Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille

24.07.2018 |

Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.

Kommentit (411)

Vierailija
101/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä onneksi pomo on aina ollut reilu lomien suhteen, ne kiertää ja jos joku haluaa vaihtaa, niin siitä työntekijät sopivat sitten keskenään miten haluavat. Koskaan ei ole lapselliset saaneet mitään etuoikeutta.

Ongelma meillä on ne pienten lasten vanhempien jatkuvat poissaolot, kun työtaakka sitten kaatuu paikalla olevien harteille. Ja niitä poissaoloja on paljon! Kurjaahan se on kaikille, ja siihen ei voi pomo puuttua.

Uskaltaisin oman työhistorian perusteella väittä että lapsettomat ovat enemmän pois töistä. Ei tietenkään sairaan lapsen hotovapaalla, vaan ihan vain palkattomalla vappaalla harrastusten vuoksi.

Vierailija
102/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?

En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?

Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.

Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.

Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.

Usko tai älä, mutta meillä lapsettomillakin on perhe ja oma elämä. 

Perhe ilman lapsia? No lapsiperheessä on se ihan sama "perhe" ja sen lisäksi lapset.

Aina tämä menee tähän, että lapsettomien perustelut ovat lapsellisia.

Lapsellisten perustelutko ei? Itse tehty lapset ja sitten vaaditaan etuoikeuksia! Lapsilisä vasta vitsi onkin ja siihen päälle vielä pitäisi saada erivapauksia. Vastuutonta, mukavuudenhaluista ja suorastaan itsekästä.

Minulla on puoliso, jonka kanssa haluan viettää aikaa, omakotitalotyömaa ja muistisairas lähiomainen, mutta ne eivät ole ilmeisesti sitten taas mitään kun eihän avioliitto ole pyhää tosirakkautta ja vanhuksetkin voi dumpata hoitokotiin (vaikka se vanhuuden turva on kyllä ollut lapsia tehneiden tärkeä argumentti meitä pahoja veloja kohtaan). Haluaisin myös tietää, miksi minun työni ja sen kautta ansaittu vapaa-aikani on arvottomampaa siksi, että en ole lisääntynyt? Tekeekö perheellinen jotenkin paremmin töitä kuin minä, vai miten se liittyy edes työpaikkaan? Tuohan tarkoittaa että olen ihmisenä arvottomampi ja vaikka vanhempi olisi kuinka kelvoton kasvattaja tai huoltaja, niin silti aina minua lapsetonta parempi.

Lapsiperheelliselläkin voi olla puoliso, omakotitalotyömaa, muistisairas lähiomainen.

Ihan sama miten pyörittelet asiaa, niin lapsiperheelisellä on sama elämä plus ne lapset. Perheellisellä on lähtökohtaisesti aina enemmän pakottavia velvollisuuksia.

Kyllä, mutta miksi se pitäisi vaikuttaa työelämässä ja lomien jakamisessa? Siellä kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti. Se lisävelvollisuus ei anna etuoikeutta, ja että joku muu joutuu siitä kärsimään.

T: Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseton haluaa viikonlun vapaaksi koska on Rusirokki. Miten se on parepi perustelu kuin että lapsiperheellinen haluaa viikonlopun vapaaksi, koska on Ruisrokki?

Ei mitenkään. Jos lapseton oli viime vuonna vapaalla koska oli Ruisrock, niin tänä vuonna hän on töissä jos joku muu sitä toivoo vapaaksi.

Miksi nämä vuorottelut pitäisi tapahtu vuosittan. Onko mitään muut syytä kuin vittuilu?

Jos lapseton on ensin 15 vuota töissä heinäkuun ja kun hän perheytyy, niin sen jäkeen hän on lomalla seuraavat 15 vuotta heinäkuussa.

Äärimmäisen harva on nykyään samassa työssä 30v. Moni ei hanki lapsia koskaan. Myös lapsettomalla on oikeus lomailla välillä kun haluaa. Koko yhteiskunta ei pyöri sinun purjopetterisi ympärillä

Vierailija
104/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla että näin moni on tasa-arvon ja lain puolella.

Mutta älkää kaatako työkavereidennekaan niskaan omia menojanne. Yhdessä entisessä työpaikassa oli ihan uskomaton venkslaaminen aina näiden jo lukkoon lyötyjen vuorojen vaihtelun kanssa. Aina tuli yllättäen sitä sun tätä ja ois kiva päästä tonne ja tänne ja sitten kinuttiin vuorojen vaihtamista. Että mua rassasi. Ihan kuin olisin ollut joku työvuoropankki, jonne voi käydä heittämässä sopimattomat vuorot ja vaihtaa kivemmat tilalle. Alkoi pidemmän päälle ärsyttää niin paljon, että lopulta en vaihtanut enää kenenkään kanssa, eikä kuulu tapoihin pyytää niitä toisilta itsekään. Jos mun toive ei mennyt läpi, niin silloin en tehnyt sitä asiaa mitä olin suunnitelllut. Ja vastaavasti kun sain listan käteeni, suunnittelin menoni sen mukaan enkä ole vastuussa siitä että pääseekö työkaveri jonnekin kissanristiäisiin.

Vierailija
105/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä onneksi pomo on aina ollut reilu lomien suhteen, ne kiertää ja jos joku haluaa vaihtaa, niin siitä työntekijät sopivat sitten keskenään miten haluavat. Koskaan ei ole lapselliset saaneet mitään etuoikeutta.

Ongelma meillä on ne pienten lasten vanhempien jatkuvat poissaolot, kun työtaakka sitten kaatuu paikalla olevien harteille. Ja niitä poissaoloja on paljon! Kurjaahan se on kaikille, ja siihen ei voi pomo puuttua.

Uskaltaisin oman työhistorian perusteella väittä että lapsettomat ovat enemmän pois töistä. Ei tietenkään sairaan lapsen hotovapaalla, vaan ihan vain palkattomalla vappaalla harrastusten vuoksi.

Palkatonta ei ole pakko antaa. Ta:n valinta. Saikkua on.

Vierailija
106/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsiperheen äiti joutuu kesäisin ottaa palkatonta, kun lasta ei voi hoidottakaan jättää ja muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Mutta kiva, jos joku lapseton pääsee jumpalle lomallaan kun huvittaa.

Vierailija
107/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?

En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?

Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.

Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.

Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.

Perhe ilman lapsia? No lapsiperheessä on se ihan sama "perhe" ja sen lisäksi lapset.

Lapsellisten perustelutko ei? Itse tehty lapset ja sitten vaaditaan etuoikeuksia! Lapsilisä vasta vitsi onkin ja siihen päälle vielä pitäisi saada erivapauksia. Vastuutonta, mukavuudenhaluista ja suorastaan itsekästä.

Minulla on puoliso, jonka kanssa haluan viettää aikaa, omakotitalotyömaa ja muistisairas lähiomainen, mutta ne eivät ole ilmeisesti sitten taas mitään kun eihän avioliitto ole pyhää tosirakkautta ja vanhuksetkin voi dumpata hoitokotiin (vaikka se vanhuuden turva on kyllä ollut lapsia tehneiden tärkeä argumentti meitä pahoja veloja kohtaan). Haluaisin myös tietää, miksi minun työni ja sen kautta ansaittu vapaa-aikani on arvottomampaa siksi, että en ole lisääntynyt? Tekeekö perheellinen jotenkin paremmin töitä kuin minä, vai miten se liittyy edes työpaikkaan? Tuohan tarkoittaa että olen ihmisenä arvottomampi ja vaikka vanhempi olisi kuinka kelvoton kasvattaja tai huoltaja, niin silti aina minua lapsetonta parempi.

Lapsiperheelliselläkin voi olla puoliso, omakotitalotyömaa, muistisairas lähiomainen.

Ihan sama miten pyörittelet asiaa, niin lapsiperheelisellä on sama elämä plus ne lapset. Perheellisellä on lähtökohtaisesti aina enemmän pakottavia velvollisuuksia.

Ei sillä olekaan väliä miten niitä pyörittelee, pointti on se, että  mikään noista asioista ei liity töihin mitenkään ja omista elämänvalinnoista riippumatta kaikkien tulisi olla tasavertaisia ja jokaisen oikeus omaan elämään ja vapaa-aikaan yhtä arvokas. 

Vierailija
108/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta ne ovat itse hankittuja velvollisuuksia. Ei oo työkavereiden velvollisuus järjestää korttinsa menettäneelle kyytiä töihin ja maksattaa kyytiä työporukalla. Miksi olisi työkavereiden velvollisuus järjestää lapsia hankkineelle etuoikeuksia? Etenkin jos niistä etuoikeuksista joutuu työkaverit maksamaan.

Alkaa olemaan aika selvää että haluat rangaista lapsia hankkineita. Uskon että saat karmasi mukaan vielä paskaa niskaan.

Vierailija
109/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nämä vuorottelut pitäisi tapahtu vuosittan. Onko mitään muut syytä kuin vittuilu?

Jos lapseton on ensin 15 vuota töissä heinäkuun ja kun hän perheytyy, niin sen jäkeen hän on lomalla seuraavat 15 vuotta heinäkuussa.

Mut entä jos tä työntekijä ei perheydy ikinä? Eikö hänellä silloin ole tarvetta heinäkuun lomille?

Entä jos 15 vuotta heinäkuussa lomaillut hankkiikin lisää lapsia? Onko hänellä silloin oikeus olla toiset 15 vuotta heinäkuut lomilla?

Kierto on just sitä varten, että se on tasapuolista perhetilanteesta riippumatta.

Vierailija
110/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kukaan ole pitänyt palkatonta vapaata ainakaan 8 vuoden aikana mitä minä olen ollut töissä tässä paikassa. Mutta nämä kolme pienen lapsen vanhempaa pitää jokainen enemmän sairaspoissaoloja kuin muut 9 yhteensä.

Vierailija
111/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olemaan aika selvää että haluat rangaista lapsia hankkineita. Uskon että saat karmasi mukaan vielä paskaa niskaan.

Rangaistus olisi jos laittaisin nä tekemään pelkkää iltavuoroa ja viikonloppua.

Vierailija
112/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä olekaan väliä miten niitä pyörittelee, pointti on se, että  mikään noista asioista ei liity töihin mitenkään ja omista elämänvalinnoista riippumatta kaikkien tulisi olla tasavertaisia ja jokaisen oikeus omaan elämään ja vapaa-aikaan yhtä arvokas. 

Yhteiskunta kutenkin pyörii sillä oletuksella että tähän systeemiin tulee uusia tekijöitä. Jos haluaa irtisanoutua yhteiskunnan jatkuvuudesta, niin siihen pitäisi määritellä joku sanktio.

Vierailija
113/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lapsiperheen äiti joutuu kesäisin ottaa palkatonta, kun lasta ei voi hoidottakaan jättää ja muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Mutta kiva, jos joku lapseton pääsee jumpalle lomallaan kun huvittaa.

IItseppä hankki lapset. Jos haluaa jotain, joutuu yleensä myös uhraamaan jotain.

Vierailija
114/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti on, mutta ne ovat sun omia henkilökohtaisia velvollisuuksia, joiden ei kuulu haitata sun työyhteisön arkea. Jos et pysty elämäntilanteesi vuoksi olemaan tasa-arvoinen muita työkavereitasi kohtaan, olet väärässä työpaikassa. Ne lapset on sulla kotona, työ on työpaikalla.

Vierailija
115/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut entä jos tä työntekijä ei perheydy ikinä? Eikö hänellä silloin ole tarvetta heinäkuun lomille?

Entä jos 15 vuotta heinäkuussa lomaillut hankkiikin lisää lapsia? Onko hänellä silloin oikeus olla toiset 15 vuotta heinäkuut lomilla?

Kierto on just sitä varten, että se on tasapuolista perhetilanteesta riippumatta.

Mitä kohtaa et tajua? Perheetön saa 50 vuoden työuransa aikana valita ne 15 vuotta kun pitää lomansa haluamaan aikana, ihan kuten perheellinenkin.

Vierailija
116/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo velvoitteet vaihtelee yksilöittäin, ei sen mukaan, onko perhe vai ei.

Lapsiperheellisellä voi olla puoliso, omakotitalotyömaa ja muistisairas lähiomainen. Tai sitten puoliso, neljä hyväkuntoista lasten isovanhempaa joilta saa aina hoitoapua ja vaivaton kerrostalokämppä. 

Ja lapsettomalla voi olla kissa ja yksiö. Tai sitten puoliso, omakotitalotyömää, vanha kämppä jossa home-ongelma, kaksi muistisairasta vanhempaa, syöpää sairastava lähiomainen eikä sisaruksia, jotka jakaisivat vastuuta lähiomaisista.

Ei se ole mikään automaatti, että perheellisellä on aina enemmän velvollisuuksia.

Vierailija
117/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava kuulla että näin moni on tasa-arvon ja lain puolella.

Mutta älkää kaatako työkavereidennekaan niskaan omia menojanne. Yhdessä entisessä työpaikassa oli ihan uskomaton venkslaaminen aina näiden jo lukkoon lyötyjen vuorojen vaihtelun kanssa. Aina tuli yllättäen sitä sun tätä ja ois kiva päästä tonne ja tänne ja sitten kinuttiin vuorojen vaihtamista. Että mua rassasi. Ihan kuin olisin ollut joku työvuoropankki, jonne voi käydä heittämässä sopimattomat vuorot ja vaihtaa kivemmat tilalle. Alkoi pidemmän päälle ärsyttää niin paljon, että lopulta en vaihtanut enää kenenkään kanssa, eikä kuulu tapoihin pyytää niitä toisilta itsekään. Jos mun toive ei mennyt läpi, niin silloin en tehnyt sitä asiaa mitä olin suunnitelllut. Ja vastaavasti kun sain listan käteeni, suunnittelin menoni sen mukaan enkä ole vastuussa siitä että pääseekö työkaveri jonnekin kissanristiäisiin.

Minäkin suostuin joskus vuorojen vaihtamiseen, mutta kyllästyin kun kukaan ei ollutkaan valmis vaihtamaan vuoroja kun minulla olisi ollut tarvetta. Inhottavin tilanne oli, kun olin toivonut vapaata pe-su siskoni häiden vuoksi ja silti oli laitettu ma-pe iltavuoroa. Lopulta esimies (eri henkilö kuin listojen tekijä) suostui vaihtamaan oman aamuvuoronsa iltavuorooni, jotta pääsin lähtemään juhlapaikkakunnalle jo perjantai-iltapäivänä enkä vasta myöhään illalla. Ei ole paljon muskarin kevätjuhlat sen jälkeen liikuttaneet.

Vierailija
118/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä TASAPUOLISUUS voi jonkun mielestä olla väärin ja rangaistus jotain kohtaan?

Kyllä, minulla on lapsia ja tottakai lomat pitää jakaa tai kierrättää tasapuolisesti, ei kenelläkään pitäisi olla mistään syystä oikeutta jyrätä muiden ohi.

Vierailija
119/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kohtaa et tajua? Perheetön saa 50 vuoden työuransa aikana valita ne 15 vuotta kun pitää lomansa haluamaan aikana, ihan kuten perheellinenkin.

Sanoit kylläkin alkuperäisessä viestissäsi, että "kun hän perheytyy, niin sen jäkeen hän on lomalla seuraavat 15 vuotta heinäkuussa."

Et sanonut missään vaiheessa, että ensin lapseton on 15 vuotta heinäkuut töissä ja sit perhetilanteesta riippumatta 15 vuotta heinäkuut lomilla.

Vierailija
120/411 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämään 25 vuotiaana, siitä sitten lapsettona töissa 10 vuotta. Lapset 35-50 vuotta. Voin melkein luvata että tuon jälkeen ei tule enään uutta 15 vuoden lapsiperhevaihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme