Onko mielestäsi oikeudenmukaista että teetetään ammattityötä työmarkkinatuella+ kulukorvaus9e/pv?
Onko mielestäsi oikein että työkykyisillä ammatti-ihmisillä teetetään työtä työmarkkinatuella?
Suostuisitko sinä?
Kommentit (102)
Kuka vielä kadehtii työtä vailla olevia?
Ilmaistyövoimasta kiittää yrittäjät.
Pärjäisitkö perheesi kanssa tuolla toimeentulolla mikäli nyt jäisit työtä vaille?
Suomen lakien mukaanhan tuo ei ole mahdollista. Osa työttömistä kuvittelee, että työkokeilussa pitää tehdä töitä saamata palkkaa. He ovat väärässä. Työkokeilussa tutustutaan alaan tai ammattiin ja kokeillaan sitä ohjatusti tai selvitetään, miten vanhentunutta ammattiosaamista pitää päivittää. Meillä ei siis olla ammattilaisen töissä työttömyysetuudella ja kulukorvauksella kuin silloin, kun työttömällä on kuvitelma, että noin pitää olla. Lukemalla te-palvelut.fi -sivulta asiasta saisi oikeaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 518e/kk. Mikäli henkilö putoaa työmarkkinatuelle on hänen yleensä pärjätäkseseen haettava sen lisäksi kuukausittain toimeentulotukea. Muutoin toimeentulo on täysin riittämätön ihan minimitaloudenkin pyörittämiseen.
Mikäli työmarkkinatuella oleva henkilö ei suostu kulukorvaus-työhön hänen työmarkkinatukensa lakkautetaan.
Jos puoliso tienaa tarpeeksi, elät pelkällä työmarkkinatuella.
Satasella putoaa tuki 2 kuukaudeksi jos ei suostu. En lähtisi.
Kuinka nuo ihmiset pärjää jotka joutuvat tuohon järjestelyyn. Ja heille kehdataan lässyttää erilaisesta "kulurakenteesta".
Minulle ehdotettiin työkokeilua kouluavustajana, olen pätevä opettaja. En suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on 518e/kk. Mikäli henkilö putoaa työmarkkinatuelle on hänen yleensä pärjätäkseseen haettava sen lisäksi kuukausittain toimeentulotukea. Muutoin toimeentulo on täysin riittämätön ihan minimitaloudenkin pyörittämiseen.
Mikäli työmarkkinatuella oleva henkilö ei suostu kulukorvaus-työhön hänen työmarkkinatukensa lakkautetaan.
Jos puoliso tienaa tarpeeksi, elät pelkällä työmarkkinatuella.
Avaatko tuota asiaa, oli uusi tieto ainakin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Satasella putoaa tuki 2 kuukaudeksi jos ei suostu. En lähtisi.
Toimeentulotuen perusosa on 497 siitä 20% pois on noin 100 euroa.
Työmarkkinatuki ja 9 euroa päivässä tuntuu kyllä ihan hyvältä, ja sillä tulee hyvin toimeen, kun on joskus joutunut elämään ilman toimeentulotukea.
Tulevaisuudessa entistä vähemmän palkkatyötä kun pian palkkaa ei tarvitse maksaa kuin harvoille ja valituille, tavallisiin duuneihin otetaan työkkärin kautta ilmaistyöntekijät. Ihan sama vaikka olisit tohtori ja 30v työkokemust, ilmaistöihin joutuu tai tt-tukea leikataan. Kapitalismi kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Tähän vielä automaatio päälle joka myös vie paljon työpaikkoja
Vierailija kirjoitti:
Minulle ehdotettiin työkokeilua kouluavustajana, olen pätevä opettaja. En suostunut.
Järkyttävää tuo että todellakin käytetään päteviä ammatti-ihmisiä hyväksi. Vastavalmistuneilla on monilla vielä opintolainat niskassa ja sitten painostetaan kulukorvauksella (9e/pv) työ"kokeiluun". Ei tarviste maksaa palkkaa ja työkokeilija vie leivän toisen suusta samalla tehden täysiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lakien mukaanhan tuo ei ole mahdollista. Osa työttömistä kuvittelee, että työkokeilussa pitää tehdä töitä saamata palkkaa. He ovat väärässä. Työkokeilussa tutustutaan alaan tai ammattiin ja kokeillaan sitä ohjatusti tai selvitetään, miten vanhentunutta ammattiosaamista pitää päivittää. Meillä ei siis olla ammattilaisen töissä työttömyysetuudella ja kulukorvauksella kuin silloin, kun työttömällä on kuvitelma, että noin pitää olla. Lukemalla te-palvelut.fi -sivulta asiasta saisi oikeaa tietoa.
Olen tehnyt työkekokeilua ammattiin valmistumisen jälkeen 6 kk kahdessa eri työpaikassa, opintooni liittyvä ala. Opiskelun aikana tein 5 kk harjoittelut. Nyt jatkan saman alan opiskelua ja uskon että työkkäri ehdottaa työkokeilua valmistumisen jälkeen.
olen tehnyt alani töitä, siitynyt suoraan vaan hommiin, en ole tarvinnut mitään ohjaamista yms. saanut jopa kehuja nopeudesta. ei ole varaa palkata niin käytetään ilmaiseksi. suurin osa tuosta 9e menee bussin kuukausikorttiin, joka on suht. kallis maaseudulla. toimeentulotukea en saa, koska tilillä on muutama satanen ylimääräsitä.
Olin kerran melkein vuoden töissä työmarkkinatuella. Työmarkkinatuki oli toki isompi kuin opintotuki, jolla olin aiemmin elellyt, joten silloin se oli parannus. Jälkeenpäin on kyllä vähän harmittanut, että tosiaan tein ihan saman työmäärän ja saman työajan kuin palkatutkin työntekijät, vaikka muistaakseni olisi työmarkkinatuen saadakseen tarvinnut tehdä vain 4h/päivä. En tiedä onko säännöt sen jälkeen muuttuneet.
Miten niin pakottaa? Itsehän se paikka on etsittävä ja kyselee niitä paikkoja niin tympeesti ettei kukaan työnantaja ota. Ongelma ratkaistu.
Mulla kolme lasta ja olen pelkällä työmarkkinatuella. Omistan perintömökin niin en saa muita tukia.
Lait on tehty niin epämääräisiksi, että te-keskus, Kela ja kunnat voivat hyppyyttäö työttömiä vuosikausia ilmaistöissä! Työtön on orja, jonka toimeentulonvoidaa katkaista, mistä,syystä hyvänsä. Ihmisoikeuksia eikä -arvoa ole, senhän näkee median rummutuksesta. Uuninpankkotimonen on puhunut vuosikausia näistä asioista muttameno muuttuu hullummaksi jokaisen aktiivinalkin myötä.