Oman vanhemman salasuhde
Mitä tehdä tai miten suhtautua, kun oma vanhempi pettää toista vanhempaa?
Tilanne siis omalla kohdalla niin, että isälläni on suhde itseään huomattavasti nuorempaan naiseen. Itse sain tietää suhteesta vuosi sitten, enkä tarkalleen tiedä kuinka kauan suhde on kestänyt sitä ennen. Myös veljeni tietää suhteesta, ei tosin minun kauttani.
Vanhemmat ovat kuusikymppisiä ja olleet naimisissa 35 vuotta. Me lapset olemme pari-kolmekymppisiä.
Kerroin isälleni tietäväni suhteesta reilu puoli vuotta sitten, ja pyysin häntä ratkaisemaan tilanteen, koska suhde aiheutti ahdistusta minulle ja veljelleni. Nyt sain tietää, että suhde on edelleen voimissaan, eikä äitini (ilmeisesti) tiedä mitään.
Mitä voin tehdä? Äidilleni en halua kertoa, koska se on mielestäni isäni tehtävä. Hän ei kuitenkaan tähän suostu. Itseäni ahdistaa vierailla vanhemmillani, ja välit isääni ovat viilenneet viime kuukausina.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Miten sait tietää suhteesta? Oli miten oli, niin isäsi ei saisi koskaan asettaa sua tuollaiseen tilanteeseen. Ei ole kunnon miehen toimintaa.
Vastuu asioista on isälläsi. Et oikein voi tehdä mitään. Voi olla, että äitisi tietääkin.
Voi tosiaan olla että tilanne on vanhempien välillä ihan ok ja ovat päättäneet olla kertomatta lapsille.
Vanhempien ei pitäisi asettaa lapsiaan ja perhettään tuollaiseen tilanteeseen, joten jos omalle kohdalle tulisi tuo tilanne vastaan puhuisin isän kanssa kahdenkesken. Se voi selvittää tilannetta paljon. Nykyisellään tilanne pahimmillaan hajottaa perheenne ja erottaa teidät toisistanne.
Tiedän monia vastaavia tapauksia ja ainoat joissa välit ovat säilyneet ovat niitä joissa sopuun on pyritty. Oltu avoimia sille että ihmiset ovat erilaisia, eikä kaikki mene aina suunnitellusti. Ei ole lasten asia tuomita vanhempiaan, kuten ei vanhemmillakaan ole oikeutta sanella lapsillensa sitä miten heidän tulisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sait tietää suhteesta? Oli miten oli, niin isäsi ei saisi koskaan asettaa sua tuollaiseen tilanteeseen. Ei ole kunnon miehen toimintaa.
Vastuu asioista on isälläsi. Et oikein voi tehdä mitään. Voi olla, että äitisi tietääkin.
Voi tosiaan olla että tilanne on vanhempien välillä ihan ok ja ovat päättäneet olla kertomatta lapsille.
Vanhempien ei pitäisi asettaa lapsiaan ja perhettään tuollaiseen tilanteeseen, joten jos omalle kohdalle tulisi tuo tilanne vastaan puhuisin isän kanssa kahdenkesken. Se voi selvittää tilannetta paljon. Nykyisellään tilanne pahimmillaan hajottaa perheenne ja erottaa teidät toisistanne.
Tiedän monia vastaavia tapauksia ja ainoat joissa välit ovat säilyneet ovat niitä joissa sopuun on pyritty. Oltu avoimia sille että ihmiset ovat erilaisia, eikä kaikki mene aina suunnitellusti. Ei ole lasten asia tuomita vanhempiaan, kuten ei vanhemmillakaan ole oikeutta sanella lapsillensa sitä miten heidän tulisi elää.
Viisaita sanoja.
Tässä tilanteessa minusta voi tuomita sen, että isä toimii äidin selän takana ja valheellisesti (oletus, ettei äiti tiedä). Sen sijaan mitä jatkossa seuraa, olisi hyvä antaa jokaisen tehdä omaa elämäänsä koskevat ratkaisut itse eikä moralisoida niitä liikaa tai kantaa niistä ikuista kaunaa, etenkään jos et ole itse se loukattu aviopuoliso vaan lapsi, joka et kuitenkaan elä vanhempasi rinnalla päivittäistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti vaimo tietää miehen naisesta. Monesti keski-ikäisten pariskuntien miehet käyvät vieraissa ja vaimot hiljaa hyväksyvät asian. Parempi siten ap on olla puuttumatta asiaan, etenkin kun ei tiedä onko vieraissa käynti vanhemmillesi ok.
Mä en tätä käsitä. Jos siis äiti tietää, hän voi niin kertoa ja sittenhän asia on selvä. Kaikki tietää ja kenenkään ei tarvitse olla vaivaantunut ja ahdistunut.
Nyt ehdotetaan, että lasten pitäisi kantaa salaisuutta sen vuoksi, että äiti jo tietää??
Joltisenkin ihan sairas ajatus, että ollaan vaan hys hys eikä tietävinään, jos kumminkin tiedetään ja asia on jopa ok.
Kissa pöydälle, ei tässä muuta ratkaisua ole.
Joku kirjoitti tuolla hyvin siitä, miten pettäjä pettää lopulta kaikki, myös itsensä. Jos tilanne olisi niin onnellisesti, että äiti tietää, olisi vähintäänkin reilua hänen vain sanoa se. Voihan asian todeta ja sanoa, että ei halua asiaa puida tämän enempää. Silloin voitaisiin rehellisesti sanoa, että asia ei kuulu lapsille.
Mutta tosiaan paljonhan nähdään sitä, että jostakin hiton syystä vaan halutaan teeskennellä onnellista perhettä, oli ne oikeasti asiat miten vain. Ja vaaditaan lapset mukaan tähän teeskentelyyn.
Ennen kaikkea tietysti isä olisi tosiaan voinut pitää asian omanaan eikä jättää puhelintaan kuin tyrkylle. Tulee mieleen väkisin, että hän on tahtonut kertoa lapsilleen, sillä ei nyt sama moka käy kahta kertaa peräkkäin. Eli siis, vihkiä lapset mukaan petokseen, voipa sitten paskan lentäessä todeta, että nuokin tiesivät. Rikostoveruus kun joidenkin mielestä vähentää oman rikoksen arvoa. Tai ikävämpää, valmistelee eroa näin, ja eron sattuessa toteaa, että koko ajanhan te olette tietäneet = hyväksyneet, joten mitäs tässä.
Voit kertoa äidillesi. Tilanne jatkunut liian pitkään ja isä ei tehnyt aluksi valintaa. Ei ole mahdollista pitää kahta naista, ellei ole avoin suhde. Äitisi ehtii vaikka matkustaa tai toteuttaa unelmiaan, eikä ole kiinni isässä. Moni olisi kiitollinen kun saa tietää totuuden
Ihan vaan varoitus, että jos äiti ei ole tiennyt eikä voisi uskoa, se on sitten todella kova shokki ja käytös voi olla ihan mitä tahansa. Hän voi mennä lukkoon, romahtaa, raivota, rikkoa jotain, huutaa, itkeä, ihan mitä vaan eli siinä mielessä pakottaisin isän tekemään likaisen työn, kyseessä on kuitenkin heidän avioliittonsa ja heidän välinsä. Lasten ei tarvitse nähdä vanhempiaan kaikissa elämänsä aallokoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan varoitus, että jos äiti ei ole tiennyt eikä voisi uskoa, se on sitten todella kova shokki ja käytös voi olla ihan mitä tahansa. Hän voi mennä lukkoon, romahtaa, raivota, rikkoa jotain, huutaa, itkeä, ihan mitä vaan eli siinä mielessä pakottaisin isän tekemään likaisen työn, kyseessä on kuitenkin heidän avioliittonsa ja heidän välinsä. Lasten ei tarvitse nähdä vanhempiaan kaikissa elämänsä aallokoissa.
Sen voi tehdä puhelimitse kauempaa. Kertoo asiallisesti ja lyhyesti, vastaa kysymyksiin ja antaa vaikka kriisipuhelimen numeron jos ihan romahtamiseen asti menee. Tai pyytää soittamaan kaverille. Puhelun voi aina lopettaa, jos toinen ei usko millään ja raivoaa. Jotkut vanhemmat ovat asiallisia eikä tule mitään tilanteita. Voi myös ehdottaa eroamista jos pettäminen on ollut törkeää, avoin suhde ei varmaan käy ja toivoa ettei äiti ala syyttelemään isää +jatkuvaa riitaa - vaan tekee vain johtopäätökset jos pitää erota. Draama ei muuta asiaa mihinkään suuntaan enää, aikaa vaan meni hukkaan kauheasti
kerro ihmeessä kirjoitti:
Voit kertoa äidillesi. Tilanne jatkunut liian pitkään ja isä ei tehnyt aluksi valintaa. Ei ole mahdollista pitää kahta naista, ellei ole avoin suhde. Äitisi ehtii vaikka matkustaa tai toteuttaa unelmiaan, eikä ole kiinni isässä. Moni olisi kiitollinen kun saa tietää totuuden
Olen samaa mieltä. Kerro ja sano, että olet tiennyt jo pidempään, mutta halunnut antaa isällesi mahdollisuuden kertoa asia itse. Jos äitisi osaa asettua asemaasi, hän kyllä ymmärtää kuinka hankalassa välikädessä olet ollut eikä kanna kaunaa siitä, ettet ole kertonut aiemmin.
Jos olisin ap niin kertoisin. Totuus sattuu mutta ei vaimon kuulu elää valheessa. Mies tekee tietoisesti väärin ja tästä kärsii lopulta koko perhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä"asia ei kuulu teille" ihmisiä. Totta hitossa kuuluu, pettäminen vaikuttaa negatiivisesti myös aikuisiin lapsiin ja heidän isäsuhteeseensa! Itse jos olisin petetty vaimo niin todellakin haluaisin tietää enkä olla sinisilmäinen idiootti jolle koko kylä nauraa takanapäin...Kipeäkin totuus on parempi kuin elämä suhteessa joka on pelkkää valhetta. Petturi ansaitsee aina jäädä kiinni, oli sitten mies tai nainen
"Pettäminen vaikuttaa negatiivisesti myös aikuisiin lapsiin ja heidän isäsuhteeseensa". No, voi voi. Ei kukaan elä elämäänsä sen mukaan, mitä joku muu (jota asia ei suoranaisesti kosketa eikä vahingoita) ajattelee hänen ratkaisuistaan. Aivan niinkuin aikuiset lapset, myös vanhemmat saavat elää niinkuin haluavat. Ette te tiedä kaikkea vanhempienne parisuhteesta ja miksi on käynyt niinkuin on käynyt. Liioittelua ja moralisointia.
Kyllä vanhempien suhde koskettaa lapsiakin, ja vaikka olisivat aikuisiakin. Tuossa voi tulla ero pitkästä avioliitosta ja lapsuudenkoti mennä myyntiin. Kyllä se koskettaa ja tuntuu pahalta myös aikuisista lapsista.
Etpä sinä voi tehdä yhtään mitään asialle. Minä olen äiti joka on ajautunut salasuhteeseen. Onneksi poikani ei tiedä asiasta. Asiat ei aina ole niin mustavalkoisia. Joskus siihen pettämiseen vaan ajautuu ihan huomaamatta. Ja joo tiedän tekeväni väärin.
Tuttavani sai tietää puolisonsa petturuudesta, kuten myös siitä, että tytär oli tiennyt asiasta jo pitkään. Tuttava joutui käymään psykologilla juttelemassa, ei puolison pettämisen takia, vaan tyttären salailuun osallistumisen takia. Se oli paljon kovempi isku.
Ehkä voisit, ap, kertoa äidillesi ensin, että "ystäväsi" on joutunut tällaiseen välikäteen, ja et osannut neuvoa. Kysyt, että mitä äitisi mielestä "ystävän" kuuluisi tehdä. Vastauksesta voit saada vinkkiä, miten äitisi haluaisi homman hoidettavan. Jos äitisi tietää isäsi salasuhteesta, hän tajuaa, että olet itse tuo ystävä, ja viestii sinulle jotenkin, onko asia hänen mielestään ok. Tsemppiä, ap!
Vierailija kirjoitti:
Etpä sinä voi tehdä yhtään mitään asialle. Minä olen äiti joka on ajautunut salasuhteeseen. Onneksi poikani ei tiedä asiasta. Asiat ei aina ole niin mustavalkoisia. Joskus siihen pettämiseen vaan ajautuu ihan huomaamatta. Ja joo tiedän tekeväni väärin.
”Ajautunut.” 😁😁😁
Ja fiktioblogimainos. Nice try!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Ajautunut.” 😁😁😁
Ja fiktioblogimainos. Nice try!
Kirjoitusharjoitelmat, vol 100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä"asia ei kuulu teille" ihmisiä. Totta hitossa kuuluu, pettäminen vaikuttaa negatiivisesti myös aikuisiin lapsiin ja heidän isäsuhteeseensa! Itse jos olisin petetty vaimo niin todellakin haluaisin tietää enkä olla sinisilmäinen idiootti jolle koko kylä nauraa takanapäin...Kipeäkin totuus on parempi kuin elämä suhteessa joka on pelkkää valhetta. Petturi ansaitsee aina jäädä kiinni, oli sitten mies tai nainen
"Pettäminen vaikuttaa negatiivisesti myös aikuisiin lapsiin ja heidän isäsuhteeseensa". No, voi voi. Ei kukaan elä elämäänsä sen mukaan, mitä joku muu (jota asia ei suoranaisesti kosketa eikä vahingoita) ajattelee hänen ratkaisuistaan. Aivan niinkuin aikuiset lapset, myös vanhemmat saavat elää niinkuin haluavat. Ette te tiedä kaikkea vanhempienne parisuhteesta ja miksi on käynyt niinkuin on käynyt. Liioittelua ja moralisointia.
Kyllä vanhempien suhde koskettaa lapsiakin, ja vaikka olisivat aikuisiakin. Tuossa voi tulla ero pitkästä avioliitosta ja lapsuudenkoti mennä myyntiin. Kyllä se koskettaa ja tuntuu pahalta myös aikuisista lapsista.
Totta kai se tuntuu pahalta, mutta ei vanhempi voi elää aikusille lapsilleen ikuisesti. Sen sijaan avioliittoonsa kannattaisi panostaa, mutta ei se onnistu kaikilta pareilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se tuntuu pahalta, mutta ei vanhempi voi elää aikusille lapsilleen ikuisesti. Sen sijaan avioliittoonsa kannattaisi panostaa, mutta ei se onnistu kaikilta pareilta.
'
Niin olisipakin isä elänyt omaa elämäänsä, eikä huolimattomuuttaan sotkenut lapsiaan tähän soppaan. Tosin kun sama "huolimattomuus" toistui kaksi kertaa, sitä on vaikea uskoa vahingoksi.
Eli ei tässä ongelma olekaan se pettäminen, vaan se, että vaaditaan lapsia osallistumaan salaisuuden kantamiseen ja äidille valehteluun.
Vanhoilla pareilla on aivan omat inside- juttunsa joita ei todellakaan lapsille, edes aikuisille, kerrota. Voipi olla että he ovat sopineet erinäisiä juttuja siinä vaiheessa kun te olette lähteneet kotoa, ehkä juuri avoimen suhteen. Vanhempi sukupolvi on vapaamielisempää näissä asioissa.
Siksi sinä pidät suusi kiinni ja annat heidän olla aikuisia parisuhteessa aivan omalla, ehkä keskenään sovitulla tavalla. Jos asia sinua häiritsee ota etäisyyttä mutta älä puutu asioihin.
Itse tiesin vanhempieni sivusuhteista jo 8- vuotiaana eikä asia häirinnyt yhtään eikä varsinkaan kuulunut minulle, ei silloin eikä nyt.
Niin, minäkin olen tiennyt jo koululaisena. Sinänsä ei yllätys, koska asuttiin saman katon alla, mutta vanhemmat eri huoneissa. Siitä syystä ei tullut mieleenkään puuttua.
Tuossa ap:n asiassa kyllä on vahva mahdollisuus, ettei äiti tiedä mitään. Toisaalta, naisilla on vahvat vaistot ja jos isän ajankäyttö/käytös muuttunut, hälytyskellot alkavat soida.
Näitä naimisissa olevia kuuskymppisiä miehiä näyttää olevan aika paljon esim suomi24-treffeissä. Olen itse viiskymppinen vapaa nainen ja olen saanut usealta viestejä. Näyttää siltä, että olettavat olevansa ihan varteenotettavia tapailumielessä. Eipä voisi vähempää kiinnostaa.