Jälleen bitbull tappanut pienemmän koiran ja raadellut teinityttöä Espoossa
htåtps://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807182201080832_u0.shtml
Siis tehkää nyt kertakaikkiaan joku jokin aloiten näiden rotujen totaaliseksi kieltämiseksi. Siis kyseessä pitbul ta amstaffi.
Vaikka kuinka näitä rotuja puolusteltaisiin ja vaikka ne kuinka olisi hyviä koiria jossain tilanteessa. Niin niissä on todella isot riskit että niillä naksahtaa tappajageenit päälle.
Kommentit (528)
Vain sairas koira hyökkää raatelutarkoituksella toisen kimppuun. Berliinissä esim Ranskanbulldogit kulkevat kaupungilla omistajiensa kanssa vapaina, eikä siellä päästetä näitä mielenvikaisia koiria muiden pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään "tappajageenejä" nyt vaan ei ole olemassakaan. OMISTAJASTA kiinni miten koira käyttäytyy.
Jostain oudosta syystä kaikki labradorin omistajat onnistuvat kouluttamaan koiransa niin etteivät ne juokse raatelemassa ja tap.pamassa?
Vierailija kirjoitti:
Tämmönen on ihan kauheeta! Ei tommosia koiria saa olla jotka tappaa toisten koiria :(((((
Mihin v i t t u u n uskallan viedä koirani enää lenkille?
No just näin. Mun koira on opetettu kulkemaan jopa metsässä ilman hihnaa, mut sitten muutin alueelle jossa asusti eräs raatelukoira. Eipä enää piknikkejä kallion päällä. Koirani selvisi hengissä, mutta kyllä se oli sekunneista kiinni.
Mikseivät hyvin haastavat rodut vaan voisi olla luvanvaraisia? Tämähän olisi win-win kaikille. Sille egopullistelullekin olisi silloin edes jotain pohjaa, kun omistaja on testein arvioitu päteväksi pitämään kys. koiraa ja kukaan ei saisi hetkenmielenjohteesta itselleen potentiaalisesti vaarallista eläintä. Omistajia syutetään näistä kuolemista, joten miksei siis aleta valvoa omistajia tarkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mun mielestä tää tapaus on kamala ja on ihan HIRVEETÄ jos toinen koira raatelee toisen koiran!!!!!! Siis aivan kamalaa.
Mutta mikä tässä keskustelussa vtuttaa? Se kun täällä vouhkataan nyt kaikista mahdollisista isoista koirista. Mulla on ollut rottis aikaisemmin 11 vuoden ajan eikä se tehnyt pahaa kärpäsellekään. Todella kiltti rottis. Oli ihmisrakas, erityisen lapsirakas ja viihtyi muiden koirien kanssa, erityisesti koiranpentuja rakasti.
Oli kyllä kova vahtimaan, sen vahtiminen oli sellaista mitä varmasti kaikki säikähtivät ja paljon jos kuulivat. Itsekin säikähdin välillä vaikka olin tottunut. Mutta se tosiaan aloitti vahtimisen jos joku tuli meidän pihaan, eli ihan aiheesta. Halusinkin että se haukkuu heti jos joku tulee pihaan, ja niin tekikin. Todella kiltti oli kuitenkin, aina. Rauha sen ihanan muistolle. ❤️Yksinkertaisesti tekee vaan pahaa lukea tuollaista kun oma koira oli ihan aidosti oikeasti todella kiltti...mä en ole mikään vihaisten koirien puolustelija todellakaan.
Pitää muistaa se perusasia, että Suomessa koirat jähnäävät ja ottavat yhteen paljon, koska meillä ei koiria neutrata toisin kuin vaikka USAssa. Siellä on erikseen koirien kasvattajat ja ne, joilla koirat on lemmikkeinä, ja lemmikkikoirat neutrataan. Samalla niiden luonne tasoittuu ja ne jää ikään kuin leikkisiksi pennuiksi. Lisäksi vaikuttaa se, ettei meillä koiria sosiaalisteta ja arkitottelevaisuutta silmällä pitäen kouluteta niin hyvin kuin pitäisi. Ja sitten vielä meteli nostetaan, kun jotain sattuu. Ja se on aina näin, että vastassa on pieni räksy, jonka näkökulma on jutun ainoa tulokulma. Lukijat eivät voi millään tietää, mitä kaikkea oikeasti on tapahtunut, paljonko se pieni on haastanut, onko sen omistaja kaapaissut koiransa syliin ja nostanut korkealle toisen koiran yläpuolelle jne.
Sillä onko se "pieni räksy" haastanut kuinka paljon tahansa tai onko omistaja nostanut koiraansa syliin ja toista koiraa korkeammalle ei ole tässä asiassa mitään väliä. Ei tervejärkinen koira hyökkää ja pure toista koiraa kuoliaaksi vain siksi, että toinen haaastaa tai on nostettu korkeammalle. Niinku ihan oikeesti...
Niinku ihan oikeasti, provosointi vaikuttaa paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan vähääkään eri rotuisten koirien kanssa tekemisissä ollut tajuaa, että ulkoisten ominaisuuksien jalostuksen lisäksi rofut vaihtelevat myös luonteeltaan ja vieteiltään. Bordercollie vahtii, että ”lauma” on kasassa ja tulee mielellään jalkoihin nojailemaan ja pyytämään kuonollaan rapsutuksia. Malamuutti lähtee rusakon perään kuin ammus ja viihtyy itsekseen lepäillen, kun ei ole ohjelmaa. Labbis kulkee lenkit kuono maassa ja pitkäpinnaisena palvelukoirana jaksaa lasten metelöintiä loputtomiin.
Taistelurotuisilla koirilla on jalostettu vietti hyökätä ja taistella. Vaikka kuinka omistaja sanoisi, että koira on hyvin kiltti, ei tätä viettiä koulutuksella voi poistaa.
Ja kuitenkin viime vuosikymmeninä tätä viettiä on poiskoulutettu määrätietoisesti ja menestyksellä.
Menestyksen hedelmistä olemmekin taas jälleen saaneet lukea uutisista.
Tunnut seuraavan todella hyvin eri rotujen kehitystyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo nähnyt näitä amstaffeja oikeestaan ikinä? Ei ilmeisesti kovin yleisiä ole? Tiedän vaan että sillä yhdellä bloggaajalla on tuollainen. Livenä olen nähnyt tuollaisen ehkä kerran elämässä :o
Asun Helsingissä.
Tunnen muutaman amstaffin. Ne on aika pieniä mutta lihaksikkaita, ja ainakin nämä jotka minä tunnen on ystävällisiä ja lutuisia elikoita, jatkuvasti kerjäämässä syliä ja rapsutusta. Eivät haasta riitaa sen paremmin koirien kuin ihmistenkään kanssa.
Selvennykseksi vielä sanon amstaffia pieneksi, koska omat koirani ovat selkeästi isompia. Amstaffi puolestaan on hieman isompi kuin staffi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo nähnyt näitä amstaffeja oikeestaan ikinä? Ei ilmeisesti kovin yleisiä ole? Tiedän vaan että sillä yhdellä bloggaajalla on tuollainen. Livenä olen nähnyt tuollaisen ehkä kerran elämässä :o
Asun Helsingissä.
Tunnen muutaman amstaffin. Ne on aika pieniä mutta lihaksikkaita, ja ainakin nämä jotka minä tunnen on ystävällisiä ja lutuisia elikoita, jatkuvasti kerjäämässä syliä ja rapsutusta. Eivät haasta riitaa sen paremmin koirien kuin ihmistenkään kanssa.
ELi kyseessä staffi.Amstaffi ei ole pieni.
Amstaffi on noin 45 cm korkea. Staffi on vastaavasti 35-40 cm eli hieman amstaffia matalampi. Vertailun vuoksi mun omat koirat on 65-72 cm korkeita
Provosoikaa vain nostamalla koira syliin.
Pääsette sitten roskalehtiin itkemään ja sääliä hakemaan.
kysynvan kirjoitti:
Keltä se on pois jotain jos nämä rodut kiellettäisiin. ?? Kerro ??
Tutustupa miten esim. Iso-Britanniassa kävi sen jälkeen kun pitbullit kiellettiin. Vasta hiljattain tuli mielenkiintoinen dokumentti Yleltä asiasta.
Itse en usko että rodun kieltäminen on ratkaisu. Ehkä tietyt rodut pitäisi saada luvanvaraisiksi. Ne, jotka tällaisia rotuja omistaa olisivat tiukemmassa valvonnassa. Tämä tosin ei koskaan toimisi Suomessa, sillä ei täällä mitään valvontaa ole nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa kennelliitto sanoo ettei koiraa missään nimessä saa syliin nostaa. Se provosoi vain hyökkääjää lisää. Mutta asiahan ei minulle kuulu jolla on koira hallinnassa ja KIINNI kunnon remmissä.
FLEXI EI OLE KUNNOLLINEN JOS SITÄ EI OSATA KÄYTTÄÄ OIKEIN.
Joo jätetään se koira vaan siihen maahan ja katsotaan tappo-operaatiota niinkö? Jos nostan syliini niin kykenen itsekin puolustautumaan.
Miten muka? Sulla on kädet kiinni omassa koirassasi. Hyökkäävä koira on huomattavasti sua nopeampi ja ketterämpi liikkeissään, se olisi sitä vaikka olisit jopa palstan oma suhiseva krav maga-ekspertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mun mielestä tää tapaus on kamala ja on ihan HIRVEETÄ jos toinen koira raatelee toisen koiran!!!!!! Siis aivan kamalaa.
Mutta mikä tässä keskustelussa vtuttaa? Se kun täällä vouhkataan nyt kaikista mahdollisista isoista koirista. Mulla on ollut rottis aikaisemmin 11 vuoden ajan eikä se tehnyt pahaa kärpäsellekään. Todella kiltti rottis. Oli ihmisrakas, erityisen lapsirakas ja viihtyi muiden koirien kanssa, erityisesti koiranpentuja rakasti.
Oli kyllä kova vahtimaan, sen vahtiminen oli sellaista mitä varmasti kaikki säikähtivät ja paljon jos kuulivat. Itsekin säikähdin välillä vaikka olin tottunut. Mutta se tosiaan aloitti vahtimisen jos joku tuli meidän pihaan, eli ihan aiheesta. Halusinkin että se haukkuu heti jos joku tulee pihaan, ja niin tekikin. Todella kiltti oli kuitenkin, aina. Rauha sen ihanan muistolle. ❤️Yksinkertaisesti tekee vaan pahaa lukea tuollaista kun oma koira oli ihan aidosti oikeasti todella kiltti...mä en ole mikään vihaisten koirien puolustelija todellakaan.
Pitää muistaa se perusasia, että Suomessa koirat jähnäävät ja ottavat yhteen paljon, koska meillä ei koiria neutrata toisin kuin vaikka USAssa. Siellä on erikseen koirien kasvattajat ja ne, joilla koirat on lemmikkeinä, ja lemmikkikoirat neutrataan. Samalla niiden luonne tasoittuu ja ne jää ikään kuin leikkisiksi pennuiksi. Lisäksi vaikuttaa se, ettei meillä koiria sosiaalisteta ja arkitottelevaisuutta silmällä pitäen kouluteta niin hyvin kuin pitäisi. Ja sitten vielä meteli nostetaan, kun jotain sattuu. Ja se on aina näin, että vastassa on pieni räksy, jonka näkökulma on jutun ainoa tulokulma. Lukijat eivät voi millään tietää, mitä kaikkea oikeasti on tapahtunut, paljonko se pieni on haastanut, onko sen omistaja kaapaissut koiransa syliin ja nostanut korkealle toisen koiran yläpuolelle jne.
Sillä onko se "pieni räksy" haastanut kuinka paljon tahansa tai onko omistaja nostanut koiraansa syliin ja toista koiraa korkeammalle ei ole tässä asiassa mitään väliä. Ei tervejärkinen koira hyökkää ja pure toista koiraa kuoliaaksi vain siksi, että toinen haaastaa tai on nostettu korkeammalle. Niinku ihan oikeesti...
Niinku ihan oikeasti, provosointi vaikuttaa paljonkin.
Tiedätkö että samaan vetoavat parisuhdeväkivaltaa harjoittavat luuserit. Ku se toinen ärsytti.
" Lukijat eivät voi millään tietää, mitä kaikkea oikeasti on tapahtunut, paljonko se pieni on haastanut, onko sen omistaja kaapaissut koiransa syliin ja nostanut korkealle toisen koiran yläpuolelle jne."
Sanotaan nyt tämä mahdollisimman selkeästi ja yksinkertaisesti : ei ole mitään merkitystä sillä paljonko "pieni on haastanut" koiraa. Mikäli koira hyökkää ihmisen kimppuun, se on arvaamattomuutensa todistanut eli vaarallinen. Siihen ei voi enää luottaa ja se on lopettava.
Mikään osa tästä ei ole normaalijärjellä varustetun ihmisen vaikeata käsittää.
aloitettakehiin kirjoitti:
Siis tehkää nyt kertakaikkiaan joku jokin aloiten näiden rotujen totaaliseksi kieltämiseksi. Siis kyseessä pitbul ta amstaffi.
Vaikka kuinka näitä rotuja puolusteltaisiin ja vaikka ne kuinka olisi hyviä koiria jossain tilanteessa. Niin niissä on todella isot riskit että niillä naksahtaa tappajageenit päälle.
Mitä helkuttia tuolla on rodun kanssa tekemistä? Kyllä tuossa omistajassa se vika on.
Miksi suomalaisilla on aina sama järjetön ajatusmaailma: kun joku tekee jossain tyhmää niin KAIKILTA pitää kieltää se asia?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksei niitä kuonokoppia voi käyttää vahvoilla koira-aggreilla roduilla. Eiku niin joo noihan tappaa vain pusuihin :)
Kuonokoppa on eläinrääkkäystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään "tappajageenejä" nyt vaan ei ole olemassakaan. OMISTAJASTA kiinni miten koira käyttäytyy.
Jostain oudosta syystä kaikki labradorin omistajat onnistuvat kouluttamaan koiransa niin etteivät ne juokse raatelemassa ja tap.pamassa?
Koska niiden omistajat ovat erilaisia. Erilaiset ihmiset hankkivat koirat eri tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirien sekä kissojen pitäminen luvanvaraiseksi ja vaaralliset sekä sairaat rodut kiellettävä.
Miten kissat tähän liittyvät? On mennyt uutiset ohi miten karannut kissa on raadellut ihmisiä ja tappanut toisia kissoja.
Kissat ovat massamurhaajia. Yksi kissa voi tappaa koko lähialueen linnut.
Vierailija kirjoitti:
aloitettakehiin kirjoitti:
Mitä helkuttia tuolla on rodun kanssa tekemistä? Kyllä tuossa omistajassa se vika on.
Miksi suomalaisilla on aina sama järjetön ajatusmaailma: kun joku tekee jossain tyhmää niin KAIKILTA pitää kieltää se asia?
Tätä minäkin. Omistajat ovat itse vastuussa omista elukoistaan.
Suomi - kielletään kaikki maa.
Voi se doge olla näitä lutuisia, ihania ja kiitollisia rescue-piskejä joita pölhöt tänne tuovat välittämättä edes tautiriskeistä ja onko koiran paperit feikit vai eivät.
Kyllä koirat selvittää omat välinsä ei siihen ihmisiä tarvita sotkemaan. Usein pikkukoirat räksytyksellä provostoi isompaa siitä tulee ne rähinät.
Tämmönen on ihan kauheeta! Ei tommosia koiria saa olla jotka tappaa toisten koiria :(((((
Mihin v i t t u u n uskallan viedä koirani enää lenkille?