Mieheni suku on maailman hitain suku! Menee hermo yhteisellä lomamatkalla. En jaksa enää!!
Mieheni vanhemmat maksoivat meidän matkamme Kroatiaan. Olen tästä äärettömän kiitollinen. Saimme siis koko perhe (kolme lasta ja me vanhemmat) lennot ja hotellin lahjaksi mieheni vanhemmilta.
Mutta tämä vetelehtiminen täällä on jotain uskomatonta, en jaksa enää. Viikko oltu, toinen jäljellä. Mitään ei saada aikaiseksi, enkä minä ajokortittomana pääse täältä yksinkään minnekään viettämään aikaa pois hotellialueelta.
Esimerkki tältä päivältä: oli YKSI sovittu yhteinen meno. Mennään rannalle, syödään yhdessä ja lapset voivat pulikoida vedessä. No, aamulla nukuttiin pitkään (klo 11 asti). Minä heräsin jo klo 9, mutta luin kirjaa siihen asti, että muut heräsivät. Appivanhemmat söivät aamupalaa valehtelematta 3 tuntia, koska lukivat pädeiltään Helsingin Sanomia samalla. Tuolloin kello oli jo kaksi iltapäivällä.
Minulla oli jo nälkä, joten tein sekä itselleni että lapsille leivät. Ajattelin, että pärjätään niillä sitten siihen ravintolaan asti. Mies sanoi käyvänsä tankkaamassa auton, niin voidaan joku päivä lähteä pidemmälle retkelle heti aamusta. Kun mies sanoi, että "lähden nyt" ja oikeasti lähti, meni aikaa NELJÄ TUNTIA!
Anoppi sanoi käyvänsä kävelyllä ennen ravintolaa. Ilmoitti tämän kello kolme. Lähti kello kuusi ja tuli seitsemän aikaan takaisin. Kello tulee nyt jo kahdeksan, eikä kukaan ole vieläkään ihan oikeasti lähdössä sinne ravintolaan. Minä ja lapset ollaan syöty tänään aamupala ja ne leivät. Lähden kohta kauppaan ostamaan lisää syötävää, jos ei pian päästä lähtemään.
Appiukko ilmoitti muuten puoli tuntia sitten, että käy suihkussa vielä ennen lähtöä. Tuolla sohvalla se tekee ristisanatehtävää edelleen, ei aikomustakaan mennä suihkuun.
Otan kokonaan toisen vaihteen huomenna ja alan lomailla niin, että saa jotain tehtyäkin. Mies saa hoitaa lapset ja niiden syömiset. Minä otan huomenna taksin ja lähden jonnekin kauemmas, kiertelen museoita, kävelen, SYÖN normaaleihin aikoihin, saan jotain tehtyä, muistoja, JOTAIN. En jaksa tätä vetelehtimistä, kun ei tehdä yhtään mitään ja jos jotain pitäisi saada tehtyä, niin siihen menee härreguud tuntikausia.
Kommentit (331)
Tuosta ajokortista ja autolla ajosta. Minulla on ollut ajokortti ja oma hyvä auto siitä asti, jolloin olin 18, mutta en ajaisi mielelläni autoa missään Kroatiassa. Siellä käyneenä tiedän, että tiet ovat mutkikkaita yms. Korkeintaan Virossa voisin ajaa autolla. Lappiinkin olen ajanut Etelä-Suomesta ja hyvin meni.
Ollaan joulukuussa lähdössä pojan nelihenkisen perheen kanssa lomareissulle. Lapset 4v ja 1v. Ajattelin aikaisemmin, etten ehdota edes koskaan yhteistä reissua, kun viikon reissulla voi helposti tulla näitä sanomisia kun kaikki ei tykkää samanlaisesta lomasta. Pojan perhe pyysi meitä mukaan, joten lähdetään sitten. Molemmat maksoimme matkan itse. Lastenhoitoapua varmaan kaipaavat, että pääsevät jonnekin aivan kahdestaan, uskoisin. Ihan hotelliin mennään. Ajattelen, ettei meidän tartte koko ajan olla yhdessä. Aamiaiselle mennään omaan teahtiin, ehkä illalla syödään yhdessä.
Esimerkiksi aamiainen on jo sellainen, että jakaa helposti ihmisiä.
Toiset on tikkana kuudelta ja toiset yhdentoista korvilla vasta raottaa silmiään.
Lomalla kannattaa olla rento ja liukuva omatoiminen aamupala on helpompi toteuttaa.
Aamupäivällä en yhteistä ohjelmaa edes ajattelisi, ellei sitten tosiaan joku retki kyseessä.
En valittaisi ilmaisesta matkasta, vaan tekisin omatoimisesti jotain mikäli appivanhemmat ovat jossain tuntikausia. Eihän noissa rantakohteissa muuta olekaan kuin pizzerioita ja paitakauppoja. Pyyhkeellä varataan rantatuoli aamuseittemältä, päivän kokokohta. LOL. Ja ruokaa kai saa kaupasta tai ravintolasta? Mikä tässä on se ongelma? Kannattaisiko jäädä kotio?
Melko kekseliäs trolli, täytyy sanoa. 4/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen noita lomalla "totaalilepääjiä" joten en huoli muita ihmisiä, en varsinkaan yönukkujia, mukaan matkoilleni. Itsehän tykkään nukkua pitkälle iltapäivään ja valvoa yöllä neljään-viiteen, ja muunlaisen rytmin omaavien kanssa häiritsisimme molemmat liikaa toisiamme. Lisäksi en ole yhtään kiinnostunut esim. nähtävyyksistä ja välttelen paikkoja joissa on muita ihmisiä. Otan juuri syrjäiseltä paikalta jonkun vuokrahuvilan yleensä ja sieltä samoilen luonnossa kävellen.
Kerran tein karmean virheen ja hyväksyin vanhempani mukaan. Olin vuokrannut Toscanasta huvilan, ja vanhemmat huomasivat että siellähän olisi heillekin hyvin tilaa lomailla, kun paikka oli 6-8 hengelle ja minä olin yksin menossa. No, ok, vähentäähän se kustannuksia ajattelin ja sanoin että tervetuloa. Mutta siitä tuli painajaista. Äitini heräsi joka aamu klo 7 viimeistään ja alkoi mieletön kohkotus. En voinut minäkään nukkua.
Lisäksi äiti alkoi jo toisena päivänä jäkättää elämäntavoistani, siitä miten kunnon ihmiset herää aikaisin ja aktiivisesti tekee sitä sun tätä, syö tiettyyyn aikaan jne. Tämä vielä nivoutui siihen, kun äitiä suretti kun olen vapaaehtoisesti miehetön ja lapseton, ja siellä sitten äiti itki sitä kuinka hänen tyttärensä onkin kummallinen erakko, joka ei koskaan kasva aikuiseksi. Huoh. Ja kun halusin mennä metsiin ja järvelle vaeltelemaan, vanhemmat olivat hermoraunioina kun kuulemma villipedot syö tai tappajat tappaa. Ei enää ikinä matkaseuraa mulle kiitos...
Kuuma kysymys ketjun aiheeseen liittyen onkin, ehdottaisitko lomaseuralaisellesi että huomenna puolilta päivin tehtäisiin sitten asiaa x ja mentäisiin samalla syömään. Ja sitten jahkailisit kuitenkin iltakahdeksaan ilman aikomustakaan poistua hotellilta kun toinen ei järjestä päivälle muuta ohjelmaa koska kuvitteli että on sovittu yhteistä menoa.
No en kyllä. Jos joku ehdottaisi jotain puoliltapäivin, sanoisin että siihen aikaan korkeintaan käännän kylkeä unissani :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin ripeä ja toimiva itse olet, niin vähän ihmetyttää miksi ei ole ajokorttia?
Asutaan Helsingin kantakaupungissa. Autosta on vain haittaa, parkkipaikkojakaan ei ole. Ei kotona tarvita autoa mihinkään. Sukulaisetkin asuvat kaikki järkevien bussi- tai junamatkojen päässä, niin tosi tosi harvoin tarvitsee autoa vuokrata. Ainoastaan jonnekin kesähäihin keskelle ei mitään vuokrataan auto.
Ajokortti on kansalaistaito. Eihän se tarkoita, että pitäisi omistaa auto. Kuuluu normaaliin yleissivistykseen pystyä ajamaan autoa.
Ei se ajotaito ole sama kuin kortin omistaminen. Jos ei säännöllisesti autoile eli ylläpidä ajotaitoa, ei kortista ole mitään iloa. Parempi pysyä kotona kuin käydä kerta vuoteen kaverin autolla vähän kokeilemassa, vieläkö sujuu.
Minä ja vaimoni emme yleensä suostu lomamatkoille toisen pariskunnan (kaveripariskunta, sukulaiset tms) kanssa juuri siitä syystä, että ihmisillä on hyvin erilaiset ajatukset siitä, että mitä haluaa nähdä ja kokea, puhumattakaan asioiden aikatauluttamisesta.
Me emme aikatauluta syömisiä vaan syömme silloin kun on nälkä eli usein syömme aamiaisen jälkeen ainoastaan yhdistetyn lounaan/päivällisen, joka saattaa olla vaikka muotoa picnic puistossa, jos niin huvittaa (hyvää syömistä ja juomista kaupasta mukaan). Meitä ottaa pannuun sellainen systemaattinen "aamiainen kello 8, lounas kello 12 ja päivällinen kello 18" -ajattelu. Vittu mitä paskaa! Me nukumme vaikka kello 14 asti joku päivä jos huvittaa (varsinkin jos on mennyt myöhään vaikka leffan parissa) ja joku toinen päivä aamiainen on vaikka kello 5 aamulla. Tykkäämme kävellä tuntitolkulla ja katsella maisemia, emmekä juuri koskaan ota taksia, emmekä koskaan menee sightseeing -busseilla, emmekä jaksa loikoilla rannalla tuntitolkulla. Emme myöskään mene turistirysiin rantalomille. KOSKAAN.
Tätä konseptia on vaikea toteuttaa toisenlaisen maun omaavien kanssa ja siitä seuraa usein kaikenlaista nillitystä tyyliin "eiks me nyt voitaisi kaikki mennä koko päiväksi rannalle?". Sen takia emme yleensä matkusta muiden kanssa ja kun joskus tosi harvoin matkustamme porukalla, teemme sen täysin selväksi kanssamatkustajille, että kukin kierrelköön mieleisiään kohteita ja tehköön mitä huvittaa, syököön milloin tekee mieli ja mitä tekee mieli. Jos minun ei tee mieli pitsaa, niin en todellakaan syö pitsaa muiden kanssa kello 8 sen takia, koska he haluavat mennä pitsaravintolaan juuri kello 8.
M49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämäkin on😂 Ai miksi?
Opettele, Ap Bosnian sota ihan googlettamalla siellä yön pimeinä tunteina, niin sullekin, viimein selviää, ettei Kroatiassa tai koko Balkanilla ole kummoisia museoita. No, huomenna sitten uusi provo siitä, miten oli pettymys.
T. Kantakaupungissa joka paikkaan autoileva Balkanin hyvin tunteva
En ole ap, en koskaan käynyt Kroatiassa, mutta ton yön pimeinä tunteina googlettelun osaan. Parissa sekunnissa selvisi, että Kroatiassahan on varsin mielenkiintoinen museotarjonta!
This is a list of museums in Croatia.
Archaeological Museum Osijek
Archaeological Museum, Zagreb
Art Pavilion in Zagreb
Croatian History Museum
Croatian Museum of Naïve Art
Croatian Natural History Museum
Croatian Railway Museum
Cultural and Scientific Center "Milutin Milanković"
Eltz Manor
Ethnographic Museum
Ferdinand Budicki Automobile Museum
Franciscan Church and Monastery (Dubrovnik)
Gallery of Croatian Naïve Art
Gallery of Fine Arts, Osijek
Gallery of Fine Arts, Split
Gallery Vernissage
Gallery Waldinger
Glyptotheque (Zagreb)
Ivan Meštrović Gallery
Klovićevi dvori
Lauba
Marton Museum
Međimurje County Museum housed in Čakovec Castle
Meštrović Pavilion
Mimara Museum
Modern Gallery, Zagreb
Museum of Arts and Crafts, Zagreb
Museum of Broken Relationships
Museum of Contemporary Art, Zagreb
Museum of Croatian Archaeological Monuments
Museum of Slavonia
Museum of the Cetinska Krajina Region
Mushroom Museum, Zagreb
Nehaj Fortress
Oršić Castle in Gornja Stubica
Ozalj Castle
Pazin Castle
Pejačević Castle in Virovitica
Rector's Palace, Dubrovnik
Rijeka Cathedral
Sisak Fortress
Split Science Museum and Zoo
Strossmayer Gallery of Old Masters
Technical Museum, Zagreb
Trakošćan Castle
Veliki Tabor Castle
Vučedol Culture Museum
Zagreb City Museum
Kroatia on hyvin putkulainen ja vuoristoinen maa. Julkinen liikenne on harvaa eikä kulje välttämättä aikataulussa. Olin siellä kovilla helteillä ja jäi tästä näistä syistä museot luuhaamatta.
Ihan vaan ot. Ei ap.
Ollaan oltu tämäntapaisella lomalla kerran miehen veljen perheen kanssa, eikä toista yhteistä lomaa tule. Meitä oli kolme perhettä, jokaisella oma huoneisto. Ajatuksena, että jokainen tekee omia juttujaan omaan tahtiinsa, mutta välillä tehdään jotain yhdessä. Yhdessä tekeminen loppui kolmanteen päivään. He eivät olleet missään ajoissa, eivät pitäneet mistään sovitusta kiinni. Emme kyllä pitkään odottaneet, jos oli sovittu, että lähdetään vaikka illalla porukalla ravintolaan. Kun puoli tuntia sovitusta tapaamisajasta soitimme, ja sanoivat tulleensa juuri suihkusta, lähdettiin me muu porukka menojamme.
Toka päivänä piti mennä yhdessä rannalle, jonne oli muutama kilometri. Lähtöaika sovittiin edellisiltana. Heitä ei näkynyt, ei kuulunut. Puolen tunnin odottelun jälkeen lähdettiin. Oltiin rannalla miltei koko päivä, he tulivat sinne alkuillasta kun me muut jo lähdettiin. Ihmettelivät, miten me nyt jo lähdetään.
Suurin virhe, ja viimeine yhteinen tekeminen oli ilta, kun sovittiin, että grillataan meidän terassilla (meidän huoneisto ainoa jossa grilli). Sovittiin kellon aika, ja mitä kukin tuo. Veljen perheen piti tuoda lihat. He tulivat paikalle 2 tuntia sovittua myöhemmin, me muut oltiin juuri aloitettu syömään muita ruokia, koska kaikilla oli nälkä, varsinkin lapsilla. Ei mitään pahoitteluja, että ovat myöhässä tms. vaan totesivat vain iloisesti, että heillä ei ole yhtään nälkä kun kävivät syömässä tuossa tunti sitten - eli tunti sen jälkeen, kun yhteinen grilli-ilta piti aloittaa.
Tuon illan jälkeen kyselivät kyllä mukaan shoppailureissuille, rannalle ym. mutta kieltäydyttiin kaikesta. Kenenkään hermot eivät enää kestäneet tuota odottelua. Me kaksi muuta perhettä mentiin loppuloma yhdessä ja erikseen sopuisasti, tämä kolmas perhe vietti loppuloman keskenään.
Tämä sama käytös kuuluu siis myös arkeen, ei vain lomaan. Emme enää välitä tuon perheen menoista ja tuloista tuon taivaallista. Jos eivät kunnioita muiden aikaa sen vertaa, että olisivat edes suunnilleen ajoissa ja pahoillaan, kun myöhästyvät monta tuntia, voivat tulla ja mennä miten haluavat. Mitään yhteistä ei enää sovita, tulevat lasten synttäreille kun tulevat. Mökin talkoissa muut tehdään tietyt hommat, ja ilmoitetaan illansuussa saapuvalle perheelle, mitä heille jäi tehtäväksi. Ei tehdä enää heidän puolestaan mitään, kuten aiemmin kävi. Muut hoiti esim. haravoinnin ja muut mökin syyshommat, he saapuivat paikalle juuri kun kaikki on tehty ja aloitetaan illanvietto. Hoitavat oman osuutensa sitten kun heille sopii, me silloin kun yhteiset talkoot on sovittu.
Kerta kaikkiaan raivostuttava perhe, mutta sukua kun ovat niin jossain väleissä oltava. Asia ratkaistu tosiaan niin, että heidän toiveistaan huolimatta yhteisiä lomamatkoja, illanviettoja tai muuta ei ole.
Samaa mieltä. Kuitit vaan talteen ja sen mukaan kulujen jakaminen. Ihan oma vika, kun valehtelee kulut pienemmiksi kuin ne onkaan. Eihän tuossa hommassa ole mitään järkeä. Ja seuraavan kerran voi sanoa, että ei ole varaa nyt varaa lähteä lomalle.