Osoitatteko te ventovieraillekin, että nämä merkitsevät teille paljon?
Minusta suomalaiset ovat aika epäkohteliaita. Ihmiset eivät osaa osoittaa toisilleen, että nämä merkitsevät heille paljon. Edes omille tutuille ei osoiteta sellaista. Haistakaa paska, suomalaiset, kytöstavattomat metsäläismulkut.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tällaisen osaaminen olisi Suomessa laajallelevinnyttä, voisin saad vinkkejä heti kymmeniä asiaan! Tai mallioppia. Siksi voin olla harmissani, ettei ilmiöön törmää muutenkaan!
Ap
Mikä osaaminen? Se että kiittäessä katostaan silmiin ja hymyillään? Ei tule vinkkejä tai keskustelua kun suurimmalle osalle nuo on itsestään selvyyksiä. Ei nähdä tarpeelliseksi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok, kunhat et ala minulle osoittamaan mitään.
Miksi se olisi huono asia?
Ap
En pidä sekopäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ei ole merkki arvostuksesta, se on juuri sitä mitä se on, kiitos.
ApNo voisitko sitten kertoa, miten sitä arvostusta pitäisi osoittaa. En nyy oikein ymmärrä ongelmaasi. Minusta ystävällinen, kohtelias ja asiallinen käytös on nimenomaan toisten kunnioittamista. Pitäisikö lausua runoja tai tanssia ylistystanssi, että tulisi varmasti asia selväksi?
En itsekään oikein tiedä! Varmaan tulisi aloittaa siitä, että on hyvä itsetunto. Ja uskaltaa sanoa mitä ajattelee, ns. tulla esille myös positiivisen viestin kanssa, kun sellainen on mielessä, eikä ajatella niitä vain, ettei ny tee issestään numeroo tai jotain.
ApMitä ajattelit alkaa sille oven avaajalle positiivisesti viestittämään jos pelkkä kiitos ei ole riittävä?
Ehkä hymy ja katsoa silmiin.
ApEli ihan normaalit käytöstavat.
Minusta tuo ei ole se normi, miten ihmiset toimivat.
Ap
Missä ihmeessä sinä asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo voisitko sitten kertoa, miten sitä arvostusta pitäisi osoittaa. En nyy oikein ymmärrä ongelmaasi. Minusta ystävällinen, kohtelias ja asiallinen käytös on nimenomaan toisten kunnioittamista. Pitäisikö lausua runoja tai tanssia ylistystanssi, että tulisi varmasti asia selväksi?
En itsekään oikein tiedä! Varmaan tulisi aloittaa siitä, että on hyvä itsetunto. Ja uskaltaa sanoa mitä ajattelee, ns. tulla esille myös positiivisen viestin kanssa, kun sellainen on mielessä, eikä ajatella niitä vain, ettei ny tee issestään numeroo tai jotain.
ApMitä ajattelit alkaa sille oven avaajalle positiivisesti viestittämään jos pelkkä kiitos ei ole riittävä?
ApMinä kyllä ajattelin, että nämä sisältyvät automaattisesti siihen kiitokseen. Eli tämäkö nyt oli ap:n ongelma, että ihmiset eivät hymyile?
En mä sitä niinkään itselleni päin nyt kaipaa, vaan osata osoittaa itse ehkä tärkeintä olisi oppia osoittamaan (jos niin tuntee!) tilanteissa, joissa kanssakäymistä on useammin, kuin vain sen yhden kerran.
ApNyt sitten lähti kelkka ihan eri suuntaan ja puhutaankin tutuista eikä ventovieraista?
Voidaan laajentaa se myös tuttuihin. Monestihan joitain tuttuja ei kuitenkaan tunneta kauhean hyvin ja ihan läheisinä ihmisinä. Mutta jos tavallaan haluaa lähentyä, sanotaanko. Tai ilmaista, että on vaikuttunut, (jos on.) Minulle sellaisen osoittaminen on vaikeaa, ja inhoan sitä! Että siis on vaikeaa! Siis itselleni ei myöskän sovi mikään teennäinen osoittaminen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tällaisen osaaminen olisi Suomessa laajallelevinnyttä, voisin saad vinkkejä heti kymmeniä asiaan! Tai mallioppia. Siksi voin olla harmissani, ettei ilmiöön törmää muutenkaan!
ApMikä osaaminen? Se että kiittäessä katostaan silmiin ja hymyillään? Ei tule vinkkejä tai keskustelua kun suurimmalle osalle nuo on itsestään selvyyksiä. Ei nähdä tarpeelliseksi keskustella.
En ainakaan itse vaikutu tai koe tehneeni vaikutusta toiseen tuollaisesta, joten en nyt puhu siitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ventovieras ihminen huolehtii, että kodissasi on sähköä, kaupassasi ruokaa, tiesi kunnossa, jne.
ApMistä sitä tietää tekeekö se ventovieras mitään noista kun se ... ventovieras. Voi se olla myös vaikka sarjamurhaaja tai potkia koiranpentuja.
Minä oletan päinvastoin, kunnes toisin osoitetaan.
ApItse en oleta muista ihmisistä mitään kun en heitä tunne.
En minäkään aina ja jokaisesta joka vaan ohi kulkee. Mutta jos joku avaa oven, oletan jotenkin automaattisesti, että hänellä menee hyvin tms.
ApMinä olen aina avannut ihmisille ovia. Olen koko aikuisikäni ollut masentunut. Miksi teet tuollaisia oletuksia kun et toisesta tiedä yhtään mitään? Täysin turhaa.
No, jos itselläni on paha olla, en tajua, miksi availisin muille ovia? Siis jos kokemus muista ihmisistä on, etteivät he välitä auttaa minua (minulla on ollut ihmisistä se kokemus). En kuluta energiaani availemalla silloin ovia, jokainen kun sen auki itsekin saa. Jos jollekin on tärkeää avata ovia muille, oletan, että hänellä on rakkautta tai muuten asiat elämässään hyvin. Miksi en saisi sellaista olettaa?
Ap
Tästä voidaan kai olettaa että aplla on puutteelliset sosiaaliset taidot? Ei normaali ihmisen unohda käytöstapoja jos sattuu itsellä olemaan huono päivä. Tekee muutenkin kummallisia oletuksia ventovieraista ihmisistä.
Kyllä osaan kiittää, hymyillä ja katsoa silmiin, jos mulla on siihen syytä. En ala kuitenkaan ventovieraalle bussipysäkillä heittelemään kiitosta ilman mitään syytä. Miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMissä ihmeessä sinä asut?
Suomen kaupungeissa, liikkunut ruuhkassa.
Ap
Suomalaiset arvostavat suuresti muiden halua ja oikeutta olla rauhassa. Täällä, kuten vaikkapa Japanissakin, muiden arvostaminen perustuu heidän jättämiselleen rauhaan. Passiivista kohteliaisuutta ja kunnioittamista. Ei puhuta bussissa tai hississä koska annetaan toisen olla rauhassa eikä vaivata toisia jonninjoutavalla lörpöttelyllä. Minusta se on ihanaa ja selväjärkistä. Arvostan sitä todella. Olen ulkomailla asuessani kokenut sen kamalan teeskennellyn kohteliaisuuksien ja vastakohteliaisuuksien kierteen joka oli todella kuluttavaa. Se ei ollut aitoa eikä perustunut lainkaan sille että sinusta pidettäisiin vaan se perustui sille että itse näyttäydyt hyvässä valossa.
Äitihulluhan on itse niin ylevä ja muut rahvaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinä kyllä ajattelin, että nämä sisältyvät automaattisesti siihen kiitokseen. Eli tämäkö nyt oli ap:n ongelma, että ihmiset eivät hymyile?
En mä sitä niinkään itselleni päin nyt kaipaa, vaan osata osoittaa itse ehkä tärkeintä olisi oppia osoittamaan (jos niin tuntee!) tilanteissa, joissa kanssakäymistä on useammin, kuin vain sen yhden kerran.
Ap
Sano nyt viimein, osoittaa miten? Hymyllä? Miten vaikeaa on nyt vain sanoa, että hymyilkää enemmän? Kiertelet ja kaartelet merkitsemisen osoittamisen oppimisesta, kun voisi vain sanoa: hymy.
Sano sille ventovieraalle että ”arvostan”, käytännössä se tarkoittaa samaa kuin keskisormen työntäminen hänen nenäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ventovieras ihminen huolehtii, että kodissasi on sähköä, kaupassasi ruokaa, tiesi kunnossa, jne.
ApMistä sitä tietää tekeekö se ventovieras mitään noista kun se ... ventovieras. Voi se olla myös vaikka sarjamurhaaja tai potkia koiranpentuja.
En minäkään aina ja jokaisesta joka vaan ohi kulkee. Mutta jos joku avaa oven, oletan jotenkin automaattisesti, että hänellä menee hyvin tms.
ApMinä olen aina avannut ihmisille ovia. Olen koko aikuisikäni ollut masentunut. Miksi teet tuollaisia oletuksia kun et toisesta tiedä yhtään mitään? Täysin turhaa.
No, jos itselläni on paha olla, en tajua, miksi availisin muille ovia? Siis jos kokemus muista ihmisistä on, etteivät he välitä auttaa minua (minulla on ollut ihmisistä se kokemus). En kuluta energiaani availemalla silloin ovia, jokainen kun sen auki itsekin saa. Jos jollekin on tärkeää avata ovia muille, oletan, että hänellä on rakkautta tai muuten asiat elämässään hyvin. Miksi en saisi sellaista olettaa?
ApTästä voidaan kai olettaa että aplla on puutteelliset sosiaaliset taidot? Ei normaali ihmisen unohda käytöstapoja jos sattuu itsellä olemaan huono päivä. Tekee muutenkin kummallisia oletuksia ventovieraista ihmisistä.
Oven avaaminen ei ole osa sosiaalisia taitoja. Puhuin ruuhkasta, tilanne ei edellytä minulta muuta kui päästä itse perille vahingoittamatta ketään. Ei ole tämän ketjun ideana alkaa osoittaa kaikille ohikulkijoille, että he merkitsevät minulle! Koitahan ymmärtää ketjun pointti, ole hyvä. Kysy vaikka, jos se ei selviä. Se on jonkinlainen sydämellinen diplomaattisuus varmaan, ihmisten välillä, mutta aito ja sydämestä tuleva, ei muodollinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sä taidat olla ollut esimerkkinä, kun kauhuelokuvien hölmö bimbo stereotypiaa luotiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset arvostavat suuresti muiden halua ja oikeutta olla rauhassa. Täällä, kuten vaikkapa Japanissakin, muiden arvostaminen perustuu heidän jättämiselleen rauhaan. Passiivista kohteliaisuutta ja kunnioittamista. Ei puhuta bussissa tai hississä koska annetaan toisen olla rauhassa eikä vaivata toisia jonninjoutavalla lörpöttelyllä. Minusta se on ihanaa ja selväjärkistä. Arvostan sitä todella. Olen ulkomailla asuessani kokenut sen kamalan teeskennellyn kohteliaisuuksien ja vastakohteliaisuuksien kierteen joka oli todella kuluttavaa. Se ei ollut aitoa eikä perustunut lainkaan sille että sinusta pidettäisiin vaan se perustui sille että itse näyttäydyt hyvässä valossa.
Juu, en puhu nyt kohteliaisuusvwlvollisuuksista enkä säännöistä! Vaan jos aidosti tuntee vaikkapa jonkun tehneen vaikutuksen. Itselläni meni vuosia, etten semmoista edes kokenut. Ei tämmöinen silloin vaivannut, eikä mietitytttänyt :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMissä ihmeessä sinä asut?
Suomen kaupungeissa, liikkunut ruuhkassa.
Ap
Ilmeisesti kiinnität huomiota vain negatiivisiin asioihin jos kokemuksesi on tuo. Tai sitten siihen vaikuttaa se oma toimintasi kun et itse ajalle ovia tai muuta jolloin et saa itse sitä positiivista viestintää. Kokeile kerran lähteä ulos ilman että alat tekemään oletuksia ventovieraista ja unohtamatta perus kohteliaita käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTästä voidaan kai olettaa että aplla on puutteelliset sosiaaliset taidot? Ei normaali ihmisen unohda käytöstapoja jos sattuu itsellä olemaan huono päivä. Tekee muutenkin kummallisia oletuksia ventovieraista ihmisistä.
Oven avaaminen ei ole osa sosiaalisia taitoja. Puhuin ruuhkasta, tilanne ei edellytä minulta muuta kui päästä itse perille vahingoittamatta ketään. Ei ole tämän ketjun ideana alkaa osoittaa kaikille ohikulkijoille, että he merkitsevät minulle! Koitahan ymmärtää ketjun pointti, ole hyvä. Kysy vaikka, jos se ei selviä. Se on jonkinlainen sydämellinen diplomaattisuus varmaan, ihmisten välillä, mutta aito ja sydämestä tuleva, ei muodollinen.
Ap
Sinulla on va4maan aitoa sydämellistä diplomatiaa, kun ovia avaamatta runnot ruuhkassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei tämä taida olla kenellekään selvää kun nyt aihe taas vaihtui ruuhkaan.
Ap