Millaisia kokonimiä teillä on? Ja millaisia nimiä olette antaneet lapsillenne/haluaisitte tulevaisuudessa antaa?
Nimen keksiminen lapselle alkaa olla ajankohtaista, ja ideoita kaivattaisiin! Tykkään ajatuksesta antaa suvussa kulkevia nimiä, mutta ne ovat valitettavasti aika vanhahtavia (Sinikka, Ritva, Hellevi ym), eli ehkä joku muunnelma näistä olisi kiva?
Kertokaa esimerkkejä miten itse olette päättäneet nimen ja huomioineet sukua/lähipiiriä nimessä :) Kiitos!
Kommentit (133)
Mulle annettiin etunimeksi Sisko, kun nyt satuin syntymään toiseksi tyttäreksi. Suvussa käytetyt naisen nimet meni molemmat isosiskolleni, joten toinen nimeni arvottiin tökkimällä kalenteria. Ruma yhdistelmä tuli, mut näillä mennään. Ton Sisko hirvityksen toki poistin jokunen vuosi sitten. Kutsumanimi on se ruma toinen nimi, mutta olkoonsa. Inhottaa kuullakin se kun on niin ruma, eikä edes ikäiselleni sopiva.
Omalle lapselle nimen valinta oli ihan järkyttävän hankalaa, koska halusin nimen olevan todella kaunis!
Into Pinkee Maisteri
Aina Laina Hakemus
Poika ja tyttö. Tuo jälkimmäinen on sukunimi ehdotus, jota ehdotamme, kun lapset tulevat siihen ikään.
Etunimeni: vanhempien mielestä näytin juuri kyseiseltä
Toinen nimi: sointuun ensimmäiseen
Kolmas nimi: lisäsin itse täysi ikäisenä
Jos haluat antaa sukusi jonkun naisen nimen , niin voithan muokata sitä hieman?? Sinikasta Sini esm.?
Itsellä oli kolme erisnimeä ja sukunimi siihen päälle vielä. Yksi nimistä oli kummaltakin mummilta, joilla sattui olemaan sama toinen nimi!
Kun tuli aika antaa omalle lapselle nimet.., niin annoin vain yhden etunimen, koska avioliiton kautta saatu/otettu sukunimi oli vain 2 kirjaiminen! Olisi ollut hassun näköistä, jos olisi ollut perinteinen rimpsu etunimiä, vaikka kuinka kans.välisiä sukunimeen sopivia ja itse sukunimi vain se kaksikirjaiminen :D
Poistatin itseltänikin ne 2 ylimääräistä ristimänimeäni, josta lähisuku ei hirveesti innostunut... eli meillä kaikilla oli sitten vain etu ja sukunimi.
Tämä sopi meille! Jokainen luo oman kuvion elämässään, että on hyvä olla**
Myöhemmin "karma" sitten antoi takaisin ja oma tyttäreni otti itse lisä etunimen..., (josta en puolestani minä innostunut). :D
Jos kyseessä olisi poika, sen nimeksi tulis: Jorma Chilianus Panu
Jos kyseessä olisi tyttö, sen nimeksi tulisi: Hulda Naima Maila
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ekaksi nimeksi ihan vain semmoinen nimi, josta itse pitää. Sille ei olla asetettu mitään "sukuvelvoitetta". Toisiin nimiin voi sitten laittaa jotain suvussa kulkevia, jos ovat mielestämme kauniita.
Esim. Isoisäni toinen nimi oli Robert ja sen haluaisimme liittää pojalle toiseksi/kolmanneksi nimeksi, jos seuraavaksi poika saadaan.
Robert on kyllä kaunis nimi 😊 meidän poikaa sanotaan reippaasti "rolleksi" jääkiekko joukkueessaan, ja se on kiva lempinimi jota poika pyysi että käyttäisin me myös kotona kutsumanimenä, ja niin olemme tehneet 🥰
Minun toinen nimi on Elina, äidin molempien mummojen nimi oli Elina, toisella etunimi, toisella toinen nimi. Minun molempien mummojen toinen nimi on Maria, joten tyttäreni toinen nimi on Maria.
Selmasiri Lisabella olisi mun tyttö!
Vierailija kirjoitti:
Pojan eka eli kutsumanimi ei sisällä l-, r- tai s-kirjaimia. Mahdollisten puhevikojen välttämiseksi. Toinen nimi isältään ja kolmas vanha suomalaisnimi, josta olin aina pitänyt.
Ai kun nimessä ei ole noita kirjaimia niin ei tule puhevikaa? Harvemmin sitä omaa nimeään tarvitsee toistella.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt noita sukurasite nimiä ja itse en aio tuota perinnettä jatkaa jos joskus lapsia tulisi. Tykkään nimiyhdistelmästä jossa on perinteinen täysin suomalainen nimi ja kansainvälinen suomalaisittainkin helposti lausuttavissa oleva nimi. Sisaruksilla pidän ajatuksesta että nimet jotenkin sopii yhteen. Esim. alkavat samalla kirjaimella tai liityvät jotenkin samaan aihepiiriin esim. molemmat luontonimiä. Pojasta tulisi Pyry Daniel. Tytöstä en tiedä, ehkä Aamu Aurora
Liisa tuli mummojensa nimiä kunnioittaen! 💕
Teidän suvussa kiertää nimi, toisella kirous ja kolmannella ruttotauti.
Sonja Mari Johanna , Silja Anna Josefiina ja Siiri Sara Julia ovat meidän tyttöjen nimet.Kaikissa nimissä on suvuista tulleita nimiä ja vähän uuttaki.Esim Sara tulee miehen Saara-mummolta hieman lyhennettynä.Toivottavasti seuraava lapsi on poika,olisi jo kiva nimi tiedossa: Sulo Olli Johannes. Kummipoikani sai nimen Elias Veikko Elmeri,mielestäni myös tosi kiva ja soinnukas nimi.
Yhdysnimen Jukka-Pekka omaavana en suosittele yhdysnimeä kenellekään, itse inhosin tuota nimeä niin paljon, että vaihdoin sen kokonaan toiseen yksittäiseen etunimeen myöhemmällä iällä. Useimmitenhan ainakin miespuoliset yhdysnimen omaavat haluavat itseään kutsuttavan etukirjaimilla esim. J-P tai K-P. Siihen on syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Pojan eka eli kutsumanimi ei sisällä l-, r- tai s-kirjaimia. Mahdollisten puhevikojen välttämiseksi. Toinen nimi isältään ja kolmas vanha suomalaisnimi, josta olin aina pitänyt.
Miten ne puheviat vältetään?
Joku harvinaisempi, erikoinen nimi ensin ja muut voi olla vaan kauniita. Moni perinteinen nimi on nätti, mutta vähän tylsää kun kaikki on jotain Lauroja, Sofioita, Anneja tai Katreja. Olisi edes joukossa Vanamo, Selma, Sulo jne. Luontonimet hyviä, mutta mieluummin vaikka Havu tai Hilla, kuin yleisemmät Tuuli ja Pilvi.
Esim.
Titta > Tinni
Ulla > Unna
Anni > Anri
Mari > Minni
Niko > Niila
Antti > Aati
Ida > Ira jnejne.
Mitä valitsettekin niin älkää aina vain samoja tylsiä nimiä, ankeaa kun koululuokilla monta Jannea tai työpaikalla Niinoja, vähän mielikuvitusta voisi käyttää.
Lapselleni annettiin sellainen etu nimi jota ei kaikilla (Matleena) toinen ja kolmas suvusta (Saaga ja Linnea) . Pojalleni etunimi annettiin siskon nimen mukaan (Matias) ja toinen ja kolmas suvun mukaan(Oliver ja nikodeemus)