HS: ”Jos voisin muuttaa elämässäni yhden asian, se olisi, etten ikinä olisi hankkinut diagnoosia”
”Pitkän jahkailun jälkeen hain apua. Ihan hitonmoinen virhe. Jos voisin muuttaa elämässäni yhden asian, se olisi, etten ikinä olisi hankkinut diagnoosia ja kävellyt sisään terveyskeskuksen ovista.”
Näin kirjoitti 26-vuotias Veera, kun HS kysyi lukijoilta, ovatko he epäröineet avun hakemista mielenterveysongelmiinsa ja miten häiriöt ovat vaikuttaneet heidän kohteluunsa.
VALTAOSA yli 400 vastaajasta kuvailee Veeran tavoin, miten ongelmat ovat hankaloittaneet suhteita erityisesti työelämässä mutta myös terveydenhuollossa ja lähipiirissä. Osa vastaajista kertoo, että mielenterveysongelmat ovat johtaneet irtisanomisiin ja ketjutettujen määräaikaisuuksien katkeamiseen sekä heikentäneet heidän uskottavuuttaan terveydenhuollon asiantuntijoiden silmissä.
Kommentit (255)
Menkää yksityiselle lääkärille, mielummin pieneen paikkaan, ei sieltä mitään kirjata, vaikka sote-hallitus siihen kovasti yrittää pakottaa. Sanotte vaan, että laitetaan sinne vaika kynsivallin tulehdus. Ei hallitus voi määrätä mitä lääkäri ja potilas keskenään puhuvat. Kohtahan Suomi on kuin joku Pohjois- Korea. Tämähän on nyt näköjään oikeasti ongelma. Yksityisellä lääkäriasemalla käy lapsettomuus-tutkimuksissa joskus kaukaa toiselta puolelta Suomea asuvia opettajia, omassa kaupungissa eivät halua tietojen leviävän. Yhteistä tietokantaa puolustetaan päivystysaikaisella edulla. Kokenut lääkäri tunnistaa paljon jo aivan vieraastakin potilaasta, tietyt krooniset sairaudet ammatti-ihminen näkee olemuksesta ja puheesta heti.
Nupin kirjoitti:
Onhan noilla terveydenhuollon henkilökunnallakin mielenterveysongelmia ja jopa lääkäreillä. Eivät siis ole sen kummempia ihmisiä kuin muutkaan. Miksi siis arvostelisivat mt ongelmaisia. Aika osaamaton lääkäri jos joka kerta tutkimuksiin mennessä ottaa vanhat mt ongelmat puheeksi eikä tutki fyysisesti.
Mutta kun ne ottaa. Ihans amoin kuin entiset huumeidenkäyttäjät. Kun kerran tiedoissasi on että olet edes ruohoa polttanut niin kukaan lääkäri ei ota sinua tosissasi.
Vierailija kirjoitti:
Nupin kirjoitti:
Onhan noilla terveydenhuollon henkilökunnallakin mielenterveysongelmia ja jopa lääkäreillä. Eivät siis ole sen kummempia ihmisiä kuin muutkaan. Miksi siis arvostelisivat mt ongelmaisia. Aika osaamaton lääkäri jos joka kerta tutkimuksiin mennessä ottaa vanhat mt ongelmat puheeksi eikä tutki fyysisesti.
Mutta kun ne ottaa. Ihans amoin kuin entiset huumeidenkäyttäjät. Kun kerran tiedoissasi on että olet edes ruohoa polttanut niin kukaan lääkäri ei ota sinua tosissasi.
Ei ota tosissansa. Sinä voit olla tosissasi mutta hän ei.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta etenkin fyysisen terveydenhuollon puolella. Sairastan vaikeaa masennusta, ja diagnoosin jälkeen terveyskeskuslääkärit suhtautuvat hyvin alentuvasti ja välinpitämättömästi ihan oikeisiin vaivoihin. Sairastan myös kroonista sairautta, jonka takia joudun käymään terkkarissa kerran-pari vuodessa. Viimeksikin lekuri suhtautui niin, että kuvittelen oireeni, vaikka ne tyyliin näkyvät päällepäin, ei pätkääkään kiinnostanut häntä. Aivan kuin hakisin huomiota masentuneena tms. Jokainen teksti alkaa "Potilaalla vaikea masennus, lääkitys se ja se, psykiatrian asiakas...." vaikka kyse olisi silmätulehduksesta, kirjausten pitäisi liittyä olennaisesti asiaan, ja kummasti siitä fyysisestä kroonisesta sairaudesta ei mainita mitään. Enkä tosiaan kuormita terveyskeskusta paljon, jotta mun voisi luulla haluavan masentuneena huomiota tms vaan tosiaan pari käyntiä vuodessa. Ennakkoluulot ja asennevammat ovat todella yleisiä lääkäreillä ja terveydenhoitajilla. Jopa niin, että voi jäädä ilman hoitoa, puhutaan kuin lapselle jne jne.
Kolmen vuoden aikana masennusdiagnoosin jälkeen tämän on todella huomannut, ero kohtelussa on valtava.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta on se, että iso osa masennuksesta ja ahdistuksesta lähtee suolistosta ja suoliston bakteereista (toki voi olla myös joku traumakokemus mikä pitää käsitellä terapiass yms) mutta vieläkin lääkärit uskottelevat kyseessä olevan "aivojen välittäjäaineiden häiriötila" ja määrävät esim.ssri myrkkyjä .
Suurin osa välittäjäaineista muodostuu suolistossa, ja nykyajan maito~ liha~ sokeri~ teollinen moska~ ruokavaliolla ei ole ihme, että niin monia masentaa ja ahdistaa. Länsimainen ruokavalio kun ei tue suoliston hyvää bakteeristoa, ei sitten millään.
Se ongelma ei millään kalaöljyllä parane.
Olen raakaruokaa suosiva vegaani ja mulla on masennus
Masennus ym. psyykkiset häiriöt ovat yleensä aivosairauksia, vaikka muuta väitetään.
Mulla ollut masis, paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko eikä ne ole kyllä minun urani eteen tulleet muutakuin silloin kuin ne olivat valloillaan. Ei niitä kukaan ole enään missään kyseenalaistanut, ei töissä eikä opiskellessa.
Jos sinulla on menneisyydessä ollut mt ongelmia ja nyt olet ”terve” ei kukaan arvioi sinua menneisyytesi takia. Mutta jos käyttäydyt edelleen kuin mt ongelmainen olen varma ettei töitä heru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän juuru perustuu sanonta "ei ole häpeä hakea apua". Näin sanotaan koska on nimenomaan häpeä hakea sitä apua. Kun apua hakee, sen jälkeen onkin toisen luokan kansalainen. Kun tyttäreni opiskeli niin kävi terapiassa. Sehän on nykyaikaa että käydään juttelemassa ammattiautajalle kun kengässä on kivi. Varoitin häntä että vaikuttaa urakehitykseen.
Mistä ne työnantajat muka saavat tietää, että tyttäresi kävi opiskeluaikoinaan terapiassa? Tyhmiä varoituksia sinulla. Olisit pitänyt ison leipäläpesi kiinni, kun tyttäresi koki terapiaa tarvitsevansa.
Nykyään omakannasta.
Työnantajalla ei ole lupaa mennä omakantaan (muuhun kuin omaansa).
Mutta sen ei myöskään tarvitse sinua palkata jos ei niitä näe.
Ai työhaastattelussa isketään omakanta nenän eteen, käsketään kirjautua sisään ja antaa haastattelijan katsoa tiedot. :D Et taida olla vielä työiässä...
Meillä vaaditaan ihan samat asiat kuin mitä vakuutusyhtiö vaatii sairasvakuutukseen.
Mikä työpaikka? Sossun hommiin ei kyllä vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nykyään käyvät terapiassa, paitsi köyhät joilla ei ole siihen varaa.
Aika moni käy Kelan tukemassa terapiassa, ei maksa. Ei se rikkaudesta ole kiinni.
Yritin päästä joskus Kelan tukemaan terapiaan. Minulla oli ongelmia, jotka haittasivat pahasti senhetkistä opiskeluani, mutta koska ongelmani eivät olleet niin laaja-alaisia, että ne olisivat estäneet kaikenlaisen opiskelun ja työnteon, niin en päässyt terapiaan. Sitä paitsi muistelen, että myös Kelan tukemassa terapiassa olisi jonkinlainen omavastuuosuus?
Itselleni terapiasta ja lääkkeistä oli apua, ne pelastivat minut. Nyt olen terve enkä näin ollen enää käy terapiassa tai tarvitse lääkkeitä.
Ikinä ei ole kukaan terveydenalan ammattilainen ottanut masennustani puheeksi, mikäli muiden asioiden vuoksi olen lääkärissä käynyt. Eivätkä farmaseutit koskaan katsoneet minua oudosti.
Miten voi haitata? Mulla on ollut masennusdiagnooseja vuodesta 1997 eikä ole koskaan haitannut missään. Mutta mä en olekaan toki mikään persoonallisuushäiriöinen, onko se sitten eri asia, pahempi? Miten ihmeessä ne olisivat menneet työnantajille????? Mistä????
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Miten voi haitata? Mulla on ollut masennusdiagnooseja vuodesta 1997 eikä ole koskaan haitannut missään. Mutta mä en olekaan toki mikään persoonallisuushäiriöinen, onko se sitten eri asia, pahempi? Miten ihmeessä ne olisivat menneet työnantajille????? Mistä????
t.kristallikissa
Työterveyshuollon kautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tämä olla totta vielä vuonna 2018
Valitettavasti. Se tulee olemaan totta myös vuonna 2019, 2020 jne. Ihmiset eivät ole kovin älykkäitä eikä oikeanlaista tietoa ole vielä riittävästi.
Meillä on viimeisen vuoden ollut koko ajan vähintään yksi työntekijä mt sairaslomalla. Kaikkia vituttaa ja bisnekset kärsii. Ei niitä kukaan halua sinne duuniin. Vituttaa koko ajan tehdä sairaiden ja osaamattomien ”työkaverien” työt. Opetelkaa nyt saatana ne duuninne tai pysykää kotona jos ette pysty. Tai tehdään sellanen soppari että leikitte olevanne töissä ja muut tekee työt, saatte palkan valtiolta. Saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nykyään käyvät terapiassa, paitsi köyhät joilla ei ole siihen varaa.
Aika moni käy Kelan tukemassa terapiassa, ei maksa. Ei se rikkaudesta ole kiinni.
Yritin päästä joskus Kelan tukemaan terapiaan. Minulla oli ongelmia, jotka haittasivat pahasti senhetkistä opiskeluani, mutta koska ongelmani eivät olleet niin laaja-alaisia, että ne olisivat estäneet kaikenlaisen opiskelun ja työnteon, niin en päässyt terapiaan. Sitä paitsi muistelen, että myös Kelan tukemassa terapiassa olisi jonkinlainen omavastuuosuus?
Opiskelijalla opintolaina huomioidaan tuloksi joten opiskelija ei todennäköisesti saa toimeentulotukea liian suurten tulojen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaTyöterveyshuollon kautta
Ei saa jos ei ole poissaoloja ja niitä taas ei saa ilman diagnoosia.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaTyöterveyshuollon kautta
Ei saa jos ei ole poissaoloja ja niitä taas ei saa ilman diagnoosia.
t.kristallikissa
Meinaan jos hän nyt katuu, että "sai diagnoosin". Ehkä oli sitten syytäkin.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän juuru perustuu sanonta "ei ole häpeä hakea apua". Näin sanotaan koska on nimenomaan häpeä hakea sitä apua. Kun apua hakee, sen jälkeen onkin toisen luokan kansalainen. Kun tyttäreni opiskeli niin kävi terapiassa. Sehän on nykyaikaa että käydään juttelemassa ammattiautajalle kun kengässä on kivi. Varoitin häntä että vaikuttaa urakehitykseen.
Miten suhtautuisit hänen tehdessään itsemurhan jäätyään ilman hoitoa? Ura kärsii siitäkin.
Minulla oli tällainen terapiasta varoitteleva isä. Urani ei ole mt-ongelmista kärsinyt, mutta inhottavaa isääni vihaan syvästi.
Lentäjäksi et pääse jos oot asioinut mielenterveyden takia lääkärillä, psykologilla.
Tuleeko tämä jollekkin yllätyksenä? Mä tiesin tämän jo 15v. Sä et tee yhteistyötä systeemin kanssa, sinä vain elät siinä hiljaa, piste. Jos sulla on paha olla ja sulta kysytään miten voi niin katso silmiin ja sano ''voin erinomaisesti''. Tässä maailmassa ei siedetä heikkoutta.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tämä jollekkin yllätyksenä? Mä tiesin tämän jo 15v. Sä et tee yhteistyötä systeemin kanssa, sinä vain elät siinä hiljaa, piste. Jos sulla on paha olla ja sulta kysytään miten voi niin katso silmiin ja sano ''voin erinomaisesti''. Tässä maailmassa ei siedetä heikkoutta.
Olet pahasti sairas. Ihan kuten moni muukin keskustelijoista. Yletön vainoharhaisuus ei ole tervettä.
Suomi on sairaiden paratiisi.