Hirveiden uusiosanojen peukutusketju! Aloitan: reflektoida
Niin. Ehdota omaa kauheaa sanaa, muut yläpeukuttaa jos tykkää sanasta ja alapeukuttaa jos ei tykkää.
Oma kammottava sanani on siis otsikossa mainittu "reflektoida".
Kommentit (69)
Ainakin iltapäivälehdissä ihmisisten kuulumisista kertovissa jutuissa toistuu se, miten haastateltava ensin avaa, linjaa tai taustoittaa jotain asiaa, ja sitten lopuksi summaa. Aaargh.
Mitä ehdottaisit ap reflektoinnin tilalle?
Tai millaisissa tilanteissä käytettynä se sinua ahdistaa?
Reflektoida ei oo kyllä uusiosana. Ainakaan tieteellisessä kontekstissa.
On myös tarpeellinen koska eipä tuu helposti mieleen sanaa jolla korvata se.
Asap ja muut lyhenteet, jos ei tiedä, mistä sanoista muodostuu. Noustaan seuraavalle levelille. Jotkut tietotekniikan termit, jos ei itse ole alan erikoisosaamisesta kiinnostunut
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita käytetään?
Täysin sisältötyhjä puheenvuoro saadaan näyttämään joltakin muulta.
Tarkoitat varmaan uudissanoja?
Uusiosana olisi vanha, ehkä jo käytöstä poistunut sana, joka on otettu uudelleen käyttöön uudessa merkityksessä. Vrt. esim. uusiomuovi, uusiokäyttö.
Briiffatkaapa nyt tää freesi keissi niin päästään upgreidaamaan tämä case nextille levelille!
Eeppinen ja pateettinen. Myös aksentti korostusvärin merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ehdottaisit ap reflektoinnin tilalle?
Tai millaisissa tilanteissä käytettynä se sinua ahdistaa?
En tuntisi tätä sanaa enkä benchmarkausta ilman hyvin perusteellisia kasvatustieteen opintoja. Reflektoinnin tilalle ehdottaisin peiliin katsomista. Ei täsmällisesti samaa tarkoittava, mutta riittävä niille, jotka eivät tunne reflektointia.
Oma inhokkini on eskaloituminen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin iltapäivälehdissä ihmisisten kuulumisista kertovissa jutuissa toistuu se, miten haastateltava ensin avaa, linjaa tai taustoittaa jotain asiaa, ja sitten lopuksi summaa. Aaargh.
Aika tavallista jopa paikallislehdissä on ihmisten nauraminen kertoessaan asioista. Erityisen ärsyttävää se on silloin, kun kun minä itse "nauran" jossakin haastattelussa. Mielestäni korkeintaan hymyilin, en edes hihitellyt tai kikattanut niin kuin eräiden juorulehtien haastateltavat.
Keissi
Briiffata
Miitinki
Eskaloida
Jos joku sanoo "wassap" kysyessään mitä kuuluu.
Juurikin näin.
Synergia oli suurta ärsyyntymistä aiheuttava sana 2000-luvun alussa.
Sinänsä hyvä ja käyttökelpoinen sana, mutta kun se tuli käyttöön, sitä ängettiin joka paikkaan ja itsestäänselvyyksiin, että päästiin käyttämään tuota upeaa sanaa.
Ruikkari ruisleivästä puhuttaessa. Minulle tulee siitä sanasta mieleen spermaansa ruikkiva runkkari.
Mikä olisi sinusta hyvä käännös sille? itse en ole löytänyt mielestäni oikein hyvää, mieleen tulee lähinnä tasapäistäminen, mutta siitähän ei varsinaisesti ole kysymys. Vertailu-alan-parhaiden-käytäntöihin on aika raskas ainakin pidemmissä keskusteluissa/kirjoittamisessa.