Näkeekö mielestäsi masennuksen päällepäin? Näetkö sinä?
Jäi vaivaamaan kun olin lomamatkalla perheeni kanssa ja tutustuimme erääseen pariskuntaan. Eräs ilta vanhempani ja tämä pariskunta olivat olleet vihteellä kun minä lähdin nukkumaan ja tämä pariskunta oli kysynyt suoraan äidiltäni että sairastanko minä masennusta. Äitini oli myöntänyt tämän ja pariskunta oli sanonut että olivat heti aistineet sen minusta. Harmittaa. En mielestäni käyttäydy/näytä kuin masentunut ihminen mutta ilmeisesti sen näkee musta. Samoin eräs Tinder-matchini sanoi kerran että kuulemma silmistäni näkee että olen masentunut. Itse en osaisi sanoa päällepäin tuntemattomista ihmisistä ovatko he masentuneet vai eivät.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen uskon, että jotkut luulevat voivansa haistaa toisten lääkitykset. Varmaan ovat tosi kivoja ihmisiä muutenkin.
Tosielämän Hannibal Lecterejä :D
Steroidinkäytön voi kyllä haistaa joissain tapauksissa hiestä, tämän voin osin allekirjoittaa. (En itse kuitenkaan käytä)
Terve ihminen haistaa kyllä aika paljon: tupakoijat, alkoholistit, narkkarit, peseytymättömät, kuukautiset, ovulaation yms. Miksi ihmeessä lääkkeiden aineenvaihduntatuotteita ei voisi haistaa?
Mitäs helvettiä? :D Haistat oikein ovulaation? Viitsisitkö vähän avata miltä se mahtaa tuoksua? :DD
Menkat ymmärrän, mutta ovulaatio...
Vierailija kirjoitti:
Jos sen kerta näkee, sanokaapa ketkä kollaasin naisista ovat mielestänne masentuneita:
2 & 3?
Näin masentuneena tää on mielenkiintoinen aihe. Uskon että kuten moni jo onkin vastannut niin aika tasapuolinen kyllä/ei. Itsellä aika moni on sanonut että vaikutan vaan tosi ujolta ja väsyneeltä. Sitten taas toisaalta lähes kaikki uudet tuttavat joista myöhemmin on paljastanut että sairastavat myös masennusta, ovat tunnistaneet kaltaisensa. Uskon että masentunut huomaa toisessa samankaltaisessa tiettyjä piirteitä mistä sen voi huomata helpommin kun sellainen ihminen joka ei tiedä masennuksesta mitään. Mutta toisaalta ei tämäkään toki ole mikään 100% aina tapahtuva juttu. Mutta kuulostaa tutulta tuo tommonen tyhjä ja sammunut katse, toki jollakin se voi olla ihan vaan pelkkää väsymystä ja sellaiseksi se minullakin usein tulkitaan. Kaikenkaikkiaan masentuneet on kyllä yleensä aika hemmetin taitavia peittämään pahan olonsa. Mulla saattaa olla välillä tosi pahoja itsemurha ajatuksia ja itken kaikki ajat kun avopuoliso ei oo kotona mutta sitten hänelle yritän esittää että kaikki on ok. Ja sitten kun tulee se romahdus niin hän saattaa olla hyvinkin yllättänyt että mistäs tämä nyt yhtäkkiä tuli vaikka se on saattanut kestää jo viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos sen kerta näkee, sanokaapa ketkä kollaasin naisista ovat mielestänne masentuneita:
1 ja 4. Tosin vaikuttaa olevan sama ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan että 3 ja 4?
Itsekin olisin veikannut 3 & 4. Arvoituksen heittäjä voisi tulla tänne paljastamaan vastauksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan että 3 ja 4?
Itsekin olisin veikannut 3 & 4. Arvoituksen heittäjä voisi tulla tänne paljastamaan vastauksen?
Haluan odottaa vielä muutaman vastauksen lisää. Paljastan sitten.
1&4 ja koneoppimisella 98% tarkkuudella lesbo.
Ihan roskaa tuo haistaminen ainakin. Jo masennuksen tuoma lisääntynyt ahdistus usein aiheuttaa hikoilua (autonominen hermosto kovilla) niin sinänsä toimiva masennuslääkitys voi jopa vähentää sitä hikoilua.
HSEn adonis kirjoitti:
Ihan roskaa tuo haistaminen ainakin. Jo masennuksen tuoma lisääntynyt ahdistus usein aiheuttaa hikoilua (autonominen hermosto kovilla) niin sinänsä toimiva masennuslääkitys voi jopa vähentää sitä hikoilua.
Vertaa normaalia hikeä ja masennuslääkkeiden aiheuttamaa hikeä. Niissä on eroja. Kuka syö ahdistukseen masennuslääkkeitä?
HSEn adonis kirjoitti:
Ei masennus sinänsä haise tai muuta ihmisen hien hajua, mutta hyvin monet lääkkeet muuttaa ihmisen ominaishajua. Myös masennuslääkkeet. Tarkkanenäinen voi haistaa sen toisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeiden käyttäjät kyllä erottaa. Muuten masennus ei näy ellei sitten ole vakava masennus, johon liittyy motorista hitautta.
Ja p*skat erotatte. Joku pieni annos vaikkapa SSRI-lääkettä ei aiheuta mitään normaalista poikkeavaa olemukseen tai käytökseen.
Ei näy käytöksestä, vaan silmiin tulee tietty sameus ja kasvot turpoavat tietyllä tavalla. Joku mainitsi tuosta hajustakin, niin täsmää myös.
Silmiin mitään "sameutta" tule... kroonisesti masentuneelle taas voi tullakin. Jotkut lääkkeet kyllä turvottavat, se on täyttä totta, mutta itse laihduin ssri-lääkkeistä ja rasvatkin olivat alhaalla. Yksilökohtaista toki.
Et sinä itsestäsi näitä asioita huomaakaan. Täällä kysyttiin huomaako masennuksen. Aika moni vastasi kyllä. Oliko se jotenkin väärä vastaus?
Enpä minä itsestäni puhunutkaan.... ja mitä tulee masennuksen huomaamiseen, niin toisista sen huomaa ja toisista ei. Monet pahasti masentuneet ja apatisoituneet eivät välttämättä sitä itse edes enää sillä lailla huomaa itsessään, koska se on pitkään jatkunut normaali tila ja osa taas kitisee lyhytkestoisista normaaleista elämän suruista, siinä missä joku voi toivoa, että edes pystyisi vielä ylipäätänsä itkemään.
Määrittely on hyvin suhteellista ja jokaisen suhteellisuudentaju on erilainen; oikeastaan toimintakykyisyys on ainoa eriasteisen objektiivinen mittari - mitä ihminen pystyy kestämään ja mitä ei.
Ja voisiko joku kuvailla vielä, että miltä se ssri-lääkkeitä käyttävä ihminen sitten oikein haisee?
Hassu ketju, kun kysytään näkeekö masennuksen päälle päin, niin masentuneet itse tulevat vakuuttelemaan, että ei heistä mitään näy. Vaikka he eivät edes näe itseään ulkopuolisen silmin!
Kyllä ne ovat ne muut ihmiset, jotka pystyvät arvioimaan miltä masentunut näyttää
Vierailija kirjoitti:
Hassu ketju, kun kysytään näkeekö masennuksen päälle päin, niin masentuneet itse tulevat vakuuttelemaan, että ei heistä mitään näy. Vaikka he eivät edes näe itseään ulkopuolisen silmin!
Kyllä ne ovat ne muut ihmiset, jotka pystyvät arvioimaan miltä masentunut näyttää
Minä olen masentunut mutten osaa arvioida ihmisen ulkonäöstä onko hän masentunut. Esim en voisi uskoa mariannasta ja annika-o:sta että ovat masentuneita. Ovat mielestäni yksiä kauneimpia naisia joita olen nähnyt. Ei pitäisi olla syytä olla masentunut.
Vierailija kirjoitti:
HSEn adonis kirjoitti:
Vertaa normaalia hikeä ja masennuslääkkeiden aiheuttamaa hikeä. Niissä on eroja. Kuka syö ahdistukseen masennuslääkkeitä?
Minä syön masennulääkettä sekä masennukseen että ahdistukseen. Molempia lieventänyt muttei kokonaan poistanut vaivojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen masentunut mutten osaa arvioida ihmisen ulkonäöstä onko hän masentunut. Esim en voisi uskoa mariannasta ja annika-o:sta että ovat masentuneita. Ovat mielestäni yksiä kauneimpia naisia joita olen nähnyt. Ei pitäisi olla syytä olla masentunut.
Perustatko arviosi kuviin, vai oletko tavannut heitä kasvokkain? Ihmisten välisessä kommunikaatiossa vaihtuu tietoa paljon enemmän kuin mitä digitaalisesti voi ikinä tuottaa. Tähän kuuluvat äänet, mikroilmeet, hajut, peilisolut aivoissa sun muut tekijät.
Hyvin monista näkee, kaikista ei tietenkään voi päätellä. Ja itse tarkotan sitä et sä livenä näät ihmisen ilmeet, eleet, kuulet puheen. En mtn kuva-arvotuksia.
Kuten joku jo sanoi, niin masentuneella on jo ajan saatossa vääristynyt kuva siitä mikä on normaalia. Oman arvionsa mukaan hän on omasta mielestään kovinkin normaali. Mutta samaan aikaan muut ihmiset näkevät selvästi masentuneen ihmisen.
Enkä puhu mutulla, vaan minulla on juuri tällaisesta kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustatko arviosi kuviin, vai oletko tavannut heitä kasvokkain? Ihmisten välisessä kommunikaatiossa vaihtuu tietoa paljon enemmän kuin mitä digitaalisesti voi ikinä tuottaa. Tähän kuuluvat äänet, mikroilmeet, hajut, peilisolut aivoissa sun muut tekijät.
En ole tavannut kumpaakaan mutta blogeja seurannut alusta alkaen. En näe mitään syytä miksi kumpikaan heistä olisi masentunut. Molemmat maailman luokan kaunottaria, suosittuja, rakastettuja ja rikkaita.
https://aijaa.com/6Xs4ev