Mitkä kaksi täysin eri asiaa sinulla menee sekaisin?
Boko Haram ja Procol Harum.
Adam Sandler ja se toinen huono näyttelijä.
Nuudelit ja nugetit.
Kommentit (1900)
Harakka ja varis. En tiedä miksi tää on niin vaikea mulle muistaa kumpi on kumpi, molempia on kuitenkin hyppinyt aina pihassa.
En keksi itsestäni, mutta mies kysyi joskus, että onko minulla nyt se evoluutio <- tarkoitti ovulaatiota.
Kruuna ja klaava. En vieläkään tiedä, kumpi on kumpi.
Vierailija kirjoitti:
Anaali ja oraali. En luule anaalia oraaliksi, mutta sekoitan oraalin helposti anaaliin. Pitää siis aina hetki miettiä, kun tuon sanan kuulee.
Sama täällä. Olen myös todennut, että kannattaa miettiä ennenkuin jommankumman sanan sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T- ja n-kirjaimet vain kirjoittaessa. En tiedä miksi. Yleensä vain niin, että sanan lopussa olevan t-kirjaimen tilalle olen epähuomiossa kirjoittanut n-kirjaimen. Ei mene sekaisin, jos on sanan keskellä tai alussa.
Minulla p ja m. Sekä a ja 2. Selittäkää tämä minulle.
Mulla menee monesti sekaisin 4 ja 7. Teen tuplatarkistuksen jos esim. laskun summassa on noita numeroita, että laitoin oikein. Siis esim. summa 145,50€ tulee helposti näpyteltyä 175,50€ vaikka ymmärrän mielessä että se summa on sataneljäkymmentä.
Minulla tismalleen sama 4 ja 7!
Saatan sanoa 7 ja kirjoittaa 4, ja toisinpäin.
Muutama muukin laittanut että 4 ja 7 menee väärinpäin ja samat mulla sekottuu. Varsinki pankin tunnuslukulistasta kun laittaa numeroa niin monesti ei hyväksy kun oon 4 laittanu 7. Puhuessa harvemmin mutta käsin kirjoittaessa joskus. Nehän kirjotetaan vähän samalla tapaa, eka tehään kulma ja siihen yks viiva, toisin päin vaan. Olen myös ollut lukevinani jostain lehdestä (Tieteen Kuvalehti?) että juuri 4 ja 7 menee monilla sekaisin mutta voi olla että kuvittelen koko jutun! :D
Muistuu myös mieleen että lapsena toivoin joululahjaksi Playboyn kun tarkoitin Gameboyta!
Sanonnat ”kehtaatko tulla auttamaan”
Hämeessä se tarkoittaa että häpeätkö tulla auttamaan
Tänään kuulin sairaanhoitajan kysyvän toiselta tuon lauseen ja toinen vastasi että tottakai.
Ei oleSuomi helppo kieli, kun on paljon murteita.
Kaupat
Claes Ohlson
Ja
Carlson
Maura Tierney, Sonya walger ja Jennifer Aniston kaikki keskenään prkl. Ikinä tiiä kuka niistä on tvssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boko Haram ja Procol Harum.
Adam Sandler ja se toinen huono näyttelijä.
Nuudelit ja nugetit.Jason Biggs?
Ben Stiller?
Seth Rogen?
Rob Schneider
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on keskipäivä 12 a.m vai 12 p.m, aina joutuu miettimään. Väistän useinmiten käyttämällä mieluummin before/after noon tai midnight, mutta se ei auta jos sen sanoo tai kirjoittaa joku muu.
Hyvä muistisääntö ehkä auttaisi, jos vaan sellaisen jostain saisi.
Oliskohan apua, jos muistat että 12 p.m. P on pimeään aikaan, eli keskiyöllä?
Sinä ja se edellinen avulias "a" niin niin aamu, ette ymmärtäneet kysymystä.
On tietysti kokonaan minun vika, kun en käyttänyt riittävästi rautalankaa, että asia ongelmaan perehtymättämälle riittävästi aukeaisi.
Kyse ei ole siitä, että olisi vaikeaa muistaa kumpi on aamupäivä ja kumpi on iltapäivä a.m vai p.m. se on useimmille hyvin selvää eikä aiheuta ongelmia.
a.m. = lat. ante meridiem suom. ennen keskipäivää ja p.m. = lat. post meridiem suom. keskipäivän jälkeen.
Helppoa kuin heinänteko muistaa, ainakin minulle oppikouluajoista lähtien.
Mutta, se ongelma mitä englantia puhuva tarkoittaa tai kirjoittava on tarkoittanut ilmaisulla "12 a.m."
Ongelma koskee nimenomaan ja vain tuota aikaa 12:00. Jotta ymmärtäisit asian paremmin, niin lukaise mitä brittien NPL (National Physical Laboratory, vastaa Suomen mittakeskusta) kirjoittaa asiasta
http://www.npl.co.uk/reference/faqs/is-midnight-12-am-or-12-pm-faq-time
"There are no standards established for the meaning of 12 a.m. and 12 p.m. It is often said that 12 a.m. Monday is midnight on Monday morning and 12 p.m. is midday. This puts all the times beginning with 12 and ending with a.m. in the same one-hour block, similarly with those ending with p.m. It can also be argued that by the time you have seen a clock showing 12:00 at mid-day it is already post meridiem, and similarly at midnight it is already ante meridiem. Times in the first hour of the day are sometimes given as, for example, 00:47 a.m., with 00:00 a.m. corresponding to midnight, but with a time twelve hours later given as 12:47 p.m."
Jos katsot mitä Wikipedia kirjoittaa asiasta, niin ensin alussa olevan taulukon perusteella asia vaikuttaisi selvältä, mutta klikkaappas sitä "See Confusion at noon and midnight" linkkiä ja mieti vielä toinenkin hetki ....
https://en.m.wikipedia.org/wiki/12-hour_clock
Ongelmia on monia, eikä vähiten se että a) ei aina tiedä mistä joku on kotoisin ja minkä tavan mukaan hän asian ymmärtää, siis käyttääkö hän sitä tapaa konsistentisti vai tekee virheitä ja sitten se toinen puoli b) muistaa itse mitä vaihtoehtoja on olemassa ja yrittää olla sekaantumatta itse ja tekemättä virheitä -- niitä on nimittäin hyvin helppo tämän asian parissa erehtyä tekemään puhuessaan vaikka kuinka ymmärtäisi ja yrittäisi olla tekemättä.
Noilla sivuilla on hyviä ohjeita miten kierretään ongelmaa ja miten vältetään epäselviä ilmauksia, mutta valitettavasti nopeassa kommunikoinnissa ne joskus unohtuu ja sitä seuraa siten "Hello, clarify when exactly, please !"
Nykyisin en enää luota jos on 12 a.m tai 12 p.m jossain vaan kysyn aina erikseen mikä päivä ja mikä aika "24h time, please".
ps. En edes aloita enempää imperial mittayksiköistä, vaikka muistankin ja osaan osan muunnoksista niin erot britit ja jenkit sekä muistaa, että ne eroavat osin kuiva-aineilla ja nesteillä. No onneksi näiden kanssa ei enää itse tarvitse kovin paljoa olla tekemisissä :)
Nilkka ja ranne sekä kirjain ja numero. Joudun aina yleensä miettimään mikä kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T- ja n-kirjaimet vain kirjoittaessa. En tiedä miksi. Yleensä vain niin, että sanan lopussa olevan t-kirjaimen tilalle olen epähuomiossa kirjoittanut n-kirjaimen. Ei mene sekaisin, jos on sanan keskellä tai alussa.
Minulla p ja m. Sekä a ja 2. Selittäkää tämä minulle.
Ja minulla o ja u sekä b ja d. Jonkin sortin lukihäiriö?
Mahla ja pihka