Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
Heitän roskat yleensä maahan jos ei ole roskista alle 10 metrin säteellä näköpiirissä. Jätän vesihanan valumaan kaupassa käydessäni, jotta takaisin tullessa saa raikasta ja kylmää vettä.
Ekologisuutena omistan biojäteastian kotona.
Kierrätän kaiken paitsi muovin, koska taloyhtiössä ei ole muovinkeräystä.
Käytän bioroskapusseja.
Kaupassa pyrin saamaan ostokset mahtumaan isoon arkireppuuni, se hillitsee turhaa ostamista ja vähentää ruokajätettä.
En heitä roskia ikinä luontoon. Jos olen useamman tunnin pois kotoa, otan elektroniikan pois seinästä (helppoa kun melkeinpä kaikki mun elektroniikka on kiinni kahdessa jatkojohdossa). Pidän myös aika usein valoja kiinni vaikka olisin kotona, koska pidän siitä.
En omista autoa.
Syön vegaaniruokaa kotimaisista kasviksista ja pyrin suosimaan Suomessa tehtyjä tuotteita.
Ostan ison osan vaatteistani kirpputorilta tai käytettynä ystäviltä.
En lorota suihkussa turhaan vettä saippuoidessani tms.
En lennä lentokoneella. Tosin ei ole oikein rahaakaan siihen.
Pidän huoneenlämmön talvisin 20 asteessa.
Keskimääräistä epäekologisempaa on se, että jätän vessaan öisin valot päälle. Ostan myös usein juomia muovipulloissa, mutta ne laitan aina pullonkeräykseen.
Plussaa:
-Syön enimmäkseen kasvisruokaa ja kalaa
-Liikun pyörällä ja julkisilla, ei autoa
-Kierrätän
-Mietin todella tarkkaan ostokseni, ostan vain tarpeeseen ja mahdollisuuksien mukaan ympäristöystävällistä
Miinusta:
-Kolme lasta
-Lentomatkoja tulee ulkomailla asuvan perheenjäsenen luokse vuosittain
Olen vegaani. Asun maalla ok-talossa, joten omalla pihalla kasvatetaan todella paljon ruokaa ja voin kerätä lähiympäristöstä villivihanneksia, marjoja, sieniä. Meillä on maalämpö ja puusauna, tuvassa leivinuuni ja puuliesi, joilla paistetaan ja keitetään suurin osa ruuasta. Harrastukset myös ihan tässä lähiympäristössä, eli omalta pihalta hiihtämään, lumikenkäilemään, pyöräilemään, metsähölkkäämään, uimaan, melomaan. Juuri mitään ei osteta uutena, kompostoidaan ja kierrätetään. Lääkkeitä käytetään erittäin vähän, mieluummin luonnonlääkkeitä ja kokemusperäisiä hoitoja. Ostan luomua. Työmatkan 3 km kuljen pyörällä tai kävellen. En lentomatkaile.
En oikein tiedä mikä olisi keskimääräistä epäekologisempaa. Jaa no niin, meillä on 3 lasta.
Kierrätän, en syö lihaa, vältän maitotuotteita, pyykkään pesupähkinöillä, en ole lentomatkustanut vuosiin. En jaksa matkustella, ollaan miehen kanssa samanlaisia tässä. Kumpaakaan ei innosta. Mies reissaa työmatkoilla omalla pakettiautolla.
Suosin vaatteissa luonnonkuituja ja pesuaineissa ympäristöystävällisempiä tuotteita. Kasvojen pesussa ja siivouksessa luonnonkuituiset sieni ja pyyhkeet. Poltan uunissa käytöstä luopuessa.
Meillä on kaksi autoa ja omakotitaloasumisesta epäekologisuutta.
Minulla ei mene syÖmäkelpoista ruokaa roskiin, vaan olen taloudellinen sekä ostaja että ruuanlaittaja. En ajele lyhyitä matkoja autolla.
Toivomisen varaa olisi sähkölaitteiden käytössä.
EKOLIGIATASTA
Ei lapsia, vietän vapaa-aikani sähköttömällä mökillä, huussijäte kompostoidaan kasvimaalle.
Syön arkielämässä vain prosessoimattomia ruokia ja itsepoimitut marjat, oman maan juurekset jne.
Vältän ostelua yli kaiken.
Käytän risoja vaatteita ja korjaan vaatteet, jos ostan vaatteita ostan kotimaista tai virossa valmustettuja laatuvaatteita.
Talvisin nukun hupparissa ja collegehousuissa ja makkari viileä.
En matkustele.
Ei ole autoa.
Lajittelen.
Ostan luomua.
Vältän kaikkea kiinassa ym tuotettua.
Epäekologista:
Syön luomulihaa ja juon maitoa
Pesen vaateeni käsin eko shampoolla.
Pakastan vaatteita pesun sijaan jotta raikastuvat.
+En omista autoa
-Saunon lähes joka päivä
En matkustele, eikä ole lapsia. Kierrätän. Ostan vaatteet pääsääntöisesti kirppiksiltä ja kaikki ryysyt käytetään loppuun. Kasvatan kesäisin kotona vihannekset ja yrtit.
Epäekologista, ehkäpä iso omakotitalo. Pienempikin riittäisi, mutta on kiva kun on tilaa. :) Yksityisautoilun voisi laskea tähän myös, mutta ei ole oikein vaihtoehtoja. Julkista liikennettä ei ole kuin koululaistaksit, vuorotyö ja pitkät välimatkat.
Ekologista: Olen lapseton kasvissyöjä. Kierrätän. Ostelen tavaroita vain harvoin uutena, lähinnä silloin jos käytettynä ei saa. Kauppaan otan omat kassit mukaan. Shampoota levittäessäni laitan suihkun kiinni :)
Epäekologista: Joudun yksityisautoilemaan melkein päivittäin, sillä työmatkani on yli tunnin mittainen autollakin. Onneksi pari kertaa viikossa pystyn hyödyntämään kimppakyytejä. Autoilu harmittaa eniten, vaikka päästöjä syntyy myös rakkaasta harrastuksesta, matkailusta. Pari kertaa vuodessa lennän ulkomaille, toki suosin eurooppalaisia kohteita ja olen matkoillakin ekologinen: pyrin kierrättämään, syömään kasvisruokaa ja mimimoimaan jälkeeni jäävän jätteen määrän.
Iso auto, koirat. Muuten kyllä kierrätän ja ostan käytettyä, roskiin menee vain päivittäistavaran jäte yleensä.
Hedelmätkin ostan jos mahdollista ilman pussia yms.Käyn kerran viikossa kaupassa niin ruokahävikki on vähäistä (koirat syö nekin jäävät yleensä)
Ekologista:
ei lapsia, eikä varmaan enää voi tullakaan. Ei eläimiä. Syön kasvisruokaa, pääosin kotimaista sellaista. Muutenkin syön paljolti lähiruokaa, esim. en syö ulkomaisia hedelmiä vaan kotimaisia marjoja ja kauden mukaan esim. omenoita. En omista autoa vaan kuljen julkisilla tai kävellen. Asun yksiössä 1900-luvun alussa rakennetussa kivitalossa, jossa on pienet lämmityskulut. Sähkölaitteita käytän hyvin vähän ja keittiössä kaasuhella. Pyrin ostamaan harkiten ja välttämään turhia heräteostoksia. Etenkin turhaan muoviin pakatut tuotteet jäävät usein ostamatta.
Epäekologista:
Lotraan vedellä, rakastan pitkiä lämpimiä suihkuja. Kierrätys ja jätteiden lajittelu vaitelee. Välillä lajittelen tosi huolellisesti biojätteet, vien muovit erikseen kierrätyspisteeseen jne. Välillä taas kiireessä en jaksa yhtään lajitella ja heitän vaan kaikki sekajätteeseen. Koen tästä huonoa omaatuntoa ja yritän tsempata koska loppujen lopuksi jätteiden lajittelu ei mielestäni ole vaikea juttu.
Rakastan kaukomatkailua ja vuodessa tulee aika paljon matkustettua lentokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Iso auto, koirat. Muuten kyllä kierrätän ja ostan käytettyä, roskiin menee vain päivittäistavaran jäte yleensä.
Hedelmätkin ostan jos mahdollista ilman pussia yms.Käyn kerran viikossa kaupassa niin ruokahävikki on vähäistä (koirat syö nekin jäävät yleensä)
Sul ei vaan oo rahaa.
Se on eri asia kuin ekologisuus - koska sun on pakko säästää.
Kun ei oo fyrkkaa.. :) :) :)
Vierailija kirjoitti:
Ekologista... En harrasta kertakäyttösuhteita.
Epäekologista... Paristoja kuluu...Mind of the lunatic🤩
Sormeta.
Kierrätän ja lajittelen roskat. Olen vegaani, asun kerrostalossa, ompelen omat ja lasteni vaatteet itse. Käytän kestositeitä/kuukuppia, pyöräilen työmatkat. Lennän lasteni kanssa noin kerran kahdessa/kolmessa vuodessa.
Kaikin tavoin ekologisempi. En kuluta juuri mitään, kuin ruokaa, sekin 95% suomalaista. Kuusi lasta pitää meidät sen verran köyhänä. Asuinneliötkin on pienet. Mitään keskimääräistä epäekologisempaa en elämäntilanteestani keksi.
Syön vain harvoin lihaa (kalaa ja kanaa kyllä), ei lapsia, ajokorttia tai autoa. Tykkään syödä usein myös kasvisruokaa kotimaisia papuja ja herneitä suosien. Lajittelen jätteet, liikun vain junalla. En juuri koskaan käytä edes bussia. Asun kerrostalossa ja käyn nopeasti kylmissä suihkuissa. Olen matkustanut ulkomaille 2 kertaa viimeisen 10 v. aikana. Kulutan vähän vaatteita ja kosmetiikkaa.
Minulla on kissa ja tykkään ostaa tuontihedelmiä.
Asia mistä ihmiset voisivat luopua on matkailu. Yhdellä Thaimaanlennolla perhe autoilee 10v. Siinä ei eko-elman kasvisateria paina mitään jos hän matkustaa yhä useita kertoja vuodessa. Blogi-prinsessat ovat tästä inhottavin esimerkki, jatkuvasti matkalla ja kuluttamassa meikkejä ja vaatteita. Näkisipä sen päivän kun he lähtisivät vaikka patikkaretkelle Lappiin.
Ekologista: kierrätän kaiken uskollisesti. Jonkinlainen minimalistisuus, meiltä ei löydy turhaa tilpehööriä tai koriste-esineitä.
Epäekologista: käydään ulkomaan reissuilla 1-2 kertaa vuodessa. Meillä on 2 autoo, sentään välillä pyöräillään kumpikin töihin, mutta kakki harrstusmatkat menee auttamatta autolla.
Mielenkiintoista että täälläkin moni tulkitsee kerrostalossa asumisen ekoteoksi, vaikka tutkimusten mukaan asumismuodolla ei juurikaan ole vaikutusta ihmisen "ekologisuuteen". Omakotiasujilla korostuvat tavallisesti matkat (kauppa, työ), kerrostaloissa puolestaan kulutus (elektroniikka, ruokahävikki). Kerrostalossa voi kulutuksessa mennä jopa reilusti yli omakotiasujan jos pitää yllä ns. kaupunkimaista elämäntapaa.