Mieheni suku on maailman hitain suku! Menee hermo yhteisellä lomamatkalla. En jaksa enää!!
Mieheni vanhemmat maksoivat meidän matkamme Kroatiaan. Olen tästä äärettömän kiitollinen. Saimme siis koko perhe (kolme lasta ja me vanhemmat) lennot ja hotellin lahjaksi mieheni vanhemmilta.
Mutta tämä vetelehtiminen täällä on jotain uskomatonta, en jaksa enää. Viikko oltu, toinen jäljellä. Mitään ei saada aikaiseksi, enkä minä ajokortittomana pääse täältä yksinkään minnekään viettämään aikaa pois hotellialueelta.
Esimerkki tältä päivältä: oli YKSI sovittu yhteinen meno. Mennään rannalle, syödään yhdessä ja lapset voivat pulikoida vedessä. No, aamulla nukuttiin pitkään (klo 11 asti). Minä heräsin jo klo 9, mutta luin kirjaa siihen asti, että muut heräsivät. Appivanhemmat söivät aamupalaa valehtelematta 3 tuntia, koska lukivat pädeiltään Helsingin Sanomia samalla. Tuolloin kello oli jo kaksi iltapäivällä.
Minulla oli jo nälkä, joten tein sekä itselleni että lapsille leivät. Ajattelin, että pärjätään niillä sitten siihen ravintolaan asti. Mies sanoi käyvänsä tankkaamassa auton, niin voidaan joku päivä lähteä pidemmälle retkelle heti aamusta. Kun mies sanoi, että "lähden nyt" ja oikeasti lähti, meni aikaa NELJÄ TUNTIA!
Anoppi sanoi käyvänsä kävelyllä ennen ravintolaa. Ilmoitti tämän kello kolme. Lähti kello kuusi ja tuli seitsemän aikaan takaisin. Kello tulee nyt jo kahdeksan, eikä kukaan ole vieläkään ihan oikeasti lähdössä sinne ravintolaan. Minä ja lapset ollaan syöty tänään aamupala ja ne leivät. Lähden kohta kauppaan ostamaan lisää syötävää, jos ei pian päästä lähtemään.
Appiukko ilmoitti muuten puoli tuntia sitten, että käy suihkussa vielä ennen lähtöä. Tuolla sohvalla se tekee ristisanatehtävää edelleen, ei aikomustakaan mennä suihkuun.
Otan kokonaan toisen vaihteen huomenna ja alan lomailla niin, että saa jotain tehtyäkin. Mies saa hoitaa lapset ja niiden syömiset. Minä otan huomenna taksin ja lähden jonnekin kauemmas, kiertelen museoita, kävelen, SYÖN normaaleihin aikoihin, saan jotain tehtyä, muistoja, JOTAIN. En jaksa tätä vetelehtimistä, kun ei tehdä yhtään mitään ja jos jotain pitäisi saada tehtyä, niin siihen menee härreguud tuntikausia.
Kommentit (331)
Näiden kuhnureiden ei sitten pitäisi sopia mitään uintireissuja ja päivällis juttuja yhdessä jos kerran haluavatkin vain kuhnia ja kuksia huvilalla.
He tekevät väärin siinä, että sanovat toisin kun toimivat. Miksi eivät sano heti, että luen tässä neljä tuntia hesaria ja lähdetään sitten? Tommonen "lähdetään kohta" on ihan vallankäyttöä, jos se ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Jos on isommalla porukalla liikkeellä, riittää että mukana yksi jahkailija, ja reissu mutkistuu.
Tämä yksi ei ole miettinyt tulevaa ollenkaan, eli ennen lähtöä soittelee ympäriinsä kyselemässä mitä muut ovat pakanneet ja mitä hänen pitäisi pakata.
Lähtö myöhästyy aina, kun joka kerta on jotain mitä pitää äkkiä tehdä ensin. Vaikkapa viedä lottokuponki kioskille.
Itse reissulla hänellä toimintana tapahtuu enimmäkseen päänraapimista, kun hän ei itse osaa tehdä päätöksiä, eli seisoo ja odottaa mitä muut sanovat.
Kun sitten mennään jonnekin, kaikki tapahtuu kuin hidastetussa filmissä. Esimerkiksi jalan siirtäminen toisen eteen on sellaista, että näyttää kuin ei olisi ihan varmaa mihin suuntaan hän on menossa.
Mukava ihminen, mutta erilaiset temperamentit matkalla ovat varma tae verenpaineen noususta.
Eivät kai miehen sukulaiset ole masentuneita? Itse olen juuri tuollainen, erityisesti lomamatkoilla, kun paikka on vieras ja kaupungilla tuntuu että ihmiset tuijottaa. Luultavasti eivät oikeasti tuijota mutta sitä ei saa minun aivoilleni mitenkään jakeluun.
Uloslähtöön menee aikaa tuntikaupalla, esim. 6 tuntia uloslähdön suunnittelua on ihan normaali määrä. En vain pääse liikkeelle, se tuntuu ihan mahdottomalta.
Osaan hyvin kuvitella että jos pääsisin tuollaiselle lomalle ja huvilalle "turvaan" niin en sieltä kyllä poistuisi vapaaehtoisesti juuri mihinkään. Pari kaupunkikierrosta/rantareissua per parin viikon matka olisi minulle ihan riittävästi.
Juttuni pointti oli se että syy siihen miksi seurueellasi kestää niin kauan lähteä ulos on että he eivät halua lähteä majapaikasta mihinkään. Sekin on ihan hyväksyttävää ja oma tapansa lomailla, mutta tietenkin siitä on hyvä tiedottaa sinulle ja lapsillesi että ette turhaan odota heitä kun olette lähdössä rannalle, kaupungille tai milloin minnekin.
Mutta jos kuhnurit luulevat, että pitää olla kohtelias ja sopia aikataulut yhdessä. Ja kun ovat hitaita, eivät vain saa suutaan auki.
Kun kerran muut, ne nopeatkaan, eivät saa suutaan auki.
Mun mielestä nyt nopeat avaavat suunsa ja ratkaisevat tämän asian niin, että kummatkin ryhmät voivat lomailla oman aikataulunsa ja mukavuudenhalunsa mukaan.
Ei niin, että hitaat pakotetaan nopeiksi eikä niin, että nopeat pakotetaan hitaiksi.
Minä voisin olla tuo hidas.
En halua lomalla aikatauluja tai kiirettä.
Mutta itse sanoisin kyllä muille, että menkää ihan kuin itse tahdotte, ei tarvitse odottaa minua mihinkään.
Ja silloin kun sovittunainen jotain, niin kyllä sitten pakottaisin itseni aikatauluun tai sitten ilmoittaisin, että perun ja muut menkää vapaasti.
Tuossa tapauksessa aloittaja voisi käyttää hyvin lapsia syynä, että haluaa mennä omaan tahtiinsa. Jos siis pelkää loukkaavansa muita.
168 jatkaa..
Ja hyvin saattaisin yrittää lähtöä kohteliaisuudesta pari kertaa muiden kanssa, koska aina on ainakin pari tyyppiä jotka vaatimalla vaativat että tulisin mukaan. Ne monesti tyssähtävät siihen että muut lähtevät jo kun eivät enää jaksa odottaa että tulen lähtövalmiiksi ja itse olen helpottunut kun ei tarvinnut lähteä mihinkään.
Ymmärrän tuskasi ap.
Mun anoppi on toiselta laidalta. Vapaapäivänä pitää herätä viimeistään klo:7, muuten saa laiskurin viitan harteilleen. Lounasta syödään klo:11. Jos ollaan sovittu että lähdetään matkaan klo:12 niin 11:45 anoppi seisoo valmiina ja ihmettelee että mikä minulla kestää.
On yhteistä lomaa tarjonnut mutta kauniisti kieltäydyin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi ap.
Mun anoppi on toiselta laidalta. Vapaapäivänä pitää herätä viimeistään klo:7, muuten saa laiskurin viitan harteilleen. Lounasta syödään klo:11. Jos ollaan sovittu että lähdetään matkaan klo:12 niin 11:45 anoppi seisoo valmiina ja ihmettelee että mikä minulla kestää.
Ei kuulosta kovin rentouttavalta lomalta...minäkin kieltäytyisin
Eikö olisikin yllättävää jos porukat olisivatkin suunnitelleet toisen viikon tosi tiukaksi niin että ohjelmaa on kukonlaulusta iltamyöhään ja ap olisikin täällä pian päinvastaisen ongelman kanssa? :D
Kuhnurit eivät koskaan pysty suunnittelemaan tiukkaa viikkoaikataulua.
Tai joo ehkä pystyy suunnittelemaan mutta mikään ei toteudu.
Etenkin jos herätään kello 11 ja aamiainen on syöty vasta kello 14. Mulle se on sama kuin - päivä pilalla jo.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi ap.
Otan osaa, toinen ääripää onkin sitten tämä. Oma anoppini on samanlainen. Kuri kuin armeijassa ja joka paikkaan mennään ja tullaan aivan törkeästi etuajassa.
Kerran olin kutsunut anopin miehineen kylään neljältä. Hänpä soittaa jo ennen kolmea että missäs olette, minä olen täällä teidän kotiovella. Olin ruokakaupassa. Siitäpä hän veti herneet nenään.... Hän myös saattaa ilmestyä aivan ilmoittamatta kylään ja ilmoittaa että_nyt_ lähdetään ravintolaan syömään, ihan kiva, paitsi että nyt tarkoittaa että pitäisi olla jo matkalla ja itse olet tullut juuri aivan hiessä ja väsyneenä töistä ja haluaisit vaan olla. Raskas ihminen.
Appiukko ja hänen vaimonsa ovat myös tuollaisia. Ollaan yleensä kerran vuodessa tai kahdessa yhdessä lomamatkalla, niin että miehen veljen perhe on myös.
Lasten ollessa pienempiä varsinkin niin herättiin paljon aikaisemmin kuin appiukko. Lähdettiin yleensä aamiaiselle/altaalle/kävelylle aikaa kuluttaakseni, lasten kanssa. Ei olisi tullut mieleenikään jäädä huoneeseen/huoneistoon vetelehtimään. Aamutoimet alta pois ja jonnekin ulos.
Niinä päivinä kun vuokrattiin auto/autot lomakohteessa, käytiin yleensä aamupäivällä erinäisellä porukalla jossain, kun vanhukset vielä nukkuivat ja sitten iltapäivällä jossain yhdessä, mutta aika hyvä meillä on ollut se että sovitaan että mennään kello viideltä syömään tai lähdetään hotellilta 12.
Jos jättää yhtään ilmaa siihen että siinä puolenpäivän jälkeen tai viiden kuuden aikaa, niin ei tule lähtö onnistumaan.
Nyt ollaan parina vuitena vuokrattu huvila ja auto kahdeksi viikoksi. Meidän teinit nukkuu nykyään vähän pidempään kuin lapsena, ja sitten viettävät aikaa läheisellä rannalla tai altaalla silloin kun ollaan jouten. Ajellaan paljon lähikulmilla ja yleensä suunnitellaan ostosreissut, rullaluistelut, suffailut yms sinne aamupäiviin
Vierailija kirjoitti:
Etenkin jos herätään kello 11 ja aamiainen on syöty vasta kello 14. Mulle se on sama kuin - päivä pilalla jo.
Minulle tuo tarkoittaa sitä, että olen todella rentoutunut. Töissä riittää aikatauluja ja dead lineja (joita noudatan), lomalle ja vapaalle niitä en kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
"Ajokortti on kansalaistaito. Eihän se tarkoita, että pitäisi omistaa auto. Kuuluu normaaliin yleissivistykseen pystyä ajamaan autoa."
Jos autolla ajaminen ois kansalaistaito, se opetettaisiin koulussa. Autokoulut taas ovat oikein varsinaista riistobisnestä
Peruskoulu päättyy kolme vuotta ennen kuin ajokortti on mahdollinen. Tämä ainakin on yksi syy, ettei se ole opetusohjelmassa. Liikennesäännöt ovat kyllä.
Ensiaputaitoja pidetään kansalaistaitona. Yhtä lailla ajotaito voi pelastaa jonkun hengen.
pkuspuks kirjoitti:
kaikki ei saa ajokorttia,syystä tai toisesta. Ei ole ollut rahaa. Ei ole terve. Esim tietyt epilepsiat saattaa estää,huono näkö,huono näkö pimeällä.Parkinsonin tauti,MS...lakihan tosin muuttui mutta kuitenkin,esteitä on
Mitä sitten?
Eivät kaikki opi lukemaankaan, mutta kyllä se kansalaistaidoksi luetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuo tarkoittaa sitä, että olen todella rentoutunut. Töissä riittää aikatauluja ja dead lineja (joita noudatan), lomalle ja vapaalle niitä en kaipaa.
Mitä järkeä lähteä nukkumaan ulkomaille, kotona tulee halvemmaksi. Mitä järkeä mennä katselemaan seiniä sisäpuolelta ulkomaille, kotona sekin tulee halvemmaksi. No en ymmärrä, mutta ei minun mielestäni kannata reissuun lähteä vain nukkumaan ja olemaan neljän seinän sisällä. Kyllä sitä voi ihan kotonakin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä lähteä nukkumaan ulkomaille, kotona tulee halvemmaksi. Mitä järkeä mennä katselemaan seiniä sisäpuolelta ulkomaille, kotona sekin tulee halvemmaksi. No en ymmärrä, mutta ei minun mielestäni kannata reissuun lähteä vain nukkumaan ja olemaan neljän seinän sisällä. Kyllä sitä voi ihan kotonakin tehdä.
Koska loma on vapaata myös velvollisuuksista. Ei tarvitse jaksaa mitään mitä ei itse halua.
Kukaan ei kuormita pyydöillään tai ehdotuksillaan kun tietävät että olet ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin ripeä ja toimiva itse olet, niin vähän ihmetyttää miksi ei ole ajokorttia?
Asutaan Helsingin kantakaupungissa. Autosta on vain haittaa, parkkipaikkojakaan ei ole. Ei kotona tarvita autoa mihinkään. Sukulaisetkin asuvat kaikki järkevien bussi- tai junamatkojen päässä, niin tosi tosi harvoin tarvitsee autoa vuokrata. Ainoastaan jonnekin kesähäihin keskelle ei mitään vuokrataan auto.
ap
En minä auton tarpeesta kysynyt mitään vaan ajokortista.
Luulisi ripeällä toiminnan ihmisellä sellaisen olevan. Hyvinkin tarpeen joissain tilanteissa kuten vaikka nyt.
Tällaista se on kun on tyhmä ja haluaa vängätä.
Ymmärrän että voi tuskastuttaa kun muut eivät liikukaan omaan makuun tarpeeksi nopeasti.
Se ei kuitenkaan ole heidän ongelmansa vaan sinun, joten sinun se silloin tulee myös ratkaista. Olet ihan oikeilla jäljillä siinä että ei auta sitten muu kuin ottaa se bussi/taksi ja lähteä omille teillensä katsomaan lomakohdetta. Välillä voi olla lapset ja mies messissä, mutta aina ei tarvitse olla.
Muista olla iloinen ja arvostaa kuitenkin teidät kutsuneita appivanhempia vaikka kaikki ei sujukaan niinkuin itse olit suunnitellut. Heidän lomaansa luultavasti kuuluu verkkaisuus ja huolettomuus, tuskinpa he edes haluavat villaltaan kamalasti poistua. Tavallaan ymmärrän heitäkin, ja miestäsi myös. Joskus tekee hyvää vain uida ja nauttia auringosta ilman aikatauluja ja jättää ne museot sunmuut muille matkailijoille.