Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolet suomalaisista elää kuin joukkopsykoosissa: yhteiskunnalla kuulemma on varaa kustantaa jokaiselle kiva, vauras elämä

Vierailija
05.08.2018 |

Tässä paraatiesimerkki päivän hesarista:
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005779001.html

"Opiskelija ei saa asua liian hyvin tai syödä avokadoa, koska aikuisten mielestä opiskelijalla kuuluu olla vähän kurjaa -
Soluasunnot eivät enää kelpaa kaikille opiskelijoille ja sekös monia ärsyttää, kirjoittaa kolumnissaan Tuija Siltamäki."

Juttelin juuri eilen tsekkiläisen opiskelijan kanssa, joka kertoi että yhteiskunnalta ei tipu siellä yhtäkään korunaa opiskeluun. Porukka asuu vanhempiensa luona ja käy koko ajan myös töissä. Juttelimme myös opiskelija-asumisesta länsi-Euroopassa ja esimerkiksi upporikkaassa Hollannissa asutaan ihan yleisesti opiskelijasoluissa. Niin kuin melkein kaikkialla Euroopassa.

Moni suomalainen kuvittelee, että me vain ollaan keksitty ensimmäisinä, että kaikesta voi tehdä ilmaista ja laittaa kulut yhteiskunnan piikkiin. Että esimerkiksi oma ilmainen yksiö joka opiskelijalle on osoitus älyllisestä ylivertaisuudestamne.

Ei me tätä keksitty. Neuvostoliitossa keksittiin jo ajat sitten, että voi luoda yhteiskunnan, jossa yhteiskunta sanoo ottavansa vastuun kaikesta ja maksavansa kaiken. Kaikki tietävät mitä kävi.

Me kuljetaan kuin sumussa kohti kuilun reunaa. Sitä mukaa kun valtio velkaantuu, vaatimukset siitä että pitää saada koko ajan lisää ja parempaa vain kiihtyvät ja kiihtyvät. Lopulta tämä kehitys tulee pysähtymään rumaan mutta puhdistavaan törmäykseen todellisuuden kanssa.

Kommentit (314)

Vierailija
121/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää tämä ainainen opiskelijoiden soimaaminen ottaen huomioon, että opiskelijat ovat kuitenkin ainoa ihmisryhmä Suomessa jonka velvoitetaan ottavan markkinakorkoista pankkilainaa pysyäkseen hengissä.

Normaali ihminen tekee työtä elääkseen. Opiskelu ei ole mikään ammatti.

Joo, mutta sitten näitä kaikkia ei työtä tekeviä epänormaaleja ihmisiä on kohdeltava samalla tavalla. Eli myös työttömille rajatut tukikuukaudet, soluasunnot ja lainanottopakko.

Vierailija
122/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää tämä ainainen opiskelijoiden soimaaminen ottaen huomioon, että opiskelijat ovat kuitenkin ainoa ihmisryhmä Suomessa jonka velvoitetaan ottavan markkinakorkoista pankkilainaa pysyäkseen hengissä.

On se väliaikaisesti, valmistaa ammattiin. Opiskelu on ensimmäinen askel tähtäimessä olevassa työssä. Ok olot opiskelijoilla ovat hyvä asia siksikin, ettei tarvitse jäädä jumiin siihen vaiheeseen, jos voi keskittyä opiskelemaan päätoimisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä on hienan haastavaa saada töitä ilman tutkintoa. Ennen oli helpompaa.

Tulee ihan mieleen terveyskeskuksessa tapaamani ikämies, joka valitti: ”On se kumma, kun nuoret valittaa, että ei oo töitä! Minä menin 14-vuotiaana verstaalle ja sanoin, että minä tulen töihin ja sinne minä töihin menin!”

No eipä onnistu tänä päivänä.

Vierailija
124/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tota soluasuntojen dissausta. Onko nuoret jotenkin epäsosiaalisempia kuin ennen?

Minä en ainakaan haluaisi tuollaiseen asumaan, haluan olla omassa rauhassa. Aikoinani asuin tuollaisessa, aluksi kahdestaan kaverini kanssa ja sitten siihen tuli joku kolmas tyyppi. Enää en lähtisi tuollaiseen touhuun.

Vierailija
125/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta sitten näitä kaikkia ei työtä tekeviä epänormaaleja ihmisiä on kohdeltava samalla tavalla. Eli myös työttömille rajatut tukikuukaudet, soluasunnot ja lainanottopakko.

Työttömät velvoitetaan etsimään töitä jo nyt. Koska opiskelijat velvoitetaan etsimään töitä?

Vierailija
126/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä on hienan haastavaa saada töitä ilman tutkintoa. Ennen oli helpompaa.

Tulee ihan mieleen terveyskeskuksessa tapaamani ikämies, joka valitti: ”On se kumma, kun nuoret valittaa, että ei oo töitä! Minä menin 14-vuotiaana verstaalle ja sanoin, että minä tulen töihin ja sinne minä töihin menin!”

Suomi on täynnä töitä johon ei tarvita koulutusta tai aivan minimaallinen sellainen. Mutta ne ei vaan kelpaa monellekkaan suomalaiselle.

Vierailija
127/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Toisen asteen koulutuksesta valmistuessaan opiskelijalla on jo valmiina lähes 20 000€ velat. Nykyään on pakko ottaa opintolaina, jos ei ole vanhempia (tai muuta tahoa) kustantamassa opintoja. 2000-luvun alussa opiskelijan oli helpompi pärjätä ilman lainaa. Silloin opintotukikin oli 100€ suurempi, kuin nykyään ja siihen tuli päälle asumislisä. Nykyään asumistuen (ja toimeentulotuen) edellytyksenä on opintolaina.

Me, jotka opiskelimme 2000-luvun alussa, muistetaan säästää jatkuvasti lapsille vuosittain pesämunaa, jota he voivat käyttää sitten kun lähtevät itse opiskelemaan. Samoin kaikki vähemmän opiskelleet, mutta työelämässä mukana olleet. Kun teemme kaikki näin, niin luulisi seuraavalta sukupolvelta loppuvan se marina pärjäämisestä. Ei kai nyt jokainen sukupolvi joudu aloittamaan aina nollasta? Ellei nyt sitten joku katastrofaalinen lama iske.

No kaikilla ei ole mistä säästää. Jos lapsia on useampia, niin aika paljon ja pitkään saa säästää, että saa lasten koulutukset kustannettua. Itselläni on vain yksi lapsi ja meitä vanhempia on kaksi, joten meillä ei ole hätää. Mutta, kuten mainitsin, kaikilla ei ole mistä säästää. Ihan kokemuksesta tiedän mitä on kasvaa yksinhuoltajan suurperheessä, jossa joka päivä ei ole rahaa edes ruokaan. Äiti kuitenkin kävi töissä. Ja opetti, että rahojen eteen tehdään itse töitä.

Ei ole kaikilla varaa, mutta todella monella on. Jos meitä opiskelleita tulee jatkuvasti lisää, niin kyllä sitä palkkaakin saadaan jo sen verrran, että säästöönkin jää. Eikä kannata tehdä niitä lapsia enempää kuin mihin on varaa. Se on sitten oma riski, jos tekee esim 4 lasta.

No tämän opin itsekin oman lapsuuteni myötä ja tässä olet aivan oikeassa! Kaikki eivät kuitenkaan ajattele näin, eikä ole lapsen/nuoren vika, jos kasvaa perheessä, jossa ei ole varaa kustantaa lasten opintoja.

Vaikka itselläni ja perheelläni asiat on hyvin ja omalla lapsellani on todennäköisesti parempi tulevaisuus, kuin itselläni, osaan ajatella myös niitä lapsia ja nuoria, joilla ei asiat ole yhtä hyvin. Kun heillä ei ole vanhempien tukea, eikä yhteiskuntakaan tue, on hankalampi pärjätä.

Vierailija
128/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se väliaikaisesti, valmistaa ammattiin. Opiskelu on ensimmäinen askel tähtäimessä olevassa työssä. Ok olot opiskelijoilla ovat hyvä asia siksikin, ettei tarvitse jäädä jumiin siihen vaiheeseen, jos voi keskittyä opiskelemaan päätoimisesti.

Suomi on ainoita maita maailmassa missä opiskelijan ei tarvitse itse elättää itseään. Mutta kuitenkin täällä on pisimmät opiskeluajat.

Vierailija
129/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on täynnä töitä johon ei tarvita koulutusta tai aivan minimaallinen sellainen. Mutta ne ei vaan kelpaa monellekkaan suomalaiselle.

Kerropa joku esimerkki. Jopa siivoojan työhön tarvitaan nykyään koulutus.

Vierailija
130/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät opiskelijat ole ongelma, vaan ne jotka eivät viitsi edes opiskella.

Tämä! Vähemmällä ne opiskelijat tulevat toimeen, kuin sossupummit. Opiskelijat sentään tekevät jotain rahansa eteen. Opiskelija saa n. 250€ + asumistuen. Sossupummi saa n. 850€ + asumistuen.

Mistä repäisit tuon 850€? Ei ainakaan yksinasuva saa lähellekään noin paljoa.

Vierailija
131/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät velvoitetaan etsimään töitä jo nyt. Koska opiskelijat velvoitetaan etsimään töitä?

Opiskelijan päätoiminen työ on opiskelu.

Ammattikoulussa aikoinaan opettaja kielsi tekemästä töitä opintojen ohella. Sanoi, että moni on lopettanut koulun, kun ei ole jaksanut töitä ja koulua ja sitten jäänyt työttömäksi ja olikin vaikeampi työllistyä. Eräs luokkakaverini teki töitä opintojen ohella, rengasliikkeessä. Lopetti sitten koulun. Kun renkaanvaihtosesonki loppui, työtkin loppuivat ja hän jäi työttömäksi.

Vierailija
132/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamen.

Olen tässä seuraillut ns. köyhien kavereideni elämäntapoja. Esim. alle kolmekymppisenä "mielenterveyseläkkeelle" jäännyt, täysin työkykyinen ihminen opiskelee nyt jo toista ammattiaan takuueläkkeellä. Eipä tarvitse ottaa opintolainoja, kuten meidän muiden. Hän on lisäksi täysin työkykyinen, vaikka joku hölmö psykiaattori on hänet eläkkeelle laittanut. Tekee töitä osa-aikaisesti, oman alansa hommia. Siinä saa sitten kivat lisätienestit eläkkeen päälle. Ehkä turhauttavinta on se, ettei tämä yksilö ymmärrä, että hänen elämäntasonsa on jo nyt korkeampi kuin monen duunarin. Hän puhuu jatkuvasti siitä "sitten kun menen kokoaikaiseen työhön oon varaa siihen ja siihen". Ei ole, eikä tule olemaan. Olen itse kokoaikaisessa työssä ja köyhempi kuin tämä henkilö. Ihmisillä ei vaan jotenkin ole sitä todellisuudentajua, miten paljon valtio tukee "köyhien" elämää. Nykyajan "köyhä" elää hyvinkin leveää elämää, joten mistään oikeasta köyhyydestä ei ole kyse.

Toinen esimerkki on osa-aikatyössä oleva yksihuoltajaäiti, joka saa kaikki mahdolliset tuet. Ei ole koskaan opiskellut yhtään mitään peruskoulun jälkeen, mutta vaikka ei ole panostanut omaan elämäänsä millään tavalla, kiitos tukien, ostelee vain merkkivaatteita, YSL:n ja Lancomen meikit vaan kelpaa, kaiken pitää olla laadukasta ja kallista merkkituotetta. Leivänpaahdinkin on 300 sadan euron luokkaa ja tietokoneena tietysti Imac. Hän elää kodinkoneidensa, omistamiensa tavaroiden ja vaatteiden ja jatkuvien buffet-aamiaistensa ja muiden ravintolasyömiensä perusteella tavalla, että häntä voisi kuvitella joksikin ylemmän keskiluokan ihmiseksi. Ainoastaan sivistys ja koulutus puuttuu.

Mulle herätys on tapahtunut kun olen seurannut kaveripiirini  "köyhien" elämäntapoja. On todella turhauttavaa, että ilman mitään panostusta omaan elämäänsä on varaa tällaisiin elämäntapoihin. Ja valtio maksaa. Eli me opintolainojamme makselevat työssäkäyvät maksamme tämän kaiken luksuksen. Epäoikeudenmukaisuuden tunne on voimakas. Tällainen sosialismi tulee vielä tuhoamaan Suomen, ikävä kyllä. Siksi äänestän vain kaikken oikeistolaisimpia poliitikoita.

Ns. hyvointivaltio on luonut narsistien ihmisryhmän, joilla on pelkkiä oikeuksia ja vaatimuksia, ei mitään velvollisuuksia. He ovat oikeutettuja kaikkeen kivaan ilmaiseen. Vasemmistopoliitikot aina ennen vaaleja lupaavat lisää kaikkea ilmaista kivaa köyhille. Köyhyyttä yritetään poistaa antamalla lisää rahaa, sen sijaan että keskityttäisiin kannustinloukkujen purkamiseen, työverotuksen pienentämiseen ja ihmisten motivoimiseen oman elämän rakentamisessa siten, että kannattaa opiskella ja käydä töissä. Vasemmiston ratkaisu ns. köyhyyteen on että kannetaan vettä kaivoon tai yritetään narulla työntää. Ei mitään järkeä.

Tämän paremmin ei Suomen nykytilannetta pysty kiteyttämään. Kiitos kirjoittajalle.

Vierailija
133/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät opiskelijat ole ongelma, vaan ne jotka eivät viitsi edes opiskella.

Tämä! Vähemmällä ne opiskelijat tulevat toimeen, kuin sossupummit. Opiskelijat sentään tekevät jotain rahansa eteen. Opiskelija saa n. 250€ + asumistuen. Sossupummi saa n. 850€ + asumistuen.

Mistä repäisit tuon 850€? Ei ainakaan yksinasuva saa lähellekään noin paljoa.

Se on keskiverto. Asuinkunta, asumiskustannukset ja vuokrataso vaikuttaa. Pääkaupunkiseudulla myös toimeentulotuki on suurempi.

Vierailija
134/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta opiskelijana olet ap viettänyt? Tiedän, ettet yhtään juuri peruskoulun jälkeen. Sun tienistit 20 t per vuosi on yläkanttiin. Koko aikuisikänsä 18->yli 40, kun toi jää verotettavaa, taidat olla ihan niitä ensimmäisiä, jotka ei ”valtionvelka laskusta” selviä.

Mitä sinä osaat tehdä, niin että siitä voi tehdä rahaa? Minä tiedän, et mitään. Toimintatonnin saa puuhastelemalla.

Tyypillinen persu, suu jauhaa omaa tragediaa. Siellä peilissä se, kenen kannattaa alkaa säästää.

Kerrohan vielä, mistä löytyy tilasto, että opiskelija EI tienaa yhteiskunnalle samaa takaisin kuin maksoi? Ei ole, suu paukkuu.

Vierailija
135/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Toisen asteen koulutuksesta valmistuessaan opiskelijalla on jo valmiina lähes 20 000€ velat. Nykyään on pakko ottaa opintolaina, jos ei ole vanhempia (tai muuta tahoa) kustantamassa opintoja. 2000-luvun alussa opiskelijan oli helpompi pärjätä ilman lainaa. Silloin opintotukikin oli 100€ suurempi, kuin nykyään ja siihen tuli päälle asumislisä. Nykyään asumistuen (ja toimeentulotuen) edellytyksenä on opintolaina.

Me, jotka opiskelimme 2000-luvun alussa, muistetaan säästää jatkuvasti lapsille vuosittain pesämunaa, jota he voivat käyttää sitten kun lähtevät itse opiskelemaan. Samoin kaikki vähemmän opiskelleet, mutta työelämässä mukana olleet. Kun teemme kaikki näin, niin luulisi seuraavalta sukupolvelta loppuvan se marina pärjäämisestä. Ei kai nyt jokainen sukupolvi joudu aloittamaan aina nollasta? Ellei nyt sitten joku katastrofaalinen lama iske.

No kaikilla ei ole mistä säästää. Jos lapsia on useampia, niin aika paljon ja pitkään saa säästää, että saa lasten koulutukset kustannettua. Itselläni on vain yksi lapsi ja meitä vanhempia on kaksi, joten meillä ei ole hätää. Mutta, kuten mainitsin, kaikilla ei ole mistä säästää. Ihan kokemuksesta tiedän mitä on kasvaa yksinhuoltajan suurperheessä, jossa joka päivä ei ole rahaa edes ruokaan. Äiti kuitenkin kävi töissä. Ja opetti, että rahojen eteen tehdään itse töitä.

Mitenkä sitten muualla mailmaa on pärjätty ja tulti tähän asti toimeen vaikka koulutus maksaa esim Yhdysvallpissa tai Briteissä? Tai Intiassa, Koreassa ja Japanissa, missä ei ole ollenkaan sosiaaloturvaa?

Vierailija
136/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tota soluasuntojen dissausta. Onko nuoret jotenkin epäsosiaalisempia kuin ennen?

HOASilla iso osa asukkaista on nykyisin ulkomaalaisia ja nuorten päihdeongelmat ovat lisääntyneet. Mahdollisuudet saada solussa joko täysin eri kulttuurista ja arjen tavoista tuleva heppu tai nisti ovat melko suuret. Mielestäni on ihan ok rakentaa vaikka 10-15 neliön pikkuasuntoja opiskelijoille omalla vessalla&suihkulla ja keittotasolla, kyllä oma rauha parantaa elämänlaatua huikeasti. 

Vierailija
137/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat elävät liian leveästi, jos saavat yhteiskunnalta tukea ja asuvat yksiöissä.

Yhteiskunnan ei pitäisi tukea opiskelijan asumista. Se on välivaihe ja pitäisi kannustaa asumaan lapsuudenkodissa. Ja opiskelupaikka sen mukaan. Ellei itse pysty maksamaan. Kannatan kyllä ilmaista opiskelua, mutta asumisen pitää kyllä kustantaa vanhempien rahoista tai itse.

Pitäisi olla raja, että yli 25-vuotias opiskelija vasta saa asumistukea. Muutamilla vanhemmillani, ellei omaa rahaa ole.

Vierailija
138/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta palkkaa niistä ei maksa kukaan. Ja vaikka maksaisi, palkka on niin pieni, että Kelalta saa suunnilleen yhtä paljon.

Vierailija
139/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on pihalla kuin lumiukko. Se, että opiskelija asuu yksiössä ei maksa valtiolle yhtään sen enempää kuin se, jos opiskelija asuu soluasunnossa. Asumistuella on maksimimäärä, jonka ylimenevät asumiskustannukset maksaa opiskelija itse, joko lainalla tai työtuloillaan. Kaiken lisäksi yksiössä asuva opiskelija tuo omalta osaltaan tuloja asunnon omistajalle, joka puolestaan maksaa kyseisistä tuloista veroa. Ja vaikka opiskelija-asunnot olisikin rakennettu osittain valtion tuella, saa valtio omansa kyllä siinäkin takaisin.

Nämä on vaan taas näitä aloituksia, joissa aloittajaa harmittaa, että muilla ei mene riittävän näkyvästi huonommin, jotta hän itse voisi olla tyytyväinen omaan elämäänsä.

Ei pidä paikkansa tuo juttusi asumistuesta. Opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin entisen opintotuen asumislisän sijasta, joka vuokrasta riippuen oli aina 200 euroa. Nykyisin opiskelija siis voi saada reippaasti yli tuon 200 euron asumistukea jos asuu vaikka 700 euron yksiössä, valtio maksaa siitä monta sataa euroa. Enää siis ei ole mitään järkeä opiskelijalla jonottaa ludeasuntoon kun voi hankkia yksiön. Asumistuki on suoraa rahan kaatoa asuntosijoittajien taskuun ja vaikuttaa vahvasti etenkin pk-seudun vuokrien nousuun, koska valtiolla on aina varaa maksaa pikkuasuntojen hirvitysvuokrat. 

Vierailija
140/314 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen.

Olen tässä seuraillut ns. köyhien kavereideni elämäntapoja. Esim. alle kolmekymppisenä "mielenterveyseläkkeelle" jäännyt, täysin työkykyinen ihminen opiskelee nyt jo toista ammattiaan takuueläkkeellä. Eipä tarvitse ottaa opintolainoja, kuten meidän muiden. Hän on lisäksi täysin työkykyinen, vaikka joku hölmö psykiaattori on hänet eläkkeelle laittanut. Tekee töitä osa-aikaisesti, oman alansa hommia. Siinä saa sitten kivat lisätienestit eläkkeen päälle. Ehkä turhauttavinta on se, ettei tämä yksilö ymmärrä, että hänen elämäntasonsa on jo nyt korkeampi kuin monen duunarin. Hän puhuu jatkuvasti siitä "sitten kun menen kokoaikaiseen työhön oon varaa siihen ja siihen". Ei ole, eikä tule olemaan. Olen itse kokoaikaisessa työssä ja köyhempi kuin tämä henkilö. Ihmisillä ei vaan jotenkin ole sitä todellisuudentajua, miten paljon valtio tukee "köyhien" elämää. Nykyajan "köyhä" elää hyvinkin leveää elämää, joten mistään oikeasta köyhyydestä ei ole kyse.

Toinen esimerkki on osa-aikatyössä oleva yksihuoltajaäiti, joka saa kaikki mahdolliset tuet. Ei ole koskaan opiskellut yhtään mitään peruskoulun jälkeen, mutta vaikka ei ole panostanut omaan elämäänsä millään tavalla, kiitos tukien, ostelee vain merkkivaatteita, YSL:n ja Lancomen meikit vaan kelpaa, kaiken pitää olla laadukasta ja kallista merkkituotetta. Leivänpaahdinkin on 300 sadan euron luokkaa ja tietokoneena tietysti Imac. Hän elää kodinkoneidensa, omistamiensa tavaroiden ja vaatteiden ja jatkuvien buffet-aamiaistensa ja muiden ravintolasyömiensä perusteella tavalla, että häntä voisi kuvitella joksikin ylemmän keskiluokan ihmiseksi. Ainoastaan sivistys ja koulutus puuttuu.

Mulle herätys on tapahtunut kun olen seurannut kaveripiirini  "köyhien" elämäntapoja. On todella turhauttavaa, että ilman mitään panostusta omaan elämäänsä on varaa tällaisiin elämäntapoihin. Ja valtio maksaa. Eli me opintolainojamme makselevat työssäkäyvät maksamme tämän kaiken luksuksen. Epäoikeudenmukaisuuden tunne on voimakas. Tällainen sosialismi tulee vielä tuhoamaan Suomen, ikävä kyllä. Siksi äänestän vain kaikken oikeistolaisimpia poliitikoita.

Ns. hyvointivaltio on luonut narsistien ihmisryhmän, joilla on pelkkiä oikeuksia ja vaatimuksia, ei mitään velvollisuuksia. He ovat oikeutettuja kaikkeen kivaan ilmaiseen. Vasemmistopoliitikot aina ennen vaaleja lupaavat lisää kaikkea ilmaista kivaa köyhille. Köyhyyttä yritetään poistaa antamalla lisää rahaa, sen sijaan että keskityttäisiin kannustinloukkujen purkamiseen, työverotuksen pienentämiseen ja ihmisten motivoimiseen oman elämän rakentamisessa siten, että kannattaa opiskella ja käydä töissä. Vasemmiston ratkaisu ns. köyhyyteen on että kannetaan vettä kaivoon tai yritetään narulla työntää. Ei mitään järkeä.

Tämän paremmin ei Suomen nykytilannetta pysty kiteyttämään. Kiitos kirjoittajalle.

:D :D :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi