Millaisia kokonimiä teillä on? Ja millaisia nimiä olette antaneet lapsillenne/haluaisitte tulevaisuudessa antaa?
Nimen keksiminen lapselle alkaa olla ajankohtaista, ja ideoita kaivattaisiin! Tykkään ajatuksesta antaa suvussa kulkevia nimiä, mutta ne ovat valitettavasti aika vanhahtavia (Sinikka, Ritva, Hellevi ym), eli ehkä joku muunnelma näistä olisi kiva?
Kertokaa esimerkkejä miten itse olette päättäneet nimen ja huomioineet sukua/lähipiiriä nimessä :) Kiitos!
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Oma toinen nimeni on Marianna ja jos saisin tyttölapsen niin hänelle haluaisin toisiksi nimiksi Helmi Maaria (ei mitään sukuun liittyvää). Pojalle tulisi toisiksi nimiksi suvussa kulkenut nimi ja pappansa nimi Toivo Tapani. Etunimet tietysti sitten syvällisemmin täytyy pohtia, kun on ajankohtaisempaa ja mielihän voi muuttua :D Ei myöskään suvusta saa nimiä irti tytölle kun tarjolla olisi Irmaa, Kaijaa, Elviä, Tellervoa yms.
Mikäs vika Irmassa on?
Se on hyvin pysähdyttävää, kun työssäni tapaan 1-vuotiaita, joiden etunimi on Irma, Riitta, Ahti tai Kalevi.
Se on rohkeaa antaa lapselle etunimeksi täysin vastarannankiiskinen nimi. ISO peukku!
-
Maria, Johannes, Tapio, Matti, Mikael, Anna...
He voivat olla mielikuvissa minkä ikäisiä tahansa, mutta 1-v. Irma on ihan loistoluokkaa!♥
Tyttäreni nimi on ns. unisex, kuten Rauni tai Vieno.
Poikia on paljon enemmän kuin tyttöjä (yksi sadasta on tyttö).
Ei haittaa. Hyvin sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin kaksi tyttöä, niin toisen nimi olisi Helena ja toisen Anniina. Vanhoja kauniita nimiä
Minäkin tykkään noista. Olen juuri noita miettinytkin.
Tykkään myös:
Anna
Anne
Maria
Elisabet
Emma
Nina
Ajattomat nimet ovat parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ajatuksesta antaa suvussa kulkevia nimiä, mutta ne ovat valitettavasti aika vanhahtavia (Sinikka, Ritva, Hellevi ym), eli ehkä joku muunnelma näistä olisi kiva?
Tietenkin suvussa kulkeneet nimet ovat vanhahtavia. Eivät ne muuten olisi ehtineet kulkea!
Mutta jos lapsestasi nyt tulee Ritva Hellevi, voit olla varma, että 10 - 15 vuoden päästä Ritva onkin taas muotinimi. Nimillä on oma kiertonsa, ja sinä (tai lapsesi) olisi siinä edelläkävijä.
Itse pidän noista kaikista mainitsemistasi, ja olisivat varteenotettavia vaihtoehtoja, jos nyt saisin tyttölapsen.
Meitin kakaran nimi on Jukka jormaliini lärvinen
Onko se suvun huomioimista kun poikamme sai saman nimen kuin veljeni koiralla on?
Veljeni sai toiseksi nimekseen isäni toisen nimen. Kun minä (tyttö) synnyn, isäni olisi halunnut että saan myös äitini toisen nimen eli Katariina. mutta äitini inhosi sitä nimeä. Joten sain toisekis nimeksi äitini mielestä ’kauniimman version’ eli Gabrielle.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin lapsia, antaisin heille nimet Jesper ja Fiona ❤
Sori, mut laitappa ton ekan nimen perään -se.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvin pysähdyttävää, kun työssäni tapaan 1-vuotiaita, joiden etunimi on Irma, Riitta, Ahti tai Kalevi.
Se on rohkeaa antaa lapselle etunimeksi täysin vastarannankiiskinen nimi. ISO peukku!
-
Maria, Johannes, Tapio, Matti, Mikael, Anna...
He voivat olla mielikuvissa minkä ikäisiä tahansa, mutta 1-v. Irma on ihan loistoluokkaa!♥
Samoin pienet tytöt Vuokko, Armi ja Kerttu on minusta mainiot.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ekaksi nimeksi ihan vain semmoinen nimi, josta itse pitää. Sille ei olla asetettu mitään "sukuvelvoitetta". Toisiin nimiin voi sitten laittaa jotain suvussa kulkevia, jos ovat mielestämme kauniita.
Esim. Isoisäni toinen nimi oli Robert ja sen haluaisimme liittää pojalle toiseksi/kolmanneksi nimeksi, jos seuraavaksi poika saadaan.
Nimen-omaan näin. Ensimmäseksi sellainen nimi jonka kanssa itse pärjää ja sen jälkeen pää sponsoreiden nimiä niin paljon kui laki sallii ( meidän lapsilla on kaikilla 3 etunimeä)
Elvi Hellevi olisi tosi kaunis nimi!
Kaikista kauheimpia on väkisin väännetyt nimet esim. Petriina. Ja kannattaa myös miettiä tulevaisuutta, tuli aikoinaan vastaan yksi Hellä Polvi.
Ap, kokeile ensi kerran näin: mitkä ovat täydelliset tunnukset verkkopankkiisi ja paljonko on tilinne saldo?
kaupassa yks äiti huuti lastaan "yrjö tule jo", voi ykä raukkaa ku kouluun joutuu...
Vierailija kirjoitti:
Irma-Petteri, Persi-Kyllikki, Jorma-Elina, Jorma-Amanda tai Birjo-Betteri olisi erikoisia ja sukupuolineutraaleja nimiä. Kuitenkaan olematta mitenkään mauttomia. Samalla kunnioitettaisi suomalaisia perinteitä.
Kauhean kivoja nämä! Ehdotan vielä ihan etunimeksi: Jormanda, Jolina, Pellikki, Pirma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ekaksi nimeksi ihan vain semmoinen nimi, josta itse pitää. Sille ei olla asetettu mitään "sukuvelvoitetta". Toisiin nimiin voi sitten laittaa jotain suvussa kulkevia, jos ovat mielestämme kauniita.
Esim. Isoisäni toinen nimi oli Robert ja sen haluaisimme liittää pojalle toiseksi/kolmanneksi nimeksi, jos seuraavaksi poika saadaan.
Nimen-omaan näin. Ensimmäseksi sellainen nimi jonka kanssa itse pärjää ja sen jälkeen pää sponsoreiden nimiä niin paljon kui laki sallii ( meidän lapsilla on kaikilla 3 etunimeä)
Ensimmäiseksi nimeksi sellainen nimi, jonka kanssa lapsi pärjää aikuisenakin. Toinen nimi isältä, isoisiltä tms.
Lapsi "joutuu" usein pärjäilemään saamallaan nimellä. Ei nimi miestä pahenna....
Nää on hyviä: tytölle Unelma Sirpa-Leena ja pojalle Uljas Voitto
Väinö eemeli pojan nimeksi iida kassandra tai iida lumi kassandra tytön . Iida on joka tapauksessa päänimi