* * ELOTÄHKÄT to-su * *
Minä näköjään täällä taas aamuvirkkuna aloittelen pinoa :) Niin huonosti nukuttu yö takana, ettei varmaan tähän mennessä olekaan. Nyt täytyy alkaa valmistautua labrareissulle - olen unohtanut käydä viimeisessä vasta-ainekontrollissa, mulla kun on tuo rh- veri. Muistin yhtäkkiä yöllä valvoessani, että sain neuvolasta lähetteen varmaan kolme viikkoa sitten... Hyvin toimii tämä pää.
anna ja rv 37+1
Kommentit (94)
Menin sitten vahingossa lähettämään viestini väärään paikkaan, eli siitä tuli kokonaan uusi keskustelu odotus-palstalle.. . Eikö omia viestejään voi mitenkään poistaa???
Tässä kuitenkin kirjoittamani viesti:
Neuvola on meilläkin nyt kerran viikossa, sitä ennen olisi pitänyt olla 2 krt/kk jonkun aikaa, mutta oli pitempi väli kesälomien yms. takia... Musta on ihan mukava, että neuvola on tuon verran tiheästi, vaikka ei siellä mitään erityistä kyllä tapahdukaan. Lähinnähän se on, että näkee että pissa on puhdas. Neuvolalääkäri taas musta on hyvä asia, koska saa sitten tietoa miltä kohdunsuun tilanne näyttäisi. Mutta paikkakuntaisia erojahan noissa tosiaan on, että miten tiheään on käyntejä.
Vauvan nukkumisesta: meillä vauva nukkuu aluksi kehdossa (josta puuttuu vielä patja) ja toisaalta myös samassa sängyssä, vähän sen mukaan miltä tuntuu. Käytännössä nukkuu aika paljon varmaan vieressä siihen asti että imetys yöllä loppuu, koska se on jotenkin kätevämpää.
Tarvikkeet vauvaa varten eivät vielä ole kaikki kunnossa, mutta vaatteet sentään ovat. Vielä pitäisi hommata käyttötarvikkeita, kuten vaippoja, liivinsuojuksia jne. Sairaalakassiakin pitäisi kai alkaa jo pakkailemaan ja etsiä kaurapusseja kaappien kätköistä.
Olo alkaa olemaan vähän kuin möhköfantilla ja laskettuunkin aikaan on vielä reilu 5 viikkoa... Kaikki kyllä sanovat, että ei pysy mahassa niin kauaa, ja toivon itsekin että syntyisi heti kun 37 rv täynnä. Supistukset on vaivanneet mua jo monta kuukautta ja alkaa vähitellen muuttumaan vaan pahemmiksi, mutta ei ne välttämättä tarkoita yhtään mitään, vaan odotusta voi silti olla se 5 viikkoa.
ihanaa kun muillakin on kokemusta tuosta tyhmästä kommentoinnista - en enää tunne oloani ihan täysin poikkeusyksilöksi :)
Tarja-mamma: Ihan samoilla viikoilla mennään, joten en kai minäkään voi tänne kotiin linnottautua vaikka mieli tekisi. Eilen kyllä kieltäydyin lähtemästä kyläreissuille yksille tutuille - en yhtään jaksa olla sosiaalinen. Huomenna alkaa miehellä 8 päivän työputki, onneksi appi tulee meille asustamaan siksi aikaa. Siitä on aina kamalasti apua ja lapset tykkää peuhata vaarin kanssa.
Gallupiin: meillä vauva nukkuu sivuvaunussa sängyn vieressä. Pinniksestä saa reunan pois ja nippusiteellä juuri köytin petin omaan sänkyyni kiinni. Käytännössä varmaan nukkuu aluksi kainalossa, mutta jos tulee ahdasta, voi pienen hivuttaa oman sängyn puolelle nukkumaan eikä tarvi pelätä että se sieltä tippuisi. Kahden edellisenkin kanssa menty näin ja ihan hyvin on toiminut. Kun yösyötöt loppuu, koetetaan sitten jo siirtää lastenhuoneeseen nukkumaan. Esikoisen kanssa nuo nukkumiset meni aikoinaan ihan hulabalooksi (ja on sitä osittain edelleen, vaikka tyttö on jo kuusi), niin koetetaan aika pienestä saada lapset nukkumaan rauhassa ilman mitään yöohjelmaa.
Mulla on ihan ärsyttävän hyvä olo, kaikki supistukset katosi ja yöni nukuin mainiosti paria vessareissua lukuun ottamatta. Mitähän keksis?
anna ja rv 37+2
Tää mamma sai sit sen inspiksen:Dpesin keittiön maton ,imuroin,luuttusin lattiat ja nostin jo valmiiksi olkkarin maton odottamaan pesua...pojan huone siivottiin pojan kans yhteisvoimin kun en päässyt kyykkimään ja kurkottelemaan sängyn alle kunnolla:Dpyykätty on jaastiat pesty..sitten silittelin verhot lastenhuoneeseen ja ukko saa ne laittaa ikkunaan kun ei tosissaan tikkaille uskalla nousta ja kurotella...sit käytiin vielä kaupassakin..ja alkoi jo tuntuakkin siltä että jotain o tullu tänään tehtyä:Dja nyt sit nippailee alakerrassa ja supistelee:Dno vähän aikaa kun on istuskellut niin eiköhän helepota:)
joo tosissaan täällä on niitä *näköhäiriöitä* ja *valkoisia laikkuja käsissä ja jaloissa* täytyy soitella tuonne kättärille jos ihan holtittomasti viikonlopun aikana olo huononee..kummiskin kun on tiistaina äippäpolilla se aika..
Vielä pitäs ruuanlaittoon mennä mut taidan lepuutella nyt hetkeksi ja sit ruveta ruuan laittoon:)
ihanaa kun aurinko paistaa!!
koko ajan sellanen olo , että pitäs kirjoittaa, mutta kun ei edes oikein ole asiaa..:)
On niin ihanaa ja lohduttavaa, kun tietää, ettei ole yksin vaivojen ja tän mahan kanssa..
anna: toi "sivuvaunu"kuulostaa aika hyvältä ratkaisulta, mä opetin esikoisen viereeni, ja siitä oli tosi vaikea sit ertaantua, etenkin minun, mieheni oli silloin matka töissä, joten se oli jotenkin niin luontevaa.äitiyspakkauslaatikko oli edelliseltä käytössä pinnasängyssä, mutta nyt kokeilen sit tuota korisänkyä, vie ainakin pienen tilan ja sopii hyvin sängyn viereen.mutta kun se on niin ihanaa kun vauva on siinä ihan vieressä tuhisemassa.
Ootteko pystynyt nukkumaan omassa makuuhuoneessa,?
Nuorimmaisen kohdalla, jouduin jättämään mieheni ja esikoisen nukkumaan meiän huoneeseen ja lähdin vauvan kanssa evakkoon, toivon nyt että saisin nukkua omassa sängyssä.mutta kun mies menee 5:een joka aamu töihin, on hänen saatava nukkua...ja silloin esikoinenkaan ei ollut kuin alle 2v, ja hänkin heräs joka kerta kun vauvakin.
minkälaista kylpyammetta olette käyttäneet?mietin tässä kovasti minkälaisen ostan, onko jalallisesta kokemusta?
aikasemmin on sellanen perinteinen vanna ollut, mutta kun painaa niin hirveesti, ja ottaa selän päälle.on sitten kyllä tosi hyvä, kun lapsi on isompi.
Onko täällä ketään kenen lapsi oisi vauvana saanu poissaolokohtauksia?
Meiän nuorimmainen sai niitä ensimmäisen vuoden aikana 2viikon iästä alkaen, nyt hieman pelottaa, että onko mahd.että tämä uusi tulokaskin oisi niille altis...
Ovat todella rajuja, ja erittäin kovia kokemuksia....
Mutta nyt lähdetään kavereille grillamaan, kivaa..:)
miijo 36+3
tosta neuvolakäynnistä, juu ei muakaan hirmusesti etenkään nyt sulkuaikana kiinosta ajaa 45km, tuonne neuvolaan ja nytkin kun luulin, että on se lääkäri niin sain kovalla vaivalla hommattua tytöille hoitajan, ja loppujen lopuksi kaikki tuon äkäisen 10minuutin takia...ja kun nyt ostin tuon verenpainemittarinkin kotia niin tiedän suurinpirtein koko ajan missä mennään...
joten tuossakin mielessä tuo torstaina käynti v....tutti...aikasta kovasti..:)
mut näin.
miijo
piti tulla vielä kirjottamaan tosta synnytyksen käynnistämisestä...oon kuullu että jalkapohjia ei sais hieroa raskausaikana. Kun siellä on kaikki ne akupunktiopisteet ja siis kuulemma päkiän kohdalla on kohdun yms. pisteet...jos siintä hieroo voi aiheuttaa kovia suppareita ja käynnistää synnytyksen..mut en todellakaan tiiä onko tossa mitään perää vaiko ihan huuhaata.
*Miijo* poissaolokohtauksia? Mitä ne on ? kertokaa amatöörille..=)
Meilläkin mukavaa tiedossa viikonloppuna. Huomenna pidetään miehen veljelle yllätys 30-vuotisjuhlat. Grillaillaan kaveriporukassa ja turistaan...toivottavasti yllätys vaan nyt onnistuis..ja sunnuntaina käydään siellä sitte kakkukahveilla.Siinähän se viikonloppu taas hujahtaa...
Nyt taas taustalle...
Sismus 36+6
onpas täällä tääs turistu paljon.
Tajusin just, että nyt voisi varata ajan tutustumiskäynnille synnytyssairaalaan - että sen verran lähellä ollaan jo h-hetkeä.
Mulla kyllä kanssa maha ihan riittävän iso (masun ympärys oli nyt 101cm - ja onhan se tähän mun huimaan puolitoistametriseen runkoon melko iso). Onneksi ei vieraat kehtaa huomautella mitään, kaverit lähinnä ihastelee.
Viikon päästä olisi se viimeinen neuvolalääkäri, saas nähä mikä on tilanne. Viimeksi heinäkuun alussa oli paikat vaan pehmenny, vaikka supistellu oli ihan huolella. Mulla on laskettu aika vasta 30.8., jotenkin toivon ettei ihan niin pitkälle menis.
G: meillä pinnis kasattuna makkariin, ja tällä hetkellä siinä tönöttää tuo äitiyslaatikko tavaroineen, kun ei vielä muutakaan paikkaa ole. Katotaan sitten nukkuuko vauva laatikossa vai pinniksessä. Pinniksestä saa myös sivuvaunun tapaisen, jos tuntuu ettei jaksa nostella yöllä.
Joku päiväunipaikka varmaan vielä hankitaan vauvalle alakertaan.
Täällä taas tylsä viikonloppu tulossa, mies on lähdössä äijäköörillä mökille viikonlopuksi. Sitten vielä eilen ilmoitti että täytyy ehkä lähteä työmatkalle jenkkeihin. Ei näytä oikein tajuavan, että ehkäpä vaimo kaipaisi seuraa ja haluasi vielä viettää pariskuntana aikaa, ennenkuin tuo tyttö tulee maailmaan ja muuttaa kuviot täysin. Eikä sitä ikinä tiedä, koska rupeaa jotain tapahtumaan - käy vielä niin, että ukko on jenkeissä, kun meikä ähkii synnytyssalissa:(
No, tulipa tällaista purnausta. Kiva kun voi jonnekin purkautua...
pömppä 33+6
Perjantaita elotähkille, täällä on totuteltu olemaan ja elämään kotona vauvan kanssa. Tänään jäimme kahdestaan kun mies lähti isompien kanssa viikonloppureissuun mummilaan. Elämä pyörii kolmen tunnin sykleissä rintojen ympärillä ja olen syöttöjen välissä lypsänyt maitoa kuin pieni lehmä sillä vauva on niin pieni ettei hänen voimansa riitä rintojen imemiseen eli pitää antaa loput pullosta kun väsähtää rinnalle. Ja lisäksi tosiaan pitää olla lyhyet syöttövälit, että vauva varmasti saa tarpeeksi ravintoa. Tänään kävi neuvolan terkka kotona punnitsemassa ja katsomassa vauvaa ja kaikki oli hyvin. Hän on täydellinen vaikkakin pieni ja painokin noussut hienosti. Jatkamme rinta&pullo yhdistelmällä niin kauan kunnes vauva jaksaa syödä rinnasta koko aterian. Tänään ollaan syöty jo kaksi ateriaa pelkkää rintaa - joten mahtavaa edistystä meidän pikkuihmiseltä. En muista yhtään mitä olette ehtineet jutella, mutta kovasti tuntuu olevan oloonsa tuskastuneita, supisteluita sun muita vaivoja. Eli kohta varmaan on muitakin synnyttäneitä :)Mutta nauttikaahan isosta vatsasta ja toisinaan tuskallisesta olostanne - minun odotukseni päättyi niin nopeasti ja ihan liian aikaisin, olisin halunnut olla raskaana vielä muutaman viikon, sillä tämä oli varmaankin viimeinen kerta kun olin raskaana, monet itkut jo olen itkenyt sitä että raskaus loppui ihan liian aikaisin...mutta eihän sitä koskaan tiedä...
Joku pyysi laittamaan kuvaa vauvasta eli laitan pari kuvaa vielä.
Mukavaa perjantai-iltaa Elotähkille!
T: viltsuinkeri & heinätähkä 8pv
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=620617c7-54d0-11dd-8389-…!
kuva pienestä pojasta.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=a5e529c3-54d1-11dd-8389-…!
Ensinäkin, ihana pieni mies sulla * Viltsu-Inkeri*!!!! Iik aivan tuntui alavatsassa kouristeluja ja heti piti katsoa ettei rinnat alkanut vuotamaan.....:o
*Mammeli_x2*: mulla kanssa noita napsahduksia kuuluu vatsasta, samoin edellisessä raskaudessa loppuvaiheessa...vauvan luut naksuu kun se tekee ääriliikkeitä...näin mulle terveydenhoitaja kertoi. Vettä kun on mulla paljon niin äänetkin kuuluu huiman hyvin...usein siis kuuluu kun maha oikein venyttyy äärimmilleen kaverin liikkeistä. Ei ole vaarallista.
Kuulemma kalvojen puhkimenokin aiheuttaa jonkinlaisen napsahtavan / poksahtavan äänen, mutta mulla ei kokemusta tästä ja sittenhän varmaan vedetkin valuu...
Jollakin oli kanssa peräpukamista ongelmia...mulla kanssa. Ja minä ostin apteekista sitä mentolirasvaa...mikä lie HÄDESALVA olikaan. Auttaa kutinaan, mutta ei ainakaan ole pienentänyt pukamia lainkaan. Se toinen aine, jota telkkarissa mainostetaan ac12 muistaakseni maksoi yli 18 egee...en raaskinut ostaa.
Eipä tämän kummempia, olen TOOOSI äkäinen aika lailla koko ajan ja eteenkin noille kakaroille...koko ajan kitisevät mehua, karkkia, jäätelöä tai keksiä....ja aina silloin kun joku kaveri on kylässä tai pihalla...en kehtaa olla antamatta kavereille jos annan nuille.
Siitäpä GALLUP: annetaanko teillä pienten lasten kavereille aina mehua/keksiä/jäätelöä, kun ovat kylässä? Olen alkanut jo harkitsemaan luopumista tästä, kun alkaa olla kavereita jo useamman kerran viikossa.
GALLUP 2: meinaatteko keittää vauvan juomaveden? Itse olen kolmelta aikaisemmin keittänyt veden. Tosin nuorimmaiselta lopetin keittämisen heti kun siirryttiin soseisiin. Kuulemma ei tartte keitttää ja neuvolassa sanottiin myös noin.
Itse ajattelin keittää ainakin aluksi kaikesta huolimatta...
Moikka ja päivänjatkoja.
TarjaMamma
Uskomatonta Viltsu-Inkeri, miten täydellisen pyöreäposkinen pikkuinen. Kuvista ei ikinä uskoiskaan, että miekkonen on syntynyt pienenä ja vähän ennen aikojaan.. Kyllä vauvakuume kasvaa :)
TarjaMamman galluppeihin.. Meillä ei juurikaan herkkuja kavereiden käydessä tarjota. Mehua korkeintaan, jos on kuuma päivä.. Ja juomavedestä, en ole sitä aiemmin keitellyt, mut nyt täytynee miettiä, sillä alueellamme on ollut parikin vesikatastrofia viimeisen parin vuoden aikana.
Kukahan kyseli poissaolokohtauksista? Meidän esikoisella oli pari sellaista. Eka oli niin pitkä ja säikäytti, että säntäsin lääkäriin. Olimme Jorvissa tutkimuksissakin vuodokauden, mutta mitään vikaa ei pojussa ollut. Poissaolokohtaus voi liittyä joillain vauvoilla hetkeen ennen nukahtamista. Vauva on aivan poissa eikä reagoi mihinkään ja säpsähtää sitten takaisin maailmaan ihan yhtäkkiä. Tai näin meillä..
Meillä on muu perhe palailemassa reissultaan. SAin tänään sentään imuroitua ja käytyä kaupassa, mutta mitään suurta inspiraatiota ei kyllä syntynyt.. On aika kipuisen väsähtänyt olo, mutta ihanaa kyllä nähdä muksut parin päivän eron jälkeen.
Lyle
*viltsu-inkeri*:onnea vielä ihanasta pikkuisesta<3hyvä että kaikki on lähtenyt hyvin sujumaan!
mä nukahin pienelle ruokalevolle:)jotenkin kroppa ruvennu vaatiin "päikkäreitä"
galluppia oli meilllä on sellanen jaloilla oleva amme just kun on selkä ystävällisempi..ja juomaveden keitän ainakin alussa vaikka täälläkin sanottu että ei nykyään tarvitse mut kerta viel vantaanjoesta vesi tulee niin varmana keitän:D
meillä tarjotaan kavereille mehua..en yleensä sen takia tarjoa keksejä yms jos heidän vanhemmat ei halua esim karkkipäivän takia tai jos on allergioita..
että ,ei lepokaan auttanut turvoyukseen...jos menis hakemaan jätskiä ja töllön ääreen...taustailen kanssa täällä:)
Meän neiti on ollut suorastaan riiviö koko tän päivän - yritin tossa aikasemmin kirjotella, nii neiti sammuttaa virrat ja sitten repii johoista, joten nyt rauhassa tovi.
*Sannamille* tsemppiä vaan oikein kovasti. Se paikkojen aukeneminen ja synnytys voi lähteä tosi nopeesti liikkeelle ja ei toi sun ä-polin tutkimus välttämättä anna suoraa vastausta synnytyksen lähenemisestä/pitkittymisestä. Tiiä vaikka tänään tai huomenna tapahtuu jotain ;) Monestihan "ronkkiminen" avittaa tilannetta. Toivotaan :)
*Mammeli* Mulla ei oo koskaan naksunu maha, mutta jotkut sanoo sen johtuvan siitä, että vauvan luut naksuu ja toiset taas sanoo, että vauva napsuttelee kalvoja - en tiiä, mikä on oikea vastaus.
*SF:n* innoittamana meikä innostu peseen saunan ja pesuhuoneen, mutta voi jeekama mikä meteli alko mahassa, ko sohvalla tovin istuin. Maha suorastaan hyppi ja pomppi, ihan niin paljon, että vähän jo säikähin, että mitäs nyt tulee tapahtuun...Alapäätä tuikkii ja vihloo, mutta mun lykyllä ei synnytys oo vielä ajankohtaista viikkoihin meillä.
*Miijo* Nukun aina omassa sängyssä, ajan vaikka ukon nukkumaan muualle, jos häirittee mua ;) Lapset ei oo koskaan häirinny mun unia. Ja ammeesta - meillä on ihan tavallinen paatipunkka, jossa pohjalla se tulppa, jonka kautta saa vedet valutettua pois. Sitten saatiin ne jalakset siihen (vaikka ensin sanoin, ettei me niitä tarvita), mutta kyllä ne jalakset kummasti säästää omaa selkää eli suosittelen lämpimästi niitä jalaksia ammeen alle. Sitten ko lapsi kasvaa ja istuu ite, nii ottaa jalakset käytöstä veks. Meillä neiti tahto tulla yli siitä paatipunkasta, jonka jälkeen jalakset sai kyytiä.
*Sismus* Tässä linkki akupainantaan ja sen vaikutukseen synnytyksessä :) http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html
*Viltsu-Inkeri* Voi että mikä ihana vauva teillä on <3 Ihan tippa tuli linssiin...
Ja lopuksi vielä *TarjaMamman* G:t!
*G1*: Jos muksuilla kavereita kylässä, nii jotain pientä voin antaa tarjottavaksi - esmes jotain juotavaa tai jäätelöä, mutta ei tietenkään joka kerta. On toi toiseksi vanhin poika muutenkin niin herkkupepa, nii meillä ei kestä olla jääkaapissa oikeastaan mitään herkkuja, ko himoaa niitä aina ja jää oikea ruoka huonolle hapelle. Onneksi on nyt kuiten oppinut ensin kysymään, että saako ottaa, mutta meillä kuiten karkki/herkkupäivä aina lauantaisin enkä oikein hirveesti jousta siitä säännöstä - eri asia synttärit, jne.
*G2*: Juomaveden oon keittänyt alkuaikoina, mutta en enää muutaman kk:n ikäsenä. Ja mitä vanhemmaksi sitä ite tulee ja enemmän lapsia, nii sen "löysemmäksi" sitä menee noitten kaikkien "ohjesääntöjen" suhteen ;)
Huh, nyt lopetan tän romaanin kirjottamisen ja meen kattoon mitä muu pesue touhuaa.
Mut enpä tiedä kannattaako mun sitä "tulosta" juurikaan mainostaa, koska luultavasti se on väärä. Istukka on sen verran pahassa paikassa ettei lääkäri saanu vauvasta kunnollista mittaa. Samaten jalat oli edessä ym. Mutta viikkoihin nähden ja noilla mitoilla tehtynä arvio oli kuitenkin viikkoihin nähden liian iso. Nyt sitten menen sokerien takia alkuviikosta verikokeisiin. Saa sitten nähdä onko niissä häikkää..
Siitä kurkottelusta.. Mä oon kans joskus kuullu et sanotaan, et kurkotellessa napanuora voi kiepsahtaa vauvan kaulan ympäri. edellisessä raskaudessa multa kiellettiin kurkottelu, koska se aiheuttaa kuulemma helposti supistuksia..
Meillä vauva tulee nukkumaan alusta asti pinnasängyssä, mut varmaan pidetään pyyhekääröä tms selän takana, niin tuntee sitten olonsa turvallisemmaksi. Enhän mä sais itte nukuttua jos vauva ois meijen sängyssä, kun saisin koko ajan vahtia ettei isäntä vaan litistä pikkusta.
Olikohan vielä jotain.. Ainiin, supisteluista huolimatta, kohdunsuu on edelleen kiinni ja kaulaakin jäljellä. Eli eipä taida tällä meijen pikkusella kuitenkaan olla kiirettä maailmaan :) Kaikista supisteluista huolimatta..
Uusia keskustelu juttuja tullu ihan valtavan paljon =) pakko oli tulla kans jutteleen teän kanssa..
ELikkä vauva nukkuu (toivon mukaan) pinnasängyssä, esikoinen on nukkunut pinnasängyssä ja meän vieressä perhepedissä, mutta on niin kova potkimaan että saatiin poika luopumaan perhepedistä kun siirtyi "isojen" poikien sänkyyn =)
Ja toinen, että meillä on nyt pojan nukkumishuoneessa vieras sänky, johon mies voi mennä nukkumaan jos vauva ei oikein malta =) Mies kerta tekee 3vuorotyötä niin ansaitsee nukkua =)
Tarja-Mamman galluppi
G1 Tähän on vielä vähän vaikea vastata kun on niin pieni tuo esikoinen, että hällä ei kavereita juuri ramppaa vielä, mutta tulevaisuudessa varmaan en ainakaan lähde osteleen mitään herkkuja, mehua ja keksiä jos tarjoaa pitäisi riittää jos on pitkän aikaa kaverit..
G2: Keitin esikoiselta vissiin ekat puoli vuotta veet =) ei tosiaankaan olisi tarvinnurt näinkään kauan keittää mutta no eka kun oli ei sitä kaikkea hoksaa =)
Nyt aion keittää veet myös ainakin sen 3kk tai 4kk riippuu milloin alkaa syömään kiinteitä.. Samoin maitopullot pitää keittää siihen asti..Nykysuosituksissa kuulemma on, että vauvat ei tarvi vettä kun maito riittää, mutta kyllä minun mielestä vesi hörppy vauvallekin pitää suoda jo senkin takia että lapsi siihen makuun tottuu ja suu viruttuu maidon jälkeen. Ei tule niin helposti katettakaan sitten kieleen. Taitaa olla taas nuita EU suosituksia..:(
Hmm tulikohan nyt kaikki jutut =) Niin joo A-J totta että synnytys voi lähteä vaikka paikat on täysin kiinni, mutta jotenkin sitä toivoi että ois ees vähän enemmän näillä viikolla ;) Toivottavasti se ronkkiminen vaikuttaa johonkin ;)
Huomenna taas uusi viikko pyörähtää käyntiin..=)
Minäkin nyt vastailen gallupeihin kun niitä tuntuu olevan niin monta...
Vauva tulee nukkumaan pinnasängyssä alusta asti, asetan yleensä kasvot lähemmäs reunapehmustetta kuin sängyn keskiosaa ja selän taakse jonkin pyyhe/peittokäärön jotta on pienen tilan tuntua.
Meillä on vauvat nukkunut aina pinniksessä siihen asti kunnes osaavat itse sieltä kömytä pois, ja tuon iän jälkeen sitten saa tulla perhepetiin äitin ja isin väliin jos siltä tuntuu.
Tosin nyt on lapsilla patja meidän makkarin lattialla ja siihen saa tulla nukkumaan jos ei oma sänky kelpaa yöllä, mutta meidän sänky on vain miehen ja mun käytössä nyt kun on muutenkin hankala nukkua.
Mä myös nukun yleensä aina omassa sängyssä, mies on ollut aina aika sikeäuninen joten ongelmaa hänen unien ja vauvan kiukkujen kanssa ei ole ollut... ja se nyt sitten nähdään herääkö lapset vauvan ääniin, mutta oppivatpa nopeasti pysymään omassa huoneessa jos vauva siellä vanhempien makkarissa häiritsee.
Ammeena meillä on tuollainen perus vanna, siihen ei taida jalkoja olla edes saatavilla, saunan porrasjakkaran päälle olen sen asettanut ja sitten istun itse pöntönkannelle kun kylvetän vauvaa...ja meillä tykätään myös käydä vauvan kanssa suihkussa joten ei se selkä onneksi kovin koville joudu. Ja kun meillä siis vauva käy kylvyssä/suihkussa n.2krt/vk jos ei ole erityistä syytä isoon pesuun niin lavuariipesut riittää muuten...
Vedet olen keittänyt n.3kk ikään asti, sen jälkeen en...ja varmaan samalla kaavalla mennään tälläkin kertaa....
ON: mä innostuin myös siivoamaan tänään, ja tässä on lähes koko iltapäivä mennyt lattian pesun ja vahauksen merkeissä, ja valmista ei ole vieläkään, vielä pariin kohtaan pitäisi vahat levittää...joten josko sitä taas kävisi hetkeksi hommiin ja sitten telkkarin ääreen...lapset on nukkumassa ja mies kaverinsa kanssa ulkona...
Mammeli
Täällä yöllä oli sellanen biletys masussa että!ja sit vihloo alavatsaa ja jomottaa selkään:stänään kun heräsin niin jalat ja kädet oli jo turvoksissa ja niitä valkosia laikkuja täynnä..nyt on nilkoissakin:Ositten on sellanen kiristävä ja väsähtäny olo niissä..
Tänään on sitten puuhaa..mennään siskon tytön synttäreille ja niillä ei ole hissiä.(eli 3 kerrokseen kapuaminen jännittää kovasti..kun pelkältä sängyltä nouseminenkin on tuskaa:D
Miten muuten onko teillä selkä voinut hyvin?Mulla nähtävästi issias kummittelee kaken lisäks tässä:S
ja sit vielä *limasta* eli sottelin äippäpolille ja kuvailin tuon ko.asian ja kätilö sanoi että kuulostaisi tosissaan että on limatulppaa mutta ei ollut huolissaan...sanoi että jos sitä alkaa tulla isompia eriä ja kovia kipuja niin sitten näytille...on kuulema jo näille viikoille normaalia että alkaa irtoamaan..(rv 35) ja toinen oli et vois mahdollisesti myös olla sitä kohdunkaulan eritettä kun kohdunkaula häviää jne...mutta nyt tarkkaillaan tilannetta..kirosin jo että jos nämä kivut e i oo mitään tehneet niin apua,mitäs se on kun alkaa tapahtua:D
mutta nyyt pesulle ja juhlavaatteiden laittoon!
aurinkoista lauantai päivää kaikille!!
nyt muhun sit iski oikein kunnon flunssa yön aikana, olo on tosi kurja!Että tällästä täällä palailen sit kun paranen...
miijo 36+4
Pikaisesti vaan nyt! Meillä maalaustalkoot osa I menossa, joten en jouva koneella olemaan...
Mulla kans muuten viime yönä iski ensimmäisen kerran sellanen viiltävä, puristava menkkajomotus puol 4 aikaan yöllä. Olin jo tunnin kipuilun jälkeen menossa ottamaan Panadolia, mutta olinkin nukahtanut eikä enää vaivannut. Eli täällä alko vissiin ton saunanpesun jälkeen jo vaikutuksia tuntumaan, vaikkei vielä ihan tarttis. Tekis aivan hulluna mieli maalaamaan tonne, mutta ootan, että pääsevät alemmas maalauksissaan, nii voin ite seisolleni maalata - tellingeille en lähe nyt kiikkumaan.
Oikein mukavaa lauantaita kaikille :)
peetu.t - 18.7.2008 13:15 (ID 416643) 1/1
heippa
vastaan tuohon nukkumisgalluppiin...meillä on kumpikin laitettu suoraan pinnikseen, vuorattu tyynyillä että on turvallinen olo. ja joka imetyksen jälkeen laitan oman sänkyyn, en osaa nukkua jos vauva on vieressä. hyvin on oppinut nukahtamaan itekseen ja siirrettäessä omaan huoneeseen käynyt myös ilman kyyneleitä.
onnea inkerille pojasta...ihanaa kohta me aletaan jakautua.
mulla viikkoja vasta 34...bläääh...olen niiin väsynyt tähän raskauteen jo. yöt menee täysin harakoille ja pitäisi lapsiakin jaksaa hoitaa. toivon kyllä että kun 37 viikkoa on täynnä ni vauva tulee =D
muakin ihmiset kyttää..oltiin uimahallissa ni kaikki katsoi kun ei olisi ennen raskaana olevaa nähty uimassa =/...se on kiusallista.
mutta nyt päikkärit
peetu 34+0