Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia joten ekologisempi kuin kukaan joka on lapsen tehnyt.
Tuolla logiikalla meidän kaikkien ihmisten hiilijalanjäljet kuuluvat meidän vanhemmillemme eikä meille itsellemme. Ei sitä noin voi ajatella. Muuten kaiken voisi vain laittaa meidän esi-isien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ekologista:
Asumme kerrostalossa, kuljen metrolla, ostan lähes kaiken käytettynä, syön paljon kotimaisia kasviksia, matkustan enimmäkseen julkisilla, olen säästeliäs, joten en osta turhakkeita. Viimeisin käsilaukkuni vitosella kirpparilta.
Epäekologista:
Pelkään sähköautoja. Lahden sähköautoräjähdys tapahtui ihan vieressäni. Meillä on koira, lapsi ja useita tietokoneita.
Polttomoottoriautoja palaa jatkuvasti ja taloja niiden mukana. Lahdessa räjähdyksen aiheutti autoon kuulumaton lisälaite.
Ei lapsia, ei autoa. Kävellen/pyöräillen joka paikkaan. En matkustele, ei ole vara ostaa kalliita lihoja/kaloja ja liharuokaa jatketaan aina jollakin muulla ainesosalla jotta samaa pataa riittää päiväkausiksi. (Pakastus) kotimaista ruokaa suosin niinkuin on mahdollista.
Paljon vaatteita, koruja, laukkuja tms. Tulee hankittua kirppareilta tms. Pois menevät vaatteet lahjoitan/ kierrätän. Välillä kierrätän kotitalousjätteitä ahkerasti, välillä laiskemmin.
Kiinasta tulee tilailtua käsityötarvikkeita yms. Kymmenkertaisesti halvemmalla. Tarpeeseen tulee kaikki.
Eiän ja kuolen yksin parinkymmenen vuodes sisällä.
En keksi mitään tapaa, jolla voisin tuhlata maapalloa lähellekkään puolet siitä mitä työkaverini sikiöineen (2 lasta + 3 lastenlasta + + + +...).
=> ekologinen
Ekologista: Olen kasvissyöjä, kierrätän jätteet tunnollisesti, ostan tavaroita ja vaatteita käytettynä (en kaikkia).
Epäekologista: olen ulkomailla töissä ja lennän usein Suomeen lomilla ja muuallekin maailmaan työmatkoille, mulla on lemmikkejä, asun yksin liian isossa talossa, jossa sähkölämmitys, ajan työmatkat yksin bensa-autolla (ei mahdollisuutta julkiseen liikenteeseen).
Syön kasvispainotteisesti kotimaisista kausituotteista valmistettua ruokaa. Kasvatan perunaa, herneitä ja yrttejä omassa pihassa. Lajittelen roskat enkä ostele mitään turhia tuotteita.
On omakotitalo, useampi lapsi ja auto, jolla voisi vähemmänkin ajella. Matkustellaan kotimaassa tällä omalla autolla.
Minun elin tavoissani ei ole tämän suhteen mitään korjattavaa, jos tavoite on vähentää päästöjä. Avain sana on, etten käytä lentokonetta koskaan, julkisia ani harvoin. Kävelen kaikki matkat. Kulutusta ei ole.
Olen elänyt tätä normaalia elämää koko ikäni. En osta rakkautta tavaroilla tai ryysyillä, tai statuksella. Osaan korjata, tuunata, olen käyttänyt kierrätyskeskusta vuodesta 1990. Silloin kun siellä oli kaikki ilmaista.
Kodissani ei ole yhtään ainoaa kaupasta ostettua huonekalua, ollut koskaan.
Ekologinen: Lämmitän ja kokkaan pitkälti polttopuilla. Syön kasvispainotteisesti. Pääosin olen etätöissä. En matkustele kovin paljon. Lajittelen jätteet melko hyvin. En kuluta paljon, ja silloin kun ostan jotain, hankin usein käytettyä.
Epäekologinen: Kuljen matkat pääasiassa polttomoottorikäyttöisellä autolla. Hakkaan jonkin verran metsää tehdessäni polttopuita. Minulla on liuta lapsia.
Juon paarissa vain pieniä tuoppeja, tosin niitä menee hieman enemmän.
Ostan uutta tavaraa vain todelliseen tarpeeseen ja suosin kaikissa ostoksissa kotimaista. Ruokaa ei mene meillä roskiin juuri yhtään. Syön kasvispainotteisesti. Pyöräilen työmatkat lumettomana aikana. Asioin kodin lähistöllä niin paljon kuin mahdollista. Kompostoin ja tietenkin lajittelen jätteet. Lemmikkejä ei ole.
Ja toisaalta: omistan auton ja omakotitalon. Kuskaan autolla lapsia harrastuksiin. Matkustan joskus lentokoneella. Tykkään juustosta ja syön sitä viikottain. Syön myös tuontihedelmiä, juon kahvia ja viiniä. Surffaan liikaa netissä ja käytän digitaalisia palveluita päivittäin.
Ei lapsia, eikä tule.
Voisin lennellä koneella, syödä maapallon toisella puolella tuotettuja avokadoa ja ties mitä muuta, ajella vaikka yksityislentskarilla ja päästöni olisivat silti pienemmät kuin yhdenkään lisääntyneen.
Ekologinen: minulla ei ole lapsia, kuljen julkisilla tai kävellen
Epäeko: matkustan n. kerran vuodessa lomalle lentäen, syön lihaa n. 5/vko.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia, eikä tule.
Voisin lennellä koneella, syödä maapallon toisella puolella tuotettuja avokadoa ja ties mitä muuta, ajella vaikka yksityislentskarilla ja päästöni olisivat silti pienemmät kuin yhdenkään lisääntyneen.
Tähän voisi lisätä, että jos haluaa niin sanotusti nollata omat päästönsä, niin siihen riittää, kun vähentää yhden ihmisen maapallolta.. :D
Mulla on ajopelejä 6 kpl, 1, 2, 4, 6 ja 8 sylinterisiä.
2 mp ja 4 autoa siis.
Eli mitä enemmän sen parempi vaan.
Omaisuus on luxusta ja statusta myös 2023.
Alla toki maksettu okt ja mökki sekä perävaunu löytyy myös.
En ole ikinä lentänyt, vaikka pian lähden kuudennelle kymmenelle. Haaveilen kyllä Amerikan matkasta.
En lajittele jätteitä.
Ekologinen: ei lapsia, ei punaista lihaa vuosiin, lajittelen jätteet todella tarkasti
Epäekologinen: lennän 3-7 kertaa vuodessa ulkomaille, perheessä 2 autoa joilla kuljetaan työmatkat (4-6km) (asutaan suurehkon kaupungin ydinkeskustassa)
Ekologinen:
- ei lapsia
- ei lemmikkieläimiä
- ei autoa
- ei pyörää tai niitä sähköpotkulautoja
- kotona sähkölaitteina vain valaistus, jääkaappi-pakastin, kaksi kannettavaa, yksi kännykkä, liesi ja liesituuletin, leivänpaahdin, vedenkeitin, vesi toki tulee asuntoon pumppujen avulla ja sati sfyer. Pyykit pesen yhteispesulassa.
- Minulla on paljon kasveja kotona ja omistan metsää, josta puolet on laitettu suojeluun.
- En lennä kuin pakon edestä, koska vihaan lentämistä. Tätä tapahtuu ehkä kerran viidessa vuodessa kun tulen Suomeen.
- Julkisia en kauheasti käytä myöskään, vain jos haluan mennä oopperaan tai balettiin lähikaupunkiin.
- Asun työpaikan lähettyvillä (5 km kävelyä suunta).
- Lajittelen kaikki jätteeni ja pyrin esimerkiksi muovittomiin pakkauksiin. Sekajätettä ei tule oikeastaan ollenkaan, biojätettä hyvin vähän.
- Ruokana ostan lähituotantoa suoraan tuottajilta.
- Asuntoni koko on 15 neliötä, asun miehen kanssa yhdessä.
- Teen päällimmäiset vaatteeni lähinnä itse, käyttäen vain luonnonkuituja (tosi paljon laadukkaampia kuin keskimäärin on kaupassa). Tästä syystä pidän myös vaatteita todella paljon. Tällä hetkellä minulla on kolme mekkoa kierrossa ja kaksi juhlamekkoa. Alushousut ompelen itse silkistä.
- Käyn ihokarvojen sokeroinnissa kerran kuukaudessa.
Epäekologinen:
- Syön lihaa joka päivä, tosin pieniä määriä ja lähituottajan
- Tykkään asua lämpimässä asunnossa ja saan unta vain lämpimässä. Asunnon lämpötila on siis aina vähintään +23 astetta.
- Käytän rintaliiveissä ja sukkahousuissa nylonia ja muita muovikankaita.
En ole mikään elämäntapaintiaani, olen ihan normaali finanssialalla työskentelevä diplomi-insinööri. Minua vain kauhistuttaa ja ällöttää nykyinen kertakäyttökulttuuri mitä me harrastamme. Kamala ajatella, että mitä olemme saaneet aikaan ihan parissa sadassa vuodessa tälle maapallolle ja vauhti vain kiihtyy.
Hyvää: En lennä koskaan. Olen kasvissyöjä. Ostan kaiken paitsi alusvaatteet ja sukat tms käytettynä.
Huonoa: Asuntoni on isompi kuin yksi ihminen varmaan tarvitsisi.
Ekologinen: Käytän julkisia, ostan kirpputoreilta, asun kerrostalossa, kierrätän, en matkustele, sähköä käytämme hyvin vähän.
Epäekologinen: Syön lihaa, paljon lihaa. Asunnossa on liian lämmin, tosin johtuu viluisesta tyttärestä, itse tulisin toimeen viileämmässäkin. Tytär lotraa myös suihkussa.
Ekologista:
Asumme kerrostalossa, kuljen metrolla, ostan lähes kaiken käytettynä, syön paljon kotimaisia kasviksia, matkustan enimmäkseen julkisilla, olen säästeliäs, joten en osta turhakkeita. Viimeisin käsilaukkuni vitosella kirpparilta.
Epäekologista:
Pelkään sähköautoja. Lahden sähköautoräjähdys tapahtui ihan vieressäni. Meillä on koira, lapsi ja useita tietokoneita.