Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?

Vierailija
29.07.2018 |

Olisi mielenkiintoista kuulla.

Kommentit (608)

Vierailija
161/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista:

-Ostan vaatteet pääosin kirppiksiltä

-En lennä koskaan lentokoneella

-Olen kasvissyöjä

-Olen lapseton

-Kierrätän hyvin suurimman osan jätteistä

-Ostan suurimmaksi osaksi kotimaista

-Käytän vain luonnonkosmetiikkaa ja ekopesuaineita

-Teen itse, korjaan, kunnostan ja askartelen

-Pyöräilen arjessa melkein kaikki matkani

-En harrasta heräteostoksia tai ns. shoppailua

-En osta muovipusseja

-Syötän kissalleni luomuruokaa

Epäekologista:

-Minulla on kissa

-Minulla on auto

-Ruokaa lentää liikaa roskiin

-Keräilen harrastukseeni liittyvää tavaraa omaksi

-Syön kaukaa tuotuja ruokia esim. riisiä

-Olen huolimaton sähkölaitteiden sammuttamisen kanssa. Valot jää palamaan vaikka kukaan ei olisi huoneessa yms.

-Tilaan tarvitsemani tavaran kaukomaista

Vierailija
162/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun vaietaan Nigerian väestöräjähdyksestä en piittaa "ekologisuudesta" pätkääkään.  Omilla toimillani ei ole mitään merkitystä kun väki lisääntyy tätä alati kiihtyvää tahtia afrikassa, intiassa, pakistanissa jne... Tuo Nigerian sikiävyys on niin rajua, että maasta on tulossa ennätysvauhtia maailman 3. väkirikkain. 

Ihan tiedoksi: se porukka syö lihaa jos sitä saatavilla, ajelee autoilla jos niitä on ja saastuttaa ja kuluttaa aivan surutta! Eivät kierrätä vaan hankkivat uusia merkkivaatteita jos ikinä saavat siihen mahdollisuuden. 

"Köyhyyden poistaminen" maailmasta on maapallolle se kaikkein tuhoisin juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olosuhteiden pakosta ekologista:

kierrätys

Epäekologista

sähkön käyttö

ruokailu

melkein mahdottomuus välttää made on china kamaa

matkustaminen kaikilla välineillä paitsi kävellen ja siinäkin sitten on jalassa epäekologisesti kengät

Vierailija
164/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjät unohtaa, että esim.avokadon ja muidenkin lentokoneilla kaukaa rahdattujen ruokien hiilijalanjälki on suurempi kuin paikallisesti tuotettujen tuotteiden, jopa lihan.

Itseasiassa olen huomannut että sekasyöjätuttuni syövät enemmän näitä eksoottisia hedelmiä/vihanneksia kuin minä, en syö edes salaattia yhtään sen enempää. En ole koskaan ostanut avokadoa. Lisäksi he syövät karjaa joka on myös sillä soijalla kasvanut (ikävä kyllä harva katsoo mitä rehua on käytetty). Järkevämpää olisi syödä suoraan se soija kuin kierrättää lihantuotannon kautta. Juu, en käytä kuitenkaan soijaa juurikaan. Nytkin teen ruoaksi lasagnea jossa on sipulia, kesäkurpitsaa, herneitä ja porkkanoita. T. Kasvissyöjä

Vierailija
165/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sähköauto, teen ulkomaan matkoja lentäen 3-6 kertaa vuodessa, ostan paljon uusia vaatteita. Mutta aloitan aamun lasillisella sitruunavettä, pesen hampaat kookosöljyllä ja suosin luontaiskosmetiikkaa, jonka alkuperää ei kuitenkaan pysty jäljittämään.

Vierailija
166/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän näin olen tehnyt 20 vuotta.  Käytän puuvillakassia.  Erottelen jätteet.

Otan napit ja vetoketjut talteen poisheitettävistä vaatteista.

En keksi paljoakaan epäekologista.

Vierailija
167/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ ei autoa

+ kierrätän

+ lajittelen jätteet

+ en matkustele

+ aina kotimaista ruokaa/juomaa tai luomua

+ kotimaista taloustavaraa (pesuaineet yms)

- ostan uutta silloin tällöin (vaatteet yms)

- pidän valoja ”turhaan” päällä

Vierailija
168/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologiset: lajittelen jätteet, myös muovin. Hyödynnän kierrätyskeskusta. Kodin huonekaluista aika moni on kierrätetty. Syön kasvis- ja kalaruokaa, munia ja maitotuotteita en. Liikun paljon julkisilla, jalkaisin ja polkupyörällä. Käytän kaupassa kestokasseja. Suosin kotimaista. Pesen pyykin mahdollisimman isoina koneellisina. Valitsen joutsenmerkityt tuotteet. Ostan vaatteita harkiten enkä koskaan huonolaatuista. Työssäni olen siirtymässä yhä paperittomampaan suuntaan.

Epäekologiset: Asumme rivitalossa (kerrostalo olisi vielä ekologisempi). Yksi lapsi on tulossa. En osta pelkästään kotimaista ruokaa, vaikka sitä suosinkin. Meillä on bensa-auto, jolla ajetaan n. 6000 - 7000 km/vuosi. En säästä suihkussa vettä. Saunomme talvisin sähkösaunassa pari kertaa viikossa. Kesämökki on.

Yksi, mitä olen todella alkanut katua, on lentomatkustus. Tavallinen tahti on ollut yksi meno-paluu lentäen/vuosi. Olemme ajatelleet luopua tästä huvilentämisestä melko pitkälle. Mies kuitenkin lentää vielä työmatkoja.

En kyllä oikeastaan usko, että mikään elämäntavassani on keskimääräistä suomalaista elämää epäekologisempaa. Keskimääräinen suomalainen esim. omistaa auton tai vähintään yksi auto on/kotitalous, ja todella moni ostaa ulkomaisia hedelmiä ja kasviksia. Epäekologistahan se on, mutta ei keskimääräistä epäekologisempaa.

Vierailija
169/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio hankkia lapsia. Tutkimusten mukaan tämä on se suurin ekoteko. Kaikki muu on naurettavaa pipertelyä, jolla lähinnä hinkataan omaa egoa kirkkaammaksi.

Vierailija
170/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio hankkia lapsia. Tutkimusten mukaan tämä on se suurin ekoteko. Kaikki muu on naurettavaa pipertelyä, jolla lähinnä hinkataan omaa egoa kirkkaammaksi.

Niitä on tutkimusten mukaan kylläkin kolme: vegaanius ja matkustamattomuus suurimpina, ja sitten se lapsettomuus - sillä oletuksella että tuo maailmaan lapsen joka kuluttaa lihaa ja matkustelee paljon. Kaikki muu on pientä ”piiperrystä”, mutta silti tärkeää.

Vierailija
171/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän lentämistä. Minulla ei ole edes passia. Yhden edestakaisen kotimaan lennon olen joutunut tänä vuonna aikataulusyistä tekemään. Toki myös hinta oli halvempi kuin jos olisin mennyt junalla. Päättäjien asia olisi korjata tuo asia. Lentomatkailua ei saisi mitenkään subventoida.

Minulla ei myöskään ole ajokorttia eikä autoa. En pidä mistään viihde-elektroniikasta enkä osta sellaista. Lahjaksi minulle on ostettu aikoinaan peruspuhelin ja sittemmin älykännykkä. Käytän kännykkäni loppuun asti. Televisiota minulla ei ole. Lahjaksi on ostettu myös tämä läppäri, jolla kirjoittelen. Välttelen kuitenkin kaikkea elektroniikkaa. Myöskään tarpeettomia kodinkoneita minulla ei ole, kuten mikroaaltouunia tai vedenkeitintä. Tällä hetkellä ei myöskään pesukonetta, sillä taloyhtiössä on pesutupa. Mielestäni elektroniikan ostamattomuus säästää jo luontoa paljon.

Toisaalta en ehkä säästä vettä niin paljon kuin pitäisi. Lasken näillä helteilläkin raanasta aina vettä niin kauan, että tulee kylmää. Välillä kyllä muistan ja jaksan laittaa kylmää juomavettä jääkaappiin kannuun, ettei joka lasillista varten tarvitse laskea vettä niin aina uudelleen. Suihkussa käyn nopeasti, kun en tykkää oleilla suihkussa. En muuten pidä myöskään sähkösaunoista lainkaan, omassa kämpässäni sellainen on mutta en sitä koskaan käytä. Puusaunassa saunomisesta kyllä nautin ja silloin kun vanhempien mökillä tai muualla puusaunassa olen, saunon pitkään ja hartaasti eikä puita säästellä.

En värjää tai vaalenna hiuksiani, siinäkin säästyy paljon kemikaaleja. Ei ole rakennekynsiä tai irtoripsiä, niidenkään liimat ei ekologisia ole. Oikein nyt aloin miettiä, miksi sitten en pidä itseäni ekoihmisenä vaan aika tuhlaavaisena, kun en kuitenkaan juuri mitään kuluta. Ehkä siksi, etten pidä energiansäästöjutuista, kuten vessanpöntöistä joissa on pieni huuhtelu, tai vedensäästösuuttimesta suihkusssa (sattuu ihoon, kun ampuu veden niin lujaa). Monessa asiassa valitsen siis kuitenkin sen tuhlaavaisemman vaihtoehdon ihan mukavuussyistä, ja pissankin huuhtelen isolla huuhtelulla ja isomman hädän usealla huuhtelulla. Vessapaperiakin kuluu, kun vieraissa vessoissa laitan sitä pöntön reunoille ennen istumista.

En käytä kuukuppia vaan tampaxeja. Toisaalta en ole koskaan käyttänyt mitään ehkäisyä - hormonaalinen ehkäisyhän aiheuttaa vesistöissä ongelmia. Luonto ei ole kyllä ollut vaikuttimeni vaan pillerit eivät vaan ole minulle sopineet.

Hajuvesia en käytä. Vaatteita ostan aika paljon kirpparilta, mutta en ekologisista syistä vaan taloudellisista sekä siksi, että kirppareilta löytää vähän erikoisempia vaatteita, kaupoissa kaikki on aina samaa sen hetken muotia.

Kodin puhdistuksessa käytän vaikka minkälaisia myrkkyjä, mutta käytän myös sitruunaa, etikkaa ja soodaa, tilanteesta ja liasta riippuen.

En harrasta sisustamista tai mitään muutakaan materiakeskeistä, vaan lenkkeilyä ja uintia. Kirjoja kyllä ostelen surutta ja vihkoja ja kyniä, niistä ei säästellä. En ymmärrä ajatusta, että e-kirjat olisivat ekologisempia, varsinkaan jos niitä varten hankitaan oma päätelaite. Sähköäkin niiden lukemiseen kuluu. Fyysiset kirjathan on kuitenkin maatuvaa ainetta ja painetaan nykyään usein kierrätyspaperille.

En ole koskaan hurahtanut mihinkään terveys- tai ruokamuoteihin, jotka ajan kanssa paljastuvat epäekologisiksi tai muuten epäeettisiksi, kuten veriavokadot tai mantelit. Kahvia ja punaviinia käytän. Punkuista eurooppalaisia, en kyllä tiedä mistä ja millä niiden Suomeen kuljettaminen on ekologisinta, mutta satun vain tykkäämään tietyn maan viineistä.

Lemmikkejä ei ole, joten se voitaneen laskea ekologiseksi.

Oikeastaan täytyisi tietää enemmän, että osaisi arvioida toimintansa ekologisuutta.

Vierailija
172/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vältän lentämistä. Minulla ei ole edes passia. Yhden edestakaisen kotimaan lennon olen joutunut tänä vuonna aikataulusyistä tekemään. Toki myös hinta oli halvempi kuin jos olisin mennyt junalla. Päättäjien asia olisi korjata tuo asia. Lentomatkailua ei saisi mitenkään subventoida.

Minulla ei myöskään ole ajokorttia eikä autoa. En pidä mistään viihde-elektroniikasta enkä osta sellaista. Lahjaksi minulle on ostettu aikoinaan peruspuhelin ja sittemmin älykännykkä. Käytän kännykkäni loppuun asti. Televisiota minulla ei ole. Lahjaksi on ostettu myös tämä läppäri, jolla kirjoittelen. Välttelen kuitenkin kaikkea elektroniikkaa. Myöskään tarpeettomia kodinkoneita minulla ei ole, kuten mikroaaltouunia tai vedenkeitintä. Tällä hetkellä ei myöskään pesukonetta, sillä taloyhtiössä on pesutupa. Mielestäni elektroniikan ostamattomuus säästää jo luontoa paljon.

Toisaalta en ehkä säästä vettä niin paljon kuin pitäisi. Lasken näillä helteilläkin raanasta aina vettä niin kauan, että tulee kylmää. Välillä kyllä muistan ja jaksan laittaa kylmää juomavettä jääkaappiin kannuun, ettei joka lasillista varten tarvitse laskea vettä niin aina uudelleen. Suihkussa käyn nopeasti, kun en tykkää oleilla suihkussa. En muuten pidä myöskään sähkösaunoista lainkaan, omassa kämpässäni sellainen on mutta en sitä koskaan käytä. Puusaunassa saunomisesta kyllä nautin ja silloin kun vanhempien mökillä tai muualla puusaunassa olen, saunon pitkään ja hartaasti eikä puita säästellä.

En värjää tai vaalenna hiuksiani, siinäkin säästyy paljon kemikaaleja. Ei ole rakennekynsiä tai irtoripsiä, niidenkään liimat ei ekologisia ole. Oikein nyt aloin miettiä, miksi sitten en pidä itseäni ekoihmisenä vaan aika tuhlaavaisena, kun en kuitenkaan juuri mitään kuluta. Ehkä siksi, etten pidä energiansäästöjutuista, kuten vessanpöntöistä joissa on pieni huuhtelu, tai vedensäästösuuttimesta suihkusssa (sattuu ihoon, kun ampuu veden niin lujaa). Monessa asiassa valitsen siis kuitenkin sen tuhlaavaisemman vaihtoehdon ihan mukavuussyistä, ja pissankin huuhtelen isolla huuhtelulla ja isomman hädän usealla huuhtelulla. Vessapaperiakin kuluu, kun vieraissa vessoissa laitan sitä pöntön reunoille ennen istumista.

En käytä kuukuppia vaan tampaxeja. Toisaalta en ole koskaan käyttänyt mitään ehkäisyä - hormonaalinen ehkäisyhän aiheuttaa vesistöissä ongelmia. Luonto ei ole kyllä ollut vaikuttimeni vaan pillerit eivät vaan ole minulle sopineet.

Hajuvesia en käytä. Vaatteita ostan aika paljon kirpparilta, mutta en ekologisista syistä vaan taloudellisista sekä siksi, että kirppareilta löytää vähän erikoisempia vaatteita, kaupoissa kaikki on aina samaa sen hetken muotia.

Kodin puhdistuksessa käytän vaikka minkälaisia myrkkyjä, mutta käytän myös sitruunaa, etikkaa ja soodaa, tilanteesta ja liasta riippuen.

En harrasta sisustamista tai mitään muutakaan materiakeskeistä, vaan lenkkeilyä ja uintia. Kirjoja kyllä ostelen surutta ja vihkoja ja kyniä, niistä ei säästellä. En ymmärrä ajatusta, että e-kirjat olisivat ekologisempia, varsinkaan jos niitä varten hankitaan oma päätelaite. Sähköäkin niiden lukemiseen kuluu. Fyysiset kirjathan on kuitenkin maatuvaa ainetta ja painetaan nykyään usein kierrätyspaperille.

En ole koskaan hurahtanut mihinkään terveys- tai ruokamuoteihin, jotka ajan kanssa paljastuvat epäekologisiksi tai muuten epäeettisiksi, kuten veriavokadot tai mantelit. Kahvia ja punaviinia käytän. Punkuista eurooppalaisia, en kyllä tiedä mistä ja millä niiden Suomeen kuljettaminen on ekologisinta, mutta satun vain tykkäämään tietyn maan viineistä.

Lemmikkejä ei ole, joten se voitaneen laskea ekologiseksi.

Oikeastaan täytyisi tietää enemmän, että osaisi arvioida toimintansa ekologisuutta.

Jatkan, kun näköjään minulta jäi ne tärkeimmät mainitsematta.

Yksi lapsi minulla on.

Syön lihaa, mutta aika vähän. Se on yleensä sivuosassa aterialla, lisukkeena vähän kuin muutama suolakurkunsiivu. Teen paljon kasvisruokiakin ja voisin hyvin alkaa jatkossa tehdä pääsääntöisesti niitä.

Jätteiden lajittelu nyt on niin itsestäänselvyys, etten huomannut mainita. Tai sen pitäisi olla kaikille itsestäänselvyys. Se on sääli, että nykyisellä paikkakunnallani ei ole järjestetty muovinkeräystä kunnolla. Jossain voi olla keräyspisteitä, mutta ei lähietäisyydellä.

Vierailija
173/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: lajittelen jätteet, ruokahävikkiä tulee todella vähän. Ostan paljon luomua ja lähellä tuotettua. Kuljen itse kävellen, pyörällä tai julkisilla. Emme käy Itämerta saastuttavilla risteilyillä. Pyrin ostamaan käytettynä ainakin puolet kaikesta tarvittavasta. Poimin joskus roskia metsissä ja kadunvarsilla. En osta turhaan uusia elektroniikka- ym. laitteita.

Ei hyvät: meillä on kolme lasta ja mies ajaa työmatkat diesel-autolla. Asumme isossa omakotitalossa. Matkustamme pari kertaa vuodessa.

Vierailija
174/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisempi siinä mielessä, että en omista autoa, vaan kuljen ainoastaan pyörällä ja julkisilla. Lisäksi olen hylännyt pulloissa myytävät hiustenpesuaineet, ja käytän ainoastaan palashampoita ja -hoitoaineita; ei siis tule muoviroskaa siitä.

Epäekologista taas se, että ostan ehkä enemmän vaatteita kuin oikeasti tarvitsisin. Ja aika paljon puuvillaisia. 

Vierailija
175/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään naurettavia ja turhia lomareissuja "etelään".

Vierailija
176/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä avaus, kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta!

Ekologisempaa: ostan vähän ja painotan laadukkuutta, jotta kestäisi pidempään. Käytän kaiken todella loppuun. Suosin kotimaista. En matkusta paljoa, en lennä ollenkaan. Pyrin kierrättämään kaiken mahdollisen. Ja tietenkin biojäte kompostoidaan. Lastenvaatteet pääasiassa käytettynä, mahdollisuuksien mukaan myös tarvikkeita. Käytän vain peruskosmetiikkaa ja sitäkin melko vähän. Kodin puhdistuksessa mikrokuituliinat, ihmesieni ja astianpesuaine. Kovista siivouskemikaaleista käytössä vain vessanpesuaine. Pyykinpesuainetta käytän suosituksia vähemmän.

Epäekologisempaa: asumme syrjässä, joten asiointimatkat ovat autolla pitkät. Töihin ei kuitenkaan onneksi tarvitse autoa. Meillä on koira. Syön lihaa. Parhaista yrityksistä huolimatta ruokahävikkiä tulee jonkin verran. Ostan toisinaan valmissalaatteja ja eineksiä ja muutaman kerran kuukaudessa take away-kahvin. Lakanat ja pyyhkeet pesen 90 asteessa.

Ei tämä ketju mielestäni keskustelun kriteerejä täytä, hyvin vähän täällä on keskustelua. Kukin vain vuorollaan kertoo omat kulutustottumuksensa. Mutta ketjuna tämä on kyllä mielenkiintoinen ja inspiroiva. Motivaationi elää ekologisemmin lisääntyy,kun luen muiden vastaavista ratkaisuista.

Vierailija
177/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. En lennä ulkomaille, mutta hyväksyn muiden matkailun vastapainona kovalle työelämälle ja Suomen pimeydelle. En kuitenkaan välitä sen hehkuttamisesta muotina.

2. Asun pienessä asunnossa.

3. En äänestä puolueita, jotka puhuvat ja toimivat luonnonsuojelua vastaan tai tukevat väestöräjähdystä. 

4. En tue moottoriurheilua tai jäähalliurheilua seuraamalla sitä. 

5. En ole minkään uskontokunnan jäsen. Maailmanuskonnot kehottavat lisääntymään ja täyttämään maan omilla kannattajillaan ja olemaan välittämättä muusta luonnosta.

6. Pyrin rajoittamaan älylaitteiden käytön työtilanteisiin.

7. En tupakoi. 

8. En käytä alkoholia. 

9. Syön ennen muuta kotimaista ruokaa, vältän kaukaa tuotuja ainesosia ja eksoottisia ruokamuoteja.

10. En omista koiraa.

11. Kerään roskia tienpientareilta.

12. En nouse urheiluauton kyytiin. Ne voivat olla hauska harrastus, mutta tuottavat usein enemmän melusaastetta kuin muut vaihtoehdot.

13. En osta muotivaatteita vaan oikeita vaatteita (klassikkovaatteita).

14. En meikkaa.

15. En värjää hiuksia.

16. Kannatan kuukuppeja.

17. Maksan e-laskuja.

18. Suosin sisustuksessa luonnonmateriaaleja ja pitkäikäisiä hankintoja.

19. En käytä turkiksia.

20. En käytä kulta- tai hopeakoruja tai jalokiviä.

21. En katso tai kuuntele television ja radion mainoskanavia.

22. En ota vastaan mainospostia.

23. En ajele vesiskootterilla.

24. En seuraa ilotulituksia.

25. Minulla ei ole tatuointia. https://www.theguardian.com/environment/2010/jul/18/is-tattooing-eco-fr…

26. En pelaa golfia. Nurmien ylläpito kuormittaa vesistöjä kemikaaleilla.

27. En käy laskettelemassa. Rinteiden keinolumetus tuottaa ravinteiden huuhtoutumista vesistöihin ja lisää rinteiden eroosiota.

28. Suosin keittiövälineissä puuta, metallia ja lasia muovin sijasta.

29. En omista pelikonsoleita.

30. Käyn harvoin saunassa.

31. En kaada puita joulukuusiksi.

33. Tuen eutanasian ja vapaan abortin puolesta toimivia järjestöjä.

34. Tuen ympäristönsuojelusta kertovaa kirjallisuutta ostamalla ja pitämällä sitä esillä.

35. Vaatteissani on rajallinen värivalikoima, jotta voin pestä täysiä koneellisia. 

36. Suosin pesukoneen pikaohjelmia. 

37. En ole ylipainoinen.

38. En omista hiusten kuivaajaa, kähertäjää tai suoristajaa.

39. En polta kynttilöitä kemikaali- ja hiukkaspäästöjen ja nokeentumisen vuoksi.

40. Kumppania hakiessani edellytän häneltä samansuuntaisia valintoja.

41. Etu- ja sukunimistössä kannatan tavallisia suomalaisia ja luonnonläheisiä nimiä. Haluan jonkinlaisen siteen perinteiseen ja paikalliseen, yksinkertaiseen kulttuuriin. 

42. Teen testamentin Luonnonperintösäätiölle.

43. Tuhkani tullaan sirottamaan luontoon. Ei arkkua ja hautakiveä.

Vaikuttava listaus. Tuosta viimeisestä kohdasta tulikin mieleen: minkähän takia ruumisarkuissa saa olla muovia ja muita maatumattomia materiaaleja? Miksi ei noinkin yksinkertaista asiaa voida laittaa sääntelyllä kuntoon? Ruumisarkkujen koristehan voi olla pahvipuristetta, tai sitten se on jotain muovisekoitetta. (Ikäänkuin mitään koristetta edes tarvittaisiin.)

Tietääkö joku alan ympäristöä koskevasta sääntelystä tarkemmin?

Vierailija
178/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: En matkustele ulkomailla, ostan lähes kaikki omani ja lapsen vaatteet käytettynä, samoin huonekalut ja harrastusvälineet. En osta kaupasta lihaa. Marjastan ja sienestän. Käytän vain luonnonkosmetiikkaa (kosteusvoide ja pesuaineet). En meikkaa enkä värjää tukkaa. Käyn suihkussa vain kahdesti viikossa. Meillä ei ole telkkaria, eikä muutenkaan juurikaan mitään viihde-elektroniikkaa. Ei syödä eineksiä eikä käytetä ruuanlaitossa puolivalmisteita.

Epäekologista: Meillä on kaksi suurta diesel-maasturia ja asutaan niin syrjässä että autolla on kuljettava joka paikkaan. Varsinkin metsästysaikaan polttoainetta palaa helposti työajojen lisäksi tankillinen viikossa. Mulla vielä on pitkä työmatka, 50km suuntaansa. Asutaan ok-talossa jossa suora sähkölämmitys. Meillä on kahdeksan koiraa. Ei kierrätetä jätteitä sen kummemmin, biojäte menee supikoirille, lasi ja paperi menee keräykseen mut kaikki muu menee samaan pönttöön. Meillä on viisi pakastinta. Kolme kertaa vuodessa ajetaan lappiin. Vauva käyttää kertsivaippoja.

Vierailija
179/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyrkinyt järjestämään asiani niin että ekologisuus on mukavaa ja luontevaa. Valitsen asunnon läheltä työpaikkaa että voin kävellä työmatkat. Asunto on pieni joten sen lämmittäminen ei tule kalliiksi eikä sinne mahdu paljon tavaraa. Pidän vanhoista  huonekaluista joita olen saanut perintönä ja esim. työpaikan muuton yhteydessä. Luonnonmateriaalit ovat miellyttävämpiä kuin keinotekoiset tuotteet. Laadukkaat vaatteet ja laukut kestävät pitkään.  Rakastan kirjastoja, tanssia, joogaa ja luonnossa kävelyä.

Sesongin mukainen lähiruoka on usein paremman makuista kuin kaukaa tuotu ja pitkään säilytetty. Olen opetelllut haaleisiin suihkuihin ja vähäkemikaalisiin tuotteisiin ja nykyään inhoankin suurinta osaa hajusteista ja tehopuhdistusaineista. Esimerkiksi alkoholia käytetään puhdistukseen todella vähän vaikka sehän on  tehokasta, luonnonmukaista ja myrkytöntä.

Ainoa mistä koen joutuvani luopumaan on lentomatkustamisen tuoma maailmankuvan avartuminen kun pääsee upeisiin paikkoihin ja tutustuu eksoottisiin kulttuureihin. Toistaiseksi olen tyytynyt puolittamaan tämän rasituksen.

Vierailija
180/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole autoa ja pyrin kaikki alle 15 km matkat kulkemaan fillarilla tai jalan, sitä pidemmillä hyödynnän julkisia. Asun pienessä asunnossa, jonka lämmitykseen tai viilennykseen pyrin vaikuttamaan mahdollisimman vähän. Eli siis talvella en pidä sisälämpötilaa liian korkeana eikä kesällä ole ilmastointia käytössä. Sähkölaitteet valittu sen mukaan, mikä kuluttaa vähän sähköä ja vettä. En käy turhaan suihkussa, en vietä siellä ikuisuutta enkä pese vaatteita turhaan. Tällä helteellä joutuu toki käymään kahdesti päivässä suihkussa ja vaatteet aikalailla menee käyttökerran jälkeen pesuun, koska arvostan kanssaihmisiä. Osaan ommella hyvin, joten vaatteet saan helposti korjattua tarvittaessa ja teen paljon itse, pyrin siihen, että uutena ostan mahdollisimman vähän ja jos ei muuten ole uusiokäyttöön mahdollisuutta, niin hyödynnän kangasta. Joskus teen uuden vaatteen ja joskus ompelen kestoversioita kaikenlaisesta kuluvasta, esim. talouspaperista. Muutakin tavaraa pyrin ostamaan mahdollisimman vähän ja silloin yritän löytää käytetyn. Kosmetiikkana on luonnonkosmetiikkaa, sellaista siis jonka sisältö on muutakin kuin viherpesua. Ruoka on kesällä aika pitkälti itse kasvatettua tai lähiruokaa, eli kuljetukseen ei turhaan kulu luonnonvaroja. Ruokavalio on vegaaninen ja lähiruokapainotteinen. En tilaa paperilehtiä tai liiemmin osta kirjoja, vaan hyödynnän kirjastoa ja e-versioita. Noin muutenkin olen luonteeltani melko hippi ja tee-se-itse -ihminen. Syynä ei ole ainoastaan ekologiset syyt vaan se, että tämä on mukava harrastus.

Epäekologista taas on pitkien matkojen matkustamisen helppous. Olen äärettömän laiska istumaan tunteja junassa tai bussissa, joten Oulu-Helsinki-Oulu ja Rovaniemi-Helsinki-Rovaniemi -välejä on tullut lennettyä paljon. Alle 6 h matkat menee, mutta sitä pidemmät lennän hyvin mielelläni. Toinen pahe on hiukset. Pidän siitä, että ne ovat siistit ja huolitellut, siispä kampaajalla tulee käytyä kerran kuussa. Samoin kaikenlaiseen käsittelyyn tulee käytettyä turhaan sähköä. Nyt tosin tarkoituksena on kasvattaa vähitellen oma väri raidoittamalla hiuksia ja värjäämällä lähelle omaa väriä. Sen jälkeen tyydyn pelkkään muotoiluun ja raitoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi