Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkeekö mielestäsi masennuksen päällepäin? Näetkö sinä?

Vierailija
19.07.2018 |

Jäi vaivaamaan kun olin lomamatkalla perheeni kanssa ja tutustuimme erääseen pariskuntaan. Eräs ilta vanhempani ja tämä pariskunta olivat olleet vihteellä kun minä lähdin nukkumaan ja tämä pariskunta oli kysynyt suoraan äidiltäni että sairastanko minä masennusta. Äitini oli myöntänyt tämän ja pariskunta oli sanonut että olivat heti aistineet sen minusta. Harmittaa. En mielestäni käyttäydy/näytä kuin masentunut ihminen mutta ilmeisesti sen näkee musta. Samoin eräs Tinder-matchini sanoi kerran että kuulemma silmistäni näkee että olen masentunut. Itse en osaisi sanoa päällepäin tuntemattomista ihmisistä ovatko he masentuneet vai eivät.

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ja ärsyttää kyllä että minkä takia tämä pariskunta kysyi masennuksestani äidiltäni eivätkä voineet kysyä sitä suoraan minulta. Kai nyt arvasivat että äitini juoruaa siitä minulle kuitenkin.

Ja miksi vastatavatuilta ihmisiltä yleensäkään tarvitsisi udella noin henkilökohtaisia asioita? Toki voi olla aitoa myötätuntoa ja kenties omakohtaista kokemusta, mutta hienotunteinen voisi olla.

Mutta hänen perheeltään on ok kysyä? Parin päivän tuntemisen jälkeen.

Vierailija
22/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten masennus ei välttämättä näy ulospäin, niin ei näy kyllä lääkkeiden käyttökään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden käyttö on se mikä näkyy ulospäin.

Vierailija
24/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö mielestänne Annika-O:sta että on masentunut? Mielestäni nimittäin ei ja tuli täytenä shokkina että hänellä on keskivaikea masennus.

No sanotaanko näin, ettei mitenkään järkytä/tule suurena yllätyksenä tuo tieto. Hän on kaunis ja pitää selvästi itsestään huolta, mutta olen huomaavinani katseessa (ihan siis vain kuvien ja somen perusteella, en tunne henkilöä irl) jonkinlaista surua/tyhjyyttä/epävarmuutta. Ehkä tuon tietynlaisen "tyhjyyden" puolesta puhuu myös se kaikki materialismi ja puu pinnallinen "kaavamaisuus", mikä on pinnalla nykypäivän suosituimmissa blogeissa. En ihmettele yhtään, että ihminen joka omistaa niin suuren osan elämästään ulkokuoren huolehtimiselle, masentuu. Siinä työssä on kuitenkin tärkeintä lähinnä pinnalliset asiat; ulkonäkö, pukeutuminen, se miltä oma elämä näyttää ulospäin ja paine kuulua joukkoon. Usein Annikan kaltaiset bloggaajat, julkkikset jne. näyttävät joo teoriassa hyvältä ja kaikki on "kunnossa" mutta joku tietty aitous tai sielukkuus tms. puuttuu. Ihan kuin sen stressin, kireyden, jännityksen tai ylipäätään paineet huokuisivat ulospäin. Voi tietysti olla myös, että olen vain vainoharhainen. Itsellä on samankaltainen kokemus ja luulen siksi tietäväni silti hieman mistä puhun.

Vierailija
25/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ja ärsyttää kyllä että minkä takia tämä pariskunta kysyi masennuksestani äidiltäni eivätkä voineet kysyä sitä suoraan minulta. Kai nyt arvasivat että äitini juoruaa siitä minulle kuitenkin.

Ja miksi vastatavatuilta ihmisiltä yleensäkään tarvitsisi udella noin henkilökohtaisia asioita? Toki voi olla aitoa myötätuntoa ja kenties omakohtaista kokemusta, mutta hienotunteinen voisi olla.

Mutta hänen perheeltään on ok kysyä? Parin päivän tuntemisen jälkeen.

No ei ole ok kysyä häneltä eikä ainakaan hänen perheeltään. Jotka kaikki olivat kysyjille tuoreita tuttavuuksia. T. lainaamasi

Vierailija
26/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä hetkeäkään usko että ainakaan suurmmasta osasta mielialalääkkeiden käyttö näkyisi mitenkään ulospäin. Se on sitten eri asia, jos käyttää esim. tosi paljon jotain rauhoittavia.

Vierailija
27/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeiden käyttäjät kyllä erottaa. Muuten masennus ei näy ellei sitten ole vakava masennus, johon liittyy motorista hitautta.

Ja p*skat erotatte. Joku pieni annos vaikkapa SSRI-lääkettä ei aiheuta mitään normaalista poikkeavaa olemukseen tai käytökseen.

Kyllä aiheuttaa. Ei ole merkitystä annoksella. SSRI lääkitys vaikuttaa koko kehoon. Pahimmillaan myös sen tuottamat aineenvaihdutatuotteet voi haistaa. Samalla tapaa kuin psykoosilääkitys tuottaa hirveän hajun.

Vierailija
28/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeiden käyttäjät kyllä erottaa. Muuten masennus ei näy ellei sitten ole vakava masennus, johon liittyy motorista hitautta.

Ja p*skat erotatte. Joku pieni annos vaikkapa SSRI-lääkettä ei aiheuta mitään normaalista poikkeavaa olemukseen tai käytökseen.

Kyllä aiheuttaa. Ei ole merkitystä annoksella. SSRI lääkitys vaikuttaa koko kehoon. Pahimmillaan myös sen tuottamat aineenvaihdutatuotteet voi haistaa. Samalla tapaa kuin psykoosilääkitys tuottaa hirveän hajun.

Jep. Huomaa heti.

Vierailija
29/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat nämä lääkkeiden käytön näkijät sekoittaa tavanomaiset masislääkkeet joihinkin vahvempiin tai vanhempiin lääkkeisiin.

Vierailija
30/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Itse olen töissä psykiatrisessa sairaalassa akuutti osastolla ja osasta potilaista jotka osastolle saapuvat näkee heti päällepäin ovatko masentuneita vai sairastavatko jotain muuta. Osa taas on hyvinkin "freesinä" matkassa eikä masennus päällepäin näy.

Masennustakin kun on monenlaista laatua, on lieviä oireita ja osalla esim. vakava asteinen psykoottinen masennus. Osa masentuneista ovat työelämässä ja taas toiset tarvitsevat vuosittain sairaalajaksoja, kuntoutuskoteja etc. Kadulla kulkiessani en kiinnitä huomiota kanssaihmisiin _työ mielessä_, eli en juurikaan "näe" masentuneita ihmisiä kadulla, ellei vastaan kävele erittäin huonossa kunnossa oleva henkilö.

Summa summarum, kroonikot on helpompi havaita, mutta lievästi masentuneen joka käy töissä, huomaa ehkä vasta kun keskustelee tovin henkilön kanssa.

Vierailija
31/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkkeiden sivuvaikutuslistasta pitäisi fiksun nähdä miten lääkitys näkyy ja haisee, mutta voihan olla, että lääkitty on sairaudentunnoton eikä itse tätä tajua? Haitat: https://rxisk.org/side-effects-of-antidepressants/

Vierailija
32/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se näkyy ulospäin ihmisille, vaikka itselle se on niin arkinen asia etten itse sitä edes ajattele saatika märehdi, se vain kulkee jatkuvasti mukana. 

Vierailija
33/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mth kirjoitti:

Kyllä ja ei. Itse olen töissä psykiatrisessa sairaalassa akuutti osastolla ja osasta potilaista jotka osastolle saapuvat näkee heti päällepäin ovatko masentuneita vai sairastavatko jotain muuta. Osa taas on hyvinkin "freesinä" matkassa eikä masennus päällepäin näy.

Masennustakin kun on monenlaista laatua, on lieviä oireita ja osalla esim. vakava asteinen psykoottinen masennus. Osa masentuneista ovat työelämässä ja taas toiset tarvitsevat vuosittain sairaalajaksoja, kuntoutuskoteja etc. Kadulla kulkiessani en kiinnitä huomiota kanssaihmisiin _työ mielessä_, eli en juurikaan "näe" masentuneita ihmisiä kadulla, ellei vastaan kävele erittäin huonossa kunnossa oleva henkilö.

Summa summarum, kroonikot on helpompi havaita, mutta lievästi masentuneen joka käy töissä, huomaa ehkä vasta kun keskustelee tovin henkilön kanssa.

Tai sitten kyse ei ole edes masennuksesta, vaan normaalista ohimenevästä alakulosta, jota ei edes pitäisi lääkitä.

Vierailija
34/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeiden sivuvaikutuslistasta pitäisi fiksun nähdä miten lääkitys näkyy ja haisee, mutta voihan olla, että lääkitty on sairaudentunnoton eikä itse tätä tajua? Haitat: https://rxisk.org/side-effects-of-antidepressants/

SSRI-lääkkeiden vaikutusta ei näe saatika haista :D ulospäin millään vitullakaan, paitsi korkeintaan siitä, että ihminen on vähän normaalimpi ihannetapauksessa.

Vierailija
35/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se näkyy ulospäin ihmisille, vaikka itselle se on niin arkinen asia etten itse sitä edes ajattele saatika märehdi, se vain kulkee jatkuvasti mukana. 

Miten se näkyy ulospäin?

Vierailija
36/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SSRI-lääkkeiden vaikutusta ei näe saatika haista :D ulospäin millään vitullakaan, paitsi korkeintaan siitä, että ihminen on vähän normaalimpi ihannetapauksessa.

Lääkitty = sairas. Ei lääkitty voi olla "normaalimpi", vaan sairaampi.

Vierailija
37/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just just, lääkkeiden käytön näkee ja haistaa...😂 anna mun nauraa! No tietty jos on joku iso annostus jotain psykoosi- tai rauhottavaa lääkitystä niin sitä ei voi olla huomaamatta, mutta tavallisia masennuslääkkeitä ei todellakaan.

Kävin muuten tänään pitkällä lenkillä, ja tuskinpa moni mustakaan päältäpäin uskoisi, että syön SNRI-lääkkeitä ja olen vakavasti masentunut.

Vierailija
38/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vetelin just BDI-testistä 51 pistettä mutta sen verran hyvin olen kotikasvatettu, ettei minusta ikinä päälle päin tule tätä koskaan näkemään.

Vierailija
39/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vetelin just BDI-testistä 51 pistettä mutta sen verran hyvin olen kotikasvatettu, ettei minusta ikinä päälle päin tule tätä koskaan näkemään.

Testi ei kerro sitä oletko masentunut vai et. Kuka tahansa saa siitä mitä tahansa kun vaan vastaa oikein.

Vierailija
40/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just just, lääkkeiden käytön näkee ja haistaa...😂 anna mun nauraa! No tietty jos on joku iso annostus jotain psykoosi- tai rauhottavaa lääkitystä niin sitä ei voi olla huomaamatta, mutta tavallisia masennuslääkkeitä ei todellakaan.

Kävin muuten tänään pitkällä lenkillä, ja tuskinpa moni mustakaan päältäpäin uskoisi, että syön SNRI-lääkkeitä ja olen vakavasti masentunut.

Et vain itse sitä tajua. Tässä yleisimmät, jotka lisäävät mm. hikoilua https://health.howstuffworks.com/wellness/men/sweating-odor/medicines-c…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi