Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkeekö mielestäsi masennuksen päällepäin? Näetkö sinä?

Vierailija
19.07.2018 |

Jäi vaivaamaan kun olin lomamatkalla perheeni kanssa ja tutustuimme erääseen pariskuntaan. Eräs ilta vanhempani ja tämä pariskunta olivat olleet vihteellä kun minä lähdin nukkumaan ja tämä pariskunta oli kysynyt suoraan äidiltäni että sairastanko minä masennusta. Äitini oli myöntänyt tämän ja pariskunta oli sanonut että olivat heti aistineet sen minusta. Harmittaa. En mielestäni käyttäydy/näytä kuin masentunut ihminen mutta ilmeisesti sen näkee musta. Samoin eräs Tinder-matchini sanoi kerran että kuulemma silmistäni näkee että olen masentunut. Itse en osaisi sanoa päällepäin tuntemattomista ihmisistä ovatko he masentuneet vai eivät.

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on psykoosilääkitys. Tuskin se kenenkään nenään haisee. Ainut mikä tuoksuu, on shampoo ja hoitoaine föönatuissa hiuksissa, suihkugeeli ja deodorantti sekä hienoinen suihkaus Versacea.

Vierailija
42/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SSRI-lääkkeiden vaikutusta ei näe saatika haista :D ulospäin millään vitullakaan, paitsi korkeintaan siitä, että ihminen on vähän normaalimpi ihannetapauksessa.

Lääkitty = sairas. Ei lääkitty voi olla "normaalimpi", vaan sairaampi.

Mitä helvettiä nyt taas :D

Olen kuullut lukemattomia kertoja (jopa yhdeltä idioottilääkäriltä) että "jaa sä masentunut vai, no just joo." Yleensä olen vastannut että "Juu-u, hmm. Onko sua raiskattu ja pahoinpidelty vuosikausia lapsena? Tekijänä oma isäs? Ootko sairastunut nuorena niin vakavasti että sun ei pitäisi edes olla elossa enää?" En läheskään aina jaksa vaivautua, mutta joidenkin idioottien kohdalla olen "vähän sanonut." 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun itse olin masentunut, niin sitä ei mielestäni huomannut kukaan. Nekään, joille kerroin, eivät ehkä ottaneet asiaa kovin vakavasti. Jotkut kyllä huomasivat että olin laihtunut.

Vierailija
44/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeiden käyttäjät kyllä erottaa. Muuten masennus ei näy ellei sitten ole vakava masennus, johon liittyy motorista hitautta.

Ja p*skat erotatte. Joku pieni annos vaikkapa SSRI-lääkettä ei aiheuta mitään normaalista poikkeavaa olemukseen tai käytökseen.

Ei näy käytöksestä, vaan silmiin tulee tietty sameus ja kasvot turpoavat tietyllä tavalla. Joku mainitsi tuosta hajustakin, niin täsmää myös.

Vierailija
45/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
46/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeiden käyttäjät kyllä erottaa. Muuten masennus ei näy ellei sitten ole vakava masennus, johon liittyy motorista hitautta.

Ja p*skat erotatte. Joku pieni annos vaikkapa SSRI-lääkettä ei aiheuta mitään normaalista poikkeavaa olemukseen tai käytökseen.

Ei näy käytöksestä, vaan silmiin tulee tietty sameus ja kasvot turpoavat tietyllä tavalla. Joku mainitsi tuosta hajustakin, niin täsmää myös.

Käytännössä silmien sakkadeista (nopeat silmänliikkeet) erottaa heti. Poskien turvotus (kuukasvot) liittyvät yleensä steroidien, kuten kortisonin käyttöön, mutta voi myös liittyä masennuslääkkeisiin.

Vierailija
47/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka joku lääke aiheuttaisikin välillisesti jotain hajua esim. hienerityksen vilkastumisen kautta tai suun kuivumisen takia, ei ulkopuolinen voi mitenkään päätellä sitä, mistä lääkityksestä on kyse. En hetkeäkään usko, että kukaan voisi haistaa tai muutenkaan nähdä tavanomaista masennuslääkitystä vieraasta ihmisestä.

Sen uskon, että jotkut luulevat voivansa haistaa toisten lääkitykset. Varmaan ovat tosi kivoja ihmisiä muutenkin.

Vierailija
48/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se näkyy ulospäin ihmisille, vaikka itselle se on niin arkinen asia etten itse sitä edes ajattele saatika märehdi, se vain kulkee jatkuvasti mukana. 

Miten se näkyy ulospäin?

En oikeastaan osaa sanoa, saan vain siitä palautetta jatkuvasti ja välillä aina joku kysyy, että "onko kaikki hyvin" ja muuta vastaavaa. Itse en huomaa koko asiaa. Voi olla, että olen omasta mielestäni ihan ok-tuulella ja muiden mielestä taas sen näköinen kuin hautoisin itsemurhaa. Go figure, mutta veikkaan, että omat standardit "normille" olemiselle ovat jotain ihan muuta kuin mitä ne ovat muille.

Vierailija
49/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka joku lääke aiheuttaisikin välillisesti jotain hajua esim. hienerityksen vilkastumisen kautta tai suun kuivumisen takia, ei ulkopuolinen voi mitenkään päätellä sitä, mistä lääkityksestä on kyse. En hetkeäkään usko, että kukaan voisi haistaa tai muutenkaan nähdä tavanomaista masennuslääkitystä vieraasta ihmisestä.

Sen uskon, että jotkut luulevat voivansa haistaa toisten lääkitykset. Varmaan ovat tosi kivoja ihmisiä muutenkin.

Ei kyse ole uskosta, vaan faktasta. Lääkkeet muuttavat aineenvaihduntaa ja herkillä aisteilla varustettu erottaa poikkeavat ihmiset. Ihminen alitajuisesti erottaa feromonitkin, niin miksi ei sitä, että joku syö lääkkeitä ja niiden aineenvaihduntatuotteet tulevat hien mukana nenään?

Vierailija
50/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosielämän Hannibal Lecterejä :D

Steroidinkäytön voi kyllä haistaa joissain tapauksissa hiestä, tämän voin osin allekirjoittaa. (En itse kuitenkaan käytä)

Vierailija
51/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosielämän Hannibal Lecterejä :D

Steroidinkäytön voi kyllä haistaa joissain tapauksissa hiestä, tämän voin osin allekirjoittaa. (En itse kuitenkaan käytä)

Terve ihminen haistaa kyllä aika paljon: tupakoijat, alkoholistit, narkkarit, peseytymättömät, kuukautiset, ovulaation yms. Miksi ihmeessä lääkkeiden aineenvaihduntatuotteita ei voisi haistaa?

Vierailija
52/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten usko. Minä edelleen huomaan nämä asiat. En ymmärrä, miksi jonkin asian huomaaminen tekee minusta -ei kivan ihmisen. Tarkkailen paljon ihmisiä ja jos näen, että ihminen on jäänyt esim. juhlissa orpona seisomaan, menen yleensä juttelemaan hänelle.

Vierailija
53/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmiin mitään "sameutta" tule... kroonisesti masentuneelle taas voi tullakin. Jotkut lääkkeet kyllä turvottavat, se on täyttä totta, mutta itse laihduin ssri-lääkkeistä ja rasvatkin olivat alhaalla. Yksilökohtaista toki.

Vierailija
54/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä silmien sakkadeista (nopeat silmänliikkeet) erottaa heti. Poskien turvotus (kuukasvot) liittyvät yleensä steroidien, kuten kortisonin käyttöön, mutta voi myös liittyä masennuslääkkeisiin.

Lihavillahan on turpeat kasvot. Mistä tunnistat onko lihava ihminen vain lihava vai masentunut?

Vierailija
55/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exäni tapas aina sanoa, että hän näkee silmistä, jos joku käyttää mitään päähän vaikuttavaa lääkettä. En ollut edes ajatellut, että tuollaisia järjettömiä uskomuksia on  muillakin ihmisillä :D.

Kysyttekö te haistajat muuten sitten aina noilta haisevilta, että käyttääkö hän mielialalääkkeitä, vai miten varmistatte havaintonne oikeaksi?

Vierailija
56/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minusta. Ne vähät hetket, kun käyn ihmisten ilmoilla tai sosialisoin olen hymyilevä, vitsaileva ja paljon äänessä. Heti kun pääsen kotiin mietin miten tapan itseni ja mitä järkeä on enää elää.

Vierailija
57/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmiin mitään "sameutta" tule... kroonisesti masentuneelle taas voi tullakin. Jotkut lääkkeet kyllä turvottavat, se on täyttä totta, mutta itse laihduin ssri-lääkkeistä ja rasvatkin olivat alhaalla. Yksilökohtaista toki.

Et sinä itsestäsi näitä asioita huomaakaan. Täällä kysyttiin huomaako masennuksen. Aika moni vastasi kyllä. Oliko se jotenkin väärä vastaus?

Vierailija
58/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun exäni tapas aina sanoa, että hän näkee silmistä, jos joku käyttää mitään päähän vaikuttavaa lääkettä. En ollut edes ajatellut, että tuollaisia järjettömiä uskomuksia on  muillakin ihmisillä :D.

Kysyttekö te haistajat muuten sitten aina noilta haisevilta, että käyttääkö hän mielialalääkkeitä, vai miten varmistatte havaintonne oikeaksi?

Ei tarvitse. Ne on ajat sitten tutkittu. Lukee myös lääkkeiden tuoteselosteissa. Tärkeintä on tietää kuka käyttää, mutta ei sitä mitä käyttää. Lääkitty = sairas. Kierrä kaukaa. Tämä on masennuksenkin alkuperäinen evoluutio: jos sairastut, menet pois laumasta, ettet sairastuta toisia.

Vierailija
59/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outo ajatus, että ihminen toisi ääneen esille kaiken, mitä hän havaitsee. Pyydän tuhannesti anteeksi teiltä lääkkeiden käyttäjiltä, että lääkkeiden käyttönne voi nähdä. Miksi hitossa tuollaisesta asiasta voi loukkaantua.

Vierailija
60/149 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkettä käyttävän sakkadit eroavat lääkettä käyttämättömän vastaavista? (Halusin nostaa tämän esiin koska kommentista saattaa saada sen käsityksen että sakkadit ovat jonkinlainen oire tai merkki jostain jo itsessään, mitä ne eivät ole. Ne ovat ihmisen silmille ominainen tapa siirtyä yhden kohteen tarkkailusta toiseen, ja esim. maiseman katselemisessa syntyy sarja yksittäisiä havaintoja joiden välillä katse liikkuu tavalla jolle on annettu ko. nimi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän