Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia kokonimiä teillä on? Ja millaisia nimiä olette antaneet lapsillenne/haluaisitte tulevaisuudessa antaa?

Vierailija
25.07.2018 |

Nimen keksiminen lapselle alkaa olla ajankohtaista, ja ideoita kaivattaisiin! Tykkään ajatuksesta antaa suvussa kulkevia nimiä, mutta ne ovat valitettavasti aika vanhahtavia (Sinikka, Ritva, Hellevi ym), eli ehkä joku muunnelma näistä olisi kiva?
Kertokaa esimerkkejä miten itse olette päättäneet nimen ja huomioineet sukua/lähipiiriä nimessä :) Kiitos!

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan eka eli kutsumanimi ei sisällä l-, r- tai s-kirjaimia. Mahdollisten puhevikojen välttämiseksi. Toinen nimi isältään ja kolmas vanha suomalaisnimi, josta olin aina pitänyt. 

Siis puhevikoja vältetään valitsemalla nimi, jossa ei vääriä konsonantteja ?

Puheterapeuttien aika etsiä uusia töitä !

Vierailija
82/133 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saisin lapsia, antaisin heille nimet Jesper ja Fiona ❤

naapurin koiran ja yhden tutun kans ni on Fiona,koirat siis :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimeni on Titta Johanna ja vaikka pärjäänkin tämän  kanssa mainiosti,  omille lapsilleni annoin kansainvälisesti toimivat nimet siltä varalta että muuttavat aikuisina pois suomesta tai heillä on ulkomaalaisia työtovereita. Pojat ovat Leo  Onni Mikael ja  Noel Toivo Daniel, tytär Rosa Ilona  Elisabeth.

Vierailija
84/133 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maija Sofia

Sit se väännetään soija mafia

Vierailija
85/133 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoisen toinen nimi on Loviisa, tulee mummiltani.

Nuorimmaisen toinen nimi Marlene, tulee Marlene Dietrichiltä.

Etunimet molemmilla vanhahtavat, suomalaiset nimet.

Ihana tuo  Marlene <3 En  edes ollut varma kuka on  Marlene Diechir mutta nimi on todella kaunis.

Vierailija
86/133 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isomummoni on Iida Maria ja serkullani on Iida Maria, mutta tässä hauskaa on se, että isomummoni on isäni puolella ja serkkuni äitini puolelta. Sattumaa vain.

Vierailija
87/133 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilja Hellevi, Terttu Sinikka

Vierailija
88/133 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinikkalle saa helposti lempinimen Sini. Hellevi on ihana. Olisin halunnut antaa pojalleni nimeksi Urho, mutta jätin sen sitten toiseksi nimeksi.

Vierailija
89/133 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urpo-Kalevi, Jormaliisa, Pekka Tellervo.

Vierailija
90/133 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että joskus muinoin ei ollut erikseen naisten ja miesten nimiä. Vanhoissa kirkonkirkoissa on varsin erikoisiakin yhdistelmiä.

Vierailija
91/133 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojan eka eli kutsumanimi ei sisällä l-, r- tai s-kirjaimia. Mahdollisten puhevikojen välttämiseksi. Toinen nimi isältään ja kolmas vanha suomalaisnimi, josta olin aina pitänyt. 

Siis puhevikoja vältetään valitsemalla nimi, jossa ei vääriä konsonantteja ?

Puheterapeuttien aika etsiä uusia töitä !

Mä en halunnut antaa etunimeä, jossa on r- kirjain, koska sukunimessä on r. Samoin en halunnut antaa mitään yhdistelmänimiä, koska niitä joutuu aina selittelee. Kenen nimi on Ainoviivakaisa?

Vierailija
92/133 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ei ole kellään enempää kuin yksi nimi, paitsi kahdella vanhalla tädillä on etunimenä Maria ja sitten kutsumanimenä joku muu. Ei ole itselläkään kuin yksi. Olen ainoa tämänniminen Suomessa, en kerro nimeäni täällä. Lapsella minun sukunimi ja kotimaassani tavallinen yksi etunimi, joka on kuitenkin myös Suomessa helppo lausua.

Vierailija
93/133 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini tai Helle...

On taidettu jo lapsi kastaa...hups

Vierailija
94/133 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jotenkin tylsää antaa suvussa kulkevia nimejä itse annan sellaisia nimiä kun haluan jotka sopii sukunimeen

Vierailija
95/133 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisin nimetä lapseni uudelleen, valitsisin ajattomat kansainväliset nimet. Nuorena äitini hyvin vanhat nimet kuulosti symppikseltä, mutta makuni ja käsitykseni on muuttunut iän myötä.

Vierailija
96/133 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä asti tämä tapa on tullut että ihmisen koko nimi näkyy kaikessa siis myös toinen nimi mikä ei ennen ole näkynyt on ollut vain kutsuma nimi esillä.

97/133 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maija Sofia

Suvussa on Maija Sofia. Lapsen nimet minulta ja sukulaiselta. 

Vierailija
98/133 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on YKSI nimi - faijan mielestä yksi HYVÄ riittää... Samoin isosiskolla. Kummankin nimet ei niitä tavallisimpia vaikka kyllä kalenterissa. Siskon nimestä pidän enemmän kuin omastani.

Periaatteessa ois ok mutta aina ollut vähän olo että en tiedä onko se omani, vaikea selittää... ja joskus raflassa oon sanonut nimekseni jonkun sinnepäinversion kun en jaksa sitä länkytystä...

Omilla lapsilla eka nimi se josta oikeesti tykätään, toka tuli esikoisen aivomyrskynä mieheltä - suomalainen kansallisromanttinen luontonimi josta en niin hirveesti innostunut mutta koska sopi hienosti ekaan ni anti mennä. Seuraavan toka sit ”samaa sarjaa” eli Kalevalaa liipaten, melkein.

Suvun nimet skipattin kun niistä ei ihmeitä irronnut ja ne ihmiset elää muistoissa, ei nimissä... Mutta lasten serkuilla JOKAISELLA kolmantena nimenä SAMA suvun PERINTÖNIMI, aika harvinainen, tavallaan ihan hauska.

Vierailija
99/133 |
06.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiselle nimelle ei sen suurempaa merkitystä, se vain miellytti todella paljon.

Toinen nimi edesmenneen isäni nimi.

Kolmas nimi sellainen mikä miellytti, mutta suurin kriteeri oli että se sai kaikki kolme nimeä sointumaan yhteen.

Vierailija
100/133 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa kiertävä nimi vaikka toiseksi nimeksi. Miehen isoisän nimi oli mikko, mutta en halunnut kyseistä nimeä omalle lapselleni. Mieheni halusi, joten lapseni nimeksi tuli oliver mikko erik. 3-nimeä. Kaikki on kehuneet että kiva nimiyhdistelmä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi