Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille
Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.
Kommentit (411)
En lukenut kuin muutaman kommentin, myönnän.
**
Jos/kun on iso organisaatio, on selvää, että loma-ajat kiertävät.
Ei vaan voi saada Kirsi-Kullervon leirin tai mökkivuorotappelun vuoksi lomaa vuosittain samalle jaksolle.
**
Sen ymmärrän, että hatuttaa, jos puolisoiden lomat eivät natsaa yksiin, mutta sellaista se nyt vain on.
**
Olen töissä pienehkössä yrityksessä, jossa yksi (onneksi jo eläköitynyt) ihminen ILMOITTI yks´kantaan varsinkin kesälomansa ajankohdat, koska "Minulla on matka maksettu jo viime lokakuussa!"
Muiden piti pätkiä lomansa tämän henkilön matkojen vuoksi.
Tein itsekin pari kertaa niin, että pidin lomani kuten halusin.
Sanoin, että jos ei kelpaa, olen palkattomalla, koska matka todellakin oli maksettu toiselle puolelle maapalloa.
**
No, ei meillä pienessä organisaatiossa ole (nykyään) kovin suurta vääntöä lomista, koska kunnioitamme keskimäärin toisiamme ja joustamme/vaihdamme lomajaksoja, joita käytännössä kukaan ei kahta viikkoa pidempään pidä.
Minä en ole syntynyt tänne toisten lapsia hoitamaan/elättämään. Omani olen hoitanut itse ja saatte muutkin tehdä saman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miiafkfkfn kirjoitti:
Kauheen moni unohtaa tässä sen, että tässä työvuorohommassa se ei ole vanhemman oikeus, vaan lapsen oikeus vanhempiin,joka puhuu. Mulle on aivan sama olisinko illat töissä miehen kans yhtäaikaa ja 3 vee päiväkodissa 14-07 seuraavaan aamuun saakka, koska 21.00 jälkeen ei lapsia saa hakea päiväkodista. Mutta kyse on lapsen oikeudesta ja siitä onko lapselle ok olla semmosia aikoja hoidossa.. Mutta voihan alansa valita. Itse vaihdoin kaupan alalta päivätöihin hoitovapaan aikana. Kaksi vanhempaa vuorotöissä on mahdoton yhdistelmä, jos työpaikka ei jousta ollenkaan.
Ennen lapsia tuurasin paljon lapsellisten hankalia vuoroja, kosks ymmärsin ettei ekaluokkalaista voi pitää illalla yöuniaikaan saakka yksin kotona..
Ja vanhemmat huolehtivat niistä lapsen oikeuksista sillä, että ovat kotona lasten ollessa pieniä ja sen jälkeen valitsevat työn, joka sopii lapsen aikatauluihin. Lapsen tarpeista ei huolehdi yhteiskunta eikä työnantaja, saati kollegat, vaan VANHEMMAT.
Samalla logiikalla kenenkään tarpeista ei huolehdi yhteiskunta vaan itse ja omaiset.
Näinhän monissa maissa on ja siksi niissä jokaisen on pyrittävä saamaan omia lapsia koska kukaan muu saati yhteiskunta ei huolehdi missään tilanteessa.
Tämä yhteiskunnan huolehtiminen näyttää monille olevan niin itsestään selvää ettei sitä edes tajuta enää.
Ja siksi tuntuu näiden ilmaisen koulutuksen ja terveydenhoidon ym hyvän saaneiden ylimielinen uho, hoitakaa itse lapsenne, ei kuulu meille lapsettomille yhtään mitään, aika vastenmieliseltä.
Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että vanhemmalla ei ole vastuuta valita työtään sen mukaan, mikä sopii elämäntilanteeseen, vaan luottaa vaan siihen että kyllä työnantaja joustaa ja järjestää? Tässähän oli kyse nimenomaan siitä. Peräänkuulutettiin lasten oikeutta siihen ettei tarvitse olla yöhoidossa. Ja että työnantajan pitää se oikeus taata.
Mites semmoinen tilanne, jossa perheellinen tai naimisissa oleva joutuu säännöllisesti viemään jotakuta johonkin erikoishoitoon terveyskeskukseen?
Yksinhuoltajan pitää olla yövuorossa kuten muidenkin. Ei mitään armoa! Mitä päästi äijänsä sen toisen muijan matkaan. Nykypäivän sana on ultrakapitalismi!
Me vihataan kakaroita, näytä niille s***nan pentutehtaille! Kuolkoon nälkään p***le jos ei työ maistu!
Aja pois töistä huutavien kakaroitten hyysääjät. Siinä oppivat kun purevat työttömän leipää!
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole syntynyt tänne toisten lapsia hoitamaan/elättämään. Omani olen hoitanut itse ja saatte muutkin tehdä saman.
Miten loma-ajat liittyvät hoitamiselättämiseen?
Olen lapseton mutta perheellinen mieheni kanssa, jonka kanssa olen naimisissa. Kyllä olemme PERHE. Myös kaksi ihmistä on perhe. Minä joustan, jos minun suuntaan joustetaan. Se ei todellakaan ole itsestään selvyys, että minä lapsettomana jään ylitöihin tai teen tietyt vuorot. Minullakin on on menoja ja harrastus. Olen sitten mielelläni pinnallinen ja itsekäs, mutta minun suuntaan on turha lapsikorttia käyttää. Itse olet valintasi tehnyt.
Joku johonkin ketjuun kirjoitti, että lapseton voi hyvin odottaa lapsellisen ruuhkavuodet. Hänen aikansa on sen jälkeen. Ei voi. Lapsettoman aika on elää omaa elämäänsä siinä ja silloin ei sen jälkeen, että kollega on elämänsä elänyt.
Lapset ovat yhteiskunnan SYÖPÄ! Lasten vanhempia pitää kieltää myös soittamasta pilteilleen kesken työpäivää! Se on työn antajalta varastamista.
Lasten vanhempien tulisi töissä käyttää käsivarsinauhaa, jotta muut työntekijät ja asiakkat tai potilaat tms. voivat vahtia heitä paremmin ja raportoida pienistäkin väärinkäytöksistä välittömästi esimiehille. Vaivihkaa voi myös siirtää nämä pois silmistä varastotehtäviin jne.
Kiva että tämäkin ketju menee kohta poistoon kun joku "totuudentorvi" riehuu täällä...
Lasten vanhrmmat pitäisi viedä laillisilta rehellisiltä työpaikoita jonnekin leireille piikkilankojen taakse. Näin kansainvälinen yksonhuoltajien ja lapsiperheitten salaliitto saadaan murrettua. Nähkööt siellä leirillä nälkää ja järjestäkööt omat työvuoronsa.
Me rehelliset työntekijät joudumme lapsiperheitten riistämiksi töissä. Lapsiperheitten vanhemmat pitää karkottaa maasta! Jonnekin Siperiaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat yhteiskunnan SYÖPÄ! Lasten vanhempia pitää kieltää myös soittamasta pilteilleen kesken työpäivää! Se on työn antajalta varastamista.
Eivät muuten ole mikään syöpä.
Suurimmalta osalta he ovat tulevaisuus, jotka hoitavat sinuakin, kun olet vanha (ja mahdollisesti jopa syöpäsairas, mitä en kellekään toivo).
Lapseton huutelee hulluuksia.
Oletko itse ikinä soittanut työajalla jollekin?
Jos ei ole kenelle soittaa ja kenestä huolehti, on varmasti syöpä, johon ei koskaan kuole.
Olen pahoillani kamalasta lauseestani, mutta vähän ---ttaa, koska lainaamani henkilö ei näköjään ole empaattisemmasta päästä eikäö ONNEKSENI tiedä mun elämästä yhtään mitään.
Lapsettomilla on jo nyt samat oikeudet vapaisiin kuin perheellisillä.
Mitä ihmeen lisävapaita kuvittelet perheellisten saavan?
Itse otin ylimääräistä palkatonta vapaata jonkin verran ja lyhensin työaikaani kun lapset olivat pieniä.
Myös lapseton voi pyytää palkatonta vapaata tai lyhyempää työaikaa niin halutessaan.
Työnantajan ei ole pakko näihin suostua, kuten ei ole pakko suostua perheellistenkään toiveisiin.
Itse en ole koskaan ollut sellaisessa työpaikassa jossa riideltäisiin lomista.
Ihan sovussa on lomat saatu sovittua ja kaikkien toiveita on kuultu tasapuolisesti.
Miksi työnantajasi on yleensä ottanut lapsien vanhempia töihin? Tutki asiaa ja tee tarvittaessa ilmianto eteenpäin. Vahdi noita vanhempia tarkkaan ja jos esim. Kahvitauko venähtää tee kantelu, jotta saisivat potkut oikeutetusti.
Meillä kai ne ilta- ja lauantaivuorot ovat halutuimpia. Meillä on kolme lasta enkä nyt äkkiseltään keksi miksi en voisi tehdä lauantaita tai iltavuoroja, onhan niillä isäkin.
Kesällä lomat on pidettävä erikseen kun on pieniä koululaisia, mutta siinähän mulla on valittavana joko kesä- tai heinäkuu, sen mukaan mikä typöpaikalla sopii ja mies pitää sitten toisen.
Hiihto- ja syyslomat ei kiinnosta meidän työpaikan lapsettomia ollenkaan, kukapa nyt haluaisikaan lomailla lapsiperheiden seassa. Eli ihan rauhassa saan pitää.
Kaikki meillä joustaa ja yhdessä sovitaan mikä käy kaikille. En näe että perheellisenä minä saan mitään etuja enkä niitä ole vaillakaan. Mutta meillä on sen verran humaani työyhteisö että varmasti joustettaisiin jos pyytäisin. Joustetaan myös sairaiden tai muuten vaativassa elämäntilanteessa olevien suhteen. Eli ei ole tuollaisia kuin ap meillä töissä onneksi.
Niinpä.