Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seura: TE-toimiston virkailija paljastaa Seuralle, kuinka härskisti työnantajat hyväksikäyttävät ilmaista työvoimaa

Vierailija
24.07.2018 |

Seura sai kaksi viikkoa sitten postia yllättävältä taholta, työ- ja elinkeinotoimistosta.

Kirjoittaja on nimettömänä pysyttelevä virkailija, joka on seurannut jo pitkään palkattoman työvoiman hyväksikäyttöä lähietäisyydeltä. Nyt hän on saanut tarpeekseen – ja haluaa kertoa totuuden.

Virkailija on työskennellyt jo pitkään työ- ja elinkeinotoimistossa asiantuntijana. Hän ei halua esiintyä omalla nimellään, koska pelkää työnsä puolesta.

”Olen jo vuosia seurannut, kuinka palkatonta työvoimaa käytetään hyväksi. Tätä hyväksikäyttöä harjoitetaan milloin minkäkin nätin tavoitteen nimissä”, virkailija kertoo. (Miten ministeriö vastasi TE-toimiston asiantuntijan väitteisiin? Lue juttu täältä.)

Viimeisin ”nätti tavoite” on Sipilän hallituksen aktiivimalli, joka astui voimaan vuoden 2018 alussa.

Aktiivimalli on kuitenkin vain jäävuoren huippu. Yhä useampi suomalainen on ”harjoittelussa”, ”kuntoutuksessa” tai ”kokeilussa” –eli työskentelee ilman korvausta.

Uuden ohjeistuksen mukaan työsopimusta laatiessa TE-toimiston ei tarvitse enää varmistaa, onko työnantaja tarjonnut lisätunteja ensin osa-aikaisille, irtisanotuille tai lomautetuille työntekijöille.

Virkailija kertoo esimerkin: eräs nuori oli ollut puolen vuoden työkokeilussa pienehkössä yrityksessä. Kokeilu sujui hyvin, ja positiivisesta palautteesta rohkaistuneena nuori kysyi mahdollisuutta jatkaa yrityksessä TE-toimiston myöntämällä palkkatuella.

”Yrittäjä oli nauranut nuorelle päin naamaa, että miksi ihmeessä hän maksaisi edes osan palkkakuluista, sillä hän saa koko ajan ilmaista työvoimaa”, virkailija kertoo.

https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/aktiivimalli-jaavuoren-huippu-pysa…

Kommentit (388)

Vierailija
201/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän off mutta: Seura tekee nykyään Suomen parasta tutkivaa journalismia. Muitakin hyviä juttuja heiltä tullut.

Yleisradio sen sijaan saa puoli miljardia euroaa vuodessa veronmaksajien rahaa ja saa sen kulumaan Hyacinth Bukeen uusintoihin ja norjalaisiin vuonodokumentteihin. Voihan...

Vierailija
202/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla tarkoitus taas kiusata työttömiä.

Yksikään työnantaja ei halua työntekijää hidastamaan töitänsä, jos niissä on joku oikea tulostavoite. 

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas menossa  joku sinisten lokakampanja. Jari ja Pirkko on tehnyt hyvää yötä.

Joo, pike lämmitti saunan ja jartsa tuli vihdan ja viinalastin kanssa perässä. Myöhemmin illalla peittokin vielä heilui.

Vierailija
204/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuran toimittaja voisi tehdä seuraavaksi tutkivaa journalimia siitä, kuinka monella suomalaisella on tuloina tällä hetkellä pelkkä aktiivimallin leikkaama työttömyyskorvaus.

Ihan vastapainona tälle työttömiä syyllistävälle ja hyväksikäyttöä puoltavalle asenne-journalismille. Rehellistä ja faktaperusteista journalismia todellakin kaivataan kipeästi.

Järkyttävintä oli tämä kun työtön "haastoi" kansanedustajan elämään korvauksilla, niin tämä kieltäytyi haasteesta vaikka sehän olisi ollut nimen omaan hänen hommansa kansalaisten verorahoilla palkattuna kansanedustajana.

Vierailija
205/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli nettisivua... www.orjafirmat.fi

Vierailija
206/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä on yksi herra työkokeilussa. Hän on tehnyt firman nettisivut uusiksi kokeilunsa aikana. Ovat paljon paremmat kuin ennen, saaneet paljon kiitosta.

Harmittaa ihan vietävästi, että jos olisi ollut jossain it-firmassa duunissa, niin olisi netonnut sivuista useita tonneja, mutta nyt... ei mitään.

Lisäksi vielä meillä on pienoinen työsuhde-etu. Henkiökunta saa ilmaisen lounaan. Työkokeilijat eivät kuuluu henkilökuntaan, niin he maksavat lounaansa, kahvinsa kaiken itse. Jonkin asteista törkeyttä tuokin, että toisinaan livautan kahvin ilmaiseksi ja jopa lounaankin. Edes jotain kiitosta hyvin tehdystä työstä.

Sanomattakin selvää, ettei häntä palkata, kun kokeilu loppuu.

Härskiä .

Vierailija
207/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku luuli että orjuus on lopetettu..

Vierailija
208/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellytkin näitä jatkuvia uutisia valtavasta talouden ja työllisyyden kasvusta. Varsinkin kun huomannut mitä kokemuksia muilla ja itsellä aiheesta on. Mutta sieltähän se totuus tuli, tosin se oli jo aika hyvin tiedossa.

Itse näin kohta valmistuneena en ole onnistunut samaan oman alan työpaikkaaa. Tarjolla on ollut jopa usean kuukauden kestäviä "harjottelujaksoja."

Näistä ei tietenkään voi maksaa mitään, kun on vain "harjottelija." Silti harjottelijan hakuilmoituksessa voidaan hakea itsenäistä osaajaa. Ja vieläpä se lista vaadituista taidoista on erittäin laaja. Päivänselvää siis on, että haussa on ammattiosaajaa ilmaistyöntekijänä. Kaikkein karuinta ln, että ihan isot menestyksekkäät yrityksetkin harrastavat tätä.

Vierailija
209/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän 2 kehitysvammaista tukityöllistettyä toinen hyllyttää kaupassa tavaroita ja toinen työskentelee keittiöapulaisena.

Mutta he eivät saa samanlailla palkkaa kuin muut samassa työssä olevat.

Mielestäni se ei ole reilua.

Itse olen ollut kaupassa töissä ja meillä ainakin kehitysvammaiset tukityöllistetyt eivät päässeet edes puoleen tavistyöntekijän tehoista. Jos näille pitäisi maksaa samaa palkkaa kuin muille, samalla hinnalla saa tavistyöntekijän ja kehitysvammainen jää palkkaamatta. Näin se nyt vain on.

No siksi sitä tukea maksetaan, että työnantaja voisi maksaa normaalia palkkaa heikosta työtehosta huolimatta.

Itse olen vajaakuntoinen ja jos onnistuisin löytämään työpaikan, saisi työnantaja palkkatukea 50 % palkkaamiskuluista (niin palkasta kuin sivukuluista).

Jos kokemus on se, että vammainen ei pääse edes puoleen muiden työtehosta, niin sitten ty

Näissä kannattaa ottaa huomioon se, että vammaisen palkkaaminen tuo yritykselle hyvää mainetta ja sitä kautta kasvattaa liikevaihtoa.

Hyvää mainetta joo. Tällä eteläsuomalaisella paikkakunnalla eräs yritys palkkasi (tuki/työmuotoa en tiedä) pari matua lapio hommiin viikoksi-pariksi. Oma poikani joutui perehdyttämään nämä englanninkielen taitonsa vuoksi. Matut kyllä paiskivat töitä moitteettomasti. Toisena päivänä kappas vain paikallislehti tuli tekemään uutista aiheesta kuvineen kaikkineen. Firma pääsi hyväntekijäksi! Poikani pysyi sivussa kuvista. Matut saivat monoa. Firma sai mainetta.

Vierailija
210/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vielä se, että kun nämä työllistämispalvelut maakunnat tulevat ostamaan maakuntauudistuksen jälkeen yksityisiltä yrityksiltä, niin jotta voisi päästä palkkatyöhön, pitää ensin suostua työkokeiluun, josta maakunta maksaa yksityiselle palkkion. Sen jälkeen voi päästä tämän yrityksen kautta vuokratyöhön hetkeksi samaan yritykseen. Josta maakunta taas yritystä toki palkitsee. Ja veronmaksaja maksaa. Eli jos et suostu kokeiluun, ei tarvitse työtäkään odottaa. Ja siinä vaiheessa kun yksityiset näitä hoitavat, voi kaikki kokeilujen ja kuntoutusten jalot tarkoitukset unohtaa.

Työkokeiluja olen evännyt mm. siinä vaiheessa, kun autonasentajaksi valmistunutta on tällainen te-toimiston yhteistyöyritys, josta siis ostettu työnhakuvalmennusta, yrittänyt saada renkaanvaihtajaksi rengasyritykseen työkokeilun nimissä, siis ilmaiseksi, kovimpaan sesonkiin. Jotain rajaa sentään....

Vierailija
211/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta: miksi täällä on joitain negatiivisia kommentteja palkkatukityöstä? Palkkatukityöhän on työntekijälle ihan tavallinen työsuhde, palkankin oltava TES:n mukainen.

Meidän firmassa on ollut säännöllisesti työkokeilijoita. Joka ikinen on saanut kokeilun jälkeen työpaikan meiltä, toiset olleet pidempään ja toiset vähemmän aikaa. Ajatus on ollut että ensin kokeilevat uutta alaa.

Vierailija
212/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään aikasemmin kommentoin toiseen alotukseen.... meillä on duunissa vakkarikierrossa 5 tyyppiä 9e rahoilla ja nyt on 12 tyyppiä lomatuuraajina 9eurolla. Pomo ei palkannut edes kesäduunareita. Sipilä hurraa kun on luonut työpaikkoja. Tossa se totuus on. Suht raakaa ettei pääse edes kesäduunariksi ketään oikealla rahalla. Miks pomo palkkais kun pääsee ilmaseksi.

Mutta miten tässä koko Suomelle käy, kun Sipilän & co:n luoma "työllisyyskupla" puhkeaa?

Lainojen korot saatiin näillä hallituksen luomilla epärehellisillä vippaskonsteilla alas, ja koko Suomi mukamas nousuun, mutta jos julkisuuteen pian tuodaan maan todellinen tilanne, jossa kohta joka kolmas tai neljäs työikäinen on Suomen valtion yrityksille kustantama orja, niin eiköhän korot paukahda sillä seisomalta ihan tappiin, koska näin laajamittaisen orjatyön varaan ei yhdenkään valtion luottoluokitusta voida uskoa, koska mitään kestävää kehitystä ei ole luvassa. Ja kun Suomen luottoluokitus laskee, nousevat ne valtion lainojen korot. Meille on lisäksi tulossa eläkepommi, jota valtion on piakkoin pakko rahoittaa lainarahalla, koska nuoremmat ikäluokat ovat entistä enemmän kiinni näissä Sipilän luomisssa ilmaistöissä, joista ei veronkertymää jää juuri muutamia kymppejä enempää.

Hallituksemme on näemmä täysin tarkoituksella huijannut tilanteen paremmaksi kuin se on, jotta a) suomalainen rahaeliitti saisi ilmaista työvoimaa, b) enemmän fyffeä verottajalta piiloon pääministerin itsensäkin suosimiin vakuutuskuoriin tai että kokoomuksen kovasti vaatiman hallintarekisterin avulla rikkaiden veronkierrosta tulisi normaalipuuhaa, c) seuraava hallitus, jota mahdollisesti kiinnostaisi muutkin asiat kuin "take the money and run", perisi tämän kusetuk*een perustuvan porvarihallituksen jäljiltä kaikki nämä katastrofin ainekset ja epäonnistuisi luomaan parempaa mallia, koska edeltävän maanpetturiksi ryhtyneen porvarihallituksen sotkujen selvittely kestäisi kaummin kuin yhden vaalikauden.

Unohdit tuosta hallituksemme koulutukseen kohdistuneet leikkaukset, joiden valossa Suomen tulevaisuus näyttää entistäkin synkemmältä. Muutaman vuoden päästä Suomen tulevaisuus Euroopan ainoana banaanivaltiona on sinetöity, koska suomalaiset maajussit ja uusrikkaat kaipaavat valtiolta jo saamiensa tukiensa lisäksi itselleen ilmaista, valtion subventoimaa työvoimaa, koska omistavathan he jumankauta siellä jumalan selän takana olevat tilansa tai yrityksensä, he ovat kepulaista tai kokoomuslaista isäntäsakkia, joiden tilojen tai yrityksien rahoitus ja herrojen elkeet revitään jo nyt muiden työssäkäyvien selkänahasta.

Jatkossa epäilemättä esitellään jälleen sama aihe, mutta siihen sovellettua mittakaavaa on muovattu siten, että jotkut toiset ovat  muka "luonnostaan" (ennen he olivat sitä jumalan armosta) parempia tai oikeutetumpia kuin muut, ja se on ihan ok, koska ylipäätään ajatus ihmisten välisestä tasa-arvosta on pelkkää vase*miston mädästyst* , jota kukaan ei enää halua jne. Raha on se mittari, jolla ihmiset asetellaan hierarkisesti sinne ja tänne jatkossa, ja jos köyhä lapsi joutuu myymään vaikka munuaisensa rikkaalle päästäkseen yliopistoon, niin sitä pidetään hyvänä ja tavoiteltavana menona, kuten lapsip*ostituutiokin, koska se on sitä Susanna Kosken vaatimaa lisäarvon tuottamista niille, joilla on jo kaikkea. .Jotkut romantikot heistä unelmoivat yhä omasta aateluudestaan ja menneestä yhteiskunnallisesta asemastaan, koska joistakin heistä koko hyvinvointiyhteiskuntamme on perustunut valheille, eikä edes vapauden tila sovi koko väestölle:

Suomalainen talonpoika on voinut tähän asti rehennellä sillä, ettei hän ole historian valossa ollut koskaan maaorja, mutta kumma kyllä sama sakki on nyt palauttamassa maahan tuota paheksuttua meininkiä, jossa jotkut toiset sidotaan toisten turpeeseen (eurooppalainen maaorja viljeli siis aatelisisäntänsä maita ja sai tämän armosta pitää itsellään pienen siivun maiden tuotosta; nyt suomalainen valtion tukia nauttiva kepuisäntä odottaa valtiolta ilmaistyövoimaa itselleen, jotta tuntisi itsensä herraksi, vaikka hänen omistamansa tila elää jo valmiiksi valtion tuista ja jatkossa valtiolta odotetaan vielä ilmaistyövoimaa sitä hoitamaan).

Vierailija
213/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhdessä it-alan firmassa harjoittelussa viime vuonna. Minua kehuttiin jo alkuvaiheessa todella lahjakkaaksi tyypiksi joka tullaan varmasti palkkaamaan. Harjoittelun päätyttyä menin käsiä hieroen pomojen tykö ja kyselin, että milloin työ alkaa. Selvisi, että minun, graafikon ja koodarin, panosta ei siinä firmassa tarvitakaan vaikka harjoittelun alussa sille oli muka huutava tarve. No, saivatpahan ilmaista orjatyövoimaa, koska uudistin ko. lafkan nettisivut. 

Mun lisäksi siellä oli 4 muuta tyyppiä, joille oli myös lupailtu työpaikkaa mutta eivät saaneet. Me harjoittelijat käytännössä pyöritettiin koko puljua pomojen reissatessa ympäri maailmaa ja kaikenmaailman TEDx- ja Slush-tapahtumissa. 

Pomot oli, saanko arvata, v-itun ku-sisia ekonomeja ja tradenomeja, ilman vähäisintäkään kykyä tai osaamista tehdä jotain konkreettista liiketoiminnan ja tuotekehityksen eteen.

Vierailija
214/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tämän hallituksen keksintöä, jo 90-luvulla oli valtava tukiviidakko jota yritykset käytti hyväksi, olin itse työkkärissä töissä jakamassa tukiaisia, demareiden keksintöä tämäkin alunperin. Vääristävät työmarkkinoita eikä todellakaan uusi asia.

Vierailija
215/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli nettisivua... www.orjafirmat.fi

Aika huono sivusto,boikottilistalla on vain nimiä,ei mitään infoa kyseisestä firmasta,vähän kattavampi voisi olla että tuon voisi ottaa todesta

Vierailija
216/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yhdessä it-alan firmassa harjoittelussa viime vuonna. Minua kehuttiin jo alkuvaiheessa todella lahjakkaaksi tyypiksi joka tullaan varmasti palkkaamaan. Harjoittelun päätyttyä menin käsiä hieroen pomojen tykö ja kyselin, että milloin työ alkaa. Selvisi, että minun, graafikon ja koodarin, panosta ei siinä firmassa tarvitakaan vaikka harjoittelun alussa sille oli muka huutava tarve. No, saivatpahan ilmaista orjatyövoimaa, koska uudistin ko. lafkan nettisivut. 

Mun lisäksi siellä oli 4 muuta tyyppiä, joille oli myös lupailtu työpaikkaa mutta eivät saaneet. Me harjoittelijat käytännössä pyöritettiin koko puljua pomojen reissatessa ympäri maailmaa ja kaikenmaailman TEDx- ja Slush-tapahtumissa. 

Pomot oli, saanko arvata, v-itun ku-sisia ekonomeja ja tradenomeja, ilman vähäisintäkään kykyä tai osaamista tehdä jotain konkreettista liiketoiminnan ja tuotekehityksen eteen.

Öö, mitä ammattiryhmäni on tehnyt loukatakseen sinua niin kovasti...?

T. Ekonomi

Vierailija
217/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkaani tuli kerran työhakemus, jossa hakija kertoi CV:ssä olleensa työkokeilussa.

Tulkitsimme olleen jonkinlainen mielenterveyskuntoutuja.

Saattoi olla ihan normaali ja fiksu ihminen, joka haki tosissaan työtä.

Sen olisi kannattanut jättää kertomatta, että kyseessä oli kuntouttava työsuhde.

Vierailija
218/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin työttömänä vuonna 2013, niin TE-toimistossa täti mulle sano että ilmaisharjottelut on paikkakunnalla lopettu työnantajien väärinkäytösten vuoksi. Olivat kuulemma firmoista soitelleet työkkäriin ja kyselleet millo seuraavat harjottelijat ois tulossa, kun tarvetta ois. 

Vierailija
219/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta: miksi täällä on joitain negatiivisia kommentteja palkkatukityöstä? Palkkatukityöhän on työntekijälle ihan tavallinen työsuhde, palkankin oltava TES:n mukainen.

"Palkkatuki on taloudellinen tuki, jota TE-toimisto voi myöntää työnantajalle työttömän työnhakijan palkkauskustannuksiin." (TE-toimistojen sivuilta)

Miksi sinä luulet, että tätä systeemiä ei voi väärinkäyttää niin, että aina vaan palkataan uusi työntekijä, jolle firman ei itse tarvitse maksaa täyttä palkkaa.

Vierailija
220/388 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään aikasemmin kommentoin toiseen alotukseen.... meillä on duunissa vakkarikierrossa 5 tyyppiä 9e rahoilla ja nyt on 12 tyyppiä lomatuuraajina 9eurolla. Pomo ei palkannut edes kesäduunareita. Sipilä hurraa kun on luonut työpaikkoja. Tossa se totuus on. Suht raakaa ettei pääse edes kesäduunariksi ketään oikealla rahalla. Miks pomo palkkais kun pääsee ilmaseksi.

Niinpä, tä'tähän se on nyt ihan joka paikassa. Todella irvokasta touhua.

Tuo pelleily tulee vain paljon kalliimmaksi yhteiskunnalle, mutta tyhmiä veronmaksajia on helppo huijata, kun kerrotaan mukavia satuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi