Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
En ole hankkinut lasta saati lapsia.
Minulla ei ole lihaa syöviä lemmikkejä.
Kotini on minimalistisesti sisustettu, vältän minkän turhan krääsän /koriste-esineiden tms ostamista.
Asun kerrostalossa kaupungissa.
Olen ollut jo viim. 24 v yksityisautoilija, lentokone on ainoa julkinen kulkuneuvo jota käytän.
Matkustelen mielelläni ulkomailla.
Asun pienessä yksiössä koska se yksineläjälle riittää. Ostan hyvälaatuisia vaatteita koska niitä voi käyttää pitemmän aikaa ilman että ne venyvät ja vanuvat pesussa. Kierrätän normaalisti. Pullot, purkit, patterit jne. Suihkussa en katso minuutteja, olen siellä niin kauan, ilman huonoa omatuntoa, että tunnen olevani valmis. En mielellään matkusta mutta se johtuu ahtaanpaikan kammostani. Syön sitä mistä pidän. Siis en ehkä niin täydellisen Ekolooginen mutta luultavasti ihan normi. (Lukuunottamatta ahtaanpaikan kammoa :) )
Plussaa työmatkapyöräilystä, vähälapsisuudesta ja kerrostalosta, autoa käytetään harvoin muutenkin. Miinusta ulkomaanmatkoista.
Ei ole autoa, syön pääosin vegaanisesti, mutta tilaan ruokaa kotiovelle.
Lajittelen jätteet hyvin.
Teen etätöitä.
Ostan paljon lähituotteita ja kotimaisia.
Huonoa se, että tykkään ihan liikaa matkustamisesta ja siitä olisi tosi vaikea luopua.
En meikkaa, minulla ei ole autoa, minua ei haittaa kulkea epämuodikkaissa vaatteissa, en harrasta shoppailua.
Pidän juustoista. Juuri äsken söin kasvisrisottoa parmesaanin kanssa. Olen kasvissöjä mutta en käytä kaikkeen maito- ja/tai kananmunatuotteita. Siitä huolimatta lasken itseni lakto-ovovegeksi, vaikka syön vegaanista ruokaa välillä.
Epäekologista: ajan paljon autolla.
Käyn työni puolesta asiakkaalla 100km päässä viikoittain ja autoilu on ajankäytöllisesti ainut järjevä vaihtoehto.
Ekologista: ostan tavaroita ja vaatteita vain tarpeeseen, pyrin suosimaan laadukkaita ja pitkäkestoisia tuotteita. Kierrätän.
Ekologisesti: Olen lähiruokaa suosiva vegaani, en matkustele, en omista autoa, eikä minulla ole lapsia. Kierrätän ja yritän saada aina veden kulutuksen minimiin
Epäekoligisesti: Minulla on kolme kissaa ja kaksi koiraa, vaikka ostan harvoin uusia vaatteita, ne vähät tulee useimmiten haettua H&M:ltä ja lisäksi asun yksin eläinteni kanssa 110 neliöisessä talossa
Ekologista: olen vtn köyhä eli varaa ei ole mihinkään epäekologiseen. Hyvä kun varaa riittää hengittämiseen.
Ekologiset valinnat järjestyksessä merkittävimmästä alkaen: Minulla ei ole lapsia, lemmikkieläimiä eikä autoa. Pidän asuntoni viileänä talvisin. En lotraa lämmintä vettä. Kierrätän jätteeni todella tarkkaan.
Epäekologiset: olen työssä, johon kuuluu paljon matkustamista, yleensä lentokoneella, myös laivoilla ja takseilla sekä busseilla. Kotini on isompi kuin oikeastaan tarvitsisin. Syön paljon lihaa.
Liikaa rahaa kuluttamiseen, mistä tietysti seuraa epäekologisuus.
Ekologisin
Koti minimalistinen, suositaan kotimaista, ostan vaatteet käytettyinä, myyn tarpeettomat
Paljon punalapputuotteita
Ei ekologisin
Matkustaminen
Ekologinen: en käytä meikkejä, hanki jatkuvasti uusia kalusteita/sisustustavaroita, suurin osa vaatetuksesta on kierrätettyä, korjaan mitä voin, en käytä kertakäyttöastioita, en matkusta ulkomailla saati paljon kotimaassakaan...
Mutta. Mulla on töihin matkaa, enkä voi käyttää julkisia, koska niitä ei vain yksinkertaisesti ole tarjolla ollenkaan
Parantamisen varaa olisi kyllä paljon ja olisin valmis, mutta esim taloyhtiössä ei ole tarjolla kompostijätteille lajitteluastiaa. Voisin vaikka tarjoutua hoitamaan kompostoria, mutta koska olen vain vuokralla, kukaan ei tajua kysyä
+ En käytä lentokonetta milloinkaan.
- Haluaisin grillata nuotiolla.
+En omista kuivausrumpua, vaikka lapsiperheen pyykit kuivuisivat sillä kätevästi. Kuivatan sitkeästi narulla.
+Käytän vaatteeni ja kenkäni ns. loppuun, eli ovat puhtaasti roskiskamaa jäljiltäni. Vanhin arkivaatteeni on tällä hetkellä ehkäpä Anttilasta ostettu tunika, joka on vieläkin hyvännäköinen.
+Olen aika nuuka ostoksilla ollessani, enkä osta turhaan kosmetiikkaa pyörimään kaappiin.
-Matkustan pääosin puolisoni autossa, en voi sietää julkista liikennettä.
-Vähäiset kosmetiikka, luksus ym. hemmottelutuotteeni tulevat Koreasta ja Japanista.
-Syön paljon kalaa sekä punaista lihaa.
Asun yksiössä puolisoni kanssa. Olen minimalisti. Syön aika paljon lihaa, ostan jonkun verran tarpeetonta tavaraa.
Käyn harvoin missään kodin ulkopuolella. Teen töitä ja opiskelen etänä. Käytän vaatteet loppuun. Siis oikeasti rikki. Ostan vain vaatteita mitä oletan käyttäväni pitkään. En heitä juurikaan ruokaa pois, kun yritän suunnitella ruuat niin, että ne tulee myös syötyä. Matkoille lähden junalla. Ennen lensin, ja paljon. Syön kyllä liikaa lihaa edelleen.
En ymmärrä ihmisten vinkumista siitä, että jos jostain pitäis karsia kulutusta. Turhanpäiväisiä kermaperseitä mitkä ajattelee vain itseään. En ymmärrä kuluttamista kuluttamisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ekologista on, että perheemme ei syö lihaa eikä juurikaan maitotuotteita. Asutaan myös keskimääräistä pienemmässä kerrostaloasunnossa, keskeisellä paikalla. Lajitellaan jätteet. Auto kyllä on, mutta pieni ja eritoten pieniruokainen. Kilometrejä tulee n. 4000-7000 vuodessa, ei mikään ekoteko, mutta taitaa olla keskiverto länsiauton alapuolella. Sähkösopimus on vihreä.
Varmaan suurin yksittäinen hiilijalanjälki tulee vuosittaisesta Suomen vierailusta, mikä tehdään lentokoneella. Tosin ei matkustella juurikaan muuten (ainakaan lentokoneella) joten voi tuokin mennä lähelle suomalaista keskiarvoa (1 Euroopan sisäinen lento per vuosi per pää) Talousjätettä tuntuu syntyvän melko paljon (verrattuna siihen aikaan kun olin nuori aikuinen) En tiedä olisiko tähän jotain helppoa keinoa vaikuttaa (muovikassit ja hedelmäpussit ovat jo "pannassa"). (Tietysti ostamalla vain perusraaka-aineita ja kuivattuja jotka sitten itse käsittelee)
Koiraa ja kahta lasta en suostu myöntämään epäekologisiksi. Vaikka väestöräjähdys on ongelma Aasiassa ja nimenomaan Afrikassa, vastaa jokainen ihminen viime kädessä omasta kulutuksestaan. Lisäksi minulla on toki vastuuni ekologisen elämäntavan opettamisessa lapsilleni. Koiraa ilmankin voisi olla, mutta monen muun harrastuksen hiilijalanjälki on moninkertainen koiran pitämiseen verrattuna. Koiramme ei syö lihaa (jonkin verran kalaa) matkakassi käytettynä hankittu, peti itse tehty kierrätysmateriaalista ja lelut myös. Kerätyt kakat kuormittavat kyllä hieman kaupungin jätehuoltoa.
Osaatko nimetä jonkin harrastuksen, joka kuluttaa luonnonvaroja enemmän kuin koiran omistaminen? Isokokoinen koirahan vastaa kulutukseltaan katumaasturia! Ja todellain, koiran kakat ovat aivan hyttysen pissa meressä verrattuna koiran aiheuttamiin ympäristöongelmiin. Tästä pitäisi voida puhua avoimemmin ja rehellisesti.
En ole tehnyt lapsia, kulutan lähes kaikki vaatteeni loppuun ennen kuin ostan uusia, ei ole lemmikkiä, en aja juuri autolla vaikka sellainen onkin, ruokahävikkiä minulla ei tule, uutta elektroniikkaa ostain vain jos entinen hajoaa, en ole koskaan ollut lentokoneessa 🤔
Pitkälti sama. Syön pitkälti kasvisruokaa.
Ekologista, matkustan jonkun mielestä liikaa.
Lähes pelkästään ulkomailla