Onko mielestäsi oikeudenmukaista että teetetään ammattityötä työmarkkinatuella+ kulukorvaus9e/pv?
Onko mielestäsi oikein että työkykyisillä ammatti-ihmisillä teetetään työtä työmarkkinatuella?
Suostuisitko sinä?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satasella putoaa tuki 2 kuukaudeksi jos ei suostu. En lähtisi.
Toimeentulotuen perusosa on 497 siitä 20% pois on noin 100 euroa.
Toimeentulotukea haetaan joka kuukausi. Hakija toimittaa tiliotteet ja kaikki vaadittavat tositteet sillä ne huomioidaan sen kuukauden aikana kun tt-tukea haetaan. Paljon mahdollista että käsittelyajat viivästyvät, eli siihen hakijan on myös varauduttava jos kyseessä vaikka sähkölaskun eräpäivä mitä ei ole varaa työmarkkinatuella maksaa. Aika stressaava kuukauisittainen rulijanssi jolta työssäkäyvät säästyvät ja ovat onnellisen tietämättömiä mitä työttömän pärjääminen vaatii.
Toimeentulotuenhakija joutuu loukkuun mistä on hyvin vaikeaa nousta ilman asiallista palkkatyötä. Sitten hänelle tarjotaan työkokeilua omaan ammattiinsa yhdeksän euron kulukorvauksella johon hänen on suostuttava tai perustoimeentulotukea/työmarkkinatukea aktiivimallin vuoksi alennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lakien mukaanhan tuo ei ole mahdollista. Osa työttömistä kuvittelee, että työkokeilussa pitää tehdä töitä saamata palkkaa. He ovat väärässä. Työkokeilussa tutustutaan alaan tai ammattiin ja kokeillaan sitä ohjatusti tai selvitetään, miten vanhentunutta ammattiosaamista pitää päivittää. Meillä ei siis olla ammattilaisen töissä työttömyysetuudella ja kulukorvauksella kuin silloin, kun työttömällä on kuvitelma, että noin pitää olla. Lukemalla te-palvelut.fi -sivulta asiasta saisi oikeaa tietoa.
Ei ole ammattilaisia työttömyystuella ja kulukorvauksella? Älä viitsi puhua pascaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ehdotettiin työkokeilua kouluavustajana, olen pätevä opettaja. En suostunut.
Ei ristus. Hyviä, ahkeria ja fiksuja ihmisiä laitetaan halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lakien mukaanhan tuo ei ole mahdollista. Osa työttömistä kuvittelee, että työkokeilussa pitää tehdä töitä saamata palkkaa. He ovat väärässä. Työkokeilussa tutustutaan alaan tai ammattiin ja kokeillaan sitä ohjatusti tai selvitetään, miten vanhentunutta ammattiosaamista pitää päivittää. Meillä ei siis olla ammattilaisen töissä työttömyysetuudella ja kulukorvauksella kuin silloin, kun työttömällä on kuvitelma, että noin pitää olla. Lukemalla te-palvelut.fi -sivulta asiasta saisi oikeaa tietoa.
Jaa meinaat, että siellä kädet taskussa katsotaan vierestä muiden työntekoa? Vastuu ei ole sama, eikä kokeilija voi jäädä työhön yksin, mutta muuten tehdään ihan samaa työtä.
Sopiiko tuollainen työmarkkinapolitiikka noudatettavaksi demokraattiseen maahan?
Mielestäni on oikeudenmukaista, jos kyseessä on työkokeilu eli testataan, pystyykö ja kykeneekö ko. henkilö johonkin tiettyyn työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa meinaat, että siellä kädet taskussa katsotaan vierestä muiden työntekoa? Vastuu ei ole sama, eikä kokeilija voi jäädä työhön yksin, mutta muuten tehdään ihan samaa työtä.
Katokaapa mitä "työkokeilija" tekee päivittäin esimerkiksi päiväkodissa. Joo varmaan "tarkkailee" miten niitä töitä oikein tehdään juu.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on oikeudenmukaista, jos kyseessä on työkokeilu eli testataan, pystyykö ja kykeneekö ko. henkilö johonkin tiettyyn työhön.
Voi hyvänen aika, tuolla "testailulla" sitten oikeutetaan ammattilaisten hyväksikäyttö. Kyllä kuule ammttiopiskeluihin jo sisältyy tuo testailu pakollisissa työharjoitteluissa että ylipäänsä saa ammattitutkinnon. Hyväksikäyttöä tuo on vaikka se kuinka karkkipaperiin kääritään. Työntekijälle kuuluu palkka. Sama kuin muillekin työntekijöille samasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ehdotettiin työkokeilua kouluavustajana, olen pätevä opettaja. En suostunut.
Ei voi edes kuvitella miten rankasti mahtoi risoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kyllä ollut ihan samat vastuut kuin palkallisilla. Yksinkin on jätetty. Ainoa ero työssä ja sen kuvassa on ollut vain se, että muut saavat palkkaa ja kaikki työhön kuuluvat edut (eläkekertymä, loma, mahdolliset lounaat, työterveyshuolto jne.) - minä en.
Kokemusta työharjoittelusta löytyy ministeriöiden hallintotasolta pieniin paikallistoimijoihin, useilta eri aloilta.
Ystäväni teki useita kuukausia tätä yhdeksän euron orjatyötä kaupungin kirjastossa. Hän on kuitenkin opiskellut alaa yliopistossa yli 5 vuotta ja valmistunut maisteriksi, jolla myös muodollinen pätevyys kirjastonhoitajan virkaan. Hieno systeemi kerrassaan!
Vierailija kirjoitti:
Mulla kolme lasta ja olen pelkällä työmarkkinatuella. Omistan perintömökin niin en saa muita tukia.
Lahjoita mökki lapsille mutta pidät itselläsi hallintaoikeuden. Ei vaikuta tukiisi sen jälkeen.
Työkkäri laitto mulle suunnitelmaan työkokeilun. Olen kolmen lapsen äiti työmarkkinatuella ja kylälle matkaa 30 km. Paljonko jää työkokeilusta käteen kun matkat vähennetään? Entistä kurjempaa meillä siis rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt työkekokeilua ammattiin valmistumisen jälkeen 6 kk kahdessa eri työpaikassa, opintooni liittyvä ala. Opiskelun aikana tein 5 kk harjoittelut. Nyt jatkan saman alan opiskelua ja uskon että työkkäri ehdottaa työkokeilua valmistumisen jälkeen.
Tuo on kokonaan oma ongelmasi. Sinun ei tarvitse mennä työkokeiluun, jos ammattitaitosi ja koulutuksesi on kunnossa. Työkkäri voi ehdottaa,mutta se ei voi pakottaa.
Työkokeilussa et joka tapauksessa ole ollut tekemässä työtä, vaan tutustumassa alaan tai ammattiin. Jos olet niin tyhmä, että olet tehnyt töitä kokeilemisen sijaan, niin se on oma valintasi, josta voit syyttää vain itseäsi. Jos työkokeilu päättyy kesken sopimuksen siksi, että työkokeilija ei tee töitä, niin ei siitä karenssia saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kolme lasta ja olen pelkällä työmarkkinatuella. Omistan perintömökin niin en saa muita tukia.
Lahjoita mökki lapsille mutta pidät itselläsi hallintaoikeuden. Ei vaikuta tukiisi sen jälkeen.
En halua että lapset sitten mahdollisia tukia hakiessaan olisivat mökin takia pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri laitto mulle suunnitelmaan työkokeilun. Olen kolmen lapsen äiti työmarkkinatuella ja kylälle matkaa 30 km. Paljonko jää työkokeilusta käteen kun matkat vähennetään? Entistä kurjempaa meillä siis rahallisesti.
Työkkäri ei laita suunnitelmaan yhtään mitään keskustelematta ensin sinun kanssasi!
Toiseksi vaikka suunnitelmassa ei olisi työkokeilua, niin sinut voidaan silti kokeiluun ohjata, jos sinulla ei ole ammattillista koulutusta.
Kolmanneksi: jos et pääse töihin tai työkokeiluun sieltä kotoa, niin et ole oikeutettu työttömyysetuuteenkaan!
Ravintola- ja ravitsemisalan ammattilaisia hyödynnetään ihan täysillä 9euron kulukorvauksella 6h päivä joskus jopa työpäivä "venähtää" jos jotain sattuu.
Muut saa palkan ja edut, nää saa 9eukkua ja naurettavan työmarkkinatuen (minkä lisäksi joutuvat hakeen toimeentulotukea joka kuukausi) vaikka monet näistä paiskii tosi ahkerasti ja jopa eniten töitä noissa paikoissa. Mitä muuta tuo on kuin ihmisten alentamista ja eriarvoistamista. Hävettää noiden työpaikkojen puolesta, en ymmärrä miten edes kehdataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilija on pelkästään typerä, jos ryhtyy tekemään sitä työtä täysillä!
Kyllä, tiedän hyvin, että kokeilijat raatavat niska limassa kuvitellen saavansa työpaikan, mutta kyseessä on kokonaan heidän ikioma typeryytensä. Ei ole pakko! Jos ollaan tutustumassa alaan tai ammattiin, niin kokeillaan kaupassa hyllytystä 2 päivää, seurataan lihatiskin töitä pari päivää, ollaan maitokaapissa päivä tai kaksi, varastossa viikko jne. sen sijaan että hyllytetään 6 kk.
Nykytilanteen suurin syyllinen on se työkokeilija itse, joka ei suostu uskomaan, että ei ole töissä eikä työkokeilun jälkeen edes ole tarkoitus sinne työllistyä! Tiedän, että moni työnantaja ryhtyy urputtamaan, että ei ota sitten työkokeilijaa ollenkaan. Hyvä niin, koska juuri siten me poistamme se orjatyövoiman työpaikoilta.
Miksi työttömät itkevät tästä asiasta, kunlakiteksti perusteluineen sanoo selkeästi, että työkokeilija ei ole töissä, ei kartuta työkokemusta eikä korvaa työntekijää. Työkokeilija on ylimääräisenä apuna opettelemassa alaa. Tietty aika kuluu paremmin, kun tekee jotain, mutta työttömän pitää katsoa peiliin kahdesti, jos etsii orjatöihin syyllistä henilöä.
Ei ole oikein ja on myös yhteiskunnalle monella tapaa haitallista suostua noihin. Itse saikutan joka kerta, jos jokin tuollainen uhka on tiedossa. Suosittelen kaikkia saikuttamaan ennemmin.