Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille
Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.
Kommentit (411)
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien elämä on helpompaa. Sen huomaa siitä, kun itse on perheellinen, ja kuuuntelee lapsettomien ihmisten valitusta täysin turhista, pinnallisista ongelmistaan.
Joistakin ihmisistä vaan huomaa ,että ovat päässet vähän liian helpolla ja kaikki tehdään vain itseä varten.Tottakai se on ainakin joiltain osilta helpompaa. Mut niistä lapsien tuomista arkipäiväisistä ongelmista on kyllä turha valittaa, lapsen hankkiminen on oma päätös. Vähän ku rattijuoppo valittais sitä, et ajoi kännissä auton lunastukseen.
Ohis, mut pakko sanoa, että just tuolta muuten tuntuu vanhemmuus! Ihan kun ois ajanu kännissä auton lunariin. Tai näin voisin kuvitella. En oo ajanu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on onneksi sellainen työpaikka, jossa arvoihin kuuluu perheen ja työn yhdistäminen. Myös työyhteisö on mukava ja joustava puolin ja toisin. Esim. yksi ei tee yövuoroja, koska ei voi jättää alakouluikäisiä lapsia yksin yöksi. Kaikki tämän ymmärtää. Vastaavasti myös lapsettomilla on omia toiveita esim. tietty päivä aina aamuvuoro harrastuksen takia tai pitää kesälomia talvella, jotta voi matkustella. Mukava olla sellasessa työpaikassa, jossa pyritään kunnioittamaan toinen toisiamme erilaisista elämäntilanteista riippumatta kusipäisen kyräilyn ja nillittämisen sijaan.
Kyse onkin siitä, että mitä tehdään jos toiveet on päällekkäin. Lapsellinen ei voi siinä tilanteessa saada tahtoaan läpi kuin puolet tilanteista.
Meillä on vieläpä niinkin edistyksellinen meininki, että sellaisetkin tilanteet on saatu ratkaistua. Jos on ollut useampi toive samalle ajankohdalle, saattaa pomo sanoa, ettei ole menossa kaikilta läpi. Sitten keskustelemme asiasta keskenämme ja asia on aina saatu ratkaistua. Sellaista se on, kun on tahtoa ja hyvä työilmapiiri. Ei tarvitse nillittää vaan nillittämisen ilosta.
Epäilen lapsettoman ryhmäpaineessa joustavan omasta toiveestaan vuosi toisensa jälkeen....
Lapsettomuus on elämässä pidempi vaihe kuin lapsiperheellisyys. Luulisi nyt jokaisen tajuavan sen.
Ei näitä voi verrata ajallisesti keskenään. Työpaikalla tulee olemaan aina lapsiperhe tai kaksi, oli se sitten lapseton ollut ekaa vuottaan tai 20 vuotta töissä. Eli koko työuransa ajan hän tekee kompromisseja perheiden eteen.
Juuri näin ap. Lapsettomillakin on perhe ja ystäviä. Meillä onneksi ei syrjitä lapsettomia, en jaksaisi moista kattella...
Sitten kun on omia lapsia, ymmärtää miten hienoa ja tärkeää on saada noita myönnytyksiä. Itse ymmärsin sen jo ennen lapsia, jotka sain vasta 40-vuotiaana. Ehkä ero johtuu sukupolvesta.
Lapsetkin tehnyt nainen voi olla vanhapiika. Just saying. Vanhapiika on nainen, joka ei ole ikinä ollut naimisissa.
Miksi suurin osa tuntuu luulevan näin, että jos lapsi on esim. sairaana, niin se on vanhemmalle jotain lomaa/vapaata? Ei todellakaan ole! Kun lapseton on vapaalla tai lomilla, ei hänen välttämättä tarvitse tehdä yhtään mitään. Kunhan löhöää sohvalla. Sen sijaan lapsellisella on aina velvollisuus hoitaa lasta. Oli sairaana tai ei. Tästä ketjusta kyllä huomaa, kuinka naiiveja lapsettomat ihmiset ovatkaan, eivätkä juuri omaa napaansa pidemmälle kykene ajattelemaan. Toivottavasti pysyvätkin lapsettomina, aina ja ikuisesti!
Vierailija kirjoitti:
Miksi suurin osa tuntuu luulevan näin, että jos lapsi on esim. sairaana, niin se on vanhemmalle jotain lomaa/vapaata? Ei todellakaan ole! Kun lapseton on vapaalla tai lomilla, ei hänen välttämättä tarvitse tehdä yhtään mitään. Kunhan löhöää sohvalla. Sen sijaan lapsellisella on aina velvollisuus hoitaa lasta. Oli sairaana tai ei. Tästä ketjusta kyllä huomaa, kuinka naiiveja lapsettomat ihmiset ovatkaan, eivätkä juuri omaa napaansa pidemmälle kykene ajattelemaan. Toivottavasti pysyvätkin lapsettomina, aina ja ikuisesti!
Kyllä monet ovat lapsiperhe-elämää nähneet, ja ainakin itse olen nähnyt, mitä se vaatii. Tämän vuoksi en sitä itselleni toivo. Mutta tässä tuskin on niinkään kyse saikkupäivien "lomailusta", kuin siitä, että lapsettomista on tylsää jatkuvasti tehdä muiden hommia omiensa lisäksi. Muutama kerta vuoteen ei olisi mitään, mutta tämä on oikeasti yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän työnantaja tykkää siitä että vaihtuvuus lisääntyy, kun työvuorot ei sovi?
En tiedä. Mitäköhän liitto tykkää jos työnantaja suosii muita epäreiluin perustein?
Koska sinne mä aion olla yhteydessä jos mua vaaditaan työnantajan puolelta palaamaan siihen vanhaan systeemiin.
Eli sinulla onkin tarkoitus olla kusipää ja vaikeuttaa lapsiperheiden elämää. Onnea valitsemallesi tielle.
Näin se vaan on että perhe menee työn edelle. Jos teet perheellisen elämän vaikeaksi, niin se vaihtaa työpaikkaa ja kohta sinulla on vain niitä lapsettomia ja aina jonku perheutyssä menetät hänet.
Usko tai älä, mutta meillä lapsettomillakin on perhe ja oma elämä.
Perhe ilman lapsia? No lapsiperheessä on se ihan sama "perhe" ja sen lisäksi lapset.
Aina tämä menee tähän, että lapsettomien perustelut ovat lapsellisia.
Lapsellisten perustelutko ei? Itse tehty lapset ja sitten vaaditaan etuoikeuksia! Lapsilisä vasta vitsi onkin ja siihen päälle vielä pitäisi saada erivapauksia. Vastuutonta, mukavuudenhaluista ja suorastaan itsekästä.
Minulla on puoliso, jonka kanssa haluan viettää aikaa, omakotitalotyömaa ja muistisairas lähiomainen, mutta ne eivät ole ilmeisesti sitten taas mitään kun eihän avioliitto ole pyhää tosirakkautta ja vanhuksetkin voi dumpata hoitokotiin (vaikka se vanhuuden turva on kyllä ollut lapsia tehneiden tärkeä argumentti meitä pahoja veloja kohtaan). Haluaisin myös tietää, miksi minun työni ja sen kautta ansaittu vapaa-aikani on arvottomampaa siksi, että en ole lisääntynyt? Tekeekö perheellinen jotenkin paremmin töitä kuin minä, vai miten se liittyy edes työpaikkaan? Tuohan tarkoittaa että olen ihmisenä arvottomampi ja vaikka vanhempi olisi kuinka kelvoton kasvattaja tai huoltaja, niin silti aina minua lapsetonta parempi.
Lapsiperheelliselläkin voi olla puoliso, omakotitalotyömaa, muistisairas lähiomainen.
Ihan sama miten pyörittelet asiaa, niin lapsiperheelisellä on sama elämä plus ne lapset. Perheellisellä on lähtökohtaisesti aina enemmän pakottavia velvollisuuksia.
Ei sillä olekaan väliä miten niitä pyörittelee, pointti on se, että mikään noista asioista ei liity töihin mitenkään ja omista elämänvalinnoista riippumatta kaikkien tulisi olla tasavertaisia ja jokaisen oikeus omaan elämään ja vapaa-aikaan yhtä arvokas.
Perheelisellä on kuitenkin aina enemmän vastuita kuin perheettömällä.
Sitten on. Ja mitä sitten?
Onko reilua potkia niitä joilla on vaikeampaa?
Ja mitenköhän se määritellään, kenellä on vaikeinta?
Sillä tietenkin, jolla oli traumaattisin lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se nyt tähän liittyy, millaista se loma on? Pointti oli siinä, että lapsettomien ja vanhempien pitää olla samalla viivalla loma-aikoja ja työvuoroja jaettaessa. Se, mitä siellä kotona tekee, on sitten jokaisen oma valinta.
Itse en ole kokenut ettei lapsen kanssa lomailu olisi lomaa. Minulle se on ollut ihan vaan normaalia elämää. Ja jos olen töistä pois lapsen sairastaessa, se on ikävää työnantajan ja kollegoiden kannalta, mutta välttämätön paha. Onhan se lapsi hoidettava, ja on iso myönnytys että sen saa tehdä palkallisena. Siinä on etuoikeus, josta kananttaa olla onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kymmenen vuoden päästä 4-viikon kesäloma, talviloma jne ovat käsite jota ihaillaan Kansallismuseon erityisnäyttelyssä ”ennen muinoin” Terv. Yrittäjä-äiti.
Minun lapsuudessani äitiysloma oli 2 kk. Lapsen sairastaessa ei saanut olla pois töistä edes palkatta, eikä päivähoitoa ollut järjestetty yhteiskunnan taholta. Että saattavat nuokin edut vielä historiaan jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Miten näin yksinkertaisesta asiasta voi syntyä näin pitkä ketju?
Koska tämä palsta on velojen ilmeisesti ainoa keskeskustelupaikka... vauvapalsta.
He ilmeusesti tuntevat jäävänsä ilman huomiota koko yhteiskunnassa, kaupan ruokapakkausten liian isosta koosta lähtien päätyen lasten sairaslomiin.
Epäreiluutta on ihan hirveästi ja se on lapsiperheiden syy... eiku.
Meillä töissä lomat jaetaan ihan sopuisasti, monet joilla ei ole lapsia hyödyntäbät mieluusti koulujen kesälomasesongin ulkopuoliset ajat, koska lomalennot haloenevat selkeästi ja lomakeskukset rauhoittuvat lapsiperhelomailijoista.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun lasten teko on oma valinta, niin ei kiinnosta tuon taivaallistakaan kitinä aiheesta. Ihmeellistä kateellisuutta toisten paremmista valinnoista, ei kai se pohjimmiltaan voi olla mitään muuta, kun eihän se nyt voi tulla yllätyksenä, että lapset vaikeuttavat elämää.
Tarkoitatko siis, että sua ei kiinnosta tuon taivaallista, syntyykö Suomeen lisää veronmaksajia? Koska siitä tässä on lopulta kysymys. Mitä enemmän on lapsettomia, jotka elävät lähinnä toisten lapsettomien kanssa eivätkä näe läheltä lapsiperheiden elämää, sitä vähemmän he ymmärtävät lapsiperhearjen vaatimuksia ja haasteita. Sitä myöten yhä vähemmän tuetaan politiikkaa jossa huomioitaisiin lapsiperheiden jaksamista ja työn ja perheen yhteensovittamista. Tämä johtaa yhä harvempien haluun lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomille pakollinen yhteiskuntapalvelu hoitotyössä. Oppivat oikeuksien lisäksi velvollisuuksia.
Entäs perheellisille? Pakollinen elämänhallintakurssi? Tai terapiaa?
Ehkäisyvalistusta!!! 😂
Siis miten hauskasti sanottu! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun lasten teko on oma valinta, niin ei kiinnosta tuon taivaallistakaan kitinä aiheesta. Ihmeellistä kateellisuutta toisten paremmista valinnoista, ei kai se pohjimmiltaan voi olla mitään muuta, kun eihän se nyt voi tulla yllätyksenä, että lapset vaikeuttavat elämää.
Tarkoitatko siis, että sua ei kiinnosta tuon taivaallista, syntyykö Suomeen lisää veronmaksajia? Koska siitä tässä on lopulta kysymys. Mitä enemmän on lapsettomia, jotka elävät lähinnä toisten lapsettomien kanssa eivätkä näe läheltä lapsiperheiden elämää, sitä vähemmän he ymmärtävät lapsiperhearjen vaatimuksia ja haasteita. Sitä myöten yhä vähemmän tuetaan politiikkaa jossa huomioitaisiin lapsiperheiden jaksamista ja työn ja perheen yhteensovittamista. Tämä johtaa yhä harvempien haluun lisääntyä.
En ole tuo jolta kysyit, mutta totuus on se, että vaikka suomalaiset lakkaisivat kokonaan lisääntymästä, tänne riittää kyllä tulijoita. Maailmassa on liikakansoitusongelma. Ja koko ajan alueita käy asuinkelvottomaksi, joten liikehdintää tulee.
Moni tuntuu unohtavan, ketkä heidän eläkkeensä tulevaisuudessa maksavat. Ilmeisesti lapsiata inisijöitä ei haittaisi ollenkaan, jos ihmiset eivät lisääntyisi, kun heidän mielestään lasten tekeminen on vain itsekästä. Ja moni teistä lapsettomistakin on kuitenkin muutaman vuoden päästä äitejä ja isejä...
Lapsia ei ole pakko tehdä, joten et voi lapsilla oikeuttaa sitä, että lapsettomien elämän tulisi pyöriä sinun jälkikasvusi lomien, sairastamisien, koulun joulujuhlien ym.mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hoitaminen ei ole vapaata nähnytkään! Vapaa tarkoittaa sitä, kun ei ole velvollisuutta tehdä yhtään mitään. Lapsellisella ihmisellä on aina velvollisuus tehdä jotain. Lomillakin ja viikonloppuisin. Ainakin pikkulapsiaikana. Äitiys"loma"kin on täysin väärä termi. Se ei mitään lomaa ole, vaan 24/7 tekemistä ja täyttä helvettiä. Lapsettomat ei tajua.
Kyllä me tajutaan ja siksi meillä ei ole lapsia, mutta te joilla on lapsi, niin se on meidän vika kun te olette väsyneitä ja meidän pitää ymmärtää teitä kuinka rankkaa teillä on. Meidän pitäisi ajatella teitä ennenkuin päätämme milloin pidämme lomat ja saanko mennä sinne tänne tonne. Meidän pitäisi avata kalenteri ja katsoa sieltä käykö se meille perjantaina, että menisimme ystäviemme kanssa elokuviin ja syömään jos sillä lapsellisella olisikin jokin meno.
Meille ei kuulu teidän asiat missään muodossa. Meitä te ette voi laittaa elämiinne mukaan ja olettaa, että joku tekee nyt työvuoron tai vaihtaa lomat sen takia, että lapsi jarruttaa teidän elämää.
Lapset on rikkaus niille, jotka haluavat lapsia ja elää sitä elämää. Mutta te, jotka elätte sitä elämää, niin älkää vetäkö muita sinne mukaan. Perheongelmat eivät kuulu työpaikalle vaan ne ratkotaan siellä missä se ongelma on. Lapsia tuskin tehdään väkisin ja kovinkaa ajattelematta jos sellaisen haluaa.
Meidän pitää perheellisinä ihmisinä joustaa, koska joku murkku22 haluaa mennä ruissiin. Meidän pitäisi vaihtaa vuoroja, koska lissun "freindei" on tulossa ja pitäisi päästä bilettämään. Mä olen vaihtanut vuoroja että porukka pääsee häihin, hautajaisiin ja tehnyt ihan reippaasti ylitöitä koska yksi halusi pitää palkattoman ja ilmoitti siitä pari tuntia ennen vuoron alkua. Siinä meni lapsen tarhan juhlat.
Että kyllä tässä joustettu ja vielä joustettu.
Mutta nyt se loppu. Yksikään työtehtävä tai työkaverin festarireissu ei mene mun lasten ohi eli se loma on silloin kuin toivon ja sori vaan työkaverit.
Se on hyvä. Tietenkään ei ole sinun velvollisuutesi katsoa, että nuo toiveet toteutuu, vaan saat laittaa oman elämäsi etusijalle. Sen sijaan nuo lapsettoman toiveet ja menot eivät ole yhtään sen huonompia perusteluita.
Teet aivan oikein. Lapsettomat ja lapselliset saavat itse vaihtaa vuoroja keskenään jos niin haluavat.
Just saying kirjoitti:
Moni tuntuu unohtavan, ketkä heidän eläkkeensä tulevaisuudessa maksavat. Ilmeisesti lapsiata inisijöitä ei haittaisi ollenkaan, jos ihmiset eivät lisääntyisi, kun heidän mielestään lasten tekeminen on vain itsekästä. Ja moni teistä lapsettomistakin on kuitenkin muutaman vuoden päästä äitejä ja isejä...
Maksan jo nyt monen lapsen koulutuksen. Saavatkin maksaa minun eläkkeeni. Moni ei ole muutaman vuoden päästä isiä ja äitejä.
Voi kyyneleen tiristys. Ketä varten uhraudutte niin kauheasti? Ette yhteiskuntaa, kanssaeläjiä, yleistä hyvää, vaan omaa lastanne, jonka olette itse tehneet itsenne kuvaksi, saadaksenne jotain merkitystä kehittymättömälle persoonallenne. Ja tämän takia ette voi olla toisen puolesta iloisia siitä, että hän saa todellakin jumpata parhaaseen loma-aikaan, toteuttaa itseään tavallaan ja saada samat oikeudet kuin muutkin työntekijät. Tuleeko ihan normaali-ihmisistäkin hirvittävän itsekeskeisiä äitiyden myötä? Jäin pohtimaan, onko muuten miehillä samanlaista vääntöä lomista, vanhempia moni heistäkin? Tuntuu korostuvan naisvaltaisilla aloilla?