Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
+
- ei lapsia
- ei lemmikkejä
- en pidä autoa, sähkötsygäilen tai liikun julkisilla
+
Epäekoa:
- lennän useamman kerran vuodessa, pääasiassa euroopan sisäisiä
Lataan puhelimen ja lampun kannalla virtalähteen vain auringossa, huono ehkä se että ei ole muuta kokkaus mahdollisuutta kuin nuotio tai grilli.
1) Teen työtä kotoa käsin, eli ei työmatkoja.
2) Teen ruokaa isoja määriä kerralla ja vältän hävikkiä.
3) Perheessä vain yksi auto.
4) Emme lennä lomamatkoille. Asuimme yhdessä vaiheessa runsaan puoli vuotta ulkomailla mun etätyön turvin, emme sinäkään aikana reissanneet käymään Suomessa.
5) Kohtuus vaatehankinnoissa. Itselle teen usein kirppislöytöjä, lapsille ostan uutena. En osta liikaa saman koon vaatetusta.
6) Iso pyykkikone ja täydet koneelliset
Olen 28 päivää kuukaudessa kasvissyöjä. Proteiinina käytän todella harvoin soijatuotteita, ellei ole kotimaisia vaihtoehtoja. Kaikki kasvikset biodynaamisesti viljeltyjä. Muutkin tuotteet vähintään luomua. Vaatteeni (alusvaatteita lukuunottamatta) hankin koulun vaatteidenvaihtopäiviltä tai joskus harvoin kirpputorilta. Lajittelen kaikki jätteeni ja pyrin minimoimaan jätteiden tuottamista.
Epäekologista: lennän pari kertaa vuodessa kotiin Suomeen äitiä katsomaan.
Ei kiinnosta, teen mitä mieleen tulee.
+ Olen kasvissyöjä ja pyrin kierrättämään vaatteita.
- Tupakoin.
+ Kestokassien käyttäminen kaupassa käydessä. Sammutan valot poistuessani huoneesta, en myöskään anna veden valua esim. hampaita pestessä tai suihkussa saippuoidessa.
- Tiskikone laulaa kohtuu usein
Ekologista:
- asutaan reilusti keskimääräistä ahtaammin
- syödään keskimääräistä vähemmän lihaa
- käytetään hyvin vähän kosmetiikkaa ja tavallisia kodin puhdistusaineita
- minä matkustan arjessa lähes olemattoman vähän (liikun pääosin jalan) ja lomatkin Suomessa, lentokoneessa en ole ollut vuosiin
- käytän vaatteita ja kenkiä vuosikaudet ja korjaan mieluummin kuin ostan uutta, vaikka se tulisi kalliimmaksi
- käytän kuukuppia ja kestositeitä
- meidän vedenkulutus on reilusti tavallista pienempää
(Mikään näistä ei ole ekologisista syistä tehty valinta - osaan on vain jotenkin ajauduttu ja osa on ihan mukavuussyistä.)
Epäekologista:
- jostain syystä roskaa tulee tosi paljon
- en harrasta kirppareita vaan ostan kaiken uutena
Olen matkustanut lentokoneella vain kolme kertaa viimeisen 15 vuoden aikana ja nekin matkat Euroopassa.
En lajittele roskia, paitsi lehdet ja pullot.
Ekoa:
- syön pääasiassa kasvisruokaa
- en omista autoa, pyöräilen/kävelen lähes kaikki matkat
- lajittelen kaikki jätteet
- ostan vaatteet ja huonekalut pääasiassa kirppikseltä
- lennän harvoin (n. kahden-kolmen vuoden välein)
- suosin ekologisesti tuotettua ruokaa ja noudatan satokautta parhaani mukaan
- käytän mahdollisimman mietoja ja kevyesti pakattuja pesuaineita
- vältän muovia
Epäekoa:
- tupakointi
- ärsyttävä ruokahävikki joka välillä karkaa käsistä (ei saada puolison kanssa koordinoitua kauppareissuja tarpeeks hyvin, tulee liikaa asioita jotka pilaantuvat)
- rakastan lämpimiä suihkuja (joita olen lyhentänyt + hankkinut vettä säästävän suihkupään)
Olen ekologisempi kuin vihreät: en lennä.
Vierailija kirjoitti:
- En käy ulkomailla lentokoneella, koska ei ole varaa
-kuljen työmatkat pyörällä kesät talvet, ellei ihan hirveä sää ole
- kun pari kertaa vuodessa matkustan sukulaisten luo niin menen junalla
Epäekologista sitten varmaan se, että en saa muovia lajiteltua erilleen, koska taloyhtiössä ei ole muoville omaa roskista eikä hirveästi innosta lähteä pyörällä kiikuttamaan jotain roskapussia 5km päähän ison kaupan pihassa olevaan kierrätyspisteeseen. Ja se, että nautin kosmetiikan käytöstä ja omistan varmaan yli tuplasti sen määrän purnukoita, mitä keskiverto suomalaisnainen ja näin ollen tuotan tyhjiä kosmetiikkapakkauksia aika paljon.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, suosittelen Lushia. Niiden purkit on valmistettu kierrätysmuovista ja ne voi palauttaa myymälään. Viidestä palautetusta purkista saa kasvonaamion. Toki voi verkkokaupasta tilata muuallekin suomeen ja Helsingissä käydessä palauttaa purkkeja😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- En käy ulkomailla lentokoneella, koska ei ole varaa
-kuljen työmatkat pyörällä kesät talvet, ellei ihan hirveä sää ole
- kun pari kertaa vuodessa matkustan sukulaisten luo niin menen junalla
Epäekologista sitten varmaan se, että en saa muovia lajiteltua erilleen, koska taloyhtiössä ei ole muoville omaa roskista eikä hirveästi innosta lähteä pyörällä kiikuttamaan jotain roskapussia 5km päähän ison kaupan pihassa olevaan kierrätyspisteeseen. Ja se, että nautin kosmetiikan käytöstä ja omistan varmaan yli tuplasti sen määrän purnukoita, mitä keskiverto suomalaisnainen ja näin ollen tuotan tyhjiä kosmetiikkapakkauksia aika paljon.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, suosittelen Lushia. Niiden purkit on valmistettu kierrätysmuovista ja ne voi palauttaa myymälään. Viidestä palautetusta purkista saa kasvonaamion. Toki voi verkkokaupasta tilata muuallekin suomeen ja Helsingissä käydessä palauttaa purkkeja😊
Niin ja esim. Ruohonjuuresta ja joissain muissakin ekokaupoissa voi ostaa shampoota yms. ja pyykinpesuainetta omaan pulloon...
Jos toiseen suomalaiseen vertaa niin plussaa on:
+ En omista autoa. Tai omistan mutta se on vanha ja käyttökiellossa. Vuokraan autoa muutamaksi viikoksi vuodessa.
+Syön hieman vähemmän lihaa kuin keskimääräinen suomalainen, ostan kohtalaisen paljon luomua.
+ Ostan kodinelektroniikkaa vasta kun edellinen laite hajoaa. Puhelin on viisi vuotta vanha. Ei vaan kiinnosta uusimmat hilavitkuttimet, en saa mitään kicksejä niistä.
+ Lennän ehkä kerran viidessä vuodessa jos sitäkään
+ Vaatteet ostan kirpparilta pääosin, joskus uutena jotain. Käytän lempivaatteita todella pitkään.
+Asun pienessä kerrostalokämpässä. Mökki on alkeellinen eikä kuluta luonnonvaroja, ei ole mikään kakkoskoti.
+ Kierrätän jätteet, mutta kuka ihmeen juntti nykyään ei kierrätä jos pihassa on valmiit lajitteluastiat?
Miinuksia:
- Minulla on lemmikki joka syö lihaa (kumoaa oman lihansyönnin vähäisyyden)
-Kaikki mitä ostaa on pakattu muoviin, eli sitä tulee joka tuutista. Laiska ruuanlaittaja: einesten pakkauksia tulee paljon.
-Käytän ekosähköä mutta sekin on perkele vesivoimalla tuotettua eli siinä menivät vaelluskalat.
-No, olen hyvinvointimaan kansalainen eli todella epäekologinen muuhun maailmaan verrattuna. Katsoo vaan milloin oli Suomen ylikulutuspäivä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ekologisempi kuin vihreät: en lennä.
Vihreisiin verrattuna ekologisempaa: en lennä, en omista autoa, asun maaseudulla "kommuunissa" ja viljelemme itse vihannekset, perunat ja marjat ilman lannoitteita. Kasteluun käytämme tontilta virtaavan joen vettä. Elintarvikkeemme ovat kaikki läheltä hankittuja, teemme kolmen perheen kesken isoja ostoksia yhdellä kertaa. Jaamme kolmen perheen kesken: auton, pesukoneen ja astianpesukoneen. Työskentelemme kaikki kuusi aikuista kokopäiväisesti, osan työhuone on kotona ja ne joilla työpaikka on kodin ulkopuolella pyöräilevät/ kävelevät matkat kesät ja talvet. Olemme kaikki korkeasti koulutettuja. Kierrätämme kaiken mahdollisen ja kompostoimme sen mitä voimme. Uutta ostamme vain mikäli sitä ei saa käytettynä.
Lapsilla on käytetty kestovaippoja, ja heidän kasvaessaan päiväkoti ja koulut sekä Harrastuspaikat ovat kävelymatkan päässä.
Epäekologista on se, että osa aikuisista lentää työmatkoja. Tähänkään ei ole muuta vaihtoehtoa ja matkoja pyritään tekemään mahdollisimman harvoin.
Olen vegaani eikä minulla ole lemmikkejä.
Epäekologisia tapoja taas ovat välillä kierrättämättä jättäminen ja lennot talvella eteläisempään Eurooppaan (kerran vuodessa).
Vihreisiin verrattuna
+ en lennä lomamatkoille.
+ asun maalla ja käytän silti julkisia kulkuneuvoja eli en omista autoa.
+ kompostoin.
+ ostan vaatteet käytettynä.
+ elän yksinkertaisesti eli kierrätän kaiken.
+ Asun kerrostalossa, ostan melkein kaiken käytettynä. Korjaan vanhaa jotta voin käyttää vaatteen/tavaran loppuun. Yritän pärjätä vähällä (vaatii vielä harjoitusta, esim. lyhythihaisia ja toppeja mulla on ehkä 10kpl), kuljen pelkästään julkisilla, kävellen ja pyörällä. En omista autoa, tablettia, älypuhelinta jne. laitteita, joita pitäisi koko ajan uusia. Vältän muovia. Harrastukseni ei kuluta luontoa.
- Syön lihaa. Matkustan pari kertaa vuodessa, tosin en koskaan kaukomaille enkä lentokoneella. Käytän normaalia vähemmän viihde-elektroniikkaa mutta silti mielestäni liikaa, siis kulutan sähköä ja laitteita.
Ekologisuus: en omista autoa, kävelen, pyöräilen tai käytän julkisia. Kierrätän. Asum kerrostalossa ja olen lapseton.
Epäekologisuus: syön lihaa. Lennän n. kahdesti vuodessa.
Ekologista: meillä on vain yksi lapsi. En käytä ollenkaan kosmetiikkaa ja muutenkin erittäin vähän ”tuotteita”. Ostan vähän ja harkitsen ostoksia. Kierrätän erittäin tarkasti.
Ei ekologista: se lapsi. Auto. Matkustelemme paljon. Minä poltan toisinaan tupakkaa.