Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille

24.07.2018 |

Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.

Kommentit (411)

Vierailija
341/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton mutta perheellinen mieheni kanssa, jonka kanssa olen naimisissa. Kyllä olemme PERHE. Myös kaksi ihmistä on perhe. Minä joustan, jos minun suuntaan joustetaan. Se ei todellakaan ole itsestään selvyys, että minä lapsettomana jään ylitöihin tai teen tietyt vuorot. Minullakin on on menoja ja harrastus. Olen sitten mielelläni pinnallinen ja itsekäs, mutta minun suuntaan on turha lapsikorttia käyttää. Itse olet valintasi tehnyt.

Joku johonkin ketjuun kirjoitti, että lapseton voi hyvin odottaa lapsellisen ruuhkavuodet. Hänen aikansa on sen jälkeen. Ei voi. Lapsettoman aika on elää omaa elämäänsä siinä ja silloin ei sen jälkeen, että kollega on elämänsä elänyt.

Oma kokemukseni on, että ihmiset yleensä haluavat jäädä ylitöihin ja tehdä niitä viikonloppu vuoroja, joista saa paremman palkan tai ylimääräistä vapaata.

Työnantaja on yleensä vain ilmoittanut onko lupaa tehdä ylitöitä ja jos on, niin kuinka paljon niitä saa tehdä.

Omasta lapsuudestani muistan kuinka äiti oli aina juhlapyhinä töissä (joulut, juhannuksen jne.). Ihan vain siksi että niistä maksettiin parempaa palkkaa.

Onko tämän keskustelun ainoa tarkoitus lietsoa lapsiperhevihaa vai olenko ollut jotenkin oudoissa työpaikoissa?

Vierailija
342/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKKI ongelmat yhteis kunnassa ovat lapsi perheitten syytä. Lapsiperheet tulevat ja vievät työpaikat, vanhustenhoidon rahat ja rikkovat maantiet ja asfaltti halkeilee. Alkoholusmi, masennus ja useimmat sairaudet ovat lapsiperheitten syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten vanhrmmat pitäisi viedä laillisilta rehellisiltä työpaikoita jonnekin leireille piikkilankojen taakse. Näin kansainvälinen yksonhuoltajien ja lapsiperheitten salaliitto saadaan murrettua. Nähkööt siellä leirillä nälkää ja järjestäkööt omat työvuoronsa.

Asiaa kerrankin p@#$&le!

Vierailija
344/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

LISÄVAPAAT?

Alle 10-vuotiaan lapsen vanhemmalla on oikeus tähän hirveän hienoon LISÄvapaaseen, jos lapsi on sairas.

Sen jälkeen menee plussatunneista tai mistä kenelläkin, jos joutuu jäämää lapsen kanssa kotiin.

Totta h--ssa KAIKKI vähänkään vastuuta tuntenvat äidit/isät jäävät kotiin, vaikka menettäisivät rahaa, kun lapsi on sairas.

Vierailija
345/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantajasi on yleensä ottanut lapsien vanhempia töihin? Tutki asiaa ja tee tarvittaessa ilmianto eteenpäin. Vahdi noita vanhempia tarkkaan ja jos esim. Kahvitauko venähtää tee kantelu, jotta saisivat potkut oikeutetusti.

Hah. ;)

Joo, lapsien vanhempia ei missään nimessä saa työllistää. EI, koska se on väärin.

Voi joutua maksamaan lakisääteisiä hirvittäviä rahoja!!!!

ÄLKÄÄ VAAN PALKATKO LAPSETTOMIA tai LAPSELLISIA ihmiusiä ikinä, vaikka he olisivat parhaita mahdollisia työhön, johon etsitte tekijää.

Kaikkien täytyy olla lapsettomia sinkkuja ja sellaisina pysyviä.

Vierailija
346/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten hoitaminen ei ole vapaata nähnytkään! Vapaa tarkoittaa sitä, kun ei ole velvollisuutta tehdä yhtään mitään. Lapsellisella ihmisellä on aina velvollisuus tehdä jotain. Lomillakin ja viikonloppuisin. Ainakin pikkulapsiaikana. Äitiys"loma"kin on täysin väärä termi. Se ei mitään lomaa ole, vaan 24/7 tekemistä ja täyttä helvettiä. Lapsettomat ei tajua.

Tajutaan me, ja siksi jätetäänkin ne lapset tekemättä. Mutta tämä nyt ei liity mitenkään siihen, että työpaikalla kaikkien tulee olla tasa-arvoisessa asemassa.

No tasa-arvoahan sekin on että lapsettomat saavat valintansa mukaan lomansa kesä- tai heinäkuussa ja lapsettoma touko- elokuussa.

Jokaisella on vapaus valita että hankkiko lapsia vai ei. Yrittäkää nyt elää sen vallntanne kanssa.

Täh? Logiikkasi on täysin hullua. Miten ne lapset liittyvät työnantajaan tai työpaikkaan tai tekemääsi työhön? Tuolla logiikalla voisi sanoa, että lenkkeilijät saavat lomailla heinäkuussa, pyöräilijät kesäkuussa, salilla käyvät toukokuussa jne. Sehän on ihan oma valinta mitä harrastaa. Voit vaihtaa tilalle myös lemmikit; onko kissa, koira, hevonen, ei lemmikkiä, tai asumismuodot; rivari, kerrostalo, kommuuni... Ei työnantajan päätöksiin esim. palkan suuruudesta, lomien ajankohdasta tms. saa vaikuttaa työpaikan ulkopuoliset asiat.

Vierailija
347/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärsin, että se on aikaisemmin ollut ongelma siellä töissä, että vaan lapsettomat on saanut kaikki iltavuorot ja muut sitten kivat vuorot, siksi AP on nyt tasapuolinen. Eli jotkut on kärsinyt juuri näistä sopimuksista ja toiset ovat saanet määräillä omat vuorot lasten harrastuksien jne mukaan. Sehän ei ole oikein ja siihen pitää puuttua. 

Minäkin kahden lapsen äitinä, en ymmärrä vaatimuksia, että lomat pitää olla heinäkuussa. Meillä kiertävä vuoro ja kyllä se syyskuu ja toukokuu välillä tuntuu pahalta. Mutta yleensä olemme työkavereitten kanssa vähän vaihdeltu, ja pidetty pätkissä lomat. Niin on saanut ainakin yhden viikon lasten kesälomille. Se vaan on niin, että jokaisella on oikeus lomaan, myös se lapsettoman.

Vierailija
348/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään kolmivuorotyötä ja jokaisella on kaikki vuorot aina samassa järjestyksessä. Pystyy laskemaan etukäteen vaikka kuukausien päähän, mikä vuoro on tulossa. Työvuorolista on vain pelkkä muodollisuus eikä siinä ole juuri koskaan mitään yllätyksiä.

Vierailija
349/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näin yksinkertaisesta asiasta voi syntyä näin pitkä ketju?

Vierailija
350/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miiafkfkfn kirjoitti:

Kauheen moni unohtaa tässä sen, että tässä työvuorohommassa se ei ole vanhemman oikeus, vaan lapsen oikeus vanhempiin,joka puhuu. Mulle on aivan sama olisinko illat töissä miehen kans yhtäaikaa ja 3 vee päiväkodissa 14-07 seuraavaan aamuun saakka, koska 21.00 jälkeen ei lapsia saa hakea päiväkodista. Mutta kyse on lapsen oikeudesta ja siitä onko lapselle ok olla semmosia aikoja hoidossa.. Mutta voihan alansa valita. Itse vaihdoin kaupan alalta päivätöihin hoitovapaan aikana. Kaksi vanhempaa vuorotöissä on mahdoton yhdistelmä, jos työpaikka ei jousta ollenkaan.

Ennen lapsia tuurasin paljon lapsellisten hankalia vuoroja, kosks ymmärsin ettei ekaluokkalaista voi pitää illalla yöuniaikaan saakka yksin kotona..

"Lapsen oikeudella" perustellaan usein jotain vanhemmalle itselleen otollisinta valintaa. Hyvänä esimerkkinä lapsen hoitaminen kotona eskari-ikään saakka. Niin kauan se on "lapsen oikeus", "järjestelykysymys" ja "arvovalinta", kun yhteiskunta tukee sitä rahallisesti (kunhan muistaa pukata uuden lapsen maailmaan vähintään 3v välein). Sitten kun se perheen kuopus täyttää 3v niin "arvovalinnalla" ja "lapsen oikeudella" ei olekaan enää niin väliä, kun siitä ei saa rahaa ja lykätään lapsi sinne päivähoitoon, mitä on haukuttu viimeiset 10v ja mennään itse takaisin töihin.

Vierailija
351/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien elämä on helpompaa. Sen huomaa siitä, kun itse on perheellinen, ja kuuuntelee lapsettomien ihmisten valitusta täysin turhista, pinnallisista ongelmistaan.

Joistakin ihmisistä vaan huomaa ,että ovat päässet vähän liian helpolla ja kaikki tehdään vain itseä varten.

"Päässeet liian helpolla". He ovat aikuisia ihmisiä, jotka voivat tehdä elämästään mieluisaa. Kuka sinut pakotti lapsia hankkimaan, eikä käyttämään tätä samaa oikeutta, olethan täysvaltainen aikuinen? Uhriutumisen huippu.

Etkä sinä tiedä, mitä vastoinkäymisiä muut ovat kohdanneet, pidätkö tosiaan lasten kasvatusta rankempana rastina kuin esim. sairautta tai läheisten menetystä. Pää pois pyllystä nyt.

Vierailija
352/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustat juuri sitä ihmistyyppiä, jonka ei ikinä pitäisi tehdä jälkikasvua. Valitettavasti kuitenkin olette heti ensimmäisenä lisääntymässä kuin jänikset.

Vierailija
353/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien elämä on helpompaa. Sen huomaa siitä, kun itse on perheellinen, ja kuuuntelee lapsettomien ihmisten valitusta täysin turhista, pinnallisista ongelmistaan.

Joistakin ihmisistä vaan huomaa ,että ovat päässet vähän liian helpolla ja kaikki tehdään vain itseä varten.

Kyllä ne perheellisetkin ulisee ja paljon!

Mutta joo, hyvä vain että tasapuolisesti jakaa vuorot/vapaat, ei se että hankkii lapsia tarkoita että heillä olisi sitten joku ylin oikeus paremmille vapaille jne. Lapset hoitoon ja töihin!

Perheellinen, joka ulisee vauvapalstalla on jotenkin käsityskyvyn rajoissa.

Lapseton ulisija vauvspalstalla ei oikein avaudu 😂

Vierailija
354/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miiafkfkfn kirjoitti:

Kauheen moni unohtaa tässä sen, että tässä työvuorohommassa se ei ole vanhemman oikeus, vaan lapsen oikeus vanhempiin,joka puhuu. Mulle on aivan sama olisinko illat töissä miehen kans yhtäaikaa ja 3 vee päiväkodissa 14-07 seuraavaan aamuun saakka, koska 21.00 jälkeen ei lapsia saa hakea päiväkodista. Mutta kyse on lapsen oikeudesta ja siitä onko lapselle ok olla semmosia aikoja hoidossa.. Mutta voihan alansa valita. Itse vaihdoin kaupan alalta päivätöihin hoitovapaan aikana. Kaksi vanhempaa vuorotöissä on mahdoton yhdistelmä, jos työpaikka ei jousta ollenkaan.

Ennen lapsia tuurasin paljon lapsellisten hankalia vuoroja, kosks ymmärsin ettei ekaluokkalaista voi pitää illalla yöuniaikaan saakka yksin kotona..

"Lapsen oikeudella" perustellaan usein jotain vanhemmalle itselleen otollisinta valintaa. Hyvänä esimerkkinä lapsen hoitaminen kotona eskari-ikään saakka. Niin kauan se on "lapsen oikeus", "järjestelykysymys" ja "arvovalinta", kun yhteiskunta tukee sitä rahallisesti (kunhan muistaa pukata uuden lapsen maailmaan vähintään 3v välein). Sitten kun se perheen kuopus täyttää 3v niin "arvovalinnalla" ja "lapsen oikeudella" ei olekaan enää niin väliä, kun siitä ei saa rahaa ja lykätään lapsi sinne päivähoitoon, mitä on haukuttu viimeiset 10v ja mennään itse takaisin töihin.

Minä hoidin lapseni juuri siksi 4 vuotiaaksi ja 3 vuotiaaksi kotona. Olisin hoitanut ilman kotihoidontukeakin. Ja juuri siksi opiskelin hoitovapaalla päivätyön.

Vierailija
355/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielenkäyttö, please...

t. lapseton

Siis niinku Bitch Please . . . .  Älä jaksa !

Vierailija
356/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?

En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?

Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.

Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.

Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.

Se on täysin oikein että niiden elämää vaikeutetaan jotka tyhmyyttään ovat kersoja omaksi ja tässä tapauksessaKIN, varsinKIN muidenKIN riesoiksi hankkineet. Saavat just sitä mitä ovat tilanneetkin, jos ja kun ovat olleet tyhmiä kuin saappaat, että eivät ole uuvatit ymmärtäneet mitä ovat tilanneet, se on henkilökohtainen VOI VOI siinä kohti.

VanhempasiKIN ovat sinut aikoinaan muidenKIN riesaksi hankkinut.

No arvaa vain onko kukaan juurikaan kysellyt halukkuutta syntyä vai jäädä syntymättä ? MeKIN olemme tilanteen ja olosuhteiden uhreja. Retardi . . . . .

Vierailija
357/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat voi pitää turpansa kiinni. Heillä esim jää palkasta paljon enemmän omaan käyttöön kuin perheellisillä. Ja vapaa-aikansa voi vaikka nukkua kokonaan.

Mitä rutiset ? !

Kuka käski niitä rääkyviä riippakivejä riesoikseen hankkia. Kyllä sitä hullu saa olla, muttei tyhmä sentään.

"Riippakivejä"

R A S I T E _ , _  P A I N O L A S T I _ , _  R I E S A _ , _ J N E. _ J N E. . .

Vierailija
358/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Tuo on sinun valintasi.

Ihmisen työura kestää noin 40-50 vuotta ja siitä lapsiperhearkea noin 10-15 vuotta. Meillä pidettiin lomat kesällä peräkkäin, jotta päiväkodin kesälomajärjestelyt onnistuisi ja myöhemmin ettei pikkukoululaisten tarvi olla koko kesää keskenään.

Nyt kun omat lapset on aikuisia, niin pidän kesälomani syys-lokakuussa.

Mielestäni on todella ok, että lapsiperheiden vanhemmat saavat valita kesäloma-ajankohtansa niin että saavat arjen rullaamaan kivuttomasti. Tällä on valtavan suuri merkitys työhyvinvointiin.

Eikö lapsettomien työhyvinvoinnilla ole mitään merkitystä?

Niinpä. Lapsettomat joutuvat 40-50 vuotta joustamaan aina muiden mukaan kunnes jäävät eläkkeelle. Koska aina tulevat uudet pikkulapsiaikaa elävät, jotka katsovat olevansa oikeutettuja sysäämään muut syrjään.

Vierailija
359/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kymmenen vuoden päästä 4-viikon kesäloma, talviloma jne ovat käsite jota ihaillaan Kansallismuseon erityisnäyttelyssä ”ennen muinoin” Terv. Yrittäjä-äiti.

Vierailija
360/411 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton juuri siksi että olen vapaa tekemään mitä huvittaa. Näin ollen ihan sama, onko vuorot aina iltaa tai kesälomat syys- ja toukokuussa. Kaikella puolensa, nyt loma on elo-syysvaihteessa ja ei tarvitse onneksi kestää helteitä. En tajua mikä fiksaatio ihmisillä on kesäkuukausiin tai johonkin tiettyyn vuoroon. Toki minulla ei ole juuri muita pakollisia menoja ja elän aikalailla kellon ympäri siten miten työt sattuu menemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän