Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille

24.07.2018 |

Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.

Kommentit (411)

Vierailija
381/411 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni tämän päivän lapsista käy muutaman vuoden päästä -jos koskaan- töissä?

Just saying kirjoitti:

Moni tuntuu unohtavan, ketkä heidän eläkkeensä tulevaisuudessa maksavat. Ilmeisesti lapsiata inisijöitä ei haittaisi ollenkaan, jos ihmiset eivät lisääntyisi, kun heidän mielestään lasten tekeminen on vain itsekästä. Ja moni teistä lapsettomistakin on kuitenkin muutaman vuoden päästä äitejä ja isejä...

Vierailija
382/411 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miiafkfkfn kirjoitti:

Kauheen moni unohtaa tässä sen, että tässä työvuorohommassa se ei ole vanhemman oikeus, vaan lapsen oikeus vanhempiin,joka puhuu. Mulle on aivan sama olisinko illat töissä miehen kans yhtäaikaa ja 3 vee päiväkodissa 14-07 seuraavaan aamuun saakka, koska 21.00 jälkeen ei lapsia saa hakea päiväkodista. Mutta kyse on lapsen oikeudesta ja siitä onko lapselle ok olla semmosia aikoja hoidossa.. Mutta voihan alansa valita. Itse vaihdoin kaupan alalta päivätöihin hoitovapaan aikana. Kaksi vanhempaa vuorotöissä on mahdoton yhdistelmä, jos työpaikka ei jousta ollenkaan.

Ennen lapsia tuurasin paljon lapsellisten hankalia vuoroja, kosks ymmärsin ettei ekaluokkalaista voi pitää illalla yöuniaikaan saakka yksin kotona..

Ja vanhemmat huolehtivat niistä lapsen oikeuksista sillä, että ovat kotona lasten ollessa pieniä ja sen jälkeen valitsevat työn, joka sopii lapsen aikatauluihin. Lapsen tarpeista ei huolehdi yhteiskunta eikä työnantaja, saati kollegat, vaan VANHEMMAT.

Samalla logiikalla kenenkään tarpeista ei huolehdi yhteiskunta vaan itse ja omaiset.

Näinhän monissa maissa on ja siksi niissä jokaisen on pyrittävä saamaan omia lapsia koska kukaan muu saati yhteiskunta ei huolehdi missään tilanteessa.

Tämä yhteiskunnan huolehtiminen näyttää monille olevan niin itsestään selvää ettei sitä edes tajuta enää.

Ja siksi tuntuu näiden ilmaisen koulutuksen ja terveydenhoidon ym hyvän saaneiden ylimielinen uho, hoitakaa itse lapsenne, ei kuulu meille lapsettomille yhtään mitään, aika vastenmieliseltä.

Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että vanhemmalla ei ole vastuuta valita työtään sen mukaan, mikä sopii elämäntilanteeseen, vaan luottaa vaan siihen että kyllä työnantaja joustaa ja järjestää? Tässähän oli kyse nimenomaan siitä. Peräänkuulutettiin lasten oikeutta siihen ettei tarvitse olla yöhoidossa. Ja että työnantajan pitää se oikeus taata.

Niin ja eihän se nyt tarkoita, että kun yhteisuntana ollaan vastuussa kaikista, vanhimmista ja heikoimmista, että YKSILÖ on vastuussa kaikista näistä. Eihän me mennä ilmaiseksi hoitamaan naapurin vanhuksiakaan ja järjestelemään elämäämme sen mukaan. Ei se ole yhtään eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/411 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites semmoinen tilanne, jossa perheellinen tai naimisissa oleva joutuu säännöllisesti viemään jotakuta johonkin erikoishoitoon terveyskeskukseen?

Eikö nämä tämmöiset ole kuitenkin aia poikkeustiloja? Perheellisen elämä ei ole mikään poikkeus, vaan se on henkilön elämäntapa miten elää. Siitä aiheutuvia kaikkia ongelmia on aika hankala ottaa huomioon ja kohtuutontakin, jos se tarkoittaa että työkaverit joustaa.

Vierailija
384/411 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton, mutta kyllä minusta lapsen tehneiden pitää saada etuoikeuksia lomien suhteen. He kasvattavat tulevaisuuden sukupolvea, minä sen sijaan nautin hedonistisesti vapaudestani. Siinä on riittävästi etuoikeutta minulle.

Vierailija
385/411 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton juuri siksi että olen vapaa tekemään mitä huvittaa. Näin ollen ihan sama, onko vuorot aina iltaa tai kesälomat syys- ja toukokuussa. Kaikella puolensa, nyt loma on elo-syysvaihteessa ja ei tarvitse onneksi kestää helteitä. En tajua mikä fiksaatio ihmisillä on kesäkuukausiin tai johonkin tiettyyn vuoroon. Toki minulla ei ole juuri muita pakollisia menoja ja elän aikalailla kellon ympäri siten miten työt sattuu menemään.

Sepä on just siinä, kun ainakin minun elämässäni on muitakin ihmisiä kuin minä itse. Minulle ei ole se ja sama viettää kesälomaa syksyllä ja kaikkia vkl töissä, jos joudun viettämään ne ypöyksin. Ei ole mielukkielämää se.

Vierailija
386/411 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole samanlaisia kirjoitti:

Itse olin lapseton yli 30 vuotta ja tein kaikki ns. paskat työvuorot ja pidin lomia välillä toukokuussakin kun ei mua haitannut. Nyt kun mulla on lapsi, niin sun mielestäs on reilua ettei kukaan ota sitä huomioon? Itse olin aina että tottakai voin, jos jollain lapsellisella oli esim. heinäkuussa vaikeaa saada lapselle hoitajaa.

Mielelläni tekisin viikonloput ja illat edelleen töitä. Pidempiä tunteja ja arkivapaita sitten enemmän. Odotan, että lapsi on isompi ja pääsen taas ottamaan ne kaikki työvuorot mitä kukaan ei halua.

Se oli oma valintasi. Et voi olettaa yksipuolisesti, että kun minä nyt teen paskat vuorot, niin tulevaisuuden työkaverit ottavat sen jotenkin huomioon.

Oletin, että se on kohteliasta ja yhtä itsestäänselvää kuin muukin toisten huomioon ottaminen. Annan myös istumapaikan vanhuksille ym.

Koko yhteisön täytyisi pitää lapsista huolta, ei vain vanhempien. Koko yhteiskunta voisi silloin paremmin.

Me ollaan kaikki oltu lapsia.

Vierailija
387/411 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jassu91 kirjoittaa että "lapsen hankkiminen on oma päätös", mikä on tietysti totta. Onkohan tämä Jassu91, samoin kuin muut täällä samaa "miksi minun pitäisi lainkaan joustaa vain koska sinä olet päättänyt lisääntyä" linjaa edustavat, kertaakaan miettineet, kuka sitä eläkettä sitten maksaa kun eläkeikään on päästy? Ei valtiolle rahaa taivaasta sada, vaan se kerätään verotuloista. Jollei kukaan nyt "päätä lisääntyä", mistä löytyy veronmaksajia sitten kun eläkeikä koittaa? Sen sijaan että lapsia hankkineita syytetään siitä että ovat tehneet kaikille elämän NIIIIN vaikeaksi kun he ne lapsensa vielä haluavat saada hoidetuksikin, sen ohella että työssäkin mokomat käyvät, heille oikeastaan saisi joka päivä nostaa hattua sen kunniaksi, että ovat hankkineet kaikille tämän hetken työikäisille eläketurvaa. Kaikesta täytyy tässä elämässä maksaa, ja siitä tulevaisuuden eläketurvasta maksuna on se, että tulevista veronmaksajista pidetään NYT huolta, esimerkiksi sillä tavalla ettei heidän vanhemmilleen työelämässä panna turhia kapuloita rattaisiin.

Vierailija
388/411 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jassu91 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien elämä on helpompaa. Sen huomaa siitä, kun itse on perheellinen, ja kuuuntelee lapsettomien ihmisten valitusta täysin turhista, pinnallisista ongelmistaan.

Joistakin ihmisistä vaan huomaa ,että ovat päässet vähän liian helpolla ja kaikki tehdään vain itseä varten.

Tottakai se on ainakin joiltain osilta helpompaa. Mut niistä lapsien tuomista arkipäiväisistä ongelmista on kyllä turha valittaa, lapsen hankkiminen on oma päätös. Vähän ku rattijuoppo valittais sitä, et ajoi kännissä auton lunastukseen.

Jassu91 kirjoittaa että "lapsen hankkiminen on oma päätös", mikä on tietysti totta. Onkohan tämä Jassu91, samoin kuin muut täällä samaa "miksi minun pitäisi lainkaan joustaa vain koska sinä olet päättänyt lisääntyä" linjaa edustavat, kertaakaan miettineet, kuka sitä eläkettä sitten maksaa kun eläkeikään on päästy? Ei valtiolle rahaa taivaasta sada, vaan se kerätään verotuloista. Jollei kukaan nyt "päätä lisääntyä", mistä löytyy veronmaksajia sitten kun eläkeikä koittaa? Sen sijaan että lapsia hankkineita syytetään siitä että ovat tehneet kaikille elämän NIIIIN vaikeaksi kun he ne lapsensa vielä haluavat saada hoidetuksikin, sen ohella että työssäkin mokomat käyvät, heille oikeastaan saisi joka päivä nostaa hattua sen kunniaksi, että ovat hankkineet kaikille tämän hetken työikäisille eläketurvaa. Kaikesta täytyy tässä elämässä maksaa, ja siitä tulevaisuuden eläketurvasta maksuna on se, että tulevista veronmaksajista pidetään NYT huolta, esimerkiksi sillä tavalla ettei heidän vanhemmilleen työelämässä panna turhia kapuloita rattaisiin.

Vierailija
389/411 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
390/411 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on töissä sanottu, ettei se, että on lapsia tarkoita mitään etuoikeutta yhtään missään. Tulossa kiertävät lomat, jotka on tasapuoliset kaikille, kuten kuuluukin.

Vierailija
391/411 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin lapsettomille kuuluisi lomat sinne missä ne on, kun tekevät enemmän töitä kuin lapselliset, jotka on vähänväliä poissa sairaita lapsia hoitamassa. Ja ei, todellakaan se yhden sairaan lapsen hoitaminen ei ole sellainen urakka, että olisi yhtä rankkaa kuin työnteko. Tai sitten teillä on aika leppoisat työt jos siltä tuntuu.

Vierailija
392/411 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aika pölvästiä taistella siitä ilosta, että saa pitää lomansa silloin kun kaikki on kalleinta eli koulujen loma-aikoina. Toinen juttu on, että on olemassa oikeus vaatia jotain ja samaan aikaan on olemassa järki valita, mitä oikeastaan haluaa. Tällä hetkellä suomalainen työmaailma ei anna juurikaan armoa lapsiperheille tai vaikkapa vanhoista vanhemmistaan huolehtiville keski-ikäisille ja mikäli tilanne on yhtään erityisen kuormittava, saattaa näitä toisista huolehtijoita joutua jäämään työelämän ulkopuolelle, jolloin heidän elämisensä kustannetaan verovaroin.

Vierailija
393/411 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on töissä sanottu, ettei se, että on lapsia tarkoita mitään etuoikeutta yhtään missään. Tulossa kiertävät lomat, jotka on tasapuoliset kaikille, kuten kuuluukin.

mikä ala? kyllähän sen näin pitää ehdottomasti olla. 

Vierailija
394/411 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
395/411 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikä sitten jousteta niillekään joilla on vanhat vanhemmat hoidettavana. Eikä eläkeikää lähestyville jotka eivät enää jaksa samaa tahtia tai syöpähoidoista palanneelle. Kaikille vain sama kohtelu, pois voi lähteä ei kestä, eikö vain?

Huomaa että jotain kolmikymppisiä voimantunnossaan täällä kirjoittelee. Joskus tekin olette asemassa jossa toivoisitte joustoa ja ymmärrystä. Muistakaa sitten kuinka humaaneja itse olitte.

Vierailija
396/411 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta kyllä huomaa, kuinka naiiveja lapsettomat ihmiset ovatkaan, eivätkä juuri omaa napaansa pidemmälle kykene ajattelemaan. Toivottavasti pysyvätkin lapsettomina, aina ja ikuisesti!

Juuri päinvastoin. Toivottavasti tekevät lapsia. Siinä itsekkyys karisee, vai miten se menikään?

Vierailija
397/411 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites semmoinen tilanne, jossa perheellinen tai naimisissa oleva joutuu säännöllisesti viemään jotakuta johonkin erikoishoitoon terveyskeskukseen?

Eikö nämä tämmöiset ole kuitenkin aia poikkeustiloja? Perheellisen elämä ei ole mikään poikkeus, vaan se on henkilön elämäntapa miten elää. Siitä aiheutuvia kaikkia ongelmia on aika hankala ottaa huomioon ja kohtuutontakin, jos se tarkoittaa että työkaverit joustaa.

No esim. melkein kaikilla on vanhemmat jotka vanhenevat ja jossain vaiheessa joutuu huolehtimaan. Mutta anna kun arvaan; tämän palstan kirjoittajat eivät todellakaan vanhempiaan hyysää! Mitäpä

vanhenevat, oma syynsä, eikä kukaan pyytänyt heille syntymään.

Elämässä voi kuulkaa sattua ihan mitä vaan. Juuri sinullekin. Ja sillon miten toivoisit itseäsi kohdeltavan? Voit vaikka sairastua ja työkykysi laskee, annetaanko suoraan potkut vai vähennetäänkö iltavuoroja?

Perheellistenkään tilanne ei pysy samana kauaa, vain pieniä koululaisia ei voi jättää yksin kotiin. Muutama vuosi ja homma on ohi. Sitten voikin olla jo sinun vuorosi tarvita joustoja syystä tai toisesta.

Vierailija
398/411 |
11.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en edes palkkaa lapsettomia, niin ei kukaan kitise mistään.

Vierailija
399/411 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tiedä mitä väliä mun lapsettomuudella/vanhemmuudella on asian kanssa.

Kyllä nyt työpaikalla jokaisen kuuluu olla pitkälti samalla viivalla,

eikä lapsettoman joutua olemaan töissä tekemässä aina viikonloppuja ja iltavuoroja koska toinen työkaveri on hankkinut lapsia."

Esimiehen tulee olla tasapuolinen.

Vierailija
400/411 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mä taas en edes palkkaa lapsettomia, niin ei kukaan kitise mistään.[/quote]

Oisko tilastollisesti eniten työntekijöiden yllättäviä (esim kesken päivää poistuttava töistä) poissa-oloja lasten asioiden vuoksi?

Mut muista sitten ettet kitise, kun sijaisia ei saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä