Treffikumppani ei tiennyt näitä sanoja
Onko normaalia, että supisuomalainen, ammattikorkeakoulun käynyt mies ei tiedä, mitä tarkoittaa introvertti/ekstrovertti eikä myöskään sanaa empaattinen?
Jatkoon vai ei?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon. Eräs treffikumppanini ei tiennyt mitä tarkoittaa kolonialismi, lopahti kyllä kiinnostus.
Joo ihmiset osaa hämmästyttää perusjutuista. Mä oli deiteillä yhen naisen kanssa ja sanoin optimisti.. Niin se kysy mitä se tarkottaa.. Se oli 43v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi joku on alapeukuttanut Tracey Emin-kommenttia. En ole mikään taiteen ammattilainen itsekään, mutta en tajua miten joku on voinut päästä läpi elämänsä koskaan törmäämättä Tracey Eminiin.
Ei minuakaan kiinnosta formulakisat tippaakaan, mutta tiedän silti kuka Bernie Ecclestone on.
On kyllä aika naiivia olettaa, että tuon pitäisi olla kaikkien tuntema.
No ok, en toki oleta kaikkien tuntevan Tracey Eminiä, mutta jos minä olen valkannut miehen treffeille, niin se on jo päässyt yli niin monesta rimasta, että tuntuisi oudolta jos ei se tietäisi nykytaiteesta mitään.
No miksi pitäisi tietää jos ei ole kiinnostunut taiteesta? En mäkään oleta että joku tietää jotain minun mielenkiinnonkohteista. Ymmärrän kyllä että jollekin se voi merkitä ettei ole sopiva ihminen jos ei tiedä/ole kiinnostunut samoista asioista.
Mutta alotuksessa oleva esimerkki on vähän eri asia koska liittyy yleiseen maailmasta olevaan tietoon jota on käyty läpi jo yläasteella moneen kertaan. Taidetta ei olla pakolla käyty läpi koulussa yms.
Niin, meillä on kaikilla omat vaatimuksemme. Jollekin riittää se, että mies ei lyö eikä piereskele jatkuvasti. Toinen haluaisi, että se osaisi puhua ja tuntisi kellon. Minä taas oletan, että mies tietää peruasiat maailmanmenosta. Koska itse olen kiinnostunut hyvin monista asioista ja pidän nykytaidetta loistavana yhteiskunnallisen havainnoinnin ja vaikuttamisen kanavana, en myöskään pitäisi realistisena, että jaksaisin seurustella sellaisen ihmisen kanssa, joka ei tunne käsitteitä kolonialismi ja Tracey Emin. Ylläripylläri, minun ei ole myöskään kokonaisuutena ollut vaikea löytää älykästä miesseuraa, koska en edes kiinnostu miehestä, ellei hän ole poikkeuksellisen fiksu.
Sinäkö siis hylkäsit treffikumppanin siitä syystä, ettei hän tietänyt, kuka on Tracey Emin? Et voi olla tosissasi. Mutta ehkä se oli sen miehen onni.
Jeps, sanoppa muuta. Ja mä hylkäisin tuon kyseisen naisen, koska se ei tietäisi kuka on Frank Drebin.
Hei sulle, tottakai tiedän kuka Frank Drebin on. Ja ihastuin kerran älykkääseen mieheen siksi, että se uskalsi puhua elokuvasta Red Dawn ja osasi analysoida sitä kontekstissaan.
Olisiko tuo Frank joku laulaja. Ainakin se lauloi Enrico Pallazzon sijasta kamsallislaulun baseball matsissa
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä aika paha turnoffi. Ei noiden sanojen merkityksen tietämiseen edes mitään kouluja tarvi, vaan normaalia maailman seuraamista
Itse en tutki aiheita, jotka eivät minua kiinnosta, vaikka tiedän että se olisi yleissivistyksen kannalta hyvä. Olenkin luonteeltani tällainen asperger-tyyppinen henkilö, eli kiinnostukseni suuntautuu intensiivisesti vain tiettyihin aihe-alueisiin, muut jätän huomiotta. En edes muista asioita, jotka eivät itseäni kiinnosta. On paljonkin asioita, joita akateemiset eivät itse tiedä, Jollain yleistiedolla päteminen on lähinnä noloa eikä kerro todellisesta älykkyydestä yhtään mitään.
Oman elämänsä "älyköt" väittelevät joistakin helvetin sanoista av:lla. Mitähän joku oikeasti älykäs ihminen ajattelisi näitä vastauksia lukiessaan? Ei kukaan tiedä kaikkia sivistyssanoja, ei sellaista ihmistä ole olemassakaan. Ihmisten sanavarasto karttuu sellaisten asioiden mukaan, jotka heitä itseään kiiinnostavat. Tämä on täysin normaalia ja ymmärrettävää. Ei tällainen lapsellinen kinaaminen johda yhtään mihinkään, eikä se todista mitään. Teille tyhmäksi luokittautuu henkilöt, jotka eivät tiedä juuri niitä sivistyssanoja joita itse tiedät tai aiheet, jotka eivät heitä kiinnosta mutta jotka ovat omaa sydäntäsi lähellä. Nämä ovat näkemys -ja mielipide-eroja, eivät mitään yleisiä totuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä aika paha turnoffi. Ei noiden sanojen merkityksen tietämiseen edes mitään kouluja tarvi, vaan normaalia maailman seuraamista
Itse en tutki aiheita, jotka eivät minua kiinnosta, vaikka tiedän että se olisi yleissivistyksen kannalta hyvä. Olenkin luonteeltani tällainen asperger-tyyppinen henkilö, eli kiinnostukseni suuntautuu intensiivisesti vain tiettyihin aihe-alueisiin, muut jätän huomiotta. En edes muista asioita, jotka eivät itseäni kiinnosta. On paljonkin asioita, joita akateemiset eivät itse tiedä, Jollain yleistiedolla päteminen on lähinnä noloa eikä kerro todellisesta älykkyydestä yhtään mitään.
Minä taas tunnen montakin tutkitusti hyvin älykästä ihmistä ja heitä kaikkia yhdistää nimenomaan laaja-alaiset kiinnostuksenkohteet. Älykkyyttä onkin helpoin kuvata älyllisenä uteliaisuutena. Älykkäät ihmiset eivät ehkä koe kaikkia asioita yhtä kiinnostavina, mutta tulevat elämänsä aikana tutustumaan hyvin moniin asioihin, koska aktiivinen mieli nyt vaan kiinnostuu monista asioista. Yleistieto on tämän prosessin sivutuote.
Vierailija kirjoitti:
Oman elämänsä "älyköt" väittelevät joistakin helvetin sanoista av:lla. Mitähän joku oikeasti älykäs ihminen ajattelisi näitä vastauksia lukiessaan? Ei kukaan tiedä kaikkia sivistyssanoja, ei sellaista ihmistä ole olemassakaan. Ihmisten sanavarasto karttuu sellaisten asioiden mukaan, jotka heitä itseään kiiinnostavat. Tämä on täysin normaalia ja ymmärrettävää. Ei tällainen lapsellinen kinaaminen johda yhtään mihinkään, eikä se todista mitään. Teille tyhmäksi luokittautuu henkilöt, jotka eivät tiedä juuri niitä sivistyssanoja joita itse tiedät tai aiheet, jotka eivät heitä kiinnosta mutta jotka ovat omaa sydäntäsi lähellä. Nämä ovat näkemys -ja mielipide-eroja, eivät mitään yleisiä totuuksia.
Mitä se sinun pehvaasi kutittaa, jos joku toinen arvostaa yleissivistystä? Sinä selvästikään et arvosta, joten et valitse seuraasi sillä perusteella. Ei kaikkien tarvitse arvostaa samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä ketjuja missä näkyy totuus siitä mitä mieheltä oikeasti odotetaan.
Olisihan se kumma, jos nainen ei saisi itse päättää edes sitä, mitä hän mieheltä odottaa. Kyllä silloin miehillekin pitää kelvata ihan minkälainen siiderivalas vaan sattuu olemaan kiinnostunut.
Yhh. En ihmettele yhtään kommentteja lukiessa, miksei miehet halua näitä "akateemisia" naisia.
Vierailija kirjoitti:
Yhh. En ihmettele yhtään kommentteja lukiessa, miksei miehet halua näitä "akateemisia" naisia.
Veit sanat suustani.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit, että miehet eivät haluaisi sivistyneitä naisia? Kyllä älystä on iloa sängyssäkin.
Jouduin tekemisiin rakennusmiehen kanssa ja olipa mieltä ylentävää ja sivistynyttä keskusteluseuraa; tunsi mm. kirjallisuutta ja historiaa ihan valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelit, että miehet eivät haluaisi sivistyneitä naisia? Kyllä älystä on iloa sängyssäkin.
Nuo treffien sanatestit eivät kerro mitään ihmisen älykkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon. Eräs treffikumppanini ei tiennyt mitä tarkoittaa kolonialismi, lopahti kyllä kiinnostus.
Usein nämä kyseiset tyypit ovat juuri persuja tai muita kolonialismin kannattajia.
Mutta hetkonen... jos ei tyyppi tiedä mitä kolonialismi tarkoittaa, miten hän voi sitä kannattaa?
Hämmentävää, mitä aloitukseni poikikaan. :-)
Ehkäpä siis sanon: jatkoon, toistaiseksi!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää, mitä aloitukseni poikikaan. :-)
Ehkäpä siis sanon: jatkoon, toistaiseksi!
Ap
No kunhan se on empaattinen vaikka ei tuntisikaan sanaa empatia.
Nämä ei ole treffikumppaneita, mutta kavereitani ja työkavereita.
1) Ei tiennyt mitä on traani. Tuli ilmi kun pelasimme yhtä tietovisailulautapeliä, jossa annettiin 4 vaihtoehtoa, eikä kaverini siltikään osannut valita oikeaa.
2) Ei tiennyt mitä ovat oktogon, pentagon tai heksagon.
3) Ei tiennyt mitä on botaniikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä kyseiset tyypit ovat juuri persuja tai muita kolonialismin kannattajia.
Mutta hetkonen... jos ei tyyppi tiedä mitä kolonialismi tarkoittaa, miten hän voi sitä kannattaa?
Hyvä pointti. Kuten Dunning–Kruger -efektikin toteaa: "If you're incompetent, you can't know you're incompetent ... The skills you need to produce a right answer are exactly the skills you need to recognize what a right answer is." Eli jos et edes tajua mitä kolonialismi on, miten voisit sitä harjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo treffien sanatestit eivät kerro mitään ihmisen älykkyydestä.
Jos ei tunnista oman äidinkielensä ihan tavallisia yleisiä sanoja, niin kyllä se jostain kertoo. Eikä minusta ole hyvä pohja suhteelle sellainen.
Nykytaide ei kiinnosta eikä poliittinen jargon, mutta jos tyyppi ei tietäisi mitään/ olisi yhtään kiinnostunut IoT:sta tai Ai:sta harkitsisin tarkkaan jatkoa. Iso plussa tulis, jos miekkonen paljastuisi scifi-faniksi 😉