Hemoglobiini
Onko korkeasta hemoglobiinista raskausaikana jotain suoranaista haittaa? Oma hempparini nimittäin on ollut neuvolakäynneillä 148->149->153 ja neuvolantäti oli kummissaan.
Kommentit (6)
Moi!
Naisilla Hb:n viitearvot on 117-155 eli sulla on arvot olleet ihan hyviä.
Yleensä jos tupakoi niin arvo on korkeampi tai jos ei juo riittävästi...
Tiedätkö, paljonko sulla on hg ollut aikaisemmin? Mulla ennen raskautta ollut (selvinnyt verenluovutuksessa) 152-155, ja joskus pienenäkin kun otettiin koe ala-asteella se oli 145 jota ihmeteltiin. Jo ekalla neuvolakäynnillä otetusta verikokeesta selvisi seuraavalla kertaa, että oli 135 - sinänsä ihan hyvä, mutta iso lasku jo tuohon aiempaan, vaikka sen sanotaan laskevan usein keskiraskaudessa.
Mainitsitkohan viikkojasi.. jos sulla on ollut aina vahva hg, ehkä se ei ole vielä laskenut, ja onhan se joillakin ollut jopa korkeampi, eikä kaikilla niin paljon laskekaan.
Joillakin on perinnöllisesti korkeahko Hb, esim. mulla on normaalisti n. 150-156. Mulla Hb laski rv 15 paikkeilla 127:ään, mutta nousi sitten 138:aan rv 32.
Yleensä Hb laskee, elleivät rautavarastot ole poikkeuksellisen suuret tai jos käytetään rautatabletteja. Mä en ottanut tabletteja, söin vain hyvin (mm. verilettuja ja puolukkahilloa, nam!).
on meneillään nyt 23+.
Perintönä olen ilmeisesti saanut hyvät veriarvot, kolestrolit yms kohdallaan myös. Äidin puolella vähän kaikilla taitaa olla reilut hemoglobiiniarvot, joten sieltä kai se juontaa juurensa.
Mieleen tuli vain, että entäs, jos tuo hb tuosta nousee vaikka yli 155? Joudunko jollekin kumman kuurille tai tarkkailuun. Ei meinaan paljoa innostaisi... =/.
Minulla oli raskauden alkupuolella (olisiko ollut viikkoja noin 12) heboglobiini 160. Normaalistikin se kyllä on kyvä, taisi edellisessä raskaudessa laskea lopussa jopa lukemaan 127 tai jotain... Normaalisti ei-raskaana yli 140. Neuvolan täti oli myös ihmeissään tästä korkeasta lukemasta, mutta siihen ilmeisesti oli selityksenä se, että voin alkuraskaudessa todella huonosti enkä kyennyt juuri juomaan. Kuivuminen siis nosti arvoa.
Mitenkään kummemmin asiaa ei ole seurattu, viime neuvolakerralla tosin otettiin hemppa (viikko sitten, olen nyt viikolla 28). Täti sanoi, että veri näytti niin punaiselta, ettei ainakaan pitäisi olla anemiasta tietoa. Lupasi soittaa, jos arvoissa jotain häikkää. Ei ole soitellut, joten luulisin, että ovat tavanomaista " hyvää" tasoani.
En ajatellut huolestua korkeista arvoista mitenkään - ei sinunkaan kannata.
PinjaMarja 28+0
Ihan ihanteellisen hyvät hemoglobiiniarvothan sulla on!! =) Ei ole liian korkeat eli ei noista arvoista ainakaan mitään haittaa ole.