Mieheni suku on maailman hitain suku! Menee hermo yhteisellä lomamatkalla. En jaksa enää!!
Mieheni vanhemmat maksoivat meidän matkamme Kroatiaan. Olen tästä äärettömän kiitollinen. Saimme siis koko perhe (kolme lasta ja me vanhemmat) lennot ja hotellin lahjaksi mieheni vanhemmilta.
Mutta tämä vetelehtiminen täällä on jotain uskomatonta, en jaksa enää. Viikko oltu, toinen jäljellä. Mitään ei saada aikaiseksi, enkä minä ajokortittomana pääse täältä yksinkään minnekään viettämään aikaa pois hotellialueelta.
Esimerkki tältä päivältä: oli YKSI sovittu yhteinen meno. Mennään rannalle, syödään yhdessä ja lapset voivat pulikoida vedessä. No, aamulla nukuttiin pitkään (klo 11 asti). Minä heräsin jo klo 9, mutta luin kirjaa siihen asti, että muut heräsivät. Appivanhemmat söivät aamupalaa valehtelematta 3 tuntia, koska lukivat pädeiltään Helsingin Sanomia samalla. Tuolloin kello oli jo kaksi iltapäivällä.
Minulla oli jo nälkä, joten tein sekä itselleni että lapsille leivät. Ajattelin, että pärjätään niillä sitten siihen ravintolaan asti. Mies sanoi käyvänsä tankkaamassa auton, niin voidaan joku päivä lähteä pidemmälle retkelle heti aamusta. Kun mies sanoi, että "lähden nyt" ja oikeasti lähti, meni aikaa NELJÄ TUNTIA!
Anoppi sanoi käyvänsä kävelyllä ennen ravintolaa. Ilmoitti tämän kello kolme. Lähti kello kuusi ja tuli seitsemän aikaan takaisin. Kello tulee nyt jo kahdeksan, eikä kukaan ole vieläkään ihan oikeasti lähdössä sinne ravintolaan. Minä ja lapset ollaan syöty tänään aamupala ja ne leivät. Lähden kohta kauppaan ostamaan lisää syötävää, jos ei pian päästä lähtemään.
Appiukko ilmoitti muuten puoli tuntia sitten, että käy suihkussa vielä ennen lähtöä. Tuolla sohvalla se tekee ristisanatehtävää edelleen, ei aikomustakaan mennä suihkuun.
Otan kokonaan toisen vaihteen huomenna ja alan lomailla niin, että saa jotain tehtyäkin. Mies saa hoitaa lapset ja niiden syömiset. Minä otan huomenna taksin ja lähden jonnekin kauemmas, kiertelen museoita, kävelen, SYÖN normaaleihin aikoihin, saan jotain tehtyä, muistoja, JOTAIN. En jaksa tätä vetelehtimistä, kun ei tehdä yhtään mitään ja jos jotain pitäisi saada tehtyä, niin siihen menee härreguud tuntikausia.
Kommentit (331)
Auttaisiko asiaan yhtään jos sovitte joitain menoja keskenänne etukäteen esim. "huomenna klo12 lähdetään kaupungissa käymään" tjsp? Jotkut ihmiset vain ovat sellasia ettei he saa lomalla mitään aikaiseksi, ellei vähän aikatauluta menoja. Jos vain puhutaan että "huomenna voitais joskus päivällä lähteä käymään paikassa X.." niin moni tulkitsee tuon ajankohdan ihan omalla tavallaan.
En siis tarkoita että lomaa pitäisi viettää mitenkään minuutin tarkan aikataulun mukaan, mutta jos edes sen saisi jotenkin sovittua että milloin suunnilleen porukka lähtisi käymään jossain majapaikan ulkopuolella ettei kenenkään tarvi alkaa potemään "hotellikuolemaa".
Missä olet, ap? Täällä odotetaan jo tilannekatsausta?
Tuollainen olisi ihan kamalaa - jos pitäisi kotoaan paeta mahdollisimman kauas tavoittamattomiin, että saa olla omassa rauhassa.
Oikeestikko ihmiset eivät osaa pitää omia rajojaan??
En ihmettele että stressaannutaan ja sairastutaan kun ei osata itsestä ja omista tarpeista pitää huolta muulla tavalla kuin pakenemalla tavoittamattomiin. Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuhnurit eivät koskaan pysty suunnittelemaan tiukkaa viikkoaikataulua.
Tai joo ehkä pystyy suunnittelemaan mutta mikään ei toteudu.
Etenkin jos herätään kello 11 ja aamiainen on syöty vasta kello 14. Mulle se on sama kuin - päivä pilalla jo.
Minulle tuo tarkoittaa sitä, että olen todella rentoutunut. Töissä riittää aikatauluja ja dead lineja (joita noudatan), lomalle ja vapaalle niitä en kaipaa.
Mitä järkeä lähteä nukkumaan ulkomaille, kotona tulee halvemmaksi. Mitä järkeä mennä katselemaan seiniä sisäpuolelta ulkomaille, kotona sekin tulee halvemmaksi. No en ymmärrä, mutta ei minun mielestäni kannata reissuun lähteä vain nukkumaan ja olemaan neljän seinän sisällä. Kyllä sitä voi ihan kotonakin tehdä.
Koska loma on vapaata myös velvollisuuksista. Ei tarvitse jaksaa mitään mitä ei itse halua.
Kukaan ei kuormita pyydöillään tai ehdotuksillaan kun tietävät että olet ulkomailla.
Jaa siis nää on näitä jotka ei osaa sano Ei, ei käy, Ei, en halua. Hassua että ihan ulkomaille asti pitää lähteä tuollaista karkuun kun helpompaa olisi opetella sanomaan mitä haluaa ja mitä ei halua.
Itse olen aina saanut kotonani olla rauhassa kun niin olen halunnut.
Veikkaan että olet sitten melko yksinäinen. Tai sitten vaan nautit siitä ettei kukaan kaipaa.
Me olimme miehen vanhempien kaa Berliinissä. Oltiin suunniteltu että herätään klo 8 ja lähdetään tv-tornin lippujonoon heti aamusta.
Miehen vanhemmat heräsi klo 8. Söi aamupalaa ja jutteli niitä näitä. Sitten vähän meikattiin ja valittiin kaupunkivaatteita. Lähdimme tv-tornille klo 11.
Siellä olikin piiittkä jono.
Vierailija kirjoitti:
Me olimme miehen vanhempien kaa Berliinissä. Oltiin suunniteltu että herätään klo 8 ja lähdetään tv-tornin lippujonoon heti aamusta.
Miehen vanhemmat heräsi klo 8. Söi aamupalaa ja jutteli niitä näitä. Sitten vähän meikattiin ja valittiin kaupunkivaatteita. Lähdimme tv-tornille klo 11.
Ai kauhee..miten selvisit ? Oliko eka kerta kun jouduit jonottaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon itse vähän samanlainen :D
Eli toisinpäin.
Miehen suku on tosi sähäkkää väkeä. Kaikki tapahtuu salamannopeasti. Ei ehdi kissaa sanoa, kun vaikka katto on maalattu tms.
Olemme saaneet jonkinlaisen kompromissin aikaiseksi, olen muuttunut rivakammaksi ja pidän aikatauluista kiinni.
Mies puolestaan on leppoistunut ja ymmärtää, ettei aina ole niin hullu kiire jonnekin.
Ihan ohis ja anteeksi siitä kaikille.
Oli vain niin ihana lukea liitosta, jossa on löydetty yhteisymmärrys noinkin suuren asian suhteen.Vastapainona kaikelle ainaiselle valitukselle täällä ja reaalielämässä.
Onhan se arjessa tosi hiertävää, jos ollaan ikään kuin eri rytmissä koko ajan.
Ja varsinkin, jos on lapsia. Teillä on tai ei ole, mutta jos on tai tulee, niin olette hyvällä pohjalla:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, siellä lomalla nyt muut tekee, mitä haluaa ja sinä odotat ja myötäilet.
Rupeat nyt sinäkin tekemään niitä asioita, joita odota matkalta - eli koluat museot ja muut nähtävyydet. Kahden viikon loma kuulostaa kivalta. Me ollaan aina viikko ja näännyn kun ei saa yhtään levätä niiden hemmetin nähtävyyksien takia (jotka mies tahtoo koluta... :) - minä voisin lukea kaksikin viikkoa vaikka oltaisiin missä :D
Pistä ukko reissuun katsmaan nähtävyyksiä. Lue itse kotona.
Miksi? Minusta on äärettömän mukavaa istuskella roomalaisessa katukahvilassa lueskelemassa, katselemassa ja nauttimassa periaatteella la dolce far niente... Muutkin maat kelpaa, ja onpa niissä luettukin :D
Ovatko appivanhemmat varakkaita. Varmaan ovat töissä, josta tienaa hyvin. Ovatko työelämässä kiireisiä ja ahkeria ja lomalla haluavat ottaa rennosti?
Ei ole ihan halpa ollut matkanne autonvuokrauksineen. Vanhemmat ehkä ajattelevat, että kaikki saavat tehdä mitä haluavat omaan tahtiinsa ja sitä suosittelen teillekin. Itse ostaisin jääkaapin täyteen ja söisin omaan tahtiin iltaan asti jolloin mentäisiin yhdessä syömään. Olisin päivällä altaalla ja uittaisin lapsetkin. Merelle menisin kun huvittaa. En joka päivä. Kävisin Krkassa ja Splitissä. Muuten olisin enimmäkseen.
MIhinköhän ap hävis ? Ratkesiko ongelma vai kyllästyikö trollaamaan?
Näkivätkö appivanhemmat tän ketjun ?? :O
Vierailija kirjoitti:
Missä olet, ap? Täällä odotetaan jo tilannekatsausta?
Ei näihin tämän tyyppisiin juttuihin (provoihin?) yleensä enää seuraavana päivänä kukaan vastaa, aloittaja häviää kuin pieru Saharaan. Tai sitten anoppi on Hesarin jälkeen lukenut vähän av:tä ja nostanut ison äläkän ...
Kun on vuokrattu peräti kaksi autoa, niin mikä estää omat reissut?
Ei niitä autoja turhaan anopin porukka ole vuokrannut.
Ehkä eivät kehtaa vihjata, kun ette huomaa itse ottaa sitä omaa aikaa.
Ehdotin myös tuolla aiemmin, että ostaa jääkaappiin omia ruokia, ainakin lapsia varten, mutta sain alapeukkuja, miksi?
Mikä siinä on väärin?
Muutenkin kun muut jo maksavat kaikki matkan kulut, niin vähintään olisi huomaavista huolehtia oman porukan ruokailusta huvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ajotaidottmia paikalla runsain määrin? Vai miksi lukuisat alapeukut näille ajokortittomuudesta huomauttajille?
Muija vänisee ja valittaa pääsemättömyyttään minnekään, vaikka on kaksi autoa pihalla. Ei siis itsessä mitään vikaa... ei ole. Kaikki on miehen suvun vika.
Minulla on ollut ajokortti 18-vuotiaasta saakka, eli yli 20 vuotta. Olen ajanut autokoulussa, kortin saamisen jälkeen noin viisi kertaa kaverin autolla juoppokuskina, seuraavan kerran yliopistosta valmistumisen jälkeen kun kävin muutamalla ajotunnilla, kun en ollut kymmeneen vuoteen ajanut. Sen jälkeen ajoin vuokramökille ja takaisin, vannoin etten koskaan enää aja itse pitkää matkaa kun junalla ja taksilla on paljon helpompi matkustaa. Siinä olikin minun viimeisin kerta auton ratissa. Kymmeneen vuoteen en ole ajanut, eikä ole ollut tarvetta. Paljonpa olisi minunkin kortista ulkomailla hyötyä, kun Suomessakin olisin pulassa. Pitäisi siis ostaa auto Helsingin keskustaan ja ajaa vain siksi, että kyllä nyt vain pitää? Vaihtoehtoisesti käydä niillä ajotunneilla säännöllisesti matkoja varten, jos 10 vuoden välein pitää ajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhee..miten selvisit ? Oliko eka kerta kun jouduit jonottaa?
Olen jonottanut useastikin mutta 75-vuotiaille se ei ollut herkkua. Reilut puol tuntia jonotettiin ulkona ja lähes saman verran sisällä.
Kuten tiedät tv-tornissa on henkilörajoitus jonka vuoksi pääsylippuun merkitään kellonaika milloin torniin pääsee. Mitä aiemmin tulee, sen nopeammin pääsee.
Me olimme tornilla klo 12. Lippuja oli myyty sen verran jo, että pääsimme vasta klo 17 sinne.
Vierailija kirjoitti:
Kun on vuokrattu peräti kaksi autoa, niin mikä estää omat reissut?
Ei niitä autoja turhaan anopin porukka ole vuokrannut.
Ehkä eivät kehtaa vihjata, kun ette huomaa itse ottaa sitä omaa aikaa.Ehdotin myös tuolla aiemmin, että ostaa jääkaappiin omia ruokia, ainakin lapsia varten, mutta sain alapeukkuja, miksi?
Mikä siinä on väärin?
Muutenkin kun muut jo maksavat kaikki matkan kulut, niin vähintään olisi huomaavista huolehtia oman porukan ruokailusta huvilassa.
Koska sä sepustat asian vierestä, siksi sä saat alapeukutusta jutuilles. Eli Ap osaa kyllä mennä itsekkin ja perheensä kanssa. Mutta jos miehen vanhemmat pytää että mennänkös huomenna rannalle ja iltapäivällä ruokailemaan yhdessä ja tulos on että kuhnurit herää vasta 11 kun jo pitäisi olla rantsulla ja puputtavat aamupalaa vielä kello 14 ja valmistautuvat "lounaalle" vasta kello 20 jälkeen....Niin Sä sönkötät auttamatta asian vierestä.
Meillä on miehen kanssa sellainen sääntö, että emme ota vanhempiamme yhdellekään matkalle mukaan. Siitä ei vaan tule mitään.
Yleensä niitä joutuu vielä passaamaan ja loma menee piloille. Loma lomana, omaishoitajan hommat omanaan.
Minun suvussani taas ei ole jahkailijoita hitauden takia vaan säästäväisyyden! Tädit, eno, äiti, äidin puolen isovanhemmat ovat kaikki rahan pihtaajia. Kun oltiin Kanarialla, piti laskea 10 kertaa, paljonko maksaa koko 8-henkisen porukan reissu vesipuistoon. Sitä laskettiin sekä bussilippujen mukaan että taksimatka-arvioiden mukaan. Netistä etsittiin, paljonko on aikuisen lippu, mitkä on pituusrajat, paljonko enimmillään menee lippuihin. Kun oli 3 päivää reissua mietitty, se toteutettiin, mutta vesipuistossakin oli minun sukuni pakko miettiä, kannattaako sieltä ostaa jäätelöt, oluet, limua, pizzaa. Minä olin lasten kanssa jo tilaamassa pizzaa, kun tultiin porukalla kuiskimaan, että ei noin kallista kannata ostaa ja kai te nyt hotellille asti jaksatte, kun siellä on päivällinen maksettu. Minä suutuin niin, että otin hatkat ja lähdin yksin taksilla sinne hemmetin hotellille. Lähtiessäni sanoin, että tehkää mitä lystäätte, pitäkää ihmeessä kasvavat lapset (5, 8 ja 10 v.) ilman ruokaa ja vähällä juomisella iltaan asti, että säästyy pari kymppiä.
Joo, asian vierestä tai ei, mutta kun tietää, että aikataulut eivät pidä, niin helpottaisi odottelua paljon (jos siis pakosta haluaa odottaa) että lapset saisivat odottelun aikana ruokaa.
En itse haluaisi olla nälkäisenä lasten kanssa jos muutenkin ottaa jo pannuun.
Asia vierestä vielä, että jos aloittaja ei halua mennä on ihan reissuja tai muuta, niin tuskin hän voi pakottaa niitä viivyttelijöitä nopeammaksi.
Ratkaisu siis on sietää odottelua mahdollisimman miellyttävissä olosuhteissa (ei nälkäisinä kiukuttelevia lapsia) tai muuttaa omaa toimintaansa siihen suuntaan ettei harmita mitä muut tekevät ja milloin.
Vai tarviiko ja hyväksytäänkö vaan täällä taputtelu päähän, että voi voi kun sulla on kurjaa vaikka on ilmaiset matkat ja kaikki. Kyllä se elämä nyt kolhii..on ne appivanhemmat ihan hirveitä...
Jaa siis nää on näitä jotka ei osaa sano Ei, ei käy, Ei, en halua. Hassua että ihan ulkomaille asti pitää lähteä tuollaista karkuun kun helpompaa olisi opetella sanomaan mitä haluaa ja mitä ei halua.
Itse olen aina saanut kotonani olla rauhassa kun niin olen halunnut.