Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille
Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?
En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?
Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä onneksi pomo ymmärtää, että olen viikko/viikko -lapsen osa-aikayh. Siksi lapsettomilla viikoilla voin tehdä ns. paskavuoroja, mutta "lapsellisilla" viikoilla vuorot on niin, että elämä lapsen kanssa on helppoa. En vaadi mitään "joka tiistai-ilta vapaa, koska on joogaa/lapsella jalkapalloa", mutta lapsettomat voi ihan pokkana sanoa, että maanantaisin eivät voi tehdä iltaa, koska on koirakoulua.
Joka toinen viikko mieluisat vuorot on kyllä paljon reilumpi diili kuin yksi tiistai-ilta viikossa, joten turhaan rutiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Tuo on sinun valintasi.
Ihmisen työura kestää noin 40-50 vuotta ja siitä lapsiperhearkea noin 10-15 vuotta. Meillä pidettiin lomat kesällä peräkkäin, jotta päiväkodin kesälomajärjestelyt onnistuisi ja myöhemmin ettei pikkukoululaisten tarvi olla koko kesää keskenään.
Nyt kun omat lapset on aikuisia, niin pidän kesälomani syys-lokakuussa.
Mielestäni on todella ok, että lapsiperheiden vanhemmat saavat valita kesäloma-ajankohtansa niin että saavat arjen rullaamaan kivuttomasti. Tällä on valtavan suuri merkitys työhyvinvointiin.
Eikö lapsettomien työhyvinvoinnilla ole mitään merkitystä?
Tietysti on, mutta heillä näitä pakottavia muuttujia on täsmälleen sen lapsen verran vähemmän.
Muistutan nyt vielä että minä olen "lapseton" eli lapseni ovat kaikki täysi-ikäsiä. Minulle on ihan sama että pidänkö loman heinkuussa vai syyskuussa ja valitsen sen syyskyyn, koska se mahdollistaa perheellisille helpommat kesäjärjestelyt.
Niin kauan kun lasten teko on oma valinta, niin ei kiinnosta tuon taivaallistakaan kitinä aiheesta. Ihmeellistä kateellisuutta toisten paremmista valinnoista, ei kai se pohjimmiltaan voi olla mitään muuta, kun eihän se nyt voi tulla yllätyksenä, että lapset vaikeuttavat elämää.
Olen perheellinen, koirallinen, harrastuksellinen ja kaikkea muutakin "hankalaa" ja kyllä se niin vaan on, että työnantaja määrää milloin ollaan töissä. Toiveita voi aina esittää ja osa niistä toteutuu, osa ei, that's it. Työkavereiden kanssa voi vaihtaa vuoroja tärkeimpien menojen kohdalla. Onhan se nyt ihan kohtuutonta, että 40 ihmistä kippaa työajan ulkopuoliset aikataulumurheensa YHDEN ihmisen ratkottavaksi.
Meillä minä teen työvuorot ja nyt kun uusi pomo päätti tasapuolistaa työvuorotoivekohtelua, niin nillitystä se vain on saanut aikaan. Eli kaikki tuntevat, että tilanne huononi, siis jokaisen kohdalla.
Siis osa halusi tehdä enemmän viikonloppuja, osa vähemmän. Nyt kaikkien pitää tehdä yhtä paljon, jotta tasapuolisuus toteutuu.
Meillä on kaksi toimipistettä, nyt niitä vuoroja on tasapuolisemmin kummassakin paikassa, huolimatta siitä, että suunnilleen puolella on lyhyempi toiseen paikkaan ja päin vastoin-> työmatkat keskimäärin pitenivät.
Vapaapäiviä ei saa laittaa lomien yhteyteen (ennen laitettiin, jos se oli järkevin ratkaisu), koska jos ei kaikille onnistu, niin siitä tulee kateutta. No nyt sitten niitä vapaita yritetään sijoittaa työllä ja tuskalla erikseen, vaikka aika usein olisi helpompi laittaa ne lomaa ennen tai jälkeen.
Työilmapiiri on hurjasti heikentynyt tämän tasapuolistamiskampanjan jälkeen.
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?
En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?
Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.
Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.
Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.
ne tehokkaimassa yöiässä on eniten poissa juuri lasten takia
Niimpä.Töissä on samat säännöt lapsellisia ja lapsettomilla.Perhevapaat ja lapsen sairastuminen erikseen...Ei se Nixopetterin sähly kuulu työnantajalle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen työura kestää noin 40-50 vuotta ja siitä lapsiperhearkea noin 10-15 vuotta. Meillä pidettiin lomat kesällä peräkkäin, jotta päiväkodin kesälomajärjestelyt onnistuisi ja myöhemmin ettei pikkukoululaisten tarvi olla koko kesää keskenään.
Mielestäni on todella ok, että lapsiperheiden vanhemmat saavat valita kesäloma-ajankohtansa niin että saavat arjen rullaamaan kivuttomasti. Tällä on valtavan suuri merkitys työhyvinvointiin.
Tietysti on, mutta heillä näitä pakottavia muuttujia on täsmälleen sen lapsen verran vähemmän.
Muistutan nyt vielä että minä olen "lapseton" eli lapseni ovat kaikki täysi-ikäsiä. Minulle on ihan sama että pidänkö loman heinkuussa vai syyskuussa ja valitsen sen syyskyyn, koska se mahdollistaa perheellisille helpommat kesäjärjestelyt.
Minulle taas lapsettomanakaan ei ole ihan sama milloin pidän lomani, joten katson olevani heinäkuuhun omalla vuorollani yhtä oikeutettu kuin lapsellisetkin. Ja samoin, vaikka teen mielelläni ilta- ja viikonloppuvuoroja, minullakin on tismalleen sama oikeus toivoa vapaata iltaa tai viikonloppua kuin lapsettomillakin. En keksi yhtään pätevää syytä, miksi olisin velvollinen uhraamaan omat oikeuteni työkavereiden lasten vuoksi. Joustan jos voin ja toinen osapuoli suostuu myös joustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.
Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.
Millä logiikalla lain noudattaminen tekeekin mun motiiveista nyt jotenkin kusipäisiä?
Perheen kuuluukin mennä työn edelle. Siinä tapauksessa oot valinnut väärän duunipaikan jos et pysty sitä arvojärjestystä toteuttamaan omalla kustannuksellasi vaan sun pitää vetää siihen sivullisetkin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä teen työvuorot ja nyt kun uusi pomo päätti tasapuolistaa työvuorotoivekohtelua, niin nillitystä se vain on saanut aikaan. Eli kaikki tuntevat, että tilanne huononi, siis jokaisen kohdalla.
Siis osa halusi tehdä enemmän viikonloppuja, osa vähemmän. Nyt kaikkien pitää tehdä yhtä paljon, jotta tasapuolisuus toteutuu.
Meillä on kaksi toimipistettä, nyt niitä vuoroja on tasapuolisemmin kummassakin paikassa, huolimatta siitä, että suunnilleen puolella on lyhyempi toiseen paikkaan ja päin vastoin-> työmatkat keskimäärin pitenivät.
Vapaapäiviä ei saa laittaa lomien yhteyteen (ennen laitettiin, jos se oli järkevin ratkaisu), koska jos ei kaikille onnistu, niin siitä tulee kateutta. No nyt sitten niitä vapaita yritetään sijoittaa työllä ja tuskalla erikseen, vaikka aika usein olisi helpompi laittaa ne lomaa ennen tai jälkeen.
Työilmapiiri on hurjasti heikentynyt tämän tasapuolistamiskampanjan jälkeen.
Yleensä eri ihmiset haluaa tehdä erilaisia vuoroja. Miehelläni on joustava päivätyö ja itselläni yö ja viikonloppupainotteinen vuorotyö. Teen mielelläni öitä ja viikonloppuja, koska näin voin olla enemmän perheeni kanssa. Lapsia ei ole pakko viedä hoitoon kaikkina arkipäivän, kun olen usein silloin vapaalla.
Omalla työpaikalla on sellaisia jotka haluaa tehdä öitä tai viikonloppuja ja vastaavasti sellasia jotka haluaa tehdä arkipäiviä. Systeemi toimii hyvin.
Jos tänne tulisi tuollainen idootti esimies, joka haluaisi jakaa vuorot "tasapuolisesti" niin täältä lähtisi puolet muualle töihin.
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla lain noudattaminen tekeekin mun motiiveista nyt jotenkin kusipäisiä?
Perheen kuuluukin mennä työn edelle. Siinä tapauksessa oot valinnut väärän duunipaikan jos et pysty sitä arvojärjestystä toteuttamaan omalla kustannuksellasi vaan sun pitää vetää siihen sivullisetkin mukaan.
Kohta pääset kitisemään työvoimapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien elämä on helpompaa. Sen huomaa siitä, kun itse on perheellinen, ja kuuuntelee lapsettomien ihmisten valitusta täysin turhista, pinnallisista ongelmistaan.
Joistakin ihmisistä vaan huomaa ,että ovat päässet vähän liian helpolla ja kaikki tehdään vain itseä varten.
Ketäs varten sä ne lapset hommasit? Viereisen kadun reijaa?
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, mutta meillä lapsettomillakin on perhe ja oma elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle taas lapsettomanakaan ei ole ihan sama milloin pidän lomani, joten katson olevani heinäkuuhun omalla vuorollani yhtä oikeutettu kuin lapsellisetkin. Ja samoin, vaikka teen mielelläni ilta- ja viikonloppuvuoroja, minullakin on tismalleen sama oikeus toivoa vapaata iltaa tai viikonloppua kuin lapsettomillakin. En keksi yhtään pätevää syytä, miksi olisin velvollinen uhraamaan omat oikeuteni työkavereiden lasten vuoksi. Joustan jos voin ja toinen osapuoli suostuu myös joustamaan.
Voitaisiinko tehdä niin että jokaisella on oikeus valita loma-aikansa 15 vuoden ajan? Jotenkin huvittava ajatus että jollain velalla olisi ikuinen etuoikeus valikoida loma-aikansa sillä perusteella että on lapseton.
Edellisessä työpaikassa oli jostan syystä todella monta vanhaa piikaa. Heidän piti saada työvuoronsa sen mukaan mitä olivat luvanneet koiralleen. Pakko saada la ja su vapaaksi koska olen luvannut Reinolle että mennään lenkille. En viihtynyt pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti. Olisin siihen tilanteeseen kuitenkin päätynyt jos en olisi näitä muutoksia tehnyt sillä lapsettomat olisivat lähteneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä, mutta meillä lapsettomillakin on perhe ja oma elämä.
Perhe ilman lapsia? No lapsiperheessä on se ihan sama "perhe" ja sen lisäksi lapset.
Aina tämä menee tähän, että lapsettomien perustelut ovat lapsellisia.
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti. Olisin siihen tilanteeseen kuitenkin päätynyt jos en olisi näitä muutoksia tehnyt sillä lapsettomat olisivat lähteneet.
Aloitit ketjun sillä että kitinä alkoi, eli tilanne huononi.
Mene nyt vähän itseesi ja mieti asiaa objektiivisesti.
Jos kitinä olisi vähentynyt tai loppunut, niin linjasi olisi oikea.
Epäilen lapsettoman ryhmäpaineessa joustavan omasta toiveestaan vuosi toisensa jälkeen....