Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille
Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Perhe ilman lapsia? No lapsiperheessä on se ihan sama "perhe" ja sen lisäksi lapset.
Aina tämä menee tähän, että lapsettomien perustelut ovat lapsellisia.
Onko sulla sitten jotain muuta perustelua kuin tuo lapsellinen "minulla on lapsia, koska halusin lapsia ja muiden pitää siihen sopeutua ja kärsiä siitä, vaikka olisivat päättäneet olla hankkimatta mukuloita!"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on onneksi sellainen työpaikka, jossa arvoihin kuuluu perheen ja työn yhdistäminen. Myös työyhteisö on mukava ja joustava puolin ja toisin. Esim. yksi ei tee yövuoroja, koska ei voi jättää alakouluikäisiä lapsia yksin yöksi. Kaikki tämän ymmärtää. Vastaavasti myös lapsettomilla on omia toiveita esim. tietty päivä aina aamuvuoro harrastuksen takia tai pitää kesälomia talvella, jotta voi matkustella. Mukava olla sellasessa työpaikassa, jossa pyritään kunnioittamaan toinen toisiamme erilaisista elämäntilanteista riippumatta kusipäisen kyräilyn ja nillittämisen sijaan.
Kyse onkin siitä, että mitä tehdään jos toiveet on päällekkäin. Lapsellinen ei voi siinä tilanteessa saada tahtoaan läpi kuin puolet tilanteista.
Meillä on vieläpä niinkin edistyksellinen meininki, että sellaisetkin tilanteet on saatu ratkaistua. Jos on ollut useampi toive samalle ajankohdalle, saattaa pomo sanoa, ettei ole menossa kaikilta läpi. Sitten keskustelemme asiasta keskenämme ja asia on aina saatu ratkaistua. Sellaista se on, kun on tahtoa ja hyvä työilmapiiri. Ei tarvitse nillittää vaan nillittämisen ilosta.
Epäilen lapsettoman ryhmäpaineessa joustavan omasta toiveestaan vuosi toisensa jälkeen....
Lapsettomuus on elämässä pidempi vaihe kuin lapsiperheellisyys. Luulisi nyt jokaisen tajuavan sen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat voi pitää turpansa kiinni. Heillä esim jää palkasta paljon enemmän omaan käyttöön kuin perheellisillä. Ja vapaa-aikansa voi vaikka nukkua kokonaan.
Aikaisemmin oli juurikin päinvastoin, koska oli lapsivähennys, tänä vuonna se poistuu.
Omaa käyttöä se on sekin että ostaa lapselleen ruokaa/vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Aloitit ketjun sillä että kitinä alkoi, eli tilanne huononi.
Mene nyt vähän itseesi ja mieti asiaa objektiivisesti.
Jos kitinä olisi vähentynyt tai loppunut, niin linjasi olisi oikea.
Kitinän määrä pysyi kutakuinkin samana, kitisijät vaihtuivat. Ennen en ole tästä kitinästä joutunut kärsimään koska en oo työvuorolistoja tehnyt joten "kitinä alkoi" minua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Tuo on sinun valintasi.
Ihmisen työura kestää noin 40-50 vuotta ja siitä lapsiperhearkea noin 10-15 vuotta. Meillä pidettiin lomat kesällä peräkkäin, jotta päiväkodin kesälomajärjestelyt onnistuisi ja myöhemmin ettei pikkukoululaisten tarvi olla koko kesää keskenään.
Nyt kun omat lapset on aikuisia, niin pidän kesälomani syys-lokakuussa.
Mielestäni on todella ok, että lapsiperheiden vanhemmat saavat valita kesäloma-ajankohtansa niin että saavat arjen rullaamaan kivuttomasti. Tällä on valtavan suuri merkitys työhyvinvointiin.
Eikö lapsettomien työhyvinvoinnilla ole mitään merkitystä?
Tietysti on, mutta heillä näitä pakottavia muuttujia on täsmälleen sen lapsen verran vähemmän.
Muistutan nyt vielä että minä olen "lapseton" eli lapseni ovat kaikki täysi-ikäsiä. Minulle on ihan sama että pidänkö loman heinkuussa vai syyskuussa ja valitsen sen syyskyyn, koska se mahdollistaa perheellisille helpommat kesäjärjestelyt.
Minulle taas lapsettomanakaan ei ole ihan sama milloin pidän lomani, joten katson olevani heinäkuuhun omalla vuorollani yhtä oikeutettu kuin lapsellisetkin. Ja samoin, vaikka teen mielelläni ilta- ja viikonloppuvuoroja, minullakin on tismalleen sama oikeus toivoa vapaata iltaa tai viikonloppua kuin lapsettomillakin. En keksi yhtään pätevää syytä, miksi olisin velvollinen uhraamaan omat oikeuteni työkavereiden lasten vuoksi. Joustan jos voin ja toinen osapuoli suostuu myös joustamaan.
Voitaisiinko tehdä niin että jokaisella on oikeus valita loma-aikansa 15 vuoden ajan? Jotenkin huvittava ajatus että jollain velalla olisi ikuinen etuoikeus valikoida loma-aikansa sillä perusteella että on lapseton.
Edellisessä työpaikassa oli jostan syystä todella monta vanhaa piikaa. Heidän piti saada työvuoronsa sen mukaan mitä olivat luvanneet koiralleen. Pakko saada la ja su vapaaksi koska olen luvannut Reinolle että mennään lenkille. En viihtynyt pitkään.
Voitaisiinko tehdä mieluummin niin, että loma-ajat jaetaan tasapuolisesti kaikille perhetilanteesta riippumatta? Ei kenelläkään ole etuoikeutta, ei ikuista eikä määräaikaista, vaan työelämässä kaikki (samassa asemassa olevat) ovat tasa-arvoisia.
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe ilman lapsia? No lapsiperheessä on se ihan sama "perhe" ja sen lisäksi lapset.
Onko sulla sitten jotain muuta perustelua kuin tuo lapsellinen "minulla on lapsia, koska halusin lapsia ja muiden pitää siihen sopeutua ja kärsiä siitä, vaikka olisivat päättäneet olla hankkimatta mukuloita!"?
Minulla on ihan kaikki samat perustelut kuin lapsettomalla, plus ne perustelut jotka johtuu lapsista. Missä kohtaa tajuntasi loppuu etkä ymmärrä asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?
En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?
Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.
Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.
Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.
Usko tai älä, mutta meillä lapsettomillakin on perhe ja oma elämä.
Lapsellisten perustelutko ei? Itse tehty lapset ja sitten vaaditaan etuoikeuksia! Lapsilisä vasta vitsi onkin ja siihen päälle vielä pitäisi saada erivapauksia. Vastuutonta, mukavuudenhaluista ja suorastaan itsekästä.
Minulla on puoliso, jonka kanssa haluan viettää aikaa, omakotitalotyömaa ja muistisairas lähiomainen, mutta ne eivät ole ilmeisesti sitten taas mitään kun eihän avioliitto ole pyhää tosirakkautta ja vanhuksetkin voi dumpata hoitokotiin (vaikka se vanhuuden turva on kyllä ollut lapsia tehneiden tärkeä argumentti meitä pahoja veloja kohtaan). Haluaisin myös tietää, miksi minun työni ja sen kautta ansaittu vapaa-aikani on arvottomampaa siksi, että en ole lisääntynyt? Tekeekö perheellinen jotenkin paremmin töitä kuin minä, vai miten se liittyy edes työpaikkaan? Tuohan tarkoittaa että olen ihmisenä arvottomampi ja vaikka vanhempi olisi kuinka kelvoton kasvattaja tai huoltaja, niin silti aina minua lapsetonta parempi.
Lapseton haluaa viikonlun vapaaksi koska on Rusirokki. Miten se on parepi perustelu kuin että lapsiperheellinen haluaa viikonlopun vapaaksi, koska on Ruisrokki?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan kaikki samat perustelut kuin lapsettomalla, plus ne perustelut jotka johtuu lapsista. Missä kohtaa tajuntasi loppuu etkä ymmärrä asiaa?
Siinä kohtaa kun ilmoitat, että lapsista johtuvat perustelut ovat päteviä perusteluja sille, että sulla ois jonkin sortin etuoikeus työvuoroihin tai lomiin.
Luojan kiitos meillä mennään tam3/7 sheemalla, olipa lapsellinen tai lapseton. Lomat kiertää, niitä saa vaihdella jos haluaa, mutta kaikilla on mahdollisuus pitää lomansa kierron mukaan.
Toki lapselliset jaksaa marista viikonloppuiltoja ja jos se kesäloma sattuu kerran kuuteen vuoteen huonommalle ajalle. Mutta antaa marista.
Edellisessä paikassa lapselliset jyräsivät. Olin ainoa lapseton, ainoa joka teki ylitöitä (sairaslomien sijaisuudet) ja ainoa joka ei sairastellut kuukausittain. Sineppä jäivät märisemään.
Jos olisin työnantaja, ottaisin ennen lapsettomia kuin lapsellisia. Ja niinhän ne työnantajat tekisivätkin, jos laki ei muuta määräisi - tuskin kukaan itkee, jos hankala mammahenkilösanoa päättää lähteä lätkimään, kun ei enää saakkaan jyrätä vuorolistaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton haluaa viikonlun vapaaksi koska on Rusirokki. Miten se on parepi perustelu kuin että lapsiperheellinen haluaa viikonlopun vapaaksi, koska on Ruisrokki?
Ei mitenkään. Jos lapseton oli viime vuonna vapaalla koska oli Ruisrock, niin tänä vuonna hän on töissä jos joku muu sitä toivoo vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?
En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?
Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.
Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.
Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.
Lapsellisten perustelutko ei? Itse tehty lapset ja sitten vaaditaan etuoikeuksia! Lapsilisä vasta vitsi onkin ja siihen päälle vielä pitäisi saada erivapauksia. Vastuutonta, mukavuudenhaluista ja suorastaan itsekästä.
Minulla on puoliso, jonka kanssa haluan viettää aikaa, omakotitalotyömaa ja muistisairas lähiomainen, mutta ne eivät ole ilmeisesti sitten taas mitään kun eihän avioliitto ole pyhää tosirakkautta ja vanhuksetkin voi dumpata hoitokotiin (vaikka se vanhuuden turva on kyllä ollut lapsia tehneiden tärkeä argumentti meitä pahoja veloja kohtaan). Haluaisin myös tietää, miksi minun työni ja sen kautta ansaittu vapaa-aikani on arvottomampaa siksi, että en ole lisääntynyt? Tekeekö perheellinen jotenkin paremmin töitä kuin minä, vai miten se liittyy edes työpaikkaan? Tuohan tarkoittaa että olen ihmisenä arvottomampi ja vaikka vanhempi olisi kuinka kelvoton kasvattaja tai huoltaja, niin silti aina minua lapsetonta parempi.
Lapsiperheelliselläkin voi olla puoliso, omakotitalotyömaa, muistisairas lähiomainen.
Ihan sama miten pyörittelet asiaa, niin lapsiperheelisellä on sama elämä plus ne lapset. Perheellisellä on lähtökohtaisesti aina enemmän pakottavia velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla on tasapuolinen oikeus vapaaseen. Se joka sai viimeksi toiveensa läpi, joustaa nyt.
Meillä onneksi pomo on aina ollut reilu lomien suhteen, ne kiertää ja jos joku haluaa vaihtaa, niin siitä työntekijät sopivat sitten keskenään miten haluavat. Koskaan ei ole lapselliset saaneet mitään etuoikeutta.
Ongelma meillä on ne pienten lasten vanhempien jatkuvat poissaolot, kun työtaakka sitten kaatuu paikalla olevien harteille. Ja niitä poissaoloja on paljon! Kurjaahan se on kaikille, ja siihen ei voi pomo puuttua.
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Jos lapseton oli viime vuonna vapaalla koska oli Ruisrock, niin tänä vuonna hän on töissä jos joku muu sitä toivoo vapaaksi.
Miksi nämä vuorottelut pitäisi tapahtu vuosittan. Onko mitään muut syytä kuin vittuilu?
Jos lapseton on ensin 15 vuota töissä heinäkuun ja kun hän perheytyy, niin sen jäkeen hän on lomalla seuraavat 15 vuotta heinäkuussa.
Jumantsuikka, nyt onkin tuore ja originelli aloitus aivan uudesta aiheesta! Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheelliselläkin voi olla puoliso, omakotitalotyömaa, muistisairas lähiomainen.
Ihan sama miten pyörittelet asiaa, niin lapsiperheelisellä on sama elämä plus ne lapset. Perheellisellä on lähtökohtaisesti aina enemmän pakottavia velvollisuuksia.
Lapsellinen hankki ne lapset ihan vapaaehtoisesti. Muilla ei ole velvollisuutta kantaa niistä huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla logiikalla kahden lapsen vanhemmat saisivat saada paremmin vapaata kuin yhden lapsen. Ja kolmen terveen lapsen äiti saisi väistyä yhden kehitysvammaisen lapsen äidin lomatoiveiden tieltä. Ymmärrätkö nyt pointin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta ne ovat itse hankittuja velvollisuuksia. Ei oo työkavereiden velvollisuus järjestää korttinsa menettäneelle kyytiä töihin ja maksattaa kyytiä työporukalla. Miksi olisi työkavereiden velvollisuus järjestää lapsia hankkineelle etuoikeuksia? Etenkin jos niistä etuoikeuksista joutuu työkaverit maksamaan.
Sinä päätit hankkia lapsesi ihan vapaaehtoisesti. Minulla ei ole mitään velvollisuutta kärsiä sinun penskojesi takia