Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
Ajan V8 autolla. Julkisia en käytä ja taksit on boikotissa kiitos Bernerin. Syön pääasiassa Etelä-Amerikasta tuotua lihaa. Kesällä sisällä on 22 astetta ja talvella 24. Suosin kaukolentoja enkä pode huonoa omatuntoa siitä.
Poltan tupakkaa ja juon kaljaa paljon vähistä rahoistani, joten kulutan lähinnä veroa eli tyhjää. Ruokavaliokin siis pääosin vegaaninen.
Ajetaan kaasuautolla ja tankataan biokaasua, 2013 tuli ensimmäinen kaasuauto. Ostan pinnoitetttuja renkaita ja käytämme nastattomia talvirenkaita.
Syödään pääasiassa kasvisruokaa. Ei lennetä lomille ulkomaille. Olen lentänyt elämäni (50 v) aikana ehkä 15 meno-paluu matkaa. Niistä 10 oli työn takia "pakollisia" ja loput omia reissuja euroopassa ja kaksi reissua Japaniin. Käytän vaatteet puhki ja en kuluta muotia vaan hankin vaatteita vain käyttötarpeen takia.
Pidämme talon lämpötilan matalana. Talvella sisällä on 16-18 astetta ja pistämme vaatetta päälle tarpeen mukaan. Ostamme vain 100 % uusiutuvilla tuotettua sähköä.
Epäekologista on koiraharrastus. Meillä on neljä omaa koiraa, pari kissaa ja akvaario. Elukat syö raakaruokaa, joka on pitkälti teurasjätettä, mutta kyllä niillä silti jonkinmoinen kuormitusvaikutus ympäristöön on.
Egologinen: en omista autoa, enkä edes ajokorttia. En myöskään syö lihaa. Epäekologinen: Lennän lomakohteisiin edelleen, ja niin aijon tehdä jatkossakin.
Pyöräilen kaikki matkat aina, kun mahdollista. Syön kaiken mitä ostan, pl. esim. banaaninkuoret. Kierrätän kaiken mahdollisen. En osta kertakäyttömuotia. Pidän sisälämpötilan maltillisena (talvella +19). En osta sisustusroinaa. Käytän vaatteet ns. loppuun asti. Ostan jonkun verran luomutuotteita. Ostan vain Suomessa tuotettua ruokaa. Pesen vain täysiä koneellisia (tiskit, pyykit).
Käyn puolison kanssa autolla kaupassa kerran viikossa, meillä on polttomoottorikäyttöinen auto. Meillä on 80-neliöinen asunto, vaikka asumme jo kahdestaan. Autoilemme mökille, matkustamme kotimaassa omalla autolla. Ennen koronaa käytiin lentäen ulkomailla. Syön lihaa ja juon paljon kahvia. En ole kiinnostunut vaihtamaan sähköautoon akkuteknologian (akun vaatimat metallit sekä toimintamatka ja latausongelmat) takia.
Lajittelen, lennän todella harvoin (ehkä kerran viidessä vuodessa ja sekin Eurooppaan), en omista autoa, minulla ei ole lapsia, ostan paljon käytettynä.
Toisaalta syön alhaisen hemoglobiinin takia paljon punaista lihaa ja lisäksi ihan valkoistakin, vaikka siitä ei juuri hyötyä ole. Olen vedenkäytöltäni myös tuhlaavainen.
Ekologista: en omista autoa, kuljen matkat aina julkisilla, en harrasta lentomatkailua ja matkailua ollenkaan, ostan harvoin vaatteita, elektroniikkaa ja kodin pienesineistöä eli oikeastaan mitään. Liharuokia jatkan aina jollain, oli se sitten palkokasvit tai kasvikset. Välttelen biopöntön ruokkimista muilla kuin kuorilla ja suodatinpusseilla. Korjaan vaatteita ja tekstiilejä, jotta käyttöikä pitenisi.
Epäekologista: asumme puolison kanssa suhteellisen väljästi (60m2), kulutan paljon suoratoistopalveluita, syön edelleen eläinperäisiä tuotteita, käytän lämmintä vettä huolettomasti, ostan 90% vaatteista ja 100% kengistä uutena. Vaatteiden ja kenkien suhteen en jaksa ottaa paineita, ostan niitä todella harvoin.
On helppo tehdä ekotekoja, kun oma tulotaso ei ole mikään kauhean hyvä. Ihanan helppoa luopua jostain, mitä ei ole koskaan tehnytkään!
Ulkomailla 5-6 kertaa vuodessa, autossa 4.4 litrainen V8 yms
Rannekellot halvalla - www.vuodenmies.com
käytän ekologisia luonnonmukaisia vaatteita, kuten turkista ja nahkaa
Vähän kierrätän. Muuten elän kuin pellossa niin sanotusti tämän asian suhteen. En säästele, en mieti kulutusta jne.
Meidän suomalaisten kipristely täällä ei vaikuta paskankaan vertaa, jos ei suuret saastuttajamaat muuta tapojaan. Eikä ne muuta. Ilmasto on globaali, jos he pilaavat maailman, niin se menee pilalle myös täällä. Minä en pilaa omaa elämääni pihistelemällä ja miettimällä kulutusta, kun ei muutkaan maailmassa sitä tee.
Lajittelen kaiken, lomailen todella harvoin, ehkä 5 v välein käyty ulkomailla. Talo lämpiää maalämmöllä. Talo tehty hirrestä ja eristetty pellavalla. Muovia ei käytetty missään muissa paitsi vesiputkissa ja joissain laitteissa, märkätilojen kosteussulutkin alumiinipaperia. Syön kyllä lihaa, yleensä itse metsästettyä, harvemmin ostettua. Makkarat ja valmismarinadit oksettavat. Vaatteita ostetaan vain harkittuun tarpeeseen. Nekin pyritään valitsemaan tarkkaan tarkoituksen ja kestävyyden mukaan, eli ei välttämättä halvinta valita. Omistan metsää, vuosikasvun hiilen sidonta ylittää 4 kertaisesti keskiverto haja-asutusalueen omakotitaloasujan perheen hiilijalanjäljen.
Epäekologisuudet: omistan moottoripyörän ja dieselauton. Tulee edelleen vain halvemmaksi 5000€ diesel kuin 20 000€ Sähköauto. 8vuoden ajanjaksolla vasta ovat samoissa kululukemissa, näilläkin hinnoilla. Toki jos tilanne muuttuu niin sitten on sopeuduttava siihen. Jossain se on minunkin säästettävä. Ja pakko on kulkea kun ei julkisia ole, muuttaa en halua, enkä käytännössä voi.
Ei yksityisautoilua tai lentomatkustamista. Kulutan tosi vähän, ostan lähinnä käytettyä/hävikki tuotteita ja ostan uuden puhelimen, tv:n tai tietokoneen n.5-10v välein. En ole kasvissyöjä mutta kalastan/metsästän omat lihani lähes kokonaan. Marjastan ja sienestän. Silti joskus tulee joku ristiin rastiin maailmaa reissaava vegaani kertomaan miten lihansyöntini tuhoaa planeetan. Mutta koitan olla välittämättä😄
+ Käytän kuukautiskuppia ja kestopikkuhousunsuojia.
-Omistan auton ja se kulkee bensalla
Panen perseeseen, ei tarvitse tehdä homoilumatkoja erikseen.
Köyhä on ihan luonnostaan ekologinen. Rikas voi ostella kalliisti luomua ja vihreää, mutta ei se korvaa hänen valtavan asuntonsa ja matkailunsa, harrastusten tuomaa saastepilveä.
Plussat: vegaaninen ruokavalio, lennän harvoin, omaa autoa käytetään vähän ja sekin on pieni hybridi, ostan mahdollisuuksien mukaan luomua ja lähellä tuotettua, ostan vähän vaatteita enkä silloinkaan mitään ketjulumppuja, en ylipäänsä haali turhaa tavaraa kotiin
Miinukset: kämpässä (kerrostalo) talvellakin +26 koska pidän patterit auki, en lajittele roskia paitsi paperin, ostan kaiken uutena (tosin myyn tarpeettoman eteenpäin eli menee kiertoon, ja koska ostan lähtökohtaisesti vain laatua, niin kaikki kelpaa eteenpäinkin)
Ekologisempi: olen vegaani, asun kerrostalossa, minulla on vain yksi lapsi, enkä hanki enempää, olen matkustanut viimeksi lähes kymmenen vuotta sitten lentokoneella, en harrasta shoppailua
Epäekologisempi: minulla on auto ja joskus olen huonompi kierrättämään kuin haluaisin olla
Normit elämäntavat: sekasyöjä, kerään marjoja ja sieniä, kalastelen joskus. Oma pieni kasvimaa, lihat pyrin ostamaan lihatiloilta suoraan. Kanasta eli broilerin lihasta en pidä. En juuri kierrätä, joskus kirparilta ostan jotain, harvemmin. Talvella lämmitän puilla ja tykkään lämpimästä. En lajittele, poltan saunan kiukaan tai padan alla kaiken mikä palaa. Viinakset haen Virosta ja lomille Eurooppaan lennän pari kolme kertaa vuodessa. Omistan bensa-auton, enkä usko ilmastohysteriaan enkä äänestä viherpiiperöitä ikinä.
Sekasyöjä, teen autolla reissuja Eurooppaan ja lentäen kaukomatkat. Työn puolesta lennän paljon normaalisti, korona-aikana tietysti vähemmän tuli lennnettyä. Nyt aika lailla normaaliin palannut.
Pahvit kierrätän, en muuta. Iso talo ja puusauna lämpeää usein. Mökkiä en omista enkä aio omistaakaan. Perintönä tulee mökki jäämään, myyn oman osuuteni siitä heti pois.
Vaatteita ostan tarpeeseen, yleensä reissusta. Tori.fi hankin valtaosan kalusteista, käytän loppuun ja poltan kokossa pihalla.
Sisällä en palele, koskaan. Ilmalämpöpumpun ansiosta en myöskään sisällä hikoile.
Plussat: vegaani, lajittelen jätteeni, en matkustele, kuljen pyörällä, pieni kerrostaloyksiö, huonelämpö n. 19-20 astetta, ei lapsia, ei lemmikkejä, ei mökkiä tai autoa, kerään ja syön jonkun verran lähimetsän antimia, useimmat vaatteet kirpparilta tai itse tehtynä, korjaan vaatteitani, veden ja sähkönkulutus vähäistä, teen kerralla ison kattilallisen ruokaa (harvemmin sellaista, joka vaatii sekä keitämistä että paistamista), ostan hävikkiruokaa, käytetty tietokone ja puhelin, käytettyjä huonekaluja
Miinukset: asun yksin, pienet pakkauskoot vievät suhteessa paljon pakkausmateriaalia, välillä tilaan tuotteita ulkomailta (joita ilmankin voisin olla), suosin liian vähän kirjastoja ja hankin omia kirjoja, harrastukseni mm. keramiikka (kansalaisopistossa) vievät runsaasti energiaa, liikaa tavaraa (kirjat, antiikki, monia työvälineitä tarvitsee vain pari kertaa vuodessa esim. poraa)