistoon. Miia pelkäsi joutuvansa palkattomaan työhön.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/miia-kieltaytyi-palkattomasta-tyos…

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kelpaa enää työelämään, ihminen voi olla tuomittu ilmaistöihin vaikka lopun ikänsä. Tämä koulutuksesta tms. huolimatta. Tällaista tämä on nykyään.

Miksi palkata Miia töihin kun hänet saa ilmaiseksikin, miksi palkata ketään töihin kun harjoittelijoilla ja työkokeilijoilla voidaan korvata osa työntekijöistä.

Loistava kommentti. Näin siinä käy.

Vierailija
42/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan se ilmaistyötä tekevä kuitenkin ilmaisen elämisen eri tukien muodossa. 

Eiköhän tuossakin tapauksessa nyt liene jotain muuta taustalla, eikös siinä aktiivimallissakin vain vähennetä sitä korvausta, vai ovatko kaikki joutuneet holhoukseen. On helppo yksipuolisessa haastattelussa ilmoittaa syyksi vaikka vääränväriset silmät ja toimittajat ovat uskovinaan.

Tein harjoittelun ulkomailla, sain kelalta siihen tukea. Onko tämä mielestäsi myös oikein? Minulle sopi erittäin hyvin, sain matkustella Kelan piikkiin. Joissakin tapauksissa myös työttömät asiantuntijat ovat olleet ulkomailla harjoittelussa kdnsainvälisissä projekteissa, toivottavasti tämä yleistyy myös muiden työttömien osalta T. Opiskelija

Jos pääsisinkin ulkomaille ilmaistöihin, kiljuisin onnesta.

Piti mennä ulkomaille kun ei Suomessa päässyt ilmaistöihin ja sai paremmat tuet kuin jos olisi muuttanut esim. Helsinkiin muutamaksi kuukaudeksi. Opiskelun jälkeen valitettavasti ei taida olla enää yhtä hyvät kansainvälistymismahdollisuudet jos jää työttömäksi, pitää hyödyntää kaikki mahdollisuudet opiskeluaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kelpaa enää työelämään, ihminen voi olla tuomittu ilmaistöihin vaikka lopun ikänsä. Tämä koulutuksesta tms. huolimatta. Tällaista tämä on nykyään.

Miksi palkata Miia töihin kun hänet saa ilmaiseksikin, miksi palkata ketään töihin kun harjoittelijoilla ja työkokeilijoilla voidaan korvata osa työntekijöistä.

Loistava kommentti. Näin siinä käy.

Ajattele jos tää menee vielä siihen että joutuisi vielä tekemään ylitöitäkin palkatta. "Hei meillä olis sulle tarjota vielä 2 tuntia ylimääräistä hommaa, jäätkö"? No kai mun on pakko jäädä kun en voi kieltäytyäkään.

Vierailija
44/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku on voinut käydä kaksi vuotta ilmaistöissä?

Monet ovat niissä viisikin vuotta, tai jopa enemmän. Yleensä se tosin silloin on kuntouttavan työtoiminnan muodossa. Työkokeiluun voidaan laittaa vain puolen vuoden pätkissä ja pätkien välissä pitää olla tauko.

Miten pk-seudulla voi olla pitkäaikaistyöttömänä? Riihimäeltä pääsee junalla helposti eri puolille jos haluaa. Viranomaiset eivät voi puhua, ihminen saa esittää asian julkisuudessa oman mielensä mukaan. Eikö todellakaan mitään ongelmia?

Jos ihmisellä ei ole jotain kysyttyä ammattia ja jos hän on pitkäaikaistyötön (ja taustalla lisäksi mm. kuntouttavaa työtoimintaa) niin mahdollisuudet saada palkkatyö ovat olemattomat. Aina on monta hakijaa niihin työpaikkoihin joilla voi oikeasti elättää itsensä ja maksaa esim. sen junalipun eikä työnantaja vapaaehtoisesti ota sitä riskiä mikä pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen liittyy. Niinpä työpaikka menee jollekin muulle.

Työttömällä voi olla useampikin ammatti ja koulutus. Miia päässyt palkattomiin töihin jika sekin on vaikeaa koska koulutettua väkeä pyrkii niihinkin, jouduin itse palkattomiin töihin koulusta valmistuttuani koska työkkärillä ei ollut tarjota muuta.

Vaikeaa "päästä" palkattomiin töihin? Salli minun nauraa.

Niihin on opiskelijakaupungissa paljon hakijoita ja kova kilpailu; vaaditaan osaamista ja työkokemusta. Mieluummin niihin otetaan parikymppinen opiskelija tai työtön kuin kulahtanut nelikymppinen.

Jos vaikka kävelet paikalliseen hyperautomarkettiin pomon puheille ja pyydät päästä heille ilmaiseksi hyllyttämään tuotteita niin on erittäin epätodennäköistä että se pomo kieltäytyy.

Hypermarkettiin ei oteta hyllyjä täyttämään pelkästään vaan vaaditaan kassakokemusta. Paikallinen hypermarketti työllistää opiskelijoita ja ottaa harjoittelijoita ja mieluummin otetaan se parikymppinen jolla on jo kassakokemusta.

Vierailija
45/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni taas usko yhteiskuntaan, kun luin tän jutun. :(

Vierailija
46/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet ovat niissä viisikin vuotta, tai jopa enemmän. Yleensä se tosin silloin on kuntouttavan työtoiminnan muodossa. Työkokeiluun voidaan laittaa vain puolen vuoden pätkissä ja pätkien välissä pitää olla tauko.

Miten pk-seudulla voi olla pitkäaikaistyöttömänä? Riihimäeltä pääsee junalla helposti eri puolille jos haluaa. Viranomaiset eivät voi puhua, ihminen saa esittää asian julkisuudessa oman mielensä mukaan. Eikö todellakaan mitään ongelmia?

Jos ihmisellä ei ole jotain kysyttyä ammattia ja jos hän on pitkäaikaistyötön (ja taustalla lisäksi mm. kuntouttavaa työtoimintaa) niin mahdollisuudet saada palkkatyö ovat olemattomat. Aina on monta hakijaa niihin työpaikkoihin joilla voi oikeasti elättää itsensä ja maksaa esim. sen junalipun eikä työnantaja vapaaehtoisesti ota sitä riskiä mikä pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen liittyy. Niinpä työpaikka menee jollekin muulle.

Työttömällä voi olla useampikin ammatti ja koulutus. Miia päässyt palkattomiin töihin jika sekin on vaikeaa koska koulutettua väkeä pyrkii niihinkin, jouduin itse palkattomiin töihin koulusta valmistuttuani koska työkkärillä ei ollut tarjota muuta.

Niihin on opiskelijakaupungissa paljon hakijoita ja kova kilpailu; vaaditaan osaamista ja työkokemusta. Mieluummin niihin otetaan parikymppinen opiskelija tai työtön kuin kulahtanut nelikymppinen.

Jos vaikka kävelet paikalliseen hyperautomarkettiin pomon puheille ja pyydät päästä heille ilmaiseksi hyllyttämään tuotteita niin on erittäin epätodennäköistä että se pomo kieltäytyy.

Olen ollut haastattelussa harjoittelupaikkaan liittyen ja tullut torjutuksi, hakenut myös palkallisia osa-aikatöitä kyseisestä firmasta, turhaan. Mieluummin menen ulkomaille töihin kun ei osaaminen näköjään riitä paikallisille firmoille. Kiitos kela ♡

Vierailija
47/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hypermarkettiin ei oteta hyllyjä täyttämään pelkästään vaan vaaditaan kassakokemusta. Paikallinen hypermarketti työllistää opiskelijoita ja ottaa harjoittelijoita ja mieluummin otetaan se parikymppinen jolla on jo kassakokemusta.

Palkkatyöntekijöiden kohdalla voi monessa kauppaketjussa ollakin niin, että otetaan vaan jos tekee "kaikkea" eli myös kassahommaa. Ilmaistyöntekijät ovat eri juttu.

Vierailija
48/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut haastattelussa harjoittelupaikkaan liittyen ja tullut torjutuksi, hakenut myös palkallisia osa-aikatöitä kyseisestä firmasta, turhaan. Mieluummin menen ulkomaille töihin kun ei osaaminen näköjään riitä paikallisille firmoille. Kiitos kela ♡

Minkä tyyppiseen paikkaan hait?

49/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse poikkasisin mielummin jalkani kun menisin ilmaisiin töihin. 500 000 suomalaista tekee ilmaistyötä! Ei vttu!!!

Ei ole pakko mennä työkokeiluun. Sen kun jättää tuet nostamatta, ei  niitä kenenkään ole pakko ottaa vastaan. Kukaan ei tule tunkemaan niitä rahoja väkisin postiluukustasi.

En ymmärrä, miksi tukien saajat kuvittelevat, että ne ovat vastikkeettomia. Tottakai sen rahan eteen pitää olla valmis myös tekemään oman osansa. Mielestäni työttömille pitäisi järjestää vanhanajan kunnon suojatyötä, esim. kadunvarsien lakaisua ym. Ja sitä voitaisiin sanoa ihan suoraan ja rehellisesti sosiaalisin perustein tehtäväksi työksi, jonka vastikkeena olisi sitten se työttömyysraha. 

Miksi puhutaan työharjoittelusta, vaikka kaikki tajuavat, että ei se harjoittelu mitään oikeaa työtä tuo. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
50/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse poikkasisin mielummin jalkani kun menisin ilmaisiin töihin. 500 000 suomalaista tekee ilmaistyötä! Ei vttu!!!

Ei ole pakko mennä työkokeiluun. Sen kun jättää tuet nostamatta, ei  niitä kenenkään ole pakko ottaa vastaan. Kukaan ei tule tunkemaan niitä rahoja väkisin postiluukustasi.

Nyt oli kyllä ihan pohjakosketus tuo kommenttisi. :(

Vierailija
51/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä taida olla ihan koko tarina tuossa kerrottuna. Miksi ihmeessä jätti menemättä tapaamiseen? Ei varmaan ollut eka kerta...

Vierailija
52/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla: v itu tat minua!

Toivotaan, et 9 euron työntekijä korvaa sinutkin, niin voit kokeilla elämää vaikka lehtilaatikosda.

Vierailija
53/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla on kärttyinen katkera vela -nainen, joka kokee varjonsakin viholliseksi...

Vierailija
54/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee samaan uskottavuuskategoriaan kuin vääränväristen verhojen takia huostaanotetut lapset.

Vierailija
55/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi tukien saajat kuvittelevat, että ne ovat vastikkeettomia. Tottakai sen rahan eteen pitää olla valmis myös tekemään oman osansa. Mielestäni työttömille pitäisi järjestää vanhanajan kunnon suojatyötä, esim. kadunvarsien lakaisua ym. Ja sitä voitaisiin sanoa ihan suoraan ja rehellisesti sosiaalisin perustein tehtäväksi työksi, jonka vastikkeena olisi sitten se työttömyysraha. 

Miksi puhutaan työharjoittelusta, vaikka kaikki tajuavat, että ei se harjoittelu mitään oikeaa työtä tuo. 

Se olisikin näky, kun jo esim. pienessä kaupungissa olisi tuhat kadunlakaisijaa harjat kädessä ja vähintään kymmeniä työnjohtajia jotka valvovat, että harja pysyy heilumassa.

Joku voisi sanoa, että tulisi halvemmaksi ostaa pari harjakonetta jotka hoitaisivat saman asian, mutta ei se tietenkään käy kun kyse on työttömien rankaisusta.

Vierailija
56/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, et 9 euron työntekijä korvaa sinutkin, niin voit kokeilla elämää vaikka lehtilaatikosda.

Älä! Ihan raivostuttava äm-mä.

Vierailija
57/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme että työpaikkoja ei ole kun palkattomia työkokeilijoita ja harjoittelijoita ja ties mitä muita on valtavat määrät. Mitä sitä ketään palkkaamaan kun ottaa vaikkapa 3 työkokeilijaa, ja silti jää työnantajan kulut alle yhden palkatun työntekijän.

Vierailija
58/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin myös ollut 9€ harjoittelussa. Tein samat työt kuin 3500€ palkkaa nostanut ja vähän enemmänkin. Puoli vuotta kesti harjoittelu ja olin käytännössä isyysloman sijainen.

Vierailija
59/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsutaan paikalliseen sossun kun Kela hoitaa nykyään toimeentulon asiakkaat?

Ohjasiko TE-toimisto kun kieltäytyi taas palkattomasta työstä?

60/153 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä, joten ei tule ihan heti tapahtumaan. Maksan niin paljon veroja, että kyllä sillä muutama sossupummi elätetään. Tehkää työttömät edes jotain hyödyllistä elämällänne, menkää vapaaehtoistöihin tms. Tai hakeutukaa edes opiskelemaan, jos ette muka ihan oikeasti saa mistään töitä, niistä sadoista hakemuksistanne huolimatta.

🇺🇦🇮🇱

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi