Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille
Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.
Kommentit (411)
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä onneksi pomo ymmärtää, että olen viikko/viikko -lapsen osa-aikayh. Siksi lapsettomilla viikoilla voin tehdä ns. paskavuoroja, mutta "lapsellisilla" viikoilla vuorot on niin, että elämä lapsen kanssa on helppoa. En vaadi mitään "joka tiistai-ilta vapaa, koska on joogaa/lapsella jalkapalloa", mutta lapsettomat voi ihan pokkana sanoa, että maanantaisin eivät voi tehdä iltaa, koska on koirakoulua.
Tottakai pyrin tekemään niin, että jokaisella olisi yhtä paljon "paskavuoroja" ja joskus se onnistuukin niin, että joku tekee niitä monta putkeen jotta voi sit toisella viikolla saada niitä kivoja vuoroja peräkkäin. Aina sekään ei kuitenkaan ole mahdollista jos pyritään tasapuolisuuteen.
Määrittele tasapuolisuus!
Vaikuttaa siltä, että sinulla ei ole esimiestaitoja, jos et osaa tehdä listoja niin, että jokainen hyötyy. Toki on olemassa pomoja, jotka esimiehisyyttään pönkittääkseen tekevät vuorot niin, että ne ovat tasapuolisuuden vuoksi mahdollisimman epäsopivia. En nyt keksi mitään syytä sille, miksi antaisit minulle listalla ensin viikon paskavuoroja ja heti perään tasapuolisuuden vuoksi saman uudestaan.
Onneksi oma esimies osaa työnsä! Kaikki on tyytyväisiä, kun joka toinen viikko ne haasteelliset vuorot ovat minulla ja joka toinen viikko niitä jakamassa on 7 muuta työntekijää. Tasapuolisuudesta tässä ei sinun mielestäsi taida olla aavistustakaan?
Miten sitten jos lasta yrittävä parin sanotaan nyt vaikka naispuoleinen henkilö haluaisi vapaata siihen ajankohtaan kun hänellä on ovulaatio, että saisi viimeinkin sen lapsen alulle. Samaan aikaan 5-vuotiaan lapsen vanhempi haluaa vapaata, koska lapsen kaverilla on synttärit. Kummalla on oikeus vapaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsiperheen äiti joutuu kesäisin ottaa palkatonta, kun lasta ei voi hoidottakaan jättää ja muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Mutta kiva, jos joku lapseton pääsee jumpalle lomallaan kun huvittaa.
Koetko oikeasti niin, että toisen työntekijän pitää joustaa omaa lomaansa sen takia, että jollakin toisella työntekijällä on lapsi? Eiköhän se ole sen lapsellisen itse huolehdittava, ei kenenkään muun vastuulla.
Tarkoitan sitä, että jos se palkaton on pakko ottaa, niin eihän se tasaa mitenkään sitä työntekijämäärää töissä. Jos töissä tarvitaan esim. 10 henkeä per kuukausi ja se yyhoo ei saa sitä heinäkuuta vapaaksi, että saisi hoidettua muksunsa, niin sehän on sen kesäkuun oikean lomansa ja myös heinäkuun palkatta, koska ei voi jättää lasta yksin. Eli heinäkuussa ne 9 muuta painaa kovempaa työtä koska kukaan ei voinut joustaa.
Tai ta ei anna palkatonta ja yh saa kirjalliset varoitukset luvattomista rokulipäivistä ja huomaa olevasa työtön.
Sitä lasta ei edelleenkään voi jättää yksin, joten sitten se yyhoo irtisanoutuu. Monella monella alalla on huutava työvoimapula, esim. omallani.
Tai sitten yh käyttää heinäkuun palkkansa lapsenvahdin palkkaamiseen.
Tässä ketjussa huomaa miten monella äidillä/isällä pää pehmenee eikä ole kykenevä järkevään ajatteluun sen jälkikasvun osalta. Maailma on täynnä lapsia, ei mulla kiinnosta se sun lapsesi, ei se ole mulle millään tavalla merkityksellinen, vaikka ymmärrän että omille vanhemmilleen on. Ei mulla kiinnosta miten aiotte lomanne järjestää, kun ei se vaikuta mun elämään. Minä pidän oman lomani heinäkuussa jos on mun vuoro pitää se heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä vuorottelut pitäisi tapahtu vuosittan. Onko mitään muut syytä kuin vittuilu?
Jos lapseton on ensin 15 vuota töissä heinäkuun ja kun hän perheytyy, niin sen jäkeen hän on lomalla seuraavat 15 vuotta heinäkuussa.
Mut entä jos tä työntekijä ei perheydy ikinä? Eikö hänellä silloin ole tarvetta heinäkuun lomille?
Entä jos 15 vuotta heinäkuussa lomaillut hankkiikin lisää lapsia? Onko hänellä silloin oikeus olla toiset 15 vuotta heinäkuut lomilla?
Kierto on just sitä varten, että se on tasapuolista perhetilanteesta riippumatta.
Työelämään 25 vuotiaana, siitä sitten lapsettona töissa 10 vuotta. Lapset 35-50 vuotta. Voin melkein luvata että tuon jälkeen ei tule enään uutta 15 vuoden lapsiperhevaihetta.
Työelämään 22-vuotiaana, lapsettomana töissä 2 vuotta, lapsi 24-vuotiaana, toinen 37-vuotiaana, eli alle 15-vuotias lapsi kotona ikävuodet 24-52 (28 vuotta).
Suomen lakienkin mukaan lapsen hoitamiseen ei saa palkallista vapaata kuin 10 vuotaaksi asti, etli yhdellä lapsella aika ei ole 15 vuotta vaan 10 vuotta. Eli ensimmäinen lapsi 24 vuotiaana ja toinen 34 vuotiaana, tässäkin tapauksessa maksimissaa 20 vuotta lapsiperhearkea. Tyypillisesti hankitaan alle kaksi lasta ja ikäero alle 5 vuotta, tästä se ellä mainittu 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla valittamisen multihuipentuma? Suomalainen vanhapiika.
Kyllä ne lapselliset enemmän valittaa. Jopa tasa-arvoisesta, lain määräämästä kohtelusta
Niin, kuten tämänkin ketjun aloittaja. Ei kun hetkinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lapsiperheen äiti joutuu kesäisin ottaa palkatonta, kun lasta ei voi hoidottakaan jättää ja muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Mutta kiva, jos joku lapseton pääsee jumpalle lomallaan kun huvittaa.
Koetko oikeasti niin, että toisen työntekijän pitää joustaa omaa lomaansa sen takia, että jollakin toisella työntekijällä on lapsi? Eiköhän se ole sen lapsellisen itse huolehdittava, ei kenenkään muun vastuulla.
Tarkoitan sitä, että jos se palkaton on pakko ottaa, niin eihän se tasaa mitenkään sitä työntekijämäärää töissä. Jos töissä tarvitaan esim. 10 henkeä per kuukausi ja se yyhoo ei saa sitä heinäkuuta vapaaksi, että saisi hoidettua muksunsa, niin sehän on sen kesäkuun oikean lomansa ja myös heinäkuun palkatta, koska ei voi jättää lasta yksin. Eli heinäkuussa ne 9 muuta painaa kovempaa työtä koska kukaan ei voinut joustaa.
Tai ta ei anna palkatonta ja yh saa kirjalliset varoitukset luvattomista rokulipäivistä ja huomaa olevasa työtön.
Eli lapsi sitten työpaikalle mukaan. Eipä tuossa muitakaan vaihtoehtoja jää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa huomaa miten monella äidillä/isällä pää pehmenee eikä ole kykenevä järkevään ajatteluun sen jälkikasvun osalta. Maailma on täynnä lapsia, ei mulla kiinnosta se sun lapsesi, ei se ole mulle millään tavalla merkityksellinen, vaikka ymmärrän että omille vanhemmilleen on. Ei mulla kiinnosta miten aiotte lomanne järjestää, kun ei se vaikuta mun elämään. Minä pidän oman lomani heinäkuussa jos on mun vuoro pitää se heinäkuussa.
Ymmärrätkö edes sitä että olisist kusessa jos lapsien syntyminen olisi loppunut sinuun, eli olisit maailman nuorin ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö edes sitä että olisist kusessa jos lapsien syntyminen olisi loppunut sinuun, eli olisit maailman nuorin ihminen?
Kyynel
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi saada pitää lomasi heinäkuusa. Pidät sen toukokuussa ja sillä sipuli. Työnanataja määrää.
Vapaaehtoisesti lapsettomana tunsin aikoinaan epäoikeudenmukaisuutta , esim. "sulla kun ei ole lapsia , niin lomanhan voit pitää silloin ja silloin"! Ei kysytty mitä ajankohtaa itse olisin toivonut! Ei ole lapsia ei ( nyk eläkkeellä) , mutta minullakin on elämä.
Itse teen listoja kolmivuorotyöläisille enkä muista milloin jonkun toive olisi jäänyt toteutumatta oli lapseton tai lapsellinen. Minusta listojen tekijä on joko osaamaton jos ei kykene tuohon tai sitten työntekijöitä on liian vähän/ei oteta sijaisia. Meillä onnistuu myös vuorojen vaihto lyhyellä aikavälillä ja lomat saa käytännössä kaikki siihen mihin ne on toivottukin. Koko työyhteisö on tyytyväinen listoihin ja työilmapiiri on hyvä.
Lasten hoitaminen ei ole vapaata nähnytkään! Vapaa tarkoittaa sitä, kun ei ole velvollisuutta tehdä yhtään mitään. Lapsellisella ihmisellä on aina velvollisuus tehdä jotain. Lomillakin ja viikonloppuisin. Ainakin pikkulapsiaikana. Äitiys"loma"kin on täysin väärä termi. Se ei mitään lomaa ole, vaan 24/7 tekemistä ja täyttä helvettiä. Lapsettomat ei tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität??? Nyt menee kevyen överiksi
Vierailija kirjoitti:
Jos et voi tehdä työtä samoilla ehdoilla kuin lapsettomat, niin jätä lapsi tekemättä tai irtisanoudu.
Ei se ihan noin mene. Kyllä ihmisillä on erilaisia haasteita sovittaa työ ja vapaa-aika yhteen. Joillakin se on lapset, toisella koira, jollain kilpaurheilu yms. Fiksu työpaikka pystyy joustamaan. Ei toisten kustannuksella, vaan muuten. Kaikki haluaa iloisia ja tyytyväisiä työntekijöitä, eikä nipottajia, katkeria hapannaamoja. Ap:n työpaikassa on ilmeisesti ollut tähän asti epäoikeudenmukaista. Itse joustan mahdollisimman paljon työnantajan tarpeeseen. Työnantaja palkitsee minut ylimääräisillä vapailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyynel
Idiootti
Lasten hoitaminen on yhteiskunnallisesti tärkeä asia. Kaikki yhdessä rukoilevat, että tälle uudelle natsi-listojen tekijälle sattuisi jotain pahaa. Olihan näitä " vanhojapiikoja" ennenkin sairaaloissa. Ruotsissa hoitajat voivat valita vaikka osa-viikkoja, tai pelkkiä iltoja, tai pelkkiä viikoloppuja silloin kun lapset ovat pieniä. Olen itsekin tehnyt listoja, se vaatii joustoa, se ei ollut vuodeosasto. Työhyvinvointiin pitää satsata.
Vierailija kirjoitti:
Lasten hoitaminen ei ole vapaata nähnytkään! Vapaa tarkoittaa sitä, kun ei ole velvollisuutta tehdä yhtään mitään. Lapsellisella ihmisellä on aina velvollisuus tehdä jotain. Lomillakin ja viikonloppuisin. Ainakin pikkulapsiaikana. Äitiys"loma"kin on täysin väärä termi. Se ei mitään lomaa ole, vaan 24/7 tekemistä ja täyttä helvettiä. Lapsettomat ei tajua.
Tajutaan me, ja siksi jätetäänkin ne lapset tekemättä. Mutta tämä nyt ei liity mitenkään siihen, että työpaikalla kaikkien tulee olla tasa-arvoisessa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität??? Nyt menee kevyen överiksi
Eli meni yli hilseen. Keroo aika paljon sinusta ja sinun ymmärryksen tasosta.
PS. Elämä ei jatku jos tähän yhteiskuntaan ei synny lapsia. Yllätyitkö?
Taitaa olla tuo ”työpaikkasi” jossain kuntoutuskeskuksessa, kun kaikilla on mt-ongelmaa...