Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
ekologisempaa
- asun kerrostalossa kohtuukokoisessa asunnossa melko lähellä työpaikkaani
- en omista autoa, käytän julkisia tai omia lihaksia
- syön kasvispainotteisesti
- pyrin ostamaan vähän tavaroita, esim. en juurikaan uusi sisutusta tms.
- käyttämäni kosmetiikka on enimmäkseen luonnonkosmetiikkaa
- en käytä aurrinkosuojaa juuri kuin kasvoille, sen sijaan välttelen olemasta pidempiä aikoja suorassa auringossa, käyttämäni suojat ovat ekologiisia
- kierrätän tarkasti kaiken mahdollisen
- lennän vain noin kerran vuodessa ja vain Eurooppaan
epäekologisempaa
- käytän melko paljon kosmetiikkaa
- käytän vettä liikaa
- pesen pyykkiä liian usein ja liian pieniä koneellisia
- käytän melko paljon maitotuotteita
- vaikka pyrin ostamaan vähän, minulla on liikaa vaatteita, koruja ja muuta tavaraa, osin virheostoksia ja turhuuksia
- ostan toisinaan asioita, joita ilmankin voisin olla
- tykkään pitää talvella asunnon melko lämpinä, vaikka talomme (vanha, suojeltu kivitalo) energialuokka on korkea
- tykkään valaista asuntoni tunnelma vuoksi useammilla pienillä valaisimilla, vähempikin riittäisi vaikka valotehot eivät ole korkeat
Ei autoa, en matkusta ollenkaan, vaatteet yms. ostetaan kirpparilta.
Samaa ruokaa syödään monta päivää, lihaa vähemmän. Oma kasvimaa. Valot ei pala päällä sisällä kuin harvoin. Käytän ekologisia pesuaineita ja kauneustuotteita (mm. ruokakaapista).
Mm
Kesälomat purjehdimme. Viikossa menee ehkä 10 litraa dieseliä, kaksi ihmistä pärjää 3 päivää 80 l vedellä, siinä on mukana kaikki vesi pesuun, siivoamiseen, juomiseen, ruuanlaittoon. Kaikki ruoka käytetään eikä tule hukkaa.
Muuten olemme varmaan keskivertoekologisia.
Kiinnostava ketju.
Ekologiset: olen vegaanipainotteinen kasvissyöjä, lapsia ei ole eikä tule, en omista autoa tai edes ajokorttia vaan kävelen tai käytän julkisia, olen lentänyt elämässäni tasan kerran (pakollinen työmatka), ostan kaiken kierrätettynä jos vain mahdollista alusvaatteita lukuun ottamatta, käytän vain luonnonkosmetiikkaa, pyrin kierrättämään kaiken oikein ja ylipäätään välttelen kaikkea turhaa shoppailua.
Epäekologiset: kissa, jolle on luonnollisesti pakko ostaa liharuokaa, kosmetiikan käyttäminen ylipäätään, sähkönkulutus varmasti voisi olla pienempää, satunnaisesti käyttämäni maitotuotteet (juustot, smetana jne).
+en syö lainkaan lihaa
+ostan suurimman osan tavaroista käytettynä
+kierrätän
+en matkusta lentokoneella
+ei lapsia
-liikun todella paljon omalla autolla
-lemmikkeinä täysin lihansyöjiä
-välillä ostan turhaa tavaraa jota en oikeasti edes tarvitsisi
Syön sen ruuan, mitä ostan. En osta avokadoja tms. vaan pyrin ostamaan lähiruokaa. Pyrin tekemään myös vaateostokset niin, että ostan laadukkaita vaatteita, jotka käytän loppuun. Tämä tosin on yllättävän vaikeaa, sillä kalliskin vaate tuppaa olemaan heikkoa laatua nykyisin.
Näin meillä:
- Ostan vain tarpeeseen, en mitään nk. turhaa, vaatteita vain kun jotakin tarvitaan. Ostan paljon käytettynä (vaatteita ja tavaroita). Älypuhelinta en ole vielä itselleni hankkinut... nykyinen puhelin on vanha ja sekin käytettynä ostettu. Itse asiassa en ole ostanut yhtään puhelinta itselleni kaupasta.
- Kierrätän kaiken minkä voi, olen kierrättänyt yli 20 vuotta. Kun 2 lastani olivat pienempiä, sekajätettä syntyi hyvä jos yksi roskapussillinen viikossa, nykyisin valitettavasti enemmän... Vain pahasti rikkinäiset vaatteet menevät roskikseen, kaikki muu myyntiin tai hyväntekeväisyyteen tai lumpuksi.
- Perheemme käyttää punaista lihaa mahdollisimman vähän, sekin yleensä luomua. Monet peruselintarvikkeet ostamme luomuna. On kausia jolloin leivon itse kaiken leivän jonka syömme. Ruokaa menee hyvin vähän roskiin.
Sitten ne miinukset..
- Perheeseen kuuluu 2 lasta ja 2 koiraa....
- Käytämme autoa melko paljon, ei kuitenkaan nk. hupiajeluun vaan siksi, että muuten arki ei rullaisi (harrastuksia on paljon jne.)
- Muovijätettä syntyy paljon ja tuntuu lähes mahdottomalle vähentää sen määrää :( Alueellamme sekajäte poltetaan, joten muovin kierrätystä ei ole järjestetty.
Vihreisiin verrattuna plussaa on
En lennä lomakohteisiin
Ostan lähes kaikki vaatteet käytettyinä koko perheelle (9 henkeä)
Asumme julkisen liikenteen piirissä pienessä kaupungissa emmekä omista autoa
Mieheni vanhemmat asuvat talomme toisessa puoliskossa
Viljelemme vapaa-ajalla koko vuoden perunat, porkkanat ja sipulit ym.
Kierrätämme ja kompostoimme
Epäekologista lienee se, että matkustamme kuitenkin vuokra-autolla usein, purjehdimme ja käytämme vettä aivan liikaa mm. kylpytynnyriin :(
Olen vegaani, lajittelen, vältän muovia, en omista autoa, vaan kuljen joko julkisilla, tai pitempiä matkoja varten lainaan autoa, ostan vaatteet kirppikseltä
Epäekologisena omistan kissan (joka syö lihaa), käytän vettä enemmän kun olisi ehkä tarve ja käytän sähköä holtittomasti
Ei tässä väestönkasvusta olla huolissaan, vaan siitä että länsimäinen lapsi on pahin mahdollinen ekotuho. Kulutus ja sitä myöten esimerkiksi hiilijalanjälki tulee olemaan moninkertainen kehitysmaan lapsiin verrattuna. Laskelman mukaan yhden lapsen päästövaikutus teollisuusmaassa on 58,6 tonnia vuodessa – enemmän kuin parikymmentä mannertenvälistä lentoa. Siis yksi lapsi yhdessä vuodessa.
Käytän lähinnä luonnonkosmetiikkaa. Kodin puhdistusaineet valitsen mahdollisimman ekologisena. Olen vegaani, kierrätän ja ostan hyvin hyvin vähän mitään uutena. En yksityisautoile. Toisaalta, lennän pari-kolme kertaa vuodessa joten siitä suuri miinus.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä väestönkasvusta olla huolissaan, vaan siitä että länsimäinen lapsi on pahin mahdollinen ekotuho. Kulutus ja sitä myöten esimerkiksi hiilijalanjälki tulee olemaan moninkertainen kehitysmaan lapsiin verrattuna. Laskelman mukaan yhden lapsen päästövaikutus teollisuusmaassa on 58,6 tonnia vuodessa – enemmän kuin parikymmentä mannertenvälistä lentoa. Siis yksi lapsi yhdessä vuodessa.
Jos lähes vegaanisesti syövän, käytettyjä tavatoita hyödyntävä, lentoja välttävä ympäristötietoinen perhe käyttää kestovaippoja, kierrättää leluja ja suosii julkisia, niin eikö sen vauvan vuotuinen hiilijalanjälki ole silloin myös paljon pienempi?
Vai miten toi laskelma on tehty?
Lapsi tuo myös jatkuvuutta ja halua toimia ympäristön eteen.
Ekologista: Ostan vaatteita ja tavaroita vain tarpeeseen ja useimmiten käytettynä. Syön kasvispainotteisesti. Käytän luonnonkosmetiikkaa. Yksi lapsi, enkä enempää halua hankkia. Vauvalle lähes kaikki vaatteet ja tavarat hankittu kierrätettynä. Käytetään osittain vauvalla kestovaippoja ja käytetty potalla puolivuotiaasta asti, niin ei tuu kauheasti vaippapyykkiä/-roskia. Meillä on koira, joka syö vauvan ruuantähteet. Asutaan pienessä rivitalokaksiossa.
Epäekologista: En ole vauvan syntymän jälkeen jaksanut lajitella jätteitä. Ruokahävikkiä tulee liikaa. Meillä on auto. Meillä on se yksi lapsi ja koira.
Epäekologista: lennän paljon, koska pidän matkustamisesta
Ekologista: Minulla ei ole lapsia ja syön usein ulkona
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia (suurin vaikutus), ei autoa, asutaan kerrostalossa. Matkustan lähes kuukausittain lentokoneella, mutta en koe siitä tipan vertaa syyllisyyttä koska lapsettomuus kompensoi sen suunnilleen tuhatkertaisesti.
Joo sama täällä. Jotenkin huvittaa, kun sarjalisääntyjät ovat viime aikoina yrittäneet syyllistää lentämisestä.
Yleensäkin tuntuu siltä, että ihmiset eivät paljon muuta tapojaan ilmaston takia, vaan perustelevat huonot tapansa niillä asioilla, jotka eivät muutenkaan kiinnosta, tyyliin, vaikka minulla on lapsia, niin en lennä.
Ekologista:
Ostan harvoin vaatteita.
En osta meikkejä, ei kerry siis purnukoita nurkkiin.
Lapsia ei ole sattunut tulemaan (yrityksestä huolimatta).
Lajittelen jätteet.
Epäekologista:
Käytän autoa. Kuskaan autolla mm. lajittelemani jätteet kierrätykseen eikä auto ole edes hybridi, tosin suht uusi ja aika vähäpäästöinen.
Olen hidas suihkuttelija (suljen kyllä hanan saippuoinnin ajaksi, mutta pitkät ja paksut hiukset tarvitsevat kunnon huuhtelun).
Aikaisemmin lensin vuosittain ulkomaille, mutta nyt se on jäänyt kun opiskelijana rahaa on vähemmän.
https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/12/want-to-fight-clima…
Lasten vaikutus on suuri siksi, että siinä on kerrannaisvaikutus. Ei pelkästään lapsi kuluta, vaan myös lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset.
Ihmisen hiilijalanjälkeen ei kuulu vain tieliikenne ja lentäminen, energia, vaan myös kaikki yhteiskunnallinen infra joka on rakennettu ihmisen ruokkimisen, elämisen ja olemisen mahdollistamiseksi. Tätä tietysti tarvitaan sitä enemmän, mitä enemmän on ihmisiä, ja länsimaissa varsinkin laadukasta sellaista.
Tähän käsittääkseni perustuu sekin, että kerrostaloasumista on pidetty luontoystävällisempänä - omakotiasumisen infrakustannukset ovat korkeat.
Niin, mikä on ekologista ja mikä ei. Olen sellaisessa työssä, jossa tietoa ekologisuudesta, elinkaarimalleista ja hiilijalanjäljestä saa paljon. Kaikki riippuu siitä miten lasketaan, huomioidaanko kaikki valmistusvaiheet tai miten jotain vaikka käytetään.
Mutta omat hyveeni ovat tehokas lajittelu ja vältän turhan tavaran ostamista (en tilaa esim. Kiinankrääsää). Se mitä ostan, pyrin ostamaan mahdollisimman ekologisesti tuotettua, mutta sen selvittäminen ei ole kovin helppoa. Minulla ei ole lemmikkejä. Matkustan huvikseni vähän.
Huonoa on ehdottomasti autoilu. Työmatkani on pitkä ja kiitos paikallisen puhelinoperaattorin,en pysty tekemään etätyötä (laajakaistaa ei tänne saa kun on hyvät eli oikeasti surkeat mobiiliyhteydet). Toisena epäekologista ovat lapset. Asun omakotitalossa, mutta väitän eläväni siinä vähemmän kuormittavasti kuin kaverini isossa kerrostaloasunnossa.
Pitikö verrata vihreisiin vai keskiverto suomalaisiin? No vihreitten pitäisi olla ekologisempia, niin niihin verrattuna:
+ en lennä lomamatkoille
+ en lennä työmatkoille
+ käytän silti julkisia kulkuneuvoja en taksia
+ en omista autoa
+ kompostoin ja kasvatan itse vihanneksia ja yrttejä
+ ostan kaiken mahdollisen käytettynä
+ kierrätän kaiken mahdollisen
Kierrätän jätteet, myös muovin. Syön kasvisruokaa, ostan suurimman osan vaatteista kirppareilta ja käytän yleensäkin vaatteet ja kengät ihan loppuun asti. Kaupassa mulla on aina kestokassi(t) mukana. Käytän vettä ja sähköä säästeliäästi. En lennä enkä matkustele oikein muutenkaan.
Yksityisautoilen ja minulla on kaksi kissaa.